• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • dalej miasta beda zawalone zlomem z zachodu, radosc buractwa (3)

    kazdy chodnik, kazdy trawnik wyglada jak zlomowisko, bo kazdy dres i lump ma za punkt honoru dorobic sie czegokolwiek co jezdzi.

    Zarabiam na miesiac wiecej niz 2/3 samochodow w trojmiescie jest warte i mam gdzies wasze samochody, jedze wszedzie rowerem. Mam nadzieje, ze przejdzie to jeszcze+ drastyczne zwiekszenie oplat za uzytkowanie samochodow, teraz sa za tanie

    • 13 15

    • Ta zarabia a rowerem jezdzi, kto w to uwierzy hahahaha (2)

      Pracuj cieżej i kup w końcu auto.

      • 6 6

      • dlatego ty nigdy nie bedziesz zarabial tyle co ja

        bo jestes biedny mentalnie. To jest najgorszy rodzaj ubóstwa, kase mozna zarobic w miesiac, ale ograniczony i glupi czlowiek zostaje praktycznie na zawsze

        • 9 7

      • samochod to nie luksus ,luksusowy samochod to luksus ,

        pomimo to wielu dobrze zarabiających na tym świecie go nie posiada bo mieszkajac w centrum Londynu lub Nowego Jorku wcale jest im na co dzień nie potrzebny. W wielu Niemieckich miastach istnieje Carsharing ale wydaje mi się ze Ty nie wiesz co to znaczy -tutaj linki : najpierw po polsku :
        https://pl.wikipedia.org/wiki/Car-sharing

        https://www.car2go.com/de/berlin/
        http://www.teilauto.net/carsharing.php
        http://www.carsharing-experten.de/carsharing-leipzig
        http://www.carsharing.de/

        • 9 4

  • 700.000 Euro / dziennie

    w Niemczech tez bylo mozna dopoki Bruksela nie wstawila do miast kontenerow mierzacych czystosc powietrza i powiedziala albo cos zrobicie zeby poprawic jakosc powietrzaalbo kara 700.000 Euro /dziennie !

    • 2 1

  • I dlatego tym państwu trzeba już POdziękować

    • 5 5

  • Ja to bym poszedł jeszcze dalej zakazał bym wogule wjazdów do miasta samochodom. Te byłyby zostawiane na obrzeżach miast na specjalnych parkingach

    • 2 5

  • Polska kraj zaśmiecony i najbardziej szkodliwy dla środowiska!!! (6)

    Durne tłumaczenie,że nie zdążą opracować projekt.Jest to zwykłe mydlenie oczu.Od początku wiadomo,że Polacy masowo nie dbają o auta a w autach diesel wycinają DPF i FAP by nie mieć problemów i bardzo dużych kosztów naprawy auta.Nie lepsza jest sytuacja z benzyniakami które tak kopcą,że dziw bierze,że zostały dopuszczone do ruchu.Mylę się?Podyskutujmy kto i za ile naprawiał swoje auto zwłaszcza diesla i zobaczmy jaka jest prawda o nas samych.

    • 12 5

    • (5)

      Ja tylko za ostatni przegląd Panamery wydałem 46tys. zł. Standardowa procedura - wymiana ceramicznych hamulców, filtrów, płynów eksploatacyjnych itp. drobiazgi. Oczywiście wszystkie części oryginalne i naprawa w ASO, bo dbam o samochód i nie lubię druciarstwa. Jakieś pytania?

      • 2 2

      • 46tys zł ??? (3)

        Ten pojazd jest mniej wart jak 46tys zł .

        • 1 2

        • (2)

          Sprawdź sobie misiu ile kosztuje 3-letnia Panamera Turbo S. Obstawiam, że sporo więcej niż twoje mieszkanie. Potem sprawdź sobie ile kosztują różne materiały eksploatacyjne. A tak w ogóle trzeba być niezłym wieśniakiem, aby twierdzić, że jak pojazd jest wart "tyle i tyle" to się albo opłaca go serwisować albo nie opłaca. Dopóki w Polsce będą żyli tacy zaściankowi ludzie dopóty będzie w naszym kraju źle. Pewnie, prosty przykład - pojazd warty 2000zł to już nie zasługuje na komplet nowych opon za 1000zł? Moim zdaniem samochód trzeba należycie serwisować niezależnie od jego wartości czy wieku. Pomyśl zanim znowu napiszesz jakąś głupotę.

          • 1 1

          • pomyśl ośle że nie wszystkim się tak powodzi by lekką ręką wydawać góry pieniędzy ale czy to znaczy że biedni ludzie często zależni od samochodu mają zdychać weź spierd..laj leszczu

            • 1 0

          • A tak w ogóle trzeba być niezłym wieśniakiem żeby jeździć panamerą

            • 1 0

      • jak sie nazresz zlota to twoje stolec nie bedzie cenne , - bedzie tylko stolcem z domieszka metalu szlachetnego

        • 0 0

  • Artykul nie do konca przemyslany (1)

    to nie jest pomysl PO tylko wymogi UE !!!!!!!!!!!!!!
    czas skonczyc z tymi nagonkami jak na dzikich polach a porzadnie sie przygotowac jak sie cos pisze !!
    Ale jak inni juz zauwazyli - poziom pismakow spada oj spada....

    • 9 6

    • wymogi UE?Nie rozbawiaj mnie UE niech się zajmie prostowaniem zgiętych bananów itp bzdurami

      • 0 0

  • Nie będzie ekologicznego, ale za to będzie kataster.

    Ekologiczny to taki jeden z wielu wabików, żeby motłochowi odwrócić uwagę od ważniejszych spraw :)

    • 3 1

  • jestem za (1)

    Proste. Bogaci mogą wjechać. Kupią więcej, zapakują do bagażnika. A biedota nie będzie im miejsc parkingowych zajmowała. Poza tym fajnie wygląda, jak same nowe fury stoją w mieście.

    • 8 3

    • Golf 3 to tez stary grat , aktualny model to golf 8

      http://www.autobild.de/marken-modelle/vw/golf/8/

      • 1 1

  • Stare auta

    Ok tylko że te niektóre stare auta są zasilane gazem i praktycznie ich spaliny nie są trujące, a na pewno każdy diesel nawet najnowszy bardziej zatruwa środowisko.

    • 7 2

  • (2)

    Panie Tadeuszu Arkit, ten projekt jest niezgodny z konstytucją RP. Szkoda lasów na papier zużyty przy procedowaniu tej ustawy.

    • 6 4

    • (1)

      Podaj artykuł Konstytucji, z którym to jest niezgodne. Może art . 5? A może 31, albo 74? Kanapowi konstytucjonaliści , LOL.

      • 2 1

      • masz rację, taka ustawa byłaby w myśl wymienionych artykułów

        ale oni wiedzą lepiej, bo "wolność przemieszczania się".

        Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.

        Art. 31.3.

        Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.

        Art. 68.4.

        Władze publiczne są obowiązane do zwalczania chorób epidemicznych i zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska.

        Art. 74.1.

        Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.

        Art. 74.2.

        Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych.

        Art. 74.3.

        Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska.

        Art. 74.4.

        Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska.

        Art. 86.

        Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności określa ustawa.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane