• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • dajcie zaobic na nowe auto (2)

    • 3 4

    • (1)

      A kto ci broni? Żal.pl

      • 5 1

      • jak to kto

        polskie realia

        • 1 3

  • (2)

    no no jak dadzą to chętnie kupię. fakt,że gdybym w centrum mieszkała to bym nie potrzebowała auta ale dla osób z peryferii, gdzie często autobusy niekoniecznie jeżdżą i jeszcze musi rozwieść cała rodzinę to nie da się bez auta. Mam rodzinę w Niemczech i fakt zmieniają ciągle te samochody ale mają jakieś dofinansowania czy coś i im się opłaca.Jakby u nas np. przyjmowali stare auta w rozliczeniu i coś by się ugrało na wymianie, to chętniej by ludzie zmieniali. Może pomyśleli by cos w tym kierunku.

    • 1 2

    • Rozwieść to się można z taką analfabetką jak ty.

      • 4 0

    • ja mieszkam w centrum i potrzebuję auta głupia krowo. Pracę mam w sąsiednim mieście,

      niepełnosprawny jestem, mam dzieci, które muszę wozić przez pół miasta do przedszkoli - dwóch rożnych, bo nasze państwo i miasto nie umie zapobiec takiej sytuacji, więc idź się rozwieś :P

      • 2 1

  • Właścicieli tzw. trupo-rzęchów uprasza się o niezabieranie głosu w dyskusji ! (2)

    • 6 10

    • uprzejmie informuję, że w dyskusji biorą tylko udział właściciele muzgów. Pa.

      :)

      • 1 1

    • Do godz. 12,11 opinię zanegowało 7(siedmiu) właścicieli tzw. trupo-rzęchów !

      • 0 0

  • to norma (2)

    W Niemieckich miastach

    • 5 2

    • Niemieckie normy. (1)

      Niemcy mają swoje normy, w posiadaniu ,w zarabianiu, w czasie wojny też mieli swoje normy ,nawet mówią w innym języku ,uważam że brzydszym od Polskiego ,dlaczego nie zmienią tego języka? Przypominam na terenie Polski są Polskie miasta.

      • 2 1

      • Dokałsnie Niemcy też mają swoje obozy koncentracyjne budowane na podbitych terenach

        :-))))

        • 2 0

  • Stare samochody.

    Żle jest kiedy dopuszcza się do ustalania prawa tym którzy pojęcia nie mają w temacie .Jak można klasyfikować wpływ na środowisko starszych pojazdów na podstawie ich wieku a nie stanu technicznego,zapewniam że nie jeden pojazd nowy bardziej szkodzi środowisku bo jest bardziej nie sprawny niż ten wiekowy.

    • 4 0

  • jak będzie nas stać to proszę bardzo...

    dla wielu na dorobku to dobra wiadomość... zwłaszcza że trojmiasto nie jest zanieczyszczone (tak jak Katowice czy Kraków)... głownie chodzi o ściągnięcie kasy od ludzi, którzy już i tak oddają krocie miastu. To kolejne opłaty w imię pseudoekologicznej propagandy.

    • 1 0

  • koszt wytworzenia nowego samochodu zwłaszcza ekologiczny i surowcowy

    jest większy niż utrzymanie 20-letniego pojazdu który szanujemy i naprawiamy w normalnym warsztacie samochodowym. Do niewtajemniczonych snobów co liżą kapitalistyczny lizak konsumpcjonizmu....to WY jesteście zakałą tej ziemi i niszczycie naszą planetę kupując sobie coraz to nowe zabaweczki. Proponuję obejrzeć kilka dokumentów na YT. między innymi: KREW W MOIM TELEFONIE, czy WAKE UP CALL, polecam również dokument AMBASADOR. Otwórzcie oczy i przestańcie pier-dol-ić i zakazywać ludziom żyć jak chcą.

    • 6 2

  • No i chwałabogu...co to za chory pomysł...

    klasyfikować auta na podstawie wieku zamiast analizy spalin...a smrodzące i kopcące busy i dostawczaki-połowa by nie wjechała. Stare auto zadbane i z dobrym katem może mieć lepszą emisje spalin niż niejeden młodszy gruchot. Przy okazji mam pytanie-czemu tak często kopcą fordy?
    A ten cały bełkot na temat ekologii- te hybrydy z wymyślnymi akumulatorami, te nowe auta, które po kilku latach to złom i trzeba kupować nowe-to ma być eko???

    • 7 1

  • LPG

    A gdzie klasyfikacja gazu LPG i CNG, spalanie tych cieczy jest o wiele mniej szkodliwe dla środowiska niż benzyny. Niech jeszcze statki do portów zaczną wpływać na wiosłach, bo paliwa ciężkie są bardzo zanieczyszczone.

    • 6 0

  • a auto z 1991 roku, klasyk ???

    to klasyczne auto też nie będzie mogło wjechać ? bzdura, niech zaczną lepiej przyglądać się pracy diagnostów, trzeba zacząć od rejestracji wszystkich danych wykonywanych przy badaniach technicznych aut a potem wymagać, czyli trzeba zacząć od TDT-u w Warszawie

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane