• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie cofną podwyżek cen biletów. Uchwała obywatelska przepadła

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Autorzy uchwały obywatelskiej ws. cofnięcia podwyżek biletów zapowiedzieli, że podobną inicjatywę podejmą w Gdyni. Autorzy uchwały obywatelskiej ws. cofnięcia podwyżek biletów zapowiedzieli, że podobną inicjatywę podejmą w Gdyni.

Podwyżka cen biletów na komunikację miejską w Gdańsku nie zostanie cofnięta. Na czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni odrzucili większością głosów uchwałę obywatelską złożoną w tej sprawie.



Jak podwyżka cen biletów wpłynęła na twoje korzystanie z komunikacji miejskiej?

Podwyżka cen biletów na przejazdy komunikacją miejską w Gdańsku weszła w życie 1 czerwca.

Zniknęły bilety jednoprzejazdowe za 3,80 zł i godzinne za 4,40 zł. Zastąpił je jeden 75-minutowy bilet w cenie 4,80 zł. Podrożały też bilety okresowe.

Cofnięcia podwyżek chcieli lewicowi aktywiści, którzy założyli komitet obywatelski "Tanie bilety Trójmiasto" i złożyli w Radzie Miasta Gdańska projekt uchwały obywatelskiej w tej sprawie. Podpisało się pod nią 700 osób, z czego 414 podpisów zostało pozytywnie zweryfikowanych. Zgodnie z przepisami projekt uchwały musiał trafić pod obrady radnych i trafił.

- Tani i dostępny transport zbiorowy jest wart więcej niż oszczędność w budżecie miasta, którą ma przynieść podwyżka cen biletów - napisano w uzasadnieniu uchwały obywatelskiej.

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy w Gdańsku



Na sesji jej przedstawiciele podkreślali, że prezydent Warszawy wycofał się z podwyżek za komunikację miejską, więc "Gdańsk też może".

- Bardzo serdecznie dziękuję wnioskodawcom i gratuluję zebrania podpisów. Każda inicjatywa obywatelska zasługuje na rzetelną debatę i my od niej się nie uchylamy. Ale chciałbym, by w tej debacie było jak najmniej politykowania bazującego na różnego rodzaju tezach. My mamy konkretne dane, na których bazujemy, co podaje pod wątpliwość pewne tezy wnioskodawców uchwały - powiedział na sesji wiceprezydent Piotr Borawski.
Podczas wygłoszonej prezentacji wiceprezydent wskazywał na wzrost cen energii, paliw i płac w sektorze komunikacji miejskiej jako przyczynę podwyżek cen biletów. Podkreślił, że sprzedaż biletów po podwyżkach wzrosła, a nie spadła.

Wyniki głosowania ws. uchwały obywatelskiej o cofnięciu podwyżek za bilety. Wyniki głosowania ws. uchwały obywatelskiej o cofnięciu podwyżek za bilety.

Radni nie przyjęli uchwały obywatelskiej



W czwartek, 25 sierpnia, większością głosów i po bardzo długiej dyskusji projekt został odrzucony. Przeciwko przyjęciu uchwały obywatelskiej ws. cofnięcia podwyżek biletów głosowały kluby Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Negatywną opinię wystawiła też prezydent Gdańska. Projekt poparł opozycyjny klub PiS. Głos za oddał też jeden radny WdG i jeden z KO.

Radni rządzących klubów podkreślali, że doceniają inicjatywę obywatelską i zaangażowanie przy jej przygotowaniu, ale - mimo to - projektu poprzeć nie mogą, bo "podwyżki są konieczne".

Ceny biletów obowiązujące w Gdańsku od 1 czerwca 2022 r. Ceny biletów obowiązujące w Gdańsku od 1 czerwca 2022 r.

Podejmą podobną inicjatywę w Gdyni



Zanim radni miasta zajęli się ostatnią w porządku obrad uchwałą obywatelską o wycofaniu się z podwyżek cen biletów, przed budynkiem Rady Miasta odbył się briefing prasowy komitetu społecznego.

Aktywiści zapowiedzieli, że jeśli ich projekt przepadnie w głosowaniu w Gdańsku, podobną inicjatywę podejmą w Gdyni.

- Zebraliśmy ponad 700 podpisów, które mają przekonać radnych o słuszności naszej inicjatywy - mówi Julia Kisielewicz z komitetu uchwały obywatelskiej. - To podpisy osób mieszkających i zameldowanych w Gdańsku, ale warto dodać, że poparcie naszej uchwały jest większe, bo nie wszystkie osoby, które nas wspierają i uważają, że ceny biletów są zbyt wysokie, mogły złożyć podpis na liście.
Zamieszanie z taryfami w dniu podwyżki cen biletów Zamieszanie z taryfami w dniu podwyżki cen biletów
Jak dodaje Kisielewicz, podnoszenie cen biletów jest prostą drogą do wykluczenia komunikacyjnego. Zdaniem aktywistów bilety w Gdańsku i przed podwyżką do tanich nie należały, a transport publiczny odgrywa kluczową rolę także w kwestii ochrony klimatu.

- Musimy przesiadać się z aut prywatnych do pojazdów komunikacji miejskiej i odejść od modelu, w którym każda rodzina ma po dwa samochody. 15 mln zł, które miasto zamierza pozyskać z podwyżek cen biletów, to - w kontekście całego budżetu miasta - kwota niewielka. Zwłaszcza że pieniądze są wydawane na wiele nieprzemyślanych inwestycji typu wypas owiec czy szukanie promocji miasta na TikToku. Jeśli nasza uchwała nie zostanie przegłosowana, to pierwszym działaniem będzie zbieranie podpisów o obniżenie cen biletów w Gdyni - powiedziała Julia Kisielewicz.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • Podwyżki uposażenia

    {Przecież o 100% dali sobie podwyżki comiesięcznych wypłat Dulkiewicz i Radni Miasta Gdańska- więc czemu zaskakuje, "przerzucenie tych podwyżek na sektory publiczne=obywateli", przecież Dulkiewicz jeździ zapewne samochodem z szoferem ?

    • 12 0

  • (1)

    Gdzie jest bilet 15 minutowy?

    • 18 0

    • a po co skoro masz 75 minutowy

      • 1 2

  • Kiedy remont dworca PKS?

    • 5 0

  • Szok i niedowierzanie

    • 4 0

  • Brak biletu 10 min za 2,40 pln

    • 14 0

  • To tyle apropos mrzonek Dulkiewicz o ekologicznym mieście. (1)

    • 9 1

    • Jest ekologicznie,skoro łoś spaceruje po centrum Gdańska....

      • 0 0

  • Opłacalność

    Dzisiaj już przed ostatnią podwyżką korzystanie z komunikacji miejskiej na terenie Sopotu w stosunku do kosztów przejazdu własnym samochodem było nieopłacalne, a teraz tym bardziej, jest kwestia tylko parkowania, a to jest horror z uwagi na liczbę pojazdów zwłaszcza latem. Z moich obserwacji wynika, że 70% pasażerów to są osoby 70+ zwolnione z opłat, jak firmy przewozowe chcą uzyskać zysk, nie wiem.

    • 8 0

  • zniżka dla studentów

    Miasto ograniczyło zniżkę dla studentów do 24 roku życia, mimo że w innych miastach lub PKP zniżka nadal obowiązuje do 26 roku życia. Zniżka nie została ograniczona studentom zagranicznych uczelni i nadal obowiązuje do 26 roku życia. Studenci studiów dziennych jednolitych magisterskich przez końcowe lata studiów zmuszeni są płacić prawie 5 zł za przejazd...

    • 7 0

  • Hehe...

    Klub "wszystko dla Gdańska" jest przeciwko mieszkańcom....System rozwalony..hehe...

    • 8 0

  • (6)

    Przestańcie skomleć. Parę złotych na karcie miejskiej czy kilka groszy na jednym bilecie to żadna różnica, ale dla budżetu w skali roku może być ogromna. Pewnie, że bilety czasowe są kontrowersyjne, ale w innych miastach to norma, można się przyzwyczaić. A najśmieszniejsze, że skomlą najwięcej ci, co i tak nie korzystają z komunikacji miejskiej. Równie dobrze ja moge marudzić na wysokie ceny metra w W-wie.

    • 2 19

    • Fleming jak mu sie na głowe odlewaja mówi ze to deszcz pada jak go okradaja to dziekuje i jeszce sam sobie wytłumaczy (1)

      • 4 2

      • Tak sobie tłumacz

        • 2 1

    • I będą jeszcze wieksze

      Dawali przywileje i bezpłatne przejazdy tys dzieci choć dostawały i tak 500+ to teraz jest podwyżka Za milionowe strady które nie dochodzą do budżetu miasta z biletów należy podziękować św.pamieci Adamowiczowi i radzie miasta

      • 4 0

    • Ola, już lepiej nic nie pisz

      • 4 1

    • Wytłumacz to głupim. Przyzwyczaili się, że za tego rządu wszystko dostawali za free, i teraz masz babo placek. I tak, więszość komentowanych pewnie w ogóle nie korzysta z KM, ale dostali okazję na żer i pisanie głupot, to ją wykorzystują

      • 1 3

    • Warszawa ma bilety 20 min. za 3.40zł oraz pobiera 54zł rocznie od emerytów za dostęp do komunikacji miejskiej dzięki czemu wszystko trzyma się kupy. Podwyżka na bilecie w Gdańsku wyniosła ze 40% a nie parę groszy. Jednocześnie zlikwidowano część kursów i zwolniono kierowców, a ci co zostali dalej jeżdżą za głodową pensję.

      Brak biletu krótkoczasowego to chory skandal i wyłudzanie pieniędzy lub zmuszanie pasażerów do jeżdżenia na gapę. Nikt normalny nie zapłaci 5zł za wejście do wozu jadąc kilka przystanków. Cała Polska to rozumie, ale Trójmiasto niestety nie.

      A klakierom z UM twojego POkroju już dziękujemy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane