• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie daj się zabić!

Tadeusz GRUCHALLA
2 kwietnia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
W Polsce rocznie dochodzi do ponad 60 tys. wypadków drogowych, w których ginie prawie 6 tys. osób, a 55 tys. doznaje obrażeń ciała. Doświadczenia krajów zachodnich dowiodły, że mimo wzrostu motoryzacji można skutecznie ograniczać liczbę ofiar wypadków. Jeśli jednak sytuacja szybko się nie poprawi, do 2010 roku na polskich drogach zginie około 40 tys. osób. Jutro rozpoczyna się IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej.

Tegoroczony IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potrwa do 11 kwietnia i upłynie pod hasłem "Szacunek to bezpieczeństwo". We wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej prowadzone będą kampanie na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.Przede wszystkim będą ukierunkowane na walkę z agresywnym zachowaniem kierowców.

Wypadki kosztują Polaków ponad 12 mld zł rocznie, czyli 2,7 PKD, nie uwzględniając innych kosztów, które prawie te straty podwajają. Do tego dochodzą straty, których nie da się przeliczyć na złotówki czy euro. Życie wielu rodzin i ich bliskich na skutek wypadków zamienia się często w koszmar. Zwłaszcza gdy giną niewinni ludzie.

"Bezpieczeństwo ruchu drogowego - mity i rzeczywistość" - to książka, w dystrybucji której uczestniczy Shell, jeden z patronów akcji. To pierwsze tego rodzaju opracowanie wydane w Polsce. W sposób zwięzły, ale przekrojowy dokonuje analizy sytuacji na polskich drogach. Przedstawia przyczyny i skutki wypadków, podaje statystyki. Znalazły się w niej konkretne propozycje działań i długotrwałych strategii, które mogą przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa.

- Książka trafiła do osób, które mogą przyczynić się do tego przedsięwzięcia - mówi Alfred Kubczak, rzecznik prasowy Shell w Polsce. - Otrzymali ją przedstawiciele władz centralnych i lokalnych, parlamentarzyści, środowiska naukowe, organizacje pozarządowe oraz osoby ze świata biznesu. Mamy nadzieję, że uda się nam zaprosić wszystkie te środowiska do wspólnej dyskusji. Największą nadzieję pokładamy w mediach, które mogłyby stać się moderatorem dyskusji.

Autorem książki jest prof. Ryszard Krystek, koordynator zintegrowanego programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit, realizowanego pod patronatem polskiego rządu. Od jutra także na wszystkich stacjach Shella prowadzona będzie dystrybucja specjalnych ulotek.

Po okresie kryzysu w latach 80. nastąpił gwałtowny wzrost liczby wypadków drogowych i ich ofiar. W 1991 r. Polska osiągnęła najwyższy dotąd poziom zagrożenia w ruchu drogowym: 7901 śmiertelnych ofiar oznaczało wskaźnik 22 zabitych rocznie na 100 tys. mieszkańców. Obecnie wskaźnik ten zmalał do 15 zabitych na 100 tys. mieszkańców, co placuje nas na pozycji średniej krajów UE. Jednak najlepsze pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego kraje świata, jak Szwecja, Wielka Brytania czy Holandia osiągnęły już wskaźnik poniżej 6.

Nad przebiegiem gdańskiej akcji patronat objął prezydent Paweł Adamowicz. Jutro inauguracja rozpocznie się Gdańskim Rajdem Samochodowym. Rozpocznie się w samo południe na pasie startowym na Zaspie. Będą też wirtualne tory jazdy, będzie ukryta kamera, drogowe niespodzianki, a na zwycięzców zmagań czekać będą nagrody i upominki. Organizatorami są Instytut Transportu Drogowego, Ośrodek Szkolenia Kierowców Credo i Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Głos WybrzeżaTadeusz GRUCHALLA

Opinie (196)

  • Mama,

    dokładnie TAK, też mam już dość tego pedała-padalca.
    Niech se wreszcie znajdzie jakąś dupę (jakąkolwiek), bo mu na mózg uderza.

    • 0 0

  • wy niedorżnięte raszple widać że dawno nie czułyscie członka wgębach i sie wam we łbach poprzewracało , znudzone pindy, zajmijcie sie swoimi "osieroconymi" dziecmi.

    • 0 0

  • jeżdze w trasy dość często i problemem nie jest wyprzedzanie na tzw. 4-go tylko kierowcy ktorzy niestety nie potraia jeżdzic i nie używają swoich lusterek. To przerazające jakie liście klonowe jeżdża po naszych drogach. Drugi problem to niestety drogi, fatalne!

    • 0 0

  • JACA !!!!!!

    pora uświadomić sobie, że źle trafiłeś, wybierając ten portal do swoich rzygowin. Mnie zupełnie nie obchodzi, czy nazwiesz mnie raszplą, czy ...cholera wiem kim jeszcze. Twoje zdanie liczy się tu jak zeszłoroczny śnieg, MASZ NAM GÓWNO DO POWIEDZENIA, więc zamknij dziób i SPŁYWAJ jak wiosenna kra. Twój żywot mogę przedłużyć ogłaszając (wzorem konkursu na największego głupka USA) konkurs na największego idiotę portalu Trójmiasto.pl. Gwarantuję, że WYGRASZ!!!!!
    P.S. A tak ode mnie na uszko: NIE CIERPIĘ PEDAŁÓW, bleeeee.

    • 0 0

  • a prawo jazdy to nie to samo co karta rowerowa? To na co ja zdawałem? Gallux- Napoleon

    • 0 0

  • baja

    już twój kretyński nick świadczy o twoim malutkim mózgu, weż sie brandzluj raszplo bo już nikt cię nie zatka, no chyba że dewiant gejux

    • 0 0

  • Wiesz co ty mi możesz gallux?!

    Acheno hogy nem tudtam valaszolni de csak most jutottam gepkozelbe.Vetro kihozta belole a maximumot de igy is csak fel evet birta aztan szo szerint szethult.Elvittem egy szervizbe es ott megcsinaltak volna 70-80000 ft-ert nekem nem ert ennyit. Amugy nem Erden vagyok hanem!

    • 0 0

  • Pan egzaminator mówił że zdałem bo mam dobre ssanie. Galux

    • 0 0

  • hehehe

    2,7 PKD - co to jest w ogóle ??? :-)))))

    Produkt krajowy dupa x dwa przecinek siedem ??? Czy może

    jakies zaklęcia Harego Gejluxera ???

    A może to jakaś intelektualna eksplozja supernowej w stylu gejlux ???

    • 0 0

  • Do Sirocco

    Zgadzam się że nie używają WOGÓLE lusterek - w szczególności: kobiety (jakieś 80%), dziadki (większość w kapeluszu) i buraki bez karków. Sam staram się kożystać z lusterek wstecznych na codzień i 2 razy uratowało mi to (być może) życie. Po prostu nie wszyscy potrafią ocenić swoją drogę hamowania !!!

    Ps. A drogi to w starożytnym Rzymie były lepsze !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane