• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie daj się zabić!

Tadeusz GRUCHALLA
2 kwietnia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
W Polsce rocznie dochodzi do ponad 60 tys. wypadków drogowych, w których ginie prawie 6 tys. osób, a 55 tys. doznaje obrażeń ciała. Doświadczenia krajów zachodnich dowiodły, że mimo wzrostu motoryzacji można skutecznie ograniczać liczbę ofiar wypadków. Jeśli jednak sytuacja szybko się nie poprawi, do 2010 roku na polskich drogach zginie około 40 tys. osób. Jutro rozpoczyna się IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod auspicjami Europejskiej Komisji Gospodarczej.

Tegoroczony IV Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potrwa do 11 kwietnia i upłynie pod hasłem "Szacunek to bezpieczeństwo". We wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej prowadzone będą kampanie na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.Przede wszystkim będą ukierunkowane na walkę z agresywnym zachowaniem kierowców.

Wypadki kosztują Polaków ponad 12 mld zł rocznie, czyli 2,7 PKD, nie uwzględniając innych kosztów, które prawie te straty podwajają. Do tego dochodzą straty, których nie da się przeliczyć na złotówki czy euro. Życie wielu rodzin i ich bliskich na skutek wypadków zamienia się często w koszmar. Zwłaszcza gdy giną niewinni ludzie.

"Bezpieczeństwo ruchu drogowego - mity i rzeczywistość" - to książka, w dystrybucji której uczestniczy Shell, jeden z patronów akcji. To pierwsze tego rodzaju opracowanie wydane w Polsce. W sposób zwięzły, ale przekrojowy dokonuje analizy sytuacji na polskich drogach. Przedstawia przyczyny i skutki wypadków, podaje statystyki. Znalazły się w niej konkretne propozycje działań i długotrwałych strategii, które mogą przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa.

- Książka trafiła do osób, które mogą przyczynić się do tego przedsięwzięcia - mówi Alfred Kubczak, rzecznik prasowy Shell w Polsce. - Otrzymali ją przedstawiciele władz centralnych i lokalnych, parlamentarzyści, środowiska naukowe, organizacje pozarządowe oraz osoby ze świata biznesu. Mamy nadzieję, że uda się nam zaprosić wszystkie te środowiska do wspólnej dyskusji. Największą nadzieję pokładamy w mediach, które mogłyby stać się moderatorem dyskusji.

Autorem książki jest prof. Ryszard Krystek, koordynator zintegrowanego programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit, realizowanego pod patronatem polskiego rządu. Od jutra także na wszystkich stacjach Shella prowadzona będzie dystrybucja specjalnych ulotek.

Po okresie kryzysu w latach 80. nastąpił gwałtowny wzrost liczby wypadków drogowych i ich ofiar. W 1991 r. Polska osiągnęła najwyższy dotąd poziom zagrożenia w ruchu drogowym: 7901 śmiertelnych ofiar oznaczało wskaźnik 22 zabitych rocznie na 100 tys. mieszkańców. Obecnie wskaźnik ten zmalał do 15 zabitych na 100 tys. mieszkańców, co placuje nas na pozycji średniej krajów UE. Jednak najlepsze pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego kraje świata, jak Szwecja, Wielka Brytania czy Holandia osiągnęły już wskaźnik poniżej 6.

Nad przebiegiem gdańskiej akcji patronat objął prezydent Paweł Adamowicz. Jutro inauguracja rozpocznie się Gdańskim Rajdem Samochodowym. Rozpocznie się w samo południe na pasie startowym na Zaspie. Będą też wirtualne tory jazdy, będzie ukryta kamera, drogowe niespodzianki, a na zwycięzców zmagań czekać będą nagrody i upominki. Organizatorami są Instytut Transportu Drogowego, Ośrodek Szkolenia Kierowców Credo i Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Głos WybrzeżaTadeusz GRUCHALLA

Opinie (196)

  • ooooo hahahaha ale dobre ktos tu sie za mnie z kims pobawil:)
    hahahaha
    melduje poslusznie ze slownik mi nie jest potrzebny:)
    wiem gdzie blad zrobilam w slowie kulturalnie, ale dlaczego powstal ten blad to nie napisze bo tylko winny sie tlumaczy,
    a ty anonimie pilnuj prosze swojego nosa!!!
    odczekales co???? kiedy mozesz mi bez twarzy przylozyc.
    ludzka rzecza jest bledy czynic:) nie ja jedna blad popelniam, tak nawiasem to robie ich niewiele, inni robia duzo wiecej, ale ty czuwasz bo nie masz nic lepszego do roboty niz mnie wypunktowac.
    podejrzewam kto to moze byc, zegnam ozieble

    • 0 0

  • qwert

    Dla Ciebie tylko buraki i dresy jezdza BMW. Niestety to Polska własnie jak kogos nie stac to zaraz innych od burków wyzywa.
    Załosne

    • 0 0

  • mama też dyskografka

    staż mamusiu i a propos

    • 0 0

  • i nie dyskografka a dyslektyczka

    • 0 0

  • Fatalny wypadek

    Samo zdjęcie pokazuje prawdziwy dramat.

    • 0 0

  • Ośrodki ruchu drogowego są OK.

    Ja zdałem za pierszym razem. Poprostu podchodząc do egzaminu miałem już duże doświadczenie. Jeździłem autem 2 lata bez prawa jazdy, i bez problemów pokazałem egzaminatorowi że potrafie jeździć z głową i bezpiecznie bo tylko to chciał zobaczyć. Nie dziwi mnie że ktoś nie zdaje egzaminu gdy wyjeździł w życiu mniej jak 100 godzin. Polski system nauki kierowców jest zły !!!! Ludzie nie umieraja podczas parkowania równoległego !!!!!!!!! PS. Blondynki całkiem nieźle prowadzą, najgorsi są ludzie w beretach, kapeluszach i kierujący Daewoo Tico oraz inne padalce....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane