• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale

Maciej Naskręt
25 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Stojąc w korku m.in. na obwodnicy, kierowcy powinni zajmować miejsce najbliżej prawej i lewej krawędzi jezdni. Stojąc w korku m.in. na obwodnicy, kierowcy powinni zajmować miejsce najbliżej prawej i lewej krawędzi jezdni.

- Kierowcy utrudniają przejazd pojazdom uprzywilejowanym - twierdzi część kierowców pojazdów służb ratowniczych w Trójmieście. Podpowiadamy zatem jak właściciele samochodów powinni jeździć, by nie utknęły za nimi wozy straży pożarnej, pogotowia, bądź policji.



Jak zapewnić dogodny przejazd służbom ratunkowym? Stojąc w korku na lewym pasie ruchu należy trzymać się lewej krawędzi jezdni. Na środkowym i prawym pasie zjeżdżamy zawsze do prawej strony. Jak zapewnić dogodny przejazd służbom ratunkowym? Stojąc w korku na lewym pasie ruchu należy trzymać się lewej krawędzi jezdni. Na środkowym i prawym pasie zjeżdżamy zawsze do prawej strony.
Tak powinna wyglądać droga dla pojazdów uprzywilejowanych. Z pewnością w Trójmieście znaleźliby się kierowcy, którzy chcieliby nią czmychnąć. Tak powinna wyglądać droga dla pojazdów uprzywilejowanych. Z pewnością w Trójmieście znaleźliby się kierowcy, którzy chcieliby nią czmychnąć.
Część kierowców nie radzi sobie z ustępowaniem pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym. Nie wiedzą jak i gdzie się usunąć, by pogotowie, czy straż mogła szybko przejechać. Jeszcze gorzej jest gdy radiowóz bądź ambulans musi przeciskać się w korku. Wtedy kierujący zaczynają machać rękami i trąbić na innych uczestników ruchu. Część z nich ani myśli wjechać choćby na krawężnik, bowiem obawia się o uszkodzenie aluminiowych felg. Jednym słowem - tragedia.

Strażacy z Gdańska potwierdzają fatalne umiejętności kierowców. - Nie wiedzą, jak poruszać się słysząc zbliżający się i uprzywilejowany wóz strażacki. Często niestety na akcję jedziemy slalomem między samochodami. Najgorzej jest na zakorkowanych drogach trzypasmowych. Ciężko się tam przebić - mówi Tomasz Czyż, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Straży Pożarnej.

Czy zjawisko mógłby zminimalizować nowy przepis prawa, który od 1 stycznia zacznie obowiązywać w Austrii? Tam po Nowym Roku kierowcy na drogach dwu lub trzypasmowych będą musieli pozostawiać wolną przestrzeń na środku jezdni dla służb ratowniczych.

Niefrasobliwy kierowca za nieprzestrzeganie przepisów o zapewnieniu swobodnego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, otrzyma mandat w wysokości ok. 750 euro. Za zajechanie drogi pędzącemu do rannych w wypadku ambulansowi grozić będzie mandat w wysokości prawie 3 tys. euro.

Co o pomyśle austriackich władz myślą kierowcy pogotowia ratunkowego w Trójmieście? - Jest bardzo dobry, taki sam powinien obowiązywać w Polsce. Problem w tym, że z jego stosowaniem i egzekwowaniem byłoby gorzej - opowiada Marek Rutkowski, kierownik transportu w Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni. - Powinni już teraz zacząć tego uczyć instruktorzy prawa jazdy - dodaje.

Na razie nie ma szans na zmianę przepisów ustawy Prawa o ruchu drogowym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by stosować na trójmiejskich drogach zasady, które stają się standardem na zachodzie Europy. Pamiętajmy, że to na kierowcach pojazdów uprzywilejowanych często spoczywa odpowiedzialność za czyjeś życie.

Z optymizmem na sprawę patrzą za to policjanci z Gdańska. Z ich doświadczeń wynika, że pomimo dość zatłoczonych i zakorkowanych ulic Gdańska, większość kierujących na widok policyjnego pojazdu radiowozu prawidłowo reaguje i stara się zjechać do prawej krawędzi jezdni, lub też i do lewej - w przypadku ulicy dwupasmowej, ułatwiając w ten sposób przejazd.

- W jednostkowych przypadkach są problemy z ustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, dotyczy to kierujących, którzy zazwyczaj zbyt głośno słuchają muzyki lub nie zauważą takiego pojazdu - tłumaczy podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Zobacz jak wolno jadą wozy strażackie zakorkowaną ulicą.

Miejsca

Opinie (333) 7 zablokowanych

  • hmmm (1)

    Moze ja skieruje do sluzb ratowniczych pytanie... Ostatni karambol na obwodnicy jakos na na pocztaku grudnia... Skoro wiadomo ze ruch zostaje wstrzymany po przyjezdzie pierwszej sluzby wiec ja sie pytam po cholere sie pchaja przez korek jak mozna przyjechac od drugiej strony gdzie zajmuje to duzo wiecej czasu niz jak by pojechali od drugiej strony... Sami sobie utrudniaja akcje ratownicze pchajac sie przez korek gdzie czas na ratowanie ludzi ? Inforamacje po przybyciu pierwszych sluz typu - zablokowana droga jedzie pod prad nic wam nie wyjedzie droga czysta co kolwiek ? - co to znaczy ze pogotowie jedzie na samych sygnalach bez uzywania sygnalow ??

    • 0 2

    • pomyśl jakby przejechali na drugą strone gdzie jest zdarzenie jadąc na drugim pasie

      • 0 0

  • bo jezdzic to trzeba umiec

    nie dalej jak tydzien temu na miszeszkiego za mostem w kierunku zaspy zjechalem czesciowo z jezdni zeby ustapic miejsca karetce jadacej na sygnale z przeciwka, wlaczylem awaryjne i nie minely 3 sek. jak ominela mnie trabiac L'ka z kursantem, ktora 30 m dalej elegancko zablokowala przejazd karetce..... katastrofa....

    • 1 0

  • Łooo pan Naskręt złapał alarmowo 30271 Brawo!!
    Chyba że to ktoś inny i mamy jedyne tylko nagranie alarmowo Wodnego
    Ummm a zdjęcia no dosłownie przedstawiają podział z epoki WTC-nieaktualny, stare Iveco do tego Jelon

    • 0 0

  • zjazd

    Osobiście zawsze zjezdzam na tyle ile mogę, nawet na te krawezniki... Bo ja pogne felge, ale ktoś otrzymał pomoc na czas i przeżyje.
    Widać wielu z Was nie miało styczności z takimi sytuacjami gdzie liczą się sekundy.

    Chociaż faktem jest, że te krawezniki to przegiecie...

    • 3 1

  • w sobotę 24-go w Redzie widziałem taki obrazek. Pogotowie na sygnale jedzie prawym pasem, kierowcy skonsternowani nie wiedzieli jak się mają zachować, żeby zajął środek jezdni albo lewy pas pewnie byłoby im łatwiej podjąć właściwą decyzję.

    • 0 0

  • Należy również zwrócić uwagę na nadużywanie sygnałów!!! (1)

    • 2 3

    • jakie naduzywanie?? moze jak karetka jedzie alarmowo to weź sie zatrzymaj i sie spruj dlaczego sobie droge skracaja??
      mądrala nigdy tak nie robią ani straz ani pr ni policja nie naduzywa

      • 0 0

  • SPOSÓB PROSTY (1)

    zamontować kamery w karetkach po skończonej zmianie plik wysyłamy do strazy miejskiej i po kwiatkach.mandacik płaci właściciel samochodu lub osoba przez niego wskazana ,która użytkowała samochód .

    • 3 4

    • Tak, wychowajmy sobie

      społeczeństwo donosicielskie.

      • 1 1

  • a kto mi zwróci pieniądze jak uszkodzę sobie samochód? nawet tą artykułową aluminiową felgę? za naprawę będę musiała płacić z własnej kieszeni.
    nie służby zwrócą się do drogowców, którzy wzdłuż nowych ulic robią wysokie (za wysokie) krawężniki. np. nowa łódzka. po co tam krawężnik 15-20cm? basen budowali czy drogę?
    zjeżdżam jak tylko mam taką możliwość. na wysoki krawężnik nie wjadę.

    • 1 2

  • Widzę że red. Naskręt

    wziął się za pouczanie kierowców, i wyszła kolejna zapchajdziura szumnie zwana artykułem. Ktoś tu robi z igły widły, skoro nawet Policja nie ma większych zastrzeżeń. Wiadomo, że karetka nie przejedzie w korku z prędkościa światła, ale PRZEJEDZIE. I o to własnie chodzi.

    • 1 3

  • Radio

    Większość kierowców niestety nie słyszy pojazdu na sygnale, gdyż ma głosno włączone radio. Często też rozmawia przez telefon. Naprawdę kierowcy są głusi ( nie wszyscy). Kiedyś trąbiłem na kierowcę ( który ewidentnie nie słyszał karetki- dziadzio w czapce), żeby zjechał. On nawet mojego klaksonu nie słyszał.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane