• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak łoś, przepuść ambulans na sygnale

Maciej Naskręt
25 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Stojąc w korku m.in. na obwodnicy, kierowcy powinni zajmować miejsce najbliżej prawej i lewej krawędzi jezdni. Stojąc w korku m.in. na obwodnicy, kierowcy powinni zajmować miejsce najbliżej prawej i lewej krawędzi jezdni.

- Kierowcy utrudniają przejazd pojazdom uprzywilejowanym - twierdzi część kierowców pojazdów służb ratowniczych w Trójmieście. Podpowiadamy zatem jak właściciele samochodów powinni jeździć, by nie utknęły za nimi wozy straży pożarnej, pogotowia, bądź policji.



Jak zapewnić dogodny przejazd służbom ratunkowym? Stojąc w korku na lewym pasie ruchu należy trzymać się lewej krawędzi jezdni. Na środkowym i prawym pasie zjeżdżamy zawsze do prawej strony. Jak zapewnić dogodny przejazd służbom ratunkowym? Stojąc w korku na lewym pasie ruchu należy trzymać się lewej krawędzi jezdni. Na środkowym i prawym pasie zjeżdżamy zawsze do prawej strony.
Tak powinna wyglądać droga dla pojazdów uprzywilejowanych. Z pewnością w Trójmieście znaleźliby się kierowcy, którzy chcieliby nią czmychnąć. Tak powinna wyglądać droga dla pojazdów uprzywilejowanych. Z pewnością w Trójmieście znaleźliby się kierowcy, którzy chcieliby nią czmychnąć.
Część kierowców nie radzi sobie z ustępowaniem pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym. Nie wiedzą jak i gdzie się usunąć, by pogotowie, czy straż mogła szybko przejechać. Jeszcze gorzej jest gdy radiowóz bądź ambulans musi przeciskać się w korku. Wtedy kierujący zaczynają machać rękami i trąbić na innych uczestników ruchu. Część z nich ani myśli wjechać choćby na krawężnik, bowiem obawia się o uszkodzenie aluminiowych felg. Jednym słowem - tragedia.

Strażacy z Gdańska potwierdzają fatalne umiejętności kierowców. - Nie wiedzą, jak poruszać się słysząc zbliżający się i uprzywilejowany wóz strażacki. Często niestety na akcję jedziemy slalomem między samochodami. Najgorzej jest na zakorkowanych drogach trzypasmowych. Ciężko się tam przebić - mówi Tomasz Czyż, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Straży Pożarnej.

Czy zjawisko mógłby zminimalizować nowy przepis prawa, który od 1 stycznia zacznie obowiązywać w Austrii? Tam po Nowym Roku kierowcy na drogach dwu lub trzypasmowych będą musieli pozostawiać wolną przestrzeń na środku jezdni dla służb ratowniczych.

Niefrasobliwy kierowca za nieprzestrzeganie przepisów o zapewnieniu swobodnego przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, otrzyma mandat w wysokości ok. 750 euro. Za zajechanie drogi pędzącemu do rannych w wypadku ambulansowi grozić będzie mandat w wysokości prawie 3 tys. euro.

Co o pomyśle austriackich władz myślą kierowcy pogotowia ratunkowego w Trójmieście? - Jest bardzo dobry, taki sam powinien obowiązywać w Polsce. Problem w tym, że z jego stosowaniem i egzekwowaniem byłoby gorzej - opowiada Marek Rutkowski, kierownik transportu w Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni. - Powinni już teraz zacząć tego uczyć instruktorzy prawa jazdy - dodaje.

Na razie nie ma szans na zmianę przepisów ustawy Prawa o ruchu drogowym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by stosować na trójmiejskich drogach zasady, które stają się standardem na zachodzie Europy. Pamiętajmy, że to na kierowcach pojazdów uprzywilejowanych często spoczywa odpowiedzialność za czyjeś życie.

Z optymizmem na sprawę patrzą za to policjanci z Gdańska. Z ich doświadczeń wynika, że pomimo dość zatłoczonych i zakorkowanych ulic Gdańska, większość kierujących na widok policyjnego pojazdu radiowozu prawidłowo reaguje i stara się zjechać do prawej krawędzi jezdni, lub też i do lewej - w przypadku ulicy dwupasmowej, ułatwiając w ten sposób przejazd.

- W jednostkowych przypadkach są problemy z ustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, dotyczy to kierujących, którzy zazwyczaj zbyt głośno słuchają muzyki lub nie zauważą takiego pojazdu - tłumaczy podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Zobacz jak wolno jadą wozy strażackie zakorkowaną ulicą.

Miejsca

Opinie (333) 7 zablokowanych

  • wypraszam sobie (3)

    • 4 3

    • no właśnie , łosie są fajne ;-)

      • 1 0

    • łosie są fajne :)

      • 1 0

    • przepraszam za minus miał byc plus łosie sa wyjątkwowy i pozyteczny a ci na drogach to piraci drogowi!!

      • 0 0

  • (5)

    chyba bym musiał na łeb upasć aby jezdzic po krawęznikach bo jedzie karetka-a jedzie na sygnałach tylko wtedy gdy jest korek dziwne?-nie bo to w 70% przypadkow sa sciemy radio- dyspozytor -pytanie moge -odpowiedz mozesz tylko nie przeginaj i juz jedziemy na sygnale tak to wyglada od srodka.....

    • 4 5

    • ściema

      Żeby ta ściema czasem nie dotyczyła ciebie i udzielenia Tobie szybkiej pomocy ratującej życie...

      • 1 1

    • jesteś pewien?

      • 0 2

    • Glupi jestes

      Karetka czystraz wyjezdza tylko na wezwanie.Nigdy nie uzywaja sygnalow bez celu

      • 0 3

    • skoro tak kolego robiłes to bardzo przykre widocznie chyba gdzies na przewozach pracowałes bo jak bys znal od srodka prace w pogotowiu to takich bzdetow bys nie pisał

      • 0 0

    • ty juz dawno na głowe upadlas i tacy jak ty niepowinni miec prawka ale mandaty szybko by cie nauczyły jazdy

      niestety niedostaniesz ich do momentu az tusko matoły niezaczna cos robic wtym kierunku.

      • 1 0

  • ...

    byłoby znacznie łatwiej, gdyby budujacy drogi pomyśleli o niższych krawężnikach, i gdyby tory tramwajowe były jak w Krakowie "w ulicy"... ale trzeba myśleć :((( nadto kierowcy faktycznie jeżdżą bezmyślnie - dostosowując się do bezmyślnego układu drogowego w mieście:(

    • 3 0

  • ciekawe jak ustąpić jak jest wysoki krawężnik i barierki

    • 7 1

  • Umożliwić przejazd nie oznacza że macie się zatrzymać

    do tych co nie znają przepisów ruchu drogowego.

    • 1 3

  • karnetka

    • 0 0

  • nauczka (8)

    Kiedyś jakiś rok temu jadąc ambulansem na sygnale zobaczylem ,że za mną jedzie na ogonie cwaniaczek w BMW czyli jechał mi na kole i zrobilęm mu maly psikus gdyż raptownie skręcilęm w prawo przed stojacymi autami na lewym pasie i pajac musiał mocno hamować .Aż z kól poleciał duuuży dym .My kierowcy ambulansów z takimi cwaniakami tak robimy

    • 16 2

    • Tak my elita kierowców czyli kierowcy ambulansów z takimi burakami tak postępujemy.

      • 4 2

    • Widze ,że wląśnie ci pajace z BMW wciskaja minusy .A my i tak robimy z wami co chcemy buraki.Nie wygracie nigdy z kierowcami ambulansów

      • 5 2

    • A to gra czy kogoś ratujesz? (2)

      Bawi cię że narażasz innych, co z tego że z prowokowany, i może z pacjentem czy jakimś cennym ladunkiem w środku?
      Albo jesteś mitomanem, albo niebezpiecznym pseudopracownikiem, "ratowniku".

      • 2 6

      • (1)

        łamiesz przepisy jadąc na kole za karetką i dla niektórych jest to wspaniały wyczyn.
        Tak człowiek to cenny ładunek ale jak widac dla ciebie pajacu nie ma to żadnej ceny.
        i dlatego takich buraków będziemy rozprowadzać na barierki

        • 2 2

        • będę wiedział żeby nie przyjmować pomocy od idiotów i psycholi po co dzwonić na to pogotowie jak tam tacy imbecyle pracują?Skórami się fajnie handlowało z pogrzebowymi prawda?

          • 0 0

    • Mało pracy masz?..... (2)

      musisz być strasznie mało rozgarniętym ratownikiem.

      • 1 2

      • (1)

        Odezwał się zapewnie nieśmiertelny kierowca BMW ??? hahahah

        • 2 0

        • Akurat jeżdżę Kią, pewnie zaraz stworzysz mi profil psychologicznym na podstawie samochodu, którym się poruszam. Może nie zrozumiałeś mojego jakże skomplikowanego przekazu to może napisze jaśniej. Nie bronię ani nie pochwalam tych , któzy jeżdżą na "kole" ale zachowanie ratownika również jest mało odpowiedzialne.

          • 1 2

  • brak wiedzy

    Jedzie taki pajac lewym pasem i nie zjedzie na prawy i blokuje przejazd karetce.
    Najwiekszymi burakami sa przedstawiciele handlowi i silnie przestrtaszone babie i dziadki w swoich bolidach.

    • 4 1

  • skoro tak dazymy do tej europy i jej standardow

    dlaczego w Polsce nie buduje sie przejazdow dla slozb na torach tramwajowych?
    proste, skuteczne, bez korkow i raczej niezbyt drogie. a i zyc moznaby sporo uratowac!

    • 4 0

  • A skąd wiedzieć jak ustępować?

    Na kursie tego nie było, w podręcznikach nie było (nie licząc wzmianek że trzeba ustąpić). Co robić, tego nauczyłam się dopiero obserwując innych.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane