• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • Chaos

    W komunikacji miejskiej to teraz jest tylko straszny bałagan trzeba zrobic rewolucje w trasach po uruchomieniu PKM i tramwajów

    • 3 2

  • spieszy nie śpieszy panie redaktórze (2)

    • 1 8

    • Słownik Języka Polskiego PWN w dłoń

      i przestań się wygłupiać.

      • 5 0

    • Obydwie formy równoprawne, Panie Mądralo

      • 1 1

  • (2)

    Przestańcie się czepiać Pani w artykule. Przedostatnie się z centrum handlowego do drugiego to tylko przykład. Są sytuacje gdy ktoś mieszka przy obwodnicy i pracuje przy obwodnicy, tyle że węzeł lub kilka węzłów dalej. W takiej sytuacji codzienna jazda komunikacja miejska na około to zmora. Pamiętajcie też, że centra handlowe to również miejsca pracy. Nie tylko klienci tam muszą się dostać. A samochód nie każdy posiada, nie każdego stać na paliwo, a każdemu z nas w dowolnym momencie może się on zepsuć, niekoniecznie na tylko 2 dni, gdzie objazd na około da się przeżyć.

    • 25 4

    • (1)

      Skoro tyle osób tam pracuje to wystarczy zebrać parę pasażerów po drodze i wyjdzie tanio, szybko (taniej niż komunikacją miejską).

      Co do autobusów to najlepiej zrobić przystanki w każdym ogródku...

      • 2 7

      • Nie chodzi o przystanek w każdym ogródku

        Tylko o całkowity brak kursów wzdłuż jednego z najważniejszych korytarzy transportowych.

        • 8 1

  • zawsze się da wystarczy tylko chcieć w myś poniższego....:)

    Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę.
    No, ubierasz się pan.
    W płaszcz jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
    Fakt!
    Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest PKS.
    I zdążasz pan?
    Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i nie zatrzymuje się. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, widzi pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie zsiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do stadionu, a potem to już mam z górki, bo tak w 119, przesiadka w 13, przesiadka w 345 i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść, tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

    • 23 2

  • Przydałaby się (4)

    linia autobusowa w Gdyni z Cisowej do centrum przez Witomino.
    Jadąc samochodem z Witomina na Cisową zajmuje mi to 10-15 min a komunikacja z przesiadką 40-60 min...I jak tu korzystać z komunikacji...
    Swoją drogą ceny biletów kosmiczne. Wczoraj a właściwie dzisiaj przejazd z centrum na Witomino nocnym w 3 osoby -12 zł a Uber -11,50...

    • 11 1

    • Korzystaj z linii "W" (3)

      • 1 5

      • W jedzie z Pustek a więc z Cisowej do Kartuskiej trolejbusem i przesiadka.. (2)

        W sumie czas przejazdu taki sam a bilety droższe...

        • 4 1

        • Jeśli masz bilet miesięczny na linie pospieszne to automatycznie jest ważny na liniach zwykłych. (1)

          I nie marudź. To że coś chcesz, nie znaczy się należy. Należy się, jeśli zbierzesz więcej osób z takim postulatem. Do indywidualnego transportu są auta, nie autobusy.

          • 1 7

          • Czytaj ze zrozumieniem

            Czas przejazdu taki sam a bilet droższy to po co przepłacać?
            Nie piszę, że się należy tylko składam propozycję - myślę że sporo osób korzystałoby z takiego połączenia.
            Komunikacja miejska ma za zadanie m in redukowanie ilości korzystających z transportu indywidualnego (auta) - akurat w moim przypadku to się nie sprawdza i dlatego napisałem o potrzebie takiego połączenia. Jak go nie będzie to świat się nie zawali i dalej będę jeździł autem...

            • 5 0

  • (2)

    Osoba z mojej rodziny mieszka w Oliwie przy Kwietnej...a pracuje w na Kartuskiej...zawsze jej powtarzam kup sobie skuter i śmigaj spacerową do góry, potem bocznymi przez Osowę, Owczarnię,Karczemki i będziesz w pół godziny w robocie a nie półtorej.

    • 12 1

    • zamiast skutera proponuję rower wspomagany elektrycznie (1)

      łatwiejszy w obsłudze, nie hałasuje, nieporównanie tańszy w eksploatacji

      • 0 0

      • ale na skuterze wygodniej się siedzi

        • 0 0

  • Czy ta pani w artykule ma mózg i potrafi z niego korzystać? (4)

    Z Wiszących ogrodów jedzie 167 i wysiada na pierwszym przystanku na Nowatorów. Na tym samym przystanku czeka parę minut i wsiada w 157 i dojeżdża na Materię w ok 25 minut.

    • 7 6

    • Sprawdziłem (1)

      Jest tak jak mówisz, o co ten cały krzyk w takim razie? Że ktoś nie potrafi połączeń sprawdzić?

      • 4 2

      • to się przesiądź z 167 na 157

        Zanim dojedziesz 167 to 157 już dawno nie będzie.
        Przeprawa przez Kartuską i Nowatorów i rondo turbinowe w godzinach rannych to porażka.

        • 9 4

    • No to spróbuj tak pojechać. (1)

      99% przesiadek niestety nie wychodzi, przez korek na Kartuskiej i Nowatorów.

      Pracuję na Słowackiego między Złotą Karczmą i lotniskiem, dojazd samochodem z Kiełpinka zajmuje 10 minut, dojazd PKMką 35 minut (20 minut spacer), dojazd komunikacją miejską realnie średnio ponad godzinę...

      Samochód wygrywa.

      • 7 3

      • No to jedź samochodem w czym problem?

        • 2 3

  • szkoda

    • 1 1

  • Przy węzłach na obwodnicy jest masa firm, centrów handlowych, ale po co komunikacja do nich? (2)

    Urzędnicy i tak jeżdżą samochodami to im wiszą potrzeby zwykłych ludzi. Po co np z takiej Oliwy szybko dostać się do Auchan przez obwodnicę, jak można jechać dookoła całego miasta przez Centrum. Urzędasy ignoranci.

    • 14 3

    • Może dlatego, że niektórzy tam pracują? (1)

      • 1 0

      • urzędnicy są skorumpowani przez lobby śmierdzielowe i nawet sami o tym nie wiedza, jak by im powiedzieć, oburzali by się (ale kto by sie nie oburzał, oskarżony o bycie np komuchem, to nawet postkomuchom nie pasi)

        urzad miejski w Gdansku, wielki parking wewnetrzny, tylko dla pracownikow

        urząd miejski w Bremie, wielki parking wewnetrzny, tylko dla interesantow

        roznica cywilizacji

        • 8 2

  • To niech taką linię puszczą poza sezonem, a jak są korki to mogą zawiesić na 2 miesiące!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane