• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie płaćmy mandatów, to może też podatków?

Michał Sielski
12 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radny walczy o fotoradary na Grunwaldzkiej w Oliwie

Skoro kierowcy lamentują, że sieć radarów i samochodów z fotoradarami to zamach na ich kieszenie, to może przestańmy też płacić podatki, robić przeglądy samochodów i jeździć w dzień z zapalonymi światłami? Jak anarchia, to na całego.



Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów? Internauci przekazują sobie zdjęcia samochodów Inspekcji Transportu Drogowego, by ostrzec innych. Tu na Estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni. A może by tak po prostu... przestrzegać przepisów?
Drogi kierowco, reanimowałeś kiedyś człowieka? Ja tak i niestety nie udało się go uratować. Zabił go kierowca, który jechał za szybko. Gdy usłyszał, że około 20-letni chłopak nie żyje, padł na kolana i wył jak maltretowane zwierzę. Zabił go przez własną głupotę. Spieszył się. Nie wiem, czy został za to skazany, czy siedział w więzieniu, czy jeździ teraz wolniej. Wiem jednak, że musi z tym żyć - i to jest fakt.

Ja też się często spieszę - przecież w Polsce praktycznie nie ma autostrad, a pozostałe drogi są w fatalnym stanie. Też przekraczam więc dozwoloną prędkość, co jest czasami skrajnie nieodpowiedzialne, bo pal licho moje życie i zdrowie, ale mogę przecież zrobić krzywdę komuś innemu. Efekt - ostatni mandat to 8 punktów i 300 zł. Nagranie przez jadący za mną samochód policyjny nie pozostawia złudzeń: zasłużyłem - i to jest fakt.

Przekraczasz dozwoloną prędkość?

Według danych policji 43 proc. wypadków w Polsce zdarza się z powodu nadmiernej prędkości. Oczywiście nie jest to jedyna przyczyna, bo od samego przyspieszenia samochody się nie zderzają i nie wjeżdżają w pieszych na przejściach. Ale droga hamowania przy dwukrotnym przekroczeniu prędkości zwiększa się trzykrotnie. Tak, tak, to nie pomyłka. Przy 50 km/h wynosi ona 26 m, przy 100 km/h to już 77,8 m - i to również jest fakt.

Podobno z faktami się nie dyskutuje, więc sprawdźmy odczucia. Częsty zarzut przeciwników coraz większej kontroli kierowców jest taki, że fotoradary umieszczone są w kuriozalnych miejscach, które wcale nie są niebezpieczne. To prawda, już nie są. W 2008 r. zbadano ponad 60 proc. miejsc, w których stały fotoradary, czyli w sumie 743 w całej Polsce. Ilość wypadków spadła tam o 17,2 proc., ucierpiało w nich 23,8 proc. mniej osób, było o 21,6 proc. mniej zabitych - to dla tych, którzy ciągle powtarzają, że nikt nie udowodnił tego, że instalacja fotoradarów poprawia bezpieczeństwo.

Kolejny zarzut - nieoznakowane samochody z fotoradarami nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa. Co więcej, samochody Inspekcji Transportu Drogowego nawet nie zatrzymują kierowców, tylko wysyłają do domu mandaty - co również ma być dowodem, potwierdzającym tezę o zerowym wpływie na prewencję. Ale czy na pewno? Karniści od lat powtarzają, że nic nie wpływa tak na ograniczenie przestępstw i wykroczeń, jak nieuchronność kary. A nieoznakowane samochody z fotoradarami właśnie tę nieuchronność stwarzają. Są doskonałą bronią na tych, którym - tak jak i mnie - zdarza się przyspieszać tuż po minięciu radaru. Bo teoretycznie mogą być wszędzie.

A może znaki z ograniczeniami są postawione w kuriozalnych miejscach, w których stoją tylko po to, by łapać Bogu ducha winnych kierowców, łupić ich kieszenie i załatać w ten sposób dziurę budżetową. Nie twierdzę, że takich miejsc nie ma. Pewnie się zdarzają, ale skoro prawo jest złe, to trzeba je zmienić, a nie łamać. Podobnie z przepisami. Bo idąc tym tokiem rozumowania, równie dobrze można nie zapinać pasów (przecież to moje życie), nie zapalać świateł w dzień (przecież mam biały samochód, widać go z daleka), a może też nie płacić podatków (bo za wysokie i niesprawiedliwe), a kwiaty dla żony wyrywać z miejskiego klombu. Absurd? Oczywiście.

Żebyśmy się dobrze zrozumieli - doskonale rozumiem oburzenie hipokryzją obecnego rządu. Tekst Donalda Tuska, że tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary, pamiętają przecież wszyscy. Tylko że hipokryzja (dla mnie to synonim słowa "polityka") nie zmienia faktu, że polskie drogi są dużo bardziej niebezpieczne niż te w innych europejskich krajach (w 2012 r. doszło do 36,5 tys. wypadków, zginęło 3,5 tys. osób, a 45 tys. zostało rannych). I brak autostrad jest takim samym usprawiedliwianiem jak okradanie pracodawcy, "bo na zachodzie za to samo płacą więcej".

Skoro już chcemy być takimi Europejczykami, to wprowadźmy przepisy innych krajów. Np. te z Norwegii, gdzie za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h traci się prawo jazdy na kilka miesięcy. A może przetransponujmy do nas wzorce szwajcarskie: za przekroczenie prędkości o 40-80 km/h w stosunku do ograniczenia, w zależności od typu drogi, sąd ma obowiązek ukarać kierowcę co najmniej rocznym pobytem w więzieniu. Tak, tak: obowiązek, bo wcześniej nie musiał, a tylko mógł. Drakońskie prawo? Drogi w Szwajcarii są jednymi z najbezpieczniejszych na świecie. Niech każdy sam sobie odpowie czy tylko z powodu sieci autostrad - których w innych krajach też nie brakuje.

Projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zakłada kilka nowelizacji prawa. M.in. odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, zainstalowanie kolejnych 160 fotoradarów oraz zwiększenie liczby policjantów i radiowozów z wideorejestratorami.

Opinie (538) ponad 20 zablokowanych

  • Auta

    Dlaczego w ankiecie nie ma odpowiedzf- nie ,bo nie mam samochodu.

    • 2 3

  • Wreszcie głos rozsądku w tym skamleniu o strasznych 300 fotoradarach (3)

    A ja bym chciał żeby ITD miało 300 samochodów - to lepsze niż radar bo nigdy nie wiesz gdzie Cię namierzą - i po prostu jedziesz przepisowo. Skoro prawie połowa - POŁOWA wypadków jest z powodu nadmiernej prędkości?
    Na Zachodzie są kraje w kt działa po KILKA TYSIĘCY radarów (np Francja 3000) a Polacy płacza że będzie 300. Ja mam nadzieje ze 300 to początek i docelowo będzie 1000 i 300 samochodów a kary będą dotkliwsze (ale raczej nie więzienie jak w Szwajcari ale mocne finansowo - np zarekwirowanie samochodu)

    • 9 10

    • We Francji wszędzie dojedziesz autostradą. A tutaj na takiej trasie 3city

      Szczecin 70 % trasy to teren zabudowany z zagłębiem fotoradarowym. Wstyd prawie 70 lat po wojnie nie zbudować porządnych obwodnic poza Słupskiem. Tylko zwolennik człowieka, który całe życie malował kominy może takie argumenty przytaczać

      • 6 2

    • ....ale na Zachodzie są rozwiązania drogowe podnoszące bezpieczeństwo i limity prędkości są ustawiane z sensem, na Zachodzie też mają szacunek dla prawa drogowego, bo widzą, że pewne rozwiązania są dla ich bezpieczeństwa. A w Polsce ? Kij i coraz gorsze drogi, równi i równiejsi... I ruch jest wolniejszy z roku na rok i jazda coraz więcej kosztuje.

      • 2 1

    • ty przygłupie przez Francję czy Niemcy nie jedziesz tranzytowo drogami gminnymi tak jak tu

      • 2 1

  • pytanie do autora

    Po jakim licencjacie pan jest? Chciałbym wiedzieć gdzie produkują takich inteligentów jak pan. Pewnie w Polsce, ale w jakiej szkole?

    • 6 5

  • co takiego sie zmienilo w statystykach (1)

    za obecnej władzy że zaplanowali na ten rok 1,4tyś zł w mandatach o każdego kierowcy? Czy jest aż tak źle i gorzej niż za sld w statystykach wypadków drogowych za rządów POgiętych?

    • 4 4

    • Nie ma co kraść przeżarli i posprzedawali wszystko co było za prowizje

      teraz golą już tych co mają jeszcze parę groszy, żeby do baka wlać pare litrów gazu.

      • 3 1

  • Do autora

    Słuchaj debilu!!!
    Nie mam być ambicji tzw. Europejczykiem!!! Nie mam ochoty stosować się do bzdur wymyślonych w eurokołchozie. A dyrdymały pisane przez trolli podobnych tobie są żałosne...

    • 6 10

  • Estakada Kwiatkowskiego - miejsce ze zdj dolaczonego do artykulu

    zenujace ograniczenia przy zjezdzie z gorki

    • 3 3

  • Panu już dziękujemy

    Panie Sielski!!
    Jest to najgorszy artykuł jaki czytałem na owym portalu. Nie masz pojęcia o ruchuu drogowym a prawo jazdy pewnie zdobyłeś za 16 razem lub jeste kierowcą "elki"u boku instruktora. Rozumiem taki artykuł ww stosunku do pijanych kierowców ale wybacz proszę nie porównuj nas do AUSTRII.

    • 7 6

  • Autorze Szanowny zastanów się co piszesz...

    kiedyś było 60 km/h w zabudowanym, później weszło 50 km/h, teraz różne osoby w Europie zastanawiają się nad 30 km/h (i sądząc z artykułów zostanie to raczej odrzucone), a my oczywiście wprowadzamy (np. Gdańsk), do tego mandaty za przekraczenie...rowerem prędkości 10 km/h.

    Rozumiem, że autor może ma i zacny cel, ale tu nie chodzi o to, że ktoś chce łamać prawo, tylko o to, że Rząd systematycznie zmniejsza prędkość nie zmieniając istotnie stanu dróg na lepsze, systematycznie powiększa fiskalizm (przenosi całą odpowiedzialność na kierowców) i majstruje niebezpiecznie przy przepisach (ile będzie wypadków, jeśli "mądre głowy" zdejmą jakiekolwiek obowiązki z pieszych ?). To powoduje, że kierowcy tracą JAKIKOLWIEK szacunek dla prawa... Te wszystkie głosy są też o to, żeby PRZEDE WSZYSTKIM zmieniać intrastrukturę na bezpieczniejszą i ponosić odpowiedzialność za zły jej stan i złe rozwiązania...

    • 4 2

  • Ewa to zjedź lewo pasa, a przestaną trąbić :-)

    • 0 0

  • oj tam ojtam, latajmy samolotami , sa bezpieczniejsze i tańsze

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane