• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie taki PKM zły, jak go namalowali

Mikołaj Czarniak
15 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Na linii 150 kursują głównie pojazdy marki Neoplan N4021TD oraz Volvo 7000A, których stan techniczny nie budzi zastrzeżeń. Na linii 150 kursują głównie pojazdy marki Neoplan N4021TD oraz Volvo 7000A, których stan techniczny nie budzi zastrzeżeń.

Chciałbym wrócić do sprawy, którą poruszono w portalu kilkanaście dni temu, kiedy to miłośnik komunikacji skrytykował stan techniczny autobusów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni kursujących na linii 150. Rzekomo tarasują one przejazd na ul. Kieleckiej powodując korki - pisze nasz czytelnik, pan Mikołaj.



Otóż sprawa ta w moich oczach nie wygląda tak źle, jak przedstawiono w tekście Linia 150, czyli spacerkiem pod ul. Kielecką, czego jestem naocznym świadkiem. Osobiście codziennie korzystam z linii 150 na trasie Witomino Leśniczówka - Węzeł Ofiar Grudnia 70" oraz innych tras obsługiwanych wozami tegoż przewoźnika i z opisanym przypadkiem spotykam się niezmiernie rzadko.

Na skrytykowanej wcześniej linii 150 kursują głównie pojazdy marki Neoplan N4021TD z 1998 r., oraz Volvo 7000A kupione kilka lat temu, których stan techniczny nie budzi zastrzeżeń, a przejazd tych pojazdów ulicą Kielecką w kierunku Witomina przebiega znacznie szybciej niż twierdził czytelnik.

Opisany problem zapewne dotyczy jedynie sześciu autobusów przegubowych należących do gdyńskiego PKM, marki Neoplan N4021NF, wyprodukowanych w latach 1992-93. Owe pojazdy sprowadzono z Niemiec pod koniec lat 90., jako używane, z konieczności zwiększania zakresu obsługi wozami niskopodłogowymi, jako alternatywę dla Ikarusów 280. Te z kolei typy Neoplanów rzeczywiście są dziś w nie najlepszym stanie technicznym, co potwierdza głośna praca silnika, piskliwe odgłosy hamowania słyszalne z dużej odległości. Wozy te jednak kursują na linii 150 wyłącznie na dodatkowych kursach w godzinach szczytu.

Warto też nadmienić, iż jakość usług gdyńskiego przedsiębiorstwa nieustannie wzrasta, co jest wyraźnie przeze mnie odczuwalne, zwłaszcza na przestrzeni ostatniego roku. Dowodem tego jest rozpoczęcie eksploatacji autobusów z ekologicznym napędem MAN Lion"s City G (CNG), które zadebiutowały w gdyńskiej komunikacji rok temu, oraz przeprowadzane naprawy lakiernicze pojazdów eksploatowanych dotychczas, które sam zasugerowałem na forum ZKM Gdynia.

W tym roku przeprowadzono generalną naprawę dwóch krótkich Mercedesów, dokupiono dwa kolejne, polakierowano kilka przegubowych Neoplanów. Wzrasta kultura osobista kierowców oraz życzliwość do pasażerów, czego również doświadczam. Pozytywne wyniki uzyskane w związku z eksploatacją gazowców zapewne przyczynią się do dalszej poprawy jakości usług zajezdni z Kaczych Buków, co potwierdzi wzbogacenie się firmy o pięć kolejnych wozów tego typu. Dlatego uważam, że krytyka niektórych osób zniesmaczonych podróżą wysłużonymi Neoplanami jest przesadzona.
Mikołaj Czarniak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (44) 9 zablokowanych

  • Jawność (1)

    Drogi Mikołaju Czerniak piszesz, że proponowałeś naprawy lakiernicze itp rzeczy na forum gdyńskiego ZKM. Czy ten sposób informowania firm jest właśnie tym odpowiednim i niby skutkującym? Jeśli możesz to użyj w artykule swojego pseudonimu, wtedy będzie można więcej doczytać na w/w temat.

    • 0 0

    • kocur :) przejrzyj, faktycznie pisał i proponował

      • 0 0

  • ??

    Pracownik czyt wlasciciel MPK jnapisal ten artykuł?? ja wole gdanskie tramy ;)

    • 0 0

  • Prawda o PKM GDYNIA (3)

    Prawda o PKM Gdynia i gdyńskiej komunikacji

    Firma ta posiada 90 autobusów – większość z nich mają już po kilkanaście lat! Ale są rodzynki które maja już 20 lat – az strach nimi jeździć. 40 pojazdów to kilkunastoletnie jelczomercedesy 122MB – ciekawy jestem czy firma jest w stanie w ciągu 5 lat wymienic ponad 60% floty.
    Dlatego PKM wciska na siłe ze napęd na CNG jest najlepszy, najcudowniejszy itd., ponieważ firma łudzi się że otrzyma dzięki dofinansowanie z UE na nowe „ekologiczne” autobusy. A co będzie jak PKM nie otrzyma środków? A podobno w Gdyni jest tak cudownie? Dlaczego ZKM Gdynia doprowadza do takiego stanu taboru że przedsiębiorstw nie stac na kupno- wymianę taboru?
    Podobno model gdyński jest najlepszy - tabor sie starzeje ale jest cudownie. Gryf zarabia na sprzedazy uzywanych kilkunastoletnich pojazdów - jest dobrze ;)

    Średnia wieku wynosi ponad 11 lat a nie długo trzeba będzie wymienić az 61 autobusów czyli prawie 70 % floty!!!!

    Struktura wiekowa autobusów w PKM Gdynia
    2 autobusy maja już 20 lat
    5 autobusów ma 17 lat
    6 autobusów ma już 16 lat
    4 autobusy mają 15 lat
    2 autobusy mają 14 lat
    7 autobusów mają 13 lat
    35 autobusów mają 12 lat
    6 autobusów mają 10 lat
    4 autobusy mają już 9 lat
    2 autobusy mają 8 lat
    3 autobusy mają już 7 lat
    4 autobusy mają 6 lat
    2 autobusy 5 lat
    3 autobusy posiadają 4 lata
    i tylko 5 autobusów mają rok

    • 0 0

    • brawo!

      Świetne statystyki! :)

      • 0 0

    • MKM (1)

      jak będziesz posiadaczem nowego Ferrarli czy bedzie to oznaczało że będziesz najlepszym kierowcą?
      Nie bój sie wymienią tabor. CNG póki co się sprawdza a dofinansowanie moim zdaniem dostaną.
      Nam Polakom pokazać coś nowego i jakby nam klapki na oczy założyli: nowe czyli najlepsze.
      Spójrz proszę na całą komunikacje a nie tylko na tabor.

      • 0 0

      • :)

        Przedstawiona statystyka pokazuje wyraźnie że z roku na rok w komunikacji gdyńskiej jest coraz gorzej. W przeciągu kilku lat PKM musi wymienic aż 70 % swojego taboru, wiadomo że firmy nie stać na taki wydatek, dlatego tez na gwałt rety firma wymysliła gazowce, poniewaz tylko na ten typ taboru można ewentualnie otrzymać dotacje unijne. A co będzie jezeli nie otrzyma - czy miasto Gdynia zafunduje ponownie 40 autobusów dla PKMu jak to było za Cegielskiej? ( Nie wnikajmy że przetarg na jelcze122MB był jednym wielkim przekrętem)

        A co do CNG - ile w Polsce jest dostawców gazu CNG, ile stacji tankowania CNG jest w Gdyni. Zastanawia mnie fakt czy prywatna firma przewozowa zainwestowałaby w CNG? Raczej nie.
        Wiadomo monopol i układy zawsze idą w parze :)

        • 0 0

  • jakoś PKA ma stan o wiele lepszy. Mniej rzeczy trzeszczy, mniej rdzy, lepszy stan techniczny

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane