• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niebezpieczny Węzeł Jasień. Potrzebne są zmiany

Maciej Naskręt
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku. Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku.

Lepiej uważać jadąc przez Węzeł Jesień w Gdańsku. Ostre łuki, nienajlepszy profil zjazdów i wadliwie działająca sygnalizacja świetlna poważnie obniżają poziom bezpieczeństwa kierowców. Można temu jednak zaradzić.



W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji. W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji.
Znak prowadzący stosowany na łukach dróg. Znak prowadzący stosowany na łukach dróg.
Na Węźle Jasień zobacz na mapie Gdańska 11 października ok. godz. 22 doszło do poważnej kolizji drogowej. Kierujący audi, zjeżdżając z al. Armii Krajowej w ul. Jabłoniową uderzył w latarnię, przeciął pas zieleni, uszkodził dwie bariery ochronne, by ostatecznie zatrzymać się, wbijając się w nasyp drogowy. Chyba tylko cud sprawił, że kierowca i nikt inny w tym zdarzeniu nie ucierpiał. Według policji, kierowca nie dostosował prędkości do warunków pogodowych panujących na drodze.

Do tego typu wypadków na splocie dróg al. Armii Krajowej i ul. Jabłoniowej niestety może dochodzić częściej. Podstawową wadą węzła w kształcie harfy są bardzo ostre łuki na zjazdach i nie najlepszy profil jezdni. Sytuację pogarsza ograniczona widoczność - auta czekające na zielone światło tuż za zakrętem przesłania ziemny nasyp.

By choć trochę zmniejszyć liczbę przyszłych wypadków zarządca drogi powinien rozważyć zainstalowanie serii znaków wskazujących kierunek jazdy - tzw. prowadzących. Są to czerwone strzałki umieszczone na białym znaku.

Ktoś zapyta: po co, skoro przed zjazdem z Trasy W-Z jest ograniczenie prędkości do 30 km/h?

Większość kierowców często przekracza jednak dozwoloną prędkość, a jedyną rzeczą, która może ich skłonić do przepisowej jazdy i zachowania ostrożności na Węźle Jasień jest informacja o realnym zagrożeniu wypadkiem. Oczywiście można tam umieścić fotoradar, ale decyzja o jego zainstalowaniu byłaby najgorszą z możliwych.

Co najbardziej wpływa na spadek liczby wypadków?

Drogowcy powinni przeanalizować ponadto funkcjonowanie tam sygnalizacji świetlnej. Dlaczego światło zielone świeci się zaledwie 19 sekund dla jadących w dużej liczbie kierowców zjazdem od strony Gdańska w ul. Jabłoniową, w sytuacji gdy pojazdy jadące od strony Szadółek do ul. Kartuskiej (odcinkiem o małym tężeniu ruchu), mają 28 sekund na przejazd?

Taka konfiguracja wywołuje w godzinach szczytu korki, sięgające Trasy W-Z i niepotrzebne dodatkowe zagrożenie. Auta stojące w zatorze na alei omijane są z dużą prędkością przez samochody zmierzające w kierunku Karczemek.

Co ciekawe, w Gdańsku budowany jest kolejny węzeł typu harfa, który będzie niemal identycznie wepchnięty w wąski teren jak Węzeł Jasień. Powstanie on do maja 2012 r. przy stadionie w Letnicy w ramach budowy Trasy Słowackiego na odcinku od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej. Pozostaje mieć nadzieję, że podczas budowy drogowcy zadbają o lepsze rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo.

Opinie (170) ponad 10 zablokowanych

  • wolniej

    Jeżdżę tym zjazdem prawie codziennie i jeżeli się przestrzega przepisów to problemu nie ma. Winę za te wypadki w większości ponoszą kierowcy, którzy znaczącą przekraczają prędkość. Widziałem w tym miejscu już parę wypadków i niestety muszę stwierdzić, że w większości to były dobre samochody (m.in mercedes i nowy vw golf) a kierowcy to młodzi ludzie. Przy tej okazji chciałem także poruszyć temat wjazdu na armii krajowej z jabłoniowej. Tam też jest ostry zakręt i do tego jeden pas. A często się zdarza, że niektórym kierowcom wydaje się że są tam dwa pasy i wyprzedzają na zakręcie, przekraczając do tego prędkość. Do tych osób mam małą prośbę - jeżeli się wam spieszy aby zamieszkać na pobliskim cmentarzu łostowickim to róbcie to w ustronnym miejscu, tam gdzie nie ma innych uczestników ruchu. Nie każdy podziela wasz pęd do grobu.

    • 11 0

  • trzeba więcej świateł na skrzyżowaniach zamontować

    to jedyny sposób na zagwarantowanie płynności jazdy i bezpieczeństwa

    • 0 1

  • wiecej gazu !!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Obciążyć projektantów

    Nasi inzynierowie i architekci nadają sie do projektowania obór i ścieżek rowerowych.

    • 0 7

  • Allo, allo! Niejeden, niejedna, niejedno, tak piszemy ten zaimek przymiotny

    • 1 0

  • Dziwna sprawa ..ale jeżdze jakies 20 lat róznymi środkami transportu (1)

    ( zmechanizowanymi ) i ani razu nie miałem z mojej strony sytuacji ryzykownej. Z drugiej strony codziennie zajezdzają mi droge, wjezdzaja na czerwonym itp. Jestem jakis nienormalny ? Może uległy? Chyba zaczne tikowcom w kapeluszach wymuszać ..

    • 4 0

    • Jesteś gejem po prostu

      jak dajesz sobie wymuszać i zajeżdżać drogę. No ale nie martw się, ofiary w życiu też są potrzebne, bo mięsożercy nie mieli by co jeść.

      • 0 2

  • Węzęł katastrofa

    Zbudowali katastrofę to mają katastrofy. Trzeba było dorzucić trochę kasy, wykupić dodatkowy grunt i zbudować regularną"koniczynkę". Nie byłaby potrzebna sygnalizacja za ciężkie pieniąde i nie byłoby wypadków. Proste.

    • 3 7

  • złe projektowanie cd.

    to samo można powiedzieć na temat nowo powstałego węzła na Oruni, jadąc ul Świętokrzyską od strony Kowal dojeżdżając do nowego ronda należy wykonać prawie 90- stopniowy skręt w prawo jakby nie można było przystanku autobusowego umiejscowić wcześniej i zrobić łagodniejszy skręt aby dojechać na rondo, już teraz autobusy i duże TIR'y praktycznie zatrzymują się aby wykonać manewr skrętu i ledwo się mieszczą w tym łuku, może by tak ci wspaniali projektanci pojeździli sobie kilka razy dziennie w godzinach szczytu na tym odcinku i może wtedy by się nauczyli jak należy projektować drogi w sposób aby nie tworzyły się na nich korki przez jakieś nieprzemyślane decyzje które podejmowali pod wpływem chwili

    • 3 5

  • na idiotów nie ma rady (1)

    jak zapiep***ał to z zakrętu wyleciał, jest ograniczenie, są znaki, trzeba wolniej jechać

    • 10 3

    • pewnie

      najlepiej jeździć z oszamiającą prędkością furmanki... Nikt na świecie nie projektuje takich "ciasnych" zjazdów, i tyle

      • 1 7

  • prędkość

    Tam jest ograniczenie do 40 bodajże. myślę że gdyby jechał nawet 10% więcej, bo o tyle może oszukać urządzenie pomiarowe prędkości w samochodzie. To chyba nie wycioł by lampy i dwóch barier ? Ale co ja tam wiem jestem tylko młodym kierowcą... :)

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane