• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niebezpieczny Węzeł Jasień. Potrzebne są zmiany

Maciej Naskręt
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku. Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku.

Lepiej uważać jadąc przez Węzeł Jesień w Gdańsku. Ostre łuki, nienajlepszy profil zjazdów i wadliwie działająca sygnalizacja świetlna poważnie obniżają poziom bezpieczeństwa kierowców. Można temu jednak zaradzić.



W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji. W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji.
Znak prowadzący stosowany na łukach dróg. Znak prowadzący stosowany na łukach dróg.
Na Węźle Jasień zobacz na mapie Gdańska 11 października ok. godz. 22 doszło do poważnej kolizji drogowej. Kierujący audi, zjeżdżając z al. Armii Krajowej w ul. Jabłoniową uderzył w latarnię, przeciął pas zieleni, uszkodził dwie bariery ochronne, by ostatecznie zatrzymać się, wbijając się w nasyp drogowy. Chyba tylko cud sprawił, że kierowca i nikt inny w tym zdarzeniu nie ucierpiał. Według policji, kierowca nie dostosował prędkości do warunków pogodowych panujących na drodze.

Do tego typu wypadków na splocie dróg al. Armii Krajowej i ul. Jabłoniowej niestety może dochodzić częściej. Podstawową wadą węzła w kształcie harfy są bardzo ostre łuki na zjazdach i nie najlepszy profil jezdni. Sytuację pogarsza ograniczona widoczność - auta czekające na zielone światło tuż za zakrętem przesłania ziemny nasyp.

By choć trochę zmniejszyć liczbę przyszłych wypadków zarządca drogi powinien rozważyć zainstalowanie serii znaków wskazujących kierunek jazdy - tzw. prowadzących. Są to czerwone strzałki umieszczone na białym znaku.

Ktoś zapyta: po co, skoro przed zjazdem z Trasy W-Z jest ograniczenie prędkości do 30 km/h?

Większość kierowców często przekracza jednak dozwoloną prędkość, a jedyną rzeczą, która może ich skłonić do przepisowej jazdy i zachowania ostrożności na Węźle Jasień jest informacja o realnym zagrożeniu wypadkiem. Oczywiście można tam umieścić fotoradar, ale decyzja o jego zainstalowaniu byłaby najgorszą z możliwych.

Co najbardziej wpływa na spadek liczby wypadków?

Drogowcy powinni przeanalizować ponadto funkcjonowanie tam sygnalizacji świetlnej. Dlaczego światło zielone świeci się zaledwie 19 sekund dla jadących w dużej liczbie kierowców zjazdem od strony Gdańska w ul. Jabłoniową, w sytuacji gdy pojazdy jadące od strony Szadółek do ul. Kartuskiej (odcinkiem o małym tężeniu ruchu), mają 28 sekund na przejazd?

Taka konfiguracja wywołuje w godzinach szczytu korki, sięgające Trasy W-Z i niepotrzebne dodatkowe zagrożenie. Auta stojące w zatorze na alei omijane są z dużą prędkością przez samochody zmierzające w kierunku Karczemek.

Co ciekawe, w Gdańsku budowany jest kolejny węzeł typu harfa, który będzie niemal identycznie wepchnięty w wąski teren jak Węzeł Jasień. Powstanie on do maja 2012 r. przy stadionie w Letnicy w ramach budowy Trasy Słowackiego na odcinku od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej. Pozostaje mieć nadzieję, że podczas budowy drogowcy zadbają o lepsze rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo.

Opinie (170) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    miałem tam na tym weżle w podobnymn miejscu gdzie audi zara po odaniu przez drogowców pocałunek z krawęznikie: belka zgieta, amory do wymany razem z wachaczem i piasta z łozyskiem.

    • 3 17

    • hihi

      Twój poziom inteligencji widać po "zara" i "po amorach do wymany" trzeba było zwolnić jak należy zara przed znakiem ograniczenia do 30...

      • 6 1

  • ???

    jeżdżę codziennie tamtędy wypadki ludzie powodują tam na własne życzenie ograniczenie do 30 a pędzą 60 i więcej masakra wyobrażam sobie co dzieje się tam wieczorami gdy jest mniejszy ruch... wystarczy tam policja i mandaty dla idiotów których zresztą nie brak na wszystkich ulicach.... mandaty wysokie i jeszcze raz mandaty!!!!!!!!

    • 20 3

  • Powinni wyprofiilować... (1)

    Powinni tak wyprofilować aby można było przynajmniej ze 120-tką na liczniku na takim łuku cisnąć. W końcu w tym kraju 99% kierowców to mistrzowie kierownicy a 1% reszta przestrzegająca przepisy to ofermy drogowe.I dopóki te proporcje się nie zmienią dopóty będą wypadki nawet na prostej drodze:DZresztą zawsze winni są wszyscy tylko nie my sami;)

    • 23 4

    • No proszę, trzech mistrzów się znalazło :D

      • 1 0

  • Jak jest w tym miejscu ograniczenie prędkości do 30 km/h

    to się nie jedzie 130 km/h.

    • 18 2

  • Zapomniany Chełm/Ujeścisko

    Juz dawno nic nie napisaliscie co sie dzieje w tych dzielnicach, tutaj caly czas jakies zmiany orgaznizacji ruchu a u was cisza.

    • 7 2

  • Zmiany? Za czyje pieniądze?

    Jeżeli największy trójmiejski mistrz kierownicy red. Naskręt chce jeździć bezpiecznie 150 km/h tam, gdzie jest ograniczenie do 30 km/h, to niech zrobi zrzutę wśród sobie podobnych mistrzów. Ja łożyć na zabójców i samobójców nie zamierzam.

    • 12 3

  • Niebezpieczna to jest ul. Mysliwska (1)

    fragment pomiedzy Kartuska a Piekarnicza - zero chodnika, skandal!piesi musza sie po krzakach chowac....niby XXI wiek - a jak w jakims sredniowieczu!Oczywiscie ZDiZ nie widzi potrzeby wydzielenia tam chodnika, ani nie zrobi tam jezdni jednokierunkowej....

    • 9 4

    • zapraszam na skrzyżowanie Spacerowej i Obwodnicy

      tam nawet krzaków nie ma dla pieszych :/

      • 1 0

  • Jak kierowcy będą jeździć przepisowo

    to będzie mniej wypadków. Tyle. Szukanie dziury w całym przez źle profilowaną drogę, oznakowanie i inne puperele...

    • 10 2

  • Nie ma miejsc niebezpiecznych

    niebezpieczni są kierowcy. Codziennie "robię" sporo kilometrów po Trójmieście i zawsze znajdzie się d...k który wymusi pierwszeństwo, zajedzie drogę itp. Na szczęście są też kulturalni kierowcy - pozdrowienia dla Nich.

    • 16 6

  • bu ha ha ha

    PISAŁEM O TYM PONAD 3 MIESIĄCE TEMU!!!! nawet jakis projektanczyna sie wypowiadal, ze jest wszystko si. no ale co "prosty" lud moze wiedziec...,

    • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane