• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niebezpieczny Węzeł Jasień. Potrzebne są zmiany

Maciej Naskręt
23 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku. Skutki wypadku, do którego doszło na Węźle Jasień 11 października tego roku.

Lepiej uważać jadąc przez Węzeł Jesień w Gdańsku. Ostre łuki, nienajlepszy profil zjazdów i wadliwie działająca sygnalizacja świetlna poważnie obniżają poziom bezpieczeństwa kierowców. Można temu jednak zaradzić.



W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji. W tym miejscu dojdzie jeszcze do nie jednej kolizji.
Znak prowadzący stosowany na łukach dróg. Znak prowadzący stosowany na łukach dróg.
Na Węźle Jasień zobacz na mapie Gdańska 11 października ok. godz. 22 doszło do poważnej kolizji drogowej. Kierujący audi, zjeżdżając z al. Armii Krajowej w ul. Jabłoniową uderzył w latarnię, przeciął pas zieleni, uszkodził dwie bariery ochronne, by ostatecznie zatrzymać się, wbijając się w nasyp drogowy. Chyba tylko cud sprawił, że kierowca i nikt inny w tym zdarzeniu nie ucierpiał. Według policji, kierowca nie dostosował prędkości do warunków pogodowych panujących na drodze.

Do tego typu wypadków na splocie dróg al. Armii Krajowej i ul. Jabłoniowej niestety może dochodzić częściej. Podstawową wadą węzła w kształcie harfy są bardzo ostre łuki na zjazdach i nie najlepszy profil jezdni. Sytuację pogarsza ograniczona widoczność - auta czekające na zielone światło tuż za zakrętem przesłania ziemny nasyp.

By choć trochę zmniejszyć liczbę przyszłych wypadków zarządca drogi powinien rozważyć zainstalowanie serii znaków wskazujących kierunek jazdy - tzw. prowadzących. Są to czerwone strzałki umieszczone na białym znaku.

Ktoś zapyta: po co, skoro przed zjazdem z Trasy W-Z jest ograniczenie prędkości do 30 km/h?

Większość kierowców często przekracza jednak dozwoloną prędkość, a jedyną rzeczą, która może ich skłonić do przepisowej jazdy i zachowania ostrożności na Węźle Jasień jest informacja o realnym zagrożeniu wypadkiem. Oczywiście można tam umieścić fotoradar, ale decyzja o jego zainstalowaniu byłaby najgorszą z możliwych.

Co najbardziej wpływa na spadek liczby wypadków?

Drogowcy powinni przeanalizować ponadto funkcjonowanie tam sygnalizacji świetlnej. Dlaczego światło zielone świeci się zaledwie 19 sekund dla jadących w dużej liczbie kierowców zjazdem od strony Gdańska w ul. Jabłoniową, w sytuacji gdy pojazdy jadące od strony Szadółek do ul. Kartuskiej (odcinkiem o małym tężeniu ruchu), mają 28 sekund na przejazd?

Taka konfiguracja wywołuje w godzinach szczytu korki, sięgające Trasy W-Z i niepotrzebne dodatkowe zagrożenie. Auta stojące w zatorze na alei omijane są z dużą prędkością przez samochody zmierzające w kierunku Karczemek.

Co ciekawe, w Gdańsku budowany jest kolejny węzeł typu harfa, który będzie niemal identycznie wepchnięty w wąski teren jak Węzeł Jasień. Powstanie on do maja 2012 r. przy stadionie w Letnicy w ramach budowy Trasy Słowackiego na odcinku od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej. Pozostaje mieć nadzieję, że podczas budowy drogowcy zadbają o lepsze rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo.

Opinie (170) ponad 10 zablokowanych

  • Węzeł Jesień w Gdańsku

    to myśl z lat lat 70 a nie współczesna budowa.Korki są dłuższe niż było małe skrzyżowanie. Ilość świateł jest bardzo duża i te zakręty.Skrzyżowanie przy FH powinno być wybudowane jako rondo a nie bubel świetlny blokujący ruch. itd itd

    • 7 8

  • Winna prędkość

    Słuchajcie , w tamtym tygodniu wracając około 22.15-22-30 widziałem właśnie kolesia , który rozwalił tę barierkę , młody koleś siedział na wale trzymając się za głowę ( Co ja zrobiłem !!! , szok ? ) a jego ciemne A3 lub Leon ( bardziej A3 ) wisiało na skarpie ( stały tez 2 inne autka , ale już na pasie ) . Panowie tam jest ograniczenie do 50 km/h a potem do 30 km/h więc wina ewidentnie kierowcy .

    • 26 6

  • Kliniczna

    Wjazd ślimakiem z Klinicznej na Marynarki Polskiej w kierunki Nowego Portu - tam też jest znak 30km/h i nich ktoś tam pojedzie więcej, chyba, że chce się zabić. Chyba jedyny znak w mieście z ograniczeniem prędkości z którym nie ma żartów :)

    • 18 0

  • Ostre łuki, nienajlepszy profil zjazdów i wadliwie działająca sygnalizacja świetlna poważnie obniżają poziom bezpieczeństwa

    kierowców. Można temu jednak zaradzić. zwolnić

    • 16 3

  • Mamy skrzyżowanie dwóch dróg miejskich, więc oczywiste jest że łącznice są zaprojektowane na niższe prędkości. Co innego obwodnica trójmiasta czy autostrada, tam prędkości są większe więć i łuki są większe. No ale nie którym myślenie ciągle sparawia wiele kłopotów. Myślę że jak by tam stały również te proponowane znaki to też byłyby koszone przez pseudo Hołowczyców.

    • 14 0

  • Tylko stówka

    -Za każdy przekroczony kilometr jazdy uratować nas może

    • 10 3

  • ZNOWU NIE MA WINNEGO ?!

    TO CHORY KRAJ, W KTÓRYM NIKT ZA NIC NIE ODPOWIADA WIĘC DZIAŁAJĄ BEZKARNIE. DOPÓKI NIE WPROWADZI SIĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI JAK NA ZACHODZIE TO TEN KRAJ BĘDZIE JEDNYM WIELKIM BUBLEM, W KTÓRYM ZA WSZYSTKO BĘDZIE PŁACIĆ SIĘ PODWÓJNIE.

    • 16 5

  • Albo mu nawigacja nie powiedziała że tam trzeba zwolnić i jest zakręt

    lub miał za krótką antenę od CB, brak zasięgu i mobylky też nic nie pierdzielili w radio jak potłuczeni że trzeba zwolnic

    • 19 1

  • Ten węzeł to wina projektanta i inwestora

    Policzyli przepustowość drogi na stare wydajności, a teraz wiadomo samochodów coraz więcej. Firma wykonawcza wykonuje zgodnie z projektem, może coś zasugerować, ale najczęściej inwestor nie chce wprowadzać zmian, bo narazi się na dodatkowe koszty - nowy projekt, harmonogram prac i dłuższy termin realizacji ... ten węzeł jest porażką, wogóle nielogiczny, niewygodnie się zjeżdża i nie ma miejsca dla oczekujących samochodów ... ale tutaj apel do ludzi - za organizację ruchu nie ma co winić wykonawców, oni tylko robią zgodnie z projektem, tym co zamówił inwestor ... a projekt powiniem być przemyślany od początku do końca ... druga sprawa że projekty są robione powiedzmy 5 lat przed znalezieniem funduszy i przystąpieniem do realizacjipzdt

    • 10 8

  • węzeł jak węzeł... (2)

    ...winni są idioci za kierownicami!

    • 25 9

    • TAK (1)

      popieram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 3

      • ROZUMIEM, ŻE PROJEKTANCI DROGI SIĘ ODEZWALI....

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane