- 1 50 lat pracuje w jednym zakładzie (128 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (107 opinii)
- 3 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (180 opinii)
- 4 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (184 opinie)
- 5 Woda w zatoce bezpieczna. Można się kąpać (131 opinii)
- 6 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (200 opinii)
Trzy południowe rafinerie znajdą się w Grupie Lotos, która rozpocznie badanie finansowe Petrobaltiku zadecydował Piotr Czyżewski, minister skarbu państwa. Oznacza to zgodę resortu na tworzenie grupy kapitałowej w oparciu o dawną Rafinerię Gdańską. Tym samym wstrzymano trwający prawie dwa lata proces prywatyzacji zakładu.
- Po odrzuceniu oferty Rotch Energy, do którego właśnie doszło, nie ma żadnej innej oferty przy prywatyzacji Grupy Lotos. W przyszłości nie wykluczamy jednak połączenia Grupy z PKN Orlen - powiedział minister skarbu Piotr Czyżewski.
Tym bardziej, że resort przewiduje w przyszłości powstanie środkowoeuropejskiego koncernu naftowego. List w tej sprawie wystosował węgierski MOL, choć - jak zaznaczył minister - brak jeszcze klarownego projektu budowy takiego koncernu.
- Nareszcie jest decyzja i wiadomo co robić. Będziemy budowali koncern naftowy wokół dawnej Rafinerii Gdańskiej - skomentował decyzje ministra Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos.
Proces prywatyzacji ciągnął się blisko dwa lata i przybierał różne koncepcje. Począwszy od sprzedaży 75 proc. akcji rafinerii, należących do Nafty Polskiej, konsorcjum stworzonemu przez brytyjski Rotch Energy, poprzez udział w nim rosyjskiego Łukoil, a potem PKN Orlen, aż do stworzenia przez władze rafinerii koncepcji budowy grupy kapitałowej w powiązaniu z rafineriami z południa Polski: Jasło, Gorlice i Czechowice oraz gdańskiej firmy wydobywczej Petrobaltic.
- To krok w dobrym kierunku. Korzystny dla firmy i dla regionu. Także duży sukces prezesa Olechnowicza, samorządu województwa, a także trochę mój. Taki rozwój sytuacji referowałem bowiem na posiedzeniu rządu przed trzema tygodniami - Powiedział Jan Ryszard Kurylczyk, wojewoda pomorski.
Zadowolenia nie krył także Jan Kozłowski, marszałek województwa pomorskiego. Podkreślił, że to bardzo dobra decyzja dla regionu tym bardziej, że w zwiazku ze zmianą ustawy o finansowaniu samorządów, gdzie środki naliczane będą na podstawie podatku CIT, ważne jest aby tak duża firma miała siedzibę na Pomorzu i tu płaciła podatki.
- To bardzo długo odwlekana decyzja. Był już najwyższy czas na konkrety. Myślę, że minister wybrał najlepszą koncepcję dla Skarbu Państwa jak i spółki, czyli budowę Grupy Lotos - skomentował decyzję ministra Janusz Lewandowski, pomorski poseł Platformy Obywatelskiej. Jego zdaniem koncepcja przygotowana przez władze Grupy Lotos jest na tyle wiarygodna, że daje ogromne możliwości rozwoju firmy. Wiarygodność podnosi także współpraca z poważnymi partnerami międzynarodowymi jak np. amerykański Kellogg. Odwróci także niekorzystną dla Pomorza sytuację ucieczki central firm z regionu.
- Siedziba będzie w Gdańsku, tu będą płacone podatki, więc jest to także dobra decyzja dla regionu i wzmocni pozycję Pomorza - uważa Lewandowski.
Zaznaczył jednak, że budowa Grupy Lotos nie musi być wcale ostatnim etapem rozwoju firmy. Zmieniająca się sytuacja na rynku i globalizacja mogą doprowadzić w przyszłości do kolejnych fuzji.
Opinie (53)
-
2003-07-15 16:05
perski
to te co potem widać na poboczach?- 0 0
-
2003-07-15 16:07
mama
tak
to one, śmigają na zachód, bo nasza benzynka im smierdzi
ale to się skończy!
grupa Lotos wyłapie wszystkie i wpuści z powrotem do naszych baków- 0 0
-
2003-07-15 16:10
niema że lekko
muszą być w obiegu
ta...- 0 0
-
2003-07-15 16:10
Ja myślę, że te oktany...
to się dematerializują przez znikanie samoistne i teleportację ! Perski dziadziu, hehehe
PS. Ciekawe, w czyim garażu się potem materializują na powrót ?- 0 0
-
2003-07-15 16:16
A wracając do tematu "stacje benzynowe"...
... to powiem wam, że wyniki kontroli UOKIK są - na razie przynajmniej - troszkę cieńkie. Ściągnałem sobie tę listę z UOKIKu i stwierdzam, że wyszczególnionych tam jest może ze 40 stacji... (?) A w całej naszej ludowej Ojczyźnie stacji jest pewnie ze 20 tysięcy !
Na wszelki wypadek zatem, tankuję na SHELLu, PREEMie, JET i ew. w ARALu. ORLEN w ostateczności... I niech mi ktoś jeszcze wytłumaczy, jak to się dzieje, że w woj. Pomorskim cena paliwa jest zawsze o 30-40 groszy wyższa niż w Łodzi lub we Wrocławiu !? Chętnie posłucham tej MONDREJ GŁOWY ekonomicznej z kilku postów wstecz...- 0 0
-
2003-07-15 16:18
aras
po prostu - oktany uciekając zabierają po grosiku kawałek ceny
ot i masz odpowiedź- 0 0
-
2003-07-15 16:20
paski na dresach są zaś...
...równoległe, a nie zbieżne ! Takie mam wrażenie... (ale jako zwykły magister, może ja się nie znam na ekonomii ???!)
- 0 0
-
2003-07-15 16:27
Aras
Fajną masz furmankę - tata daje pojeździć,co?
Jesli chodzi o ceny, to jest to po prostu zmowa cenowa.
Widzę, że złapałeś chwilę refleksji nad swoim dresem ;-)))- 0 0
-
2003-07-15 18:38
nie każdy golem może być Golemem
dyskusyja o tzw dupie maryni czyli inaczej GrupieLotos
prędzej mi tu kwiat lotosu wyrośnie jak coś z tego wyjdzie...- 0 0
-
2003-07-15 18:46
Co najwyżej kaktus
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.