- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Niesamowite maszyny: podbijarka torowa
Podnosi kolejowe tory, podsypuje tłuczeń pod uniesione podkłady, po czym umieszcza te pierwsze w miejscu, które przewiduje projekt. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy podbijarkę torową, która pracuje przy budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Dzięki podbiciu toru będziemy mogli jechać na odcinku, który widzimy, z prędkością 120 kilometrów na godzinę - stwierdza asystent inspektora nadzoru w PKM Dominik Wiśniewski, który spogląda na torowisko w rejonie przystanku Gdańsk Rębiechowo.
Pracę potężnej podbijarki torowej 09-32 CSM firmy Plasser&Theurer nadzorują dwaj operatorzy. Pierwszy z nich siedzi w kabinie, która znajduje się w przedniej części maszyny. Odpowiada on za pracę systemu namiarowego, którego zadaniem jest właściwe pozycjonowanie toru.
- Ustawiam namiary, które robi geodezja, aby maszyna zrobiła tor w planie i w profilu - rzuca krótko operator Piotr Niemczyk.
- Chodzi o to, że operator za pomocą specjalnych potencjometrów ustawia namiary, które ma rozpisane przez geodetów na główce szyny. Na podstawie wprowadzonych namiarów tor jest nasuwany i podnoszony na zadaną oś, czyli przesuwa się podniesiony tor lewo lub prawo, a także podnosi się go. Służą do tego specjalne chwytaki - wyjaśnia szerzej Jacek Łęcki, inspektor nadzoru ds. kolejowych w PKM.
W tylnej części maszyny pracuje w tym czasie drugi operator. Dba o to, aby z jednej strony podbijarka była cały czas w ruchu, a z drugiej strony regularnie zatrzymuje i kieruje w dół część roboczą - czyli hydrauliczny mechanizm podbijający. Zadaniem tego ostatniego oprócz podnoszenia szyn i podkładów, jest również zagęszczanie tłucznia.
- Prawy pedał jest do ciągłej jazdy maszyny, a lewy do opuszczania zespołów podbijających. W momencie, kiedy są opuszczane, zatrzymuje się część robocza, czyli tak zwana satelita, ale maszyna dalej jest w ruchu - tłumaczy Leszek Warda, który jako operator pracuje od 1979 roku.
Podsypywanie tłucznia odbywa się dzięki wibracjom i ruchom elementów zwanych łapami lub łopatkami. W ciągu godziny maszyna wyposażona w 475-konny silnik spalinowy może podbić około tysiąca metrów toru. - Założenie pracy dla tej podbijarki to około 50 milimetrów nasunięcia w lewo lub w prawo i 50 milimetrów podnoszenia. To wartości, które pozwalają uniknąć przeciążenia maszyny - wylicza inspektor nadzoru ds. kolejowych.
W związku z tym, że na trasie PKM przewidziane są podnoszenia rzędu 150 milimetrów, podbijarka kilkakrotnie pokonuje odcinki, aby uzyskać właściwe położenie toru.
Czytaj więcej o budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Może podnosić ładunki o masie nawet 330 ton i jest najsilniejszym żurawiem pływającym, który operuje na polskich wodach. Zobacz w akcji "Maję".
Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. Zobacz w akcji potężną pogłębiarkę M30.
Miejsca
Opinie (63) 6 zablokowanych
-
2014-12-21 11:03
Co w tym niesamowitego? (18)
Urządzenia do pracy ludzie. Chyba, że praca stała się już czymś tak niesamowitym i unikalnym w Polsce.
- 42 107
-
2014-12-21 11:04
niesamowite maszyny bo z Niemiec ? :) (2)
"Pracę potężnej podbijarki torowej 09-32 CSM firmy Plasser&Theurer nadzorują dwaj operatorzy."
- 3 17
-
2014-12-21 12:20
Kolejarz (1)
Plasser&Theurer jest z Austrii a nie z Niemiec
- 22 0
-
2014-12-21 12:24
anszluz byl
- 12 6
-
2014-12-21 11:08
Być może dla forumowych ekspertów kolejowych / drogowych / lotniczych taka maszyna to nic niezwykłego.. (7)
..ale jednak dla zwykłych operatorów kuchenek gazowych opis pracy takiej machinerii stanowi ciekawy temat.
- 58 3
-
2014-12-21 11:11
sorry ale ta maszyna byla nowoscia w latach 90-tych (6)
tak samo jak to ze pociagi jezdzily 180/h i do warszawy z gdanska jezdzilo sie w 3,5 godziny
- 12 25
-
2014-12-21 11:15
(2)
bez sensu piszesz... to jest ciekawostka, ale nowość. Nie bądź hejterem.
- 28 3
-
2014-12-21 12:25
hejterze cie (1)
- 5 3
-
2014-12-21 14:50
a ja love, brandzluje się byleczym..
..
- 4 2
-
2014-12-21 11:16
Średniowieczne narzędzia tortur również były nowością w zgoła innych latach. (1)
Czy to oznacza, że nie możesz o nich przeczytać z ciekawością?
- 13 4
-
2014-12-21 11:17
nie nie nie
bo trzeba spac zeby wieczorem wstac
- 2 6
-
2014-12-21 12:34
kiedy i ktore pociagi (lokomotywa+wagony) jezdzily 180km/h do warszawy?
mozesz odpowiedziec, jak dostaniesz smsa od prezesa, albo wieczorem jak odrobisz lekcje na jutro.- 10 5
-
2014-12-21 11:14
raczej stala sie
ktos kto ma prace, ktora go wzbogaca to raczej wyjatek w obecnej III RP
- 6 7
-
2014-12-21 11:34
Te artykuły to rozumiem tylko propagandowo (3)
bo sama PKM-ka raczej więcej przyniesie strat.
- 7 23
-
2014-12-21 11:53
Kolejarz (1)
A inne spółki to może żyła złota? PKM to kolej miejska - dlatego jest przyszłościowa. W perspektywie kilku lat będzie alternatywą dla kierowców jadących z Kartuz i Kościerzyny oraz Gdańszczan wyjeżdżających na Kaszuby lub lotnisko. Patrz na SKM - stan taki jaki jest, ale ciągle spółka wychodzi na plus.
- 13 3
-
2014-12-21 12:05
juz to widze
w kraju gdzie awansem spolecznym nadal jest posiadanie wlasnego samochodu lub trzech i pokazywanie sie z nim gdzie tylko sie da.
- 5 7
-
2014-12-21 12:36
rozumiem ze jako ekspert ekonomii po gimnazjum specjalnym, robiles badania w tym temacie?
mozesz przyblizyc nam zrodla na ktorych opieralas sie w swoich wyliczeniach?- 7 2
-
2014-12-21 19:21
prawdziwy kolejarz by się tym interesował...
ale ty pewnie palisz pety i szukasz okazji do obijania się za rogiem...
- 5 1
-
2014-12-21 21:59
Moze zrobi wrazenie oferta cenowa
CSM'ka 2400 do 3000 zl za godzine, wynajem na minimalnie 8 godzin i pokrycie kosztów transportu. UNIMAT (do podbijania rozjazdow) nawet 3600 zl za godzine, warunki jak powyżej. Precyzja w pionie i planie d0 2 mm to nic szczególnego, dobrze wyskalowana maszyna może pracować nawet z dokladnoscia do 0,8 mm.
- 6 0
-
2014-12-21 11:05
Propozycja imienia dla 09-32 CSM (2)
WikTORia
- 30 9
-
2014-12-21 11:06
albo Helga
bardziej pasuje
- 5 9
-
2014-12-21 11:37
Hermenegilda
- 8 3
-
2014-12-21 11:13
Temat na święta - podbijarka torowa! (4)
Absolutny hicior... Poproszę jeszcze o maszynę do asfaltu.
- 44 62
-
2014-12-21 11:14
prosza bardzo
na nowy rok moze byc?
- 15 2
-
2014-12-21 11:44
Zamiast narzekać
poczytaj o czymś innym
- 11 4
-
2014-12-21 14:28
a ja chce o walcu drogowym!! ewentualnie o betoniarce. Na fali ostatnich remontów dróg strasznie mi sie spodobało jak betoniarka podjeżdża i robi sruuuuu, a potem się drogowcy w tym taplają po kostki.
- 9 1
-
2015-01-05 15:10
e61i
już sam nick świadczy, że nie dość że dureń to jeszcze o niczym nie ma pojęcia!
- 0 0
-
2014-12-21 11:16
(2)
Gdyby byłą wersja LPG to może i skusiłbym się ale weź tu takie coś utrzymaj potem.
- 34 2
-
2014-12-21 11:19
wezmiesz dotacje panstwowe z ue
i zycie jak w madrycie.
- 6 3
-
2014-12-22 13:05
krystian się zna jak jego stary na antykoncepcji. wiadomka że ino TDi!
- 0 0
-
2014-12-21 11:23
Ciekawy sprzęt na torowisku (3)
Mieszkam nie daleko skm-ki i sporo ciekawych maszyn już widziałem. Ciekawostka raczej dla pasjonatów kolejnictwa. Jak ktoś zna się na tym to wie że to drogie zabawki a operatorzy mają odpowiedzialną i też fajną robotę :) Jak będą szukać zastępstwa to ja się pisze :D
- 31 2
-
2014-12-21 12:23
(1)
0:36 "tzw podnoszenia, czyli podnoszenia do góry"
Aha. Nigdy bym nie pomyślał- 4 6
-
2014-12-21 12:37
niesamowita historia DArek. masz cos jeszcze smiesznego do opowiedzenia?
- 10 1
-
2014-12-21 13:26
praca wymagajaca ciaglego skupienia
kolej mam we krwi od 2 pokoleń, choć sam sie tym nie zajmuje to jednak zaciekawienie tematem jest. połowa moich subów na yt to pociagi :)
niemniej jednak wydaje mi się ze taka praca jest pracą wymagajacą ciaglego skupienia a jednocześnie monotonna, podziw dla operatora satelity że zawsze między podkłady trafia. Widać że bardzo precyzyjna praca, a efekt zdumiewający jak się widzi torowisko po położeniu podkładów i szyn a już po podbiciu, szkoda że niezaciekawiony tematem operator tego nie pokazał.- 5 1
-
2014-12-21 11:50
Pan operator podbijarki (1)
...jak wynika z filmu Piotr Niemczyk ma dwa zupełnie różne oblicza... Ciekawe który z dwóch panów Niemczyków jest tym prawdziwym???
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.
- 12 3
-
2014-12-21 12:03
zaden
to tylko materialy propagandowe
- 2 1
-
2014-12-21 11:50
Bardzo fajna seria, czekam na więcej!!!
- 35 2
-
2014-12-21 12:10
Pan Redaktor chyba za dużo naoglądał się Discovery.. Niesamowite maszyny, niesamowite orangutany, niesamowity klotz..
- 12 25
-
2014-12-21 13:19
Fajna taka podbijarka (1)
Może drogi też by wyrównała i wyprofilowała ;-)
- 12 3
-
2014-12-22 19:00
albo podbiła
IQ polityków
- 0 0
-
2014-12-21 13:50
(4)
"Wykonuje się tzw. podnoszenia, czyli podnoszenia do góry" - Niesamowite :)
- 22 4
-
2014-12-21 14:30
(2)
rozczulające! czy można nią także podnosić w dół?
- 5 3
-
2014-12-21 15:12
morzna
- 2 0
-
2014-12-22 23:24
ale wtedy mówimy o "nadniesieniu"
- 0 0
-
2014-12-22 12:15
Doły i antydoły, czyli wzniesienia :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.