• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nieściągalny abonament

MM
6 stycznia 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Od nowego roku wzrasta abonament radiowo-telewizyjny. W skali roku za posiadanie telewizora i radia zapłacimy o 11 złotych więcej niż w poprzednim. Jednocześnie ściągalność tej opłaty wciąż pozostaje na niewystarczającym poziomie, a kontrolerzy nie posiadają odpowiednich uprawnień, by zmienić ten stan.

- Nie mieliśmy innego wyjścia, podwyżka była konieczna - przyznała Joanna Stempień, rzecznik Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. - Poza tym jest to symboliczna kwota uwzględniająca wskaźnik inflacji. KRRiTV ustala wysokość abonamentu analizując wiele czynników, m.in. sytuację ekonomiczną społeczeństwa, tendencje w gospodarce i oczywiście sytuację samych mediów.

Istotnym problemem jest kwestia ściągalności abonamentu. Na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji, firmy płacą za każdy używany odbiornik telewizyjny i radiowy, również za te w służbowych telefonach komórkowych, a także za korzystanie z komputera z kartą telewizyjną. Inaczej więc niż osoby prywatne lub placówki użyteczności publicznej, które uiszczają jedną opłatę za wszystkie urządzenia radiowo-telewizyjne.

- W skali roku ściągalność abonamentu wynosi ok. 64 proc. - powiedziała Joanna Stempień. - Na pewno jest to niewystarczający odsetek. Największym problemem są osoby prawne - firmy i przedsiębiorstwa, które zalegają z opłatami lub ich nie płacą. Z jednej strony występuje tu pewne niedoinformowanie, ale nie można wszystkich tłumaczyć w ten sposób. Niedawno prowadziliśmy kilka akcji informacyjnych skierowanych przede wszystkim do firm. Były na tyle skuteczne, że ściągalność wśród tej grupy wzrosła o ok. 15 do 20 proc.

Jedno z proponowanych rozwiązań w projekcie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji zawiera pomysł na usprawnienie ściągalności opłat. Zakłada tzw. instytucję domniemania, czyli przyjmuje, że wszyscy posiadają telewizory. Jeżeli ktoś nie ma odbiornika będzie musiał złożyć pisemne oświadczenie. Takie rozwiązanie nie ma jednak zbyt wielu zwolenników.

- Jeżeli ściągalność abonamentu będzie spadała, to pojawi się problem funkcjonowania mediów publicznych, które w dużym stopniu zależą od jego wpływów - powiedziała Joanna Stempień. - Dotyczy to w szczególności Polskiego Radia, które ma o wiele mniejsze przychody z reklam niż Telewizja Polska. Wydaje nam się, że proponowane rozwiązanie byłoby skuteczne. W tej chwili ściągalność leży w gestii Poczty Polskiej, ale kontrolerzy praktycznie nie mają żadnych uprawnień, aby to egzekwować.

- Na nas spadł obowiązek kontroli posiadania odbiornika - stwierdził Marek Świtalski z Biura Promocji i Informacji Centralnego Zarządu Poczty Polskiej. - Jednak nie uzyskaliśmy żadnych instrumentów prawnych, aby skutecznie ją przeprowadzać. Możliwości usprawnienia są niewielkie, wszystko zależy od ustawodawcy. Na razie nasi kontrolerzy mogą jedynie zapukać do drzwi i spytać się o posiadane odbiorniki. Bez zgody właściciela nie mogą wejść do środka, muszą zaufać, że dane są prawdziwe. Zdajemy sobie sprawę, że powinniśmy szkolić więcej kontrolerów, jednak przy istniejącym stanie prawnym nie miałoby to większego sensu.

Jedyne co może zrobić kontroler to poprosić o asystę policję, przede wszystkim, gdy chodzi o przedsiębiorstwa.

- Policja może asystować, w praktyce jednak nie spotkaliśmy się jeszcze z przypadkiem, aby Poczta Polska nas o to poprosiła - powiedziała nadkom. Gabriela Sikora, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Gdańsku.

Usprawnienie ściągalności zależeć będzie więc od nowelizacji ustawy, jednak nic nie wskazuje na szybkie rozwiązanie tej kwestii.
Głos WybrzeżaMM

Opinie (71)

  • gdzie konsekwencja?

    znaczy się - niepotrzebnie płacę abonament. bo i tak nikt go nie wymaga.

    • 1 0

  • ZADZIWIAJACE...., ze az 64 % widzow daje sie nabrac

    i placi abonament ! Ja nigdy jeszcze nie zaplacilem i ...nie zaplace ! To przeciez kolejny ukryty podatek, tak jak "ustawiacze" samochodow na parkingu.

    • 0 0

  • Abonament

    to po prostu kradzież, kolejny haracz, jakby innych było mało. Jeśli TVP ma dochody z abonamentu, to niech oszczędzi nam reklam. Albo idiotycznych teleturniejów.

    • 0 0

  • Nie kupowac duzego telewizora...

    posiadac tylko malutki (np.13 cali) w sypalni, nie posiadac kablowki ani satelity.Trudne co? Ale polecam - dziala dobrze na szare komorki !

    • 0 0

  • Nie płacę!

    Nie umiem płacić za coś na co nie mam wpływu. Program TV jest beznadziejny wiec nie mam TV. Radia slucham przez internet i za internet place. Oswiadczenie moge podpisac i co z tego? Abonament to taki sam haracz jak winiety itp. Niech sie TV martwi sama jak utrzymac... ja jej nie bede pomagal. Pozdrawiam tych co nie ogladaja TV!!!!

    • 0 0

  • staram się nie oglądać TV z dobrym skutkiem. Sama popelina.. Jeśli już natomiast włączę, to zazwyczaj radio: a tam co chwilę reklamy: oszaleć można!
    Pozdrawiam wszystkich nie oglądających.

    • 0 0

  • Proste

    Proszę o zakodowanie publicznej telewizji i radia!!!

    I wreszcie będzie spokój, bo nawet przypadkiem mi się to g.... nie załączy!

    Moje radyjo zbiera sygnały i innych obcych i publicznych .. czy mogę się spodziewać dodatkowych opłat?

    A co ma wspólnego posiadanie odbiornika fal wszelakich do uiszczania abonamentu za coś, czego NIE CHCĘ WIDZIEĆ I SŁUCHAĆ!

    Jeszcze jedna paranoja i tyla

    • 0 0

  • Abonament

    Karmią nas reklamami po kilka godzin dziennie i każą płacić za ich oglądanie. Kiedy telewizja publiczna przestanie je nachalnie emitować to tylko wtedy można rozmawiać o abonamencie.

    • 0 0

  • hehe
    jakoś tutaj nikt nie mówi nam, że to unijne wymagania
    ciekawe jak to bedzie po wstąpieniu??
    n i e p ł a c i ć
    to nasz obywatelski obowiązek!!
    nie wspierać, no chyba, że sie jest członkiem, a wtedy można prosić o zaliczenie abonamentu na konto składek na PZPR upsss SLD:(((

    • 0 0

  • TVP to dna i 3 metry mulu

    biora ten abonament bo niby maja programy "misyjne" - gdzie te programy ja sie pytam?!?!
    biora ten abonament nie wiadomo za co i pozniej daja niskie ceny na reklamy i przez to klopoty maja media komercyjne bo sie nagle okazuje, ze u nich ceny sa za wysokie i reklamodawcy wola isc do publicznej.
    jest np. taki zakaz, ze w publicznej pasmo reklam nie moze trwac dluzej niz... np. 5 minut.
    no to TVP obchodzi to tak: puszcza 5 minut reklam, potem jakas pogadanke 20 sekundowa w stylu o czym bedzie film i nastepne 5 minut reklam. normalnie w kotka i myszke sie bawia.
    jestem za zniesieniem abonamentu i niech se filmy reklamami przerywaja.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane