• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niespodzianki na trójmiejskich chodnikach i drogach rowerowych

Krzysztof Koprowski, Michał Sielski
8 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Błędy, przypadkowe działania, a może dobrze przemyślane projekty? Na trójmiejskich chodnikach i drogach rowerowych nie brakuje dziwacznych rozwiązań. Schody, których nikt nie używa, znaki i drzewa na środku drogi czy ławki ustawione tyłem do rzeki - to tylko niektóre z wpadek projektantów.



Zaczynamy od Gdańska, skupiając się na najnowszych projektach, realizowanych w ostatnich latach. Stolica Pomorza od lat lubi przedstawiać się jako wzór w kwestiach rowerowych, jednak wciąż pojawiają się rozwiązania, które zamiast godzić ze sobą potrzeby pieszych i cyklistów, wywołują wzajemną agresję.

Przykładem może być al. Havla w rejonie skrzyżowania z ul. Wilanowską zobacz na mapie Gdańska. Droga rowerowa została poprowadzona najkrótszym możliwym odcinkiem, zaś chodnik ułożono w okrężny sposób. Efekt był łatwy do przewidzenia już na etapie projektowania - piesi wybierają drogę rowerową. Okazuje się jednak, że wszystkiemu winne są przepisy.

- Ze względu na istniejący odciąg od słupa energetycznego wysokiego napięcia położonego tuż za ścieżką rowerową i niemożność zachowania odpowiedniej skrajni, chodnik musiał być w tym miejscu rozłączony ze ścieżką i przebiega nieco dalej poza odciągiem. O takim przebiegu zdecydowały więc względy bezpieczeństwa i normy - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Nie oddalając się znacznie od al. Havla, kolejny przykładem rozwiązań traktujących pieszego jak pojazd, którego kierunek marszu wyznacza równa nawierzchnia, a nie najkrótsza droga, jest pętla Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z wizją projektantów pieszy po opuszczeniu tramwaju miał jeszcze raz pokonać długość peronów, by następnie przez kolejny peron dotrzeć do ul. Witosa. Błyskawicznie jednak wydeptana została droga w poprzek pętli, która ostatecznie wygrała z projektem i zyskała status chodnika.

Opuszczając górny taras, nie można nie wspomnieć innej nowej inwestycji, tym razem wykonanej pod hasłem "powrotu miasta nad rzekę" - to nowy plac na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska. Wielka pusta przestrzeń, po której hula wiatr, a efekt "nicości" spotęgowany jest przez brak jakichkolwiek elementów małej architektury, z wyjątkiem ławek. Tych jest akurat pod dostatkiem (naliczyliśmy 16) tj. więcej niż wzdłuż całej al. Grunwaldzkiej. Każda z nich jest odwrócona tyłem do (całkowicie zarośniętego na brzegach) Kanału na Stępce, co doskonale obrazuje sposób postrzegania wody w mieście.

- Dla całego Gdańska na razie kupowane są ławki standardowe - identyczne, tak żeby w razie uszkodzeń wymiana zniszczonych partii odbyła się stosunkowo niskim kosztem. Nie posiadamy ławek dwustronnych, chociaż pomysł obserwacji wód kanału jest świetny. Sprawdzimy, być może ławki da się przestawić tak, żeby można było siedząc na nich patrzeć na kanał - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni.

Jednak nie tylko ławki rzucają się w oczy każdemu, kto odwiedza Ołowiankę przez Most Kamieniarski. Elementem silnie wyeksponowanym są... szafy techniczne. Zdaniem urzędników, tu podobnie jak na al. Havla, nie dało się wykonać tego w inny sposób.

- W szafie umieszczony jest cały osprzęt potrzebny do oświetlenia Ołowianki. Szafa musiała zostać umieszczona w pasie drogowym. Poza pasem (na terenie, do którego nie mamy prawa) nie stawiamy takich urządzeń. Posadowienie tej szafki wynika z kształtu pasa drogowego w tym miejscu - wyjaśnia Kaczmarek.

W Sopocie wśród największych "osiągnięć" inwestycyjnych, bez wątpienia prym wiedzie najnowsza droga rowerowa wzdłuż ul. Władysława Łokietka zobacz na mapie Sopotu. Projektanci zamiast wykonać ścieżkę na równi z jezdnią, wrysowali ją obok chodnika z licznymi pagórkami, wymuszonymi wjazdami i wyjazdami z posesji. Ostrzegamy - nie warto jechać tędy zaraz po obiedzie. A może należy postawić kolejny znak ograniczenia prędkości np. do 5 km/h? Byłoby to szczególnie wskazane w obrębie skrzyżowań, gdzie przewidziano miejsce do wykonywania manewrów co najwyżej dla monocykli.

Nie popisali się również projektanci schodów przy Ergo Arenie. Hala na granicy Gdańska i Sopotu prezentowana jest jako obiekt nowoczesny, a więc także przyjazny matkom z wózkami czy niepełnosprawnym. Dlatego przy rondzie prowadzącym do hali zobacz na mapie Sopotu wybudowano podwójne schody.

Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która była inwestorem ronda przy Ergo Arenie, przekonuje, że ma to sens.

- W czasie projektowania okazało się, że schody tuż przy tunelu będą zbyt strome dla matek z dziećmi i osób niepełnosprawnych. Dlatego postanowiono wykonać drugie, na mniej stromym wzniesieniu, które łatwiej będzie pokonać - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Tylko, że z wąskich podjazdów na schodach nie korzystają ani niepełnosprawni, ani matki z wózkami. Wszyscy wybierają biegnącą obok na niewielkim wzniesieniu drogę rowerową.

Rowerzyści w Trójmieście mogą czuć się zdezorientowani nie tylko schodami. Gdyński Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni otrzymał właśnie ogólnopolską nagrodę Modernizacja Roku 2011.

- Rowerzyści jadący ze ścieżki na ul. Władysława IV albo wiedzą, że po kilku metrach piachu i połamanego chodnika droga dla rowerów prowadzi dalej, albo wjadą wprost na potok pieszych wchodzących na perony. Wybór trochę jak między dżumą a cholerą. Po przeciwnej stronie Alei Zwycięstwa rowerzystów wita szeroki pień drzewa na środku drogi dla rowerów oznakowany jeszcze szerszą tablica ostrzegawczą. Dalej żaden z wjazdów na DDR nie jest oznakowany - wylicza Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Władze miasta uspokajają jednak, że węzeł nie jest przecież całkowicie skończony i dlatego niektóre rozwiązania mogą dziwić.

- Zaprojektowany jest tak, by w przyszłości mógł być rozbudowany. Niejako "podłączone" będą także do niego inne elementy przyszłej infrastruktury drogowej. Teraz znacznie zwiększył przepustowość, której wcześniej praktycznie nie było - przekonuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • Ostatnie zdjęcie - w czym problem? (1)

    Rozumiem, Panowie Koprowski i Sielski, że lepszym rozwiązaniem było by wycięcie drzewa? A może przesunięcie barierek przed drzewo i zwężenie ścieżki? A może przesadzenie drzewa bliżej jezdni?
    Rozwiązanie widoczne na zdjęciu wg mnie jest najlepszym z możliwych. Miejsca dla rowerzystów jest wystarczająco dużo, drzewo jest oznakowane. W czym problem?

    • 35 3

    • Jak to w czym... trzeba uważać i nie można za szybko jeździć, no i jeszcze przy okazji można ponarzekać.

      • 9 4

  • Dopóki nie będzie wzajemnego szacunku,

    uprzejmości w relacjach kierowca-pieszy-rowerzysta, to wszystkie znaki,ścieżki,mandaty o kant chodnika rozbić....

    • 26 1

  • Najczęstsze niespodzianki na chodnikach to psie kupy. (2)

    • 26 3

    • to czarne perły;)

      • 8 1

    • niedługo będą lepsze

      np stalowe gwozdzie

      • 2 4

  • ostatnie zdjęcie jest ok:) mieli drzewo wyciąć?:>

    a reszta to patologia:)

    • 12 3

  • i pomyslec, ze komuna z cala indolencja biurokracji i absurdami skonczyla sie teoretycznie 23 lata temu...

    trwa nadal, najwyrazniej w projektach kolejowych. Zastanawiam sie czy windy na perony we Wrzeszczu beda dla ludzi (tych z lotniska z bagazami, z wozkami dzieciecymi, rowerzystow z sakwami..) czyli spore platformy na perony. A moze klitki toaletowe dla kloszardow jakie juz realizowano wczesniej?

    • 10 2

  • (2)

    Precz z rowerzystami z drogi gdy obok jest ścieżka rowerowa!

    • 21 9

    • precz z kierowcami przejeżdżającymi przejścia dla pieszych (1)

      i parkującymi na chodnikach. Jak walka to walka. Spróbuj wsiąść na rower lub przejść się w poprzek ulicy, na której światła każą czekać pieszemu ponad 2 minuty a przyciski bywają zepsute. Przestań antagonizować ludzi, tylko wyłącz silnik i włącz myślenie - świat nigdy nie zacznie kręcić się wokół ciebie - jeżeli tak ci się będzie wydawać, pomyśl o zażyciu tabletek.

      • 4 3

      • strasznie płytko myślisz.

        • 0 3

  • Droga na Stogach (1)

    Trzeba podziwiac pomyslowosc projektanta.Droga rowerowa przebiega pod sklepikiem w okolicach poczty,a pod przychodnia pacjenci sa zobowiazani do "nurkowania" przez droge,zeby nie byc trafionym rowerem.Mozna bylo droge umiejscowic przy jezdni,a nie na srodku.

    • 11 2

    • Oj tak, wiele starań wkłada i ZDiZ, i DRMG, i projektanci,

      żeby osiągnąć szczyty ... (nie powiem czego, bo to obraźliwe) w projektowaniu i budowaniu dróg rowerowych w Gdańsku. I rozumiałbym to, gdyby nie było sensownych wzorców. Ale bodajże już w latach 80-tych w Polsce wydany został poradnik dla projektantów dróg rowerowych autorstwa dr inż. Tadeusza Kopty. Niestety, chyba nikt z ww. jej nie przeczytał. A jest w niej bardzo mądre zdanie: "dobrze zaprojektowane drogi rowerowe to najtańsze autostrady świata".

      • 0 0

  • świadomie i z premedytacją (8)

    skłóca sie ze sobą pieszych i cyklistów. Najpierw ogranicza sie chodnik tak że ledwie dwóch pieszych wymija sie, wycina sie wszelkie drzewa kwtóre w imaginacji urzedniczej zagrazaja a do tego prowadzi sie tak zwane sciezki tam gdzie nie powinno ich byc wcale ot chocby rejon dworca czy wszelkie strefy przesiadkowe

    • 18 6

    • Sorry, ale jak dojechać rowerem na dworzec ? (1)

      • 2 1

      • To zależy skąd. Mapa powinna pomóc.

        • 0 0

    • Trzeba uważać na innych i nie denerwować się (5)

      1. Kierowcy powinni uważać
      2. Piesi powinni uważać
      3. Rowerzyści powinni uważać
      4. Wszyscy powinni być dla siebie kulturalni
      5. Powinno być więcej ścieżek rowerowych
      6. Jak już są chodniki i ścieżki, to niech będą sprzątane i odśnieżane, a trawa zarastająca obrzeża zeskrawywana
      7. Na drogach jednokierunkowych powinny być z automatu wyznaczane i malowane pasy jazdy dla rowerzystów.

      • 3 1

      • profesjonalne usuwanie śniegu (2)

        Dokładnie tak, w zimę na niektórych drogach Gda służby miejskie wyrzucaja snieg, układając "kupki" śniegu na drogach rowerowych. Absurd jak z filmu Barei.

        • 1 1

        • zmia to nie czas na rower w polskim klimacie (1)

          a śniegu nie ma czasem gdzie układać. To miała byćodpowiedź "profesjonalne usuwanie śniegu"

          • 0 1

          • Czy drogi rowerowe w Gdańsku mają status sezonowych???

            A co do układania śniegu, to może niech układają go na chodnikach? Albo przy krawężnikach na jezdniach? W necie jest sporo filmików o ODŚNIEŻANIU DRÓG ROWEROWYCH w Kopenhadze. Może by tak zarządcy dróg sobie pooglądali? Albo niechby sobie pojechali do Kopenhagi, i popytali doświadczonych kolegów o co w tym wszystkim chodzi. Na takie coś nie żałowałbym pieniędzy z podatków - niech jadą służbowo na tydzień i objadą Kopenhagę na rowerze, także zimą.

            • 0 0

      • Nie zgadzam się z punktem nr 5. Jest niekorzystny dla większości. (1)

        Uniemożliwia realizację punktu nr 4.

        Drogi jednokierunkowe często są wąskie. Że samochód nie wyminie drugiego.

        • 0 0

        • Matematyku, M i Antysocjopato w trójcy jedyny

          Aż dziw, że zgadzasz się na pozostałe punkty. Szkoda, że nie dodałeś, aby wyciąć lasy trójmiejskie, aby zbudować połączenia z obwodnicą.

          • 1 0

  • "Zamiast "łagodniejszych schodów" przy Ergo Arenie matki z wózkami i niepełnosprawni wybierają płaską drogę rowerową." (8)

    Tu powinni postawić permanentnie Strażnika Miejskiego, który pouczałby niezdyscyplinowane mamuśki mandatami. Prawo obowiązuje wszystkich. Również mamuśki "wózkowe".

    • 16 23

    • (2)

      ale jak wam jest niewygodnie jechac gdzies to nawet autostrada pojedziecie!
      ps. jak tam przejezdzanie przez przejscie dla pieszych?

      • 9 11

      • Dzięki. Świetnie!

        Mój rowerek uwielbia przejeżdżać przez przejścia dla pieszych, bo to jedyny moment kiedy może odpocząć od dźwigania mnie ;).

        • 7 2

      • A co tak cię to razi anty - funkcjonalny człowieku ? Ciężko ci zaproponować

        żeby obok zeber pojawiły się przejazdy rowerowe ?
        Kim jesteś - kierowcą samochodu ? Jeśli tak to czy kiedykolwiek tutaj zaproponowałeś władzom na tym forum jakieś praktyczne rozwiązania komunikacyjne ?
        Bo ja mam do władz Gdyni jako właśnie rowerzysta apel o porzeszenie dla samochodów krótkiego odcinka Janka Wiśniewskiego do 4 pasów na krótkim odcinku od węzła Ofiar Grudnia '70 do Pl. Konstytucji. Skoro zrobiło się Wiśniewskiego od węzła do estakady i Polską jako arterie dwujezdniowe to na co czekają na tym odcinku. Obecnie niektórzy kierowcy nie wiedzą czy wyprzedzić pojazdy komunikacji miejskiej czy inne i niekiedy jadą środkiem gdy z przeciwka jedzie podobna para aut. Skoro tyle tam zrobili to ten odcinek powinien być wyremontowany niejako z marszu.
        Więc zamiast krytykowania cyklistów (tylko to potrafisz i tobie podobni ?) wymyśl coś porządnego.

        • 4 2

    • widac, ze buractwo i chamstwo z samochodow przesiadlo sie na rowery (3)

      • 6 11

      • (1)

        A ja sie zgadzam z autorem. Niepelnosprawnych rozumiem i uwzgledniam, bo jednak podjazd stromy, ale z wozkiem to juz mozna sobie inna trase wybrac a nie zeby zawalac sciezke rowerowa.

        • 12 3

        • powinien być podjazd dla pieszych podobny do ścieżki, błędem w projekcie jest brak takiej drogi dla pieszych.

          • 8 0

      • Ecce homo!

        A reszta to chamstwo i buractwo. Przykro się takie teksty czyta, bo świadczy to źle o poziomie debaty miedzy obywatelami tego kraju. "Nie umiem/nie chce mi się sięgnąć do argumentów i merytorycznie się wypowiedzieć to nazwę ich buractwem". Taki wpis nic nie wnosi, poza tym że zaognia sytuację pomiędzy, już i tak zantagonizowanymi, grupami.

        • 6 0

    • sam jezdze na rowerze ale w takim miejscu nie mialbym pretensji ze matka z wozkiem lub osoba niepelnosprawna by tam jechala. mniej zawisci badzmy bardziej wyrozumiali to kazdemu z nas bedzie latwiej.

      • 4 1

  • Mogliscie dodac te ścieżki rowerowe które nagle są 'martwe' i musisz sie cofac by zjechac na drugą strone ulicy.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane