- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (171 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (350 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Bałtycka Baza Masowa, czyli "gdyńskie cycki"
Silosy do składowania i przeładunku materiałów sypkich i płynnych w gdyńskim porcie mają już ponad 20 lat.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta prezentujemy obiekty, które przyciągają uwagę swoim dziwnym wyglądem. W poprzednim odcinku wyjaśniliśmy, czym jest owalny schron przy ulicy Zawodzie w Gdańsku. Tym razem wybraliśmy się do Portu Gdynia, by opisać tajemnicze kopuły, potocznie nazywane "gdyńskimi cyckami". W kolejnym odcinku przedstawimy elewatory zbożowe w Nowym Porcie.
System połączonych instalacjami kopuł przykuwa uwagę osób, które dostrzegą je np. z innych nabrzeży lub w czasie wypływania z portu promem do Szwecji.
Tajemnicze obiekty to nic innego, jak gigantyczne silosy, są częścią Bałtyckiej Bazy Masowej.
Bałtycka Baza Masowa (BBM) została powołana jako spółka w 1997 roku przez działający wówczas Port Gdynia Holding oraz Zakłady Azotowe Puławy. Miała zająć się obsługą eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W ciągu kolejnych dwóch lat BBM wybudowała dwa terminale przeładunkowo-składowe. Obydwa usytuowane są w najstarszej części Portu Gdynia, w rejonie Basenu III, na nabrzeżu Szwedzkim oraz nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy.
Jeden z nich przeznaczony jest do obsługi ładunków masowych sypkich luzem, a drugi do obsługi ładunków masowych płynnych. W 1999 roku uzyskano pozwolenie na ich użytkowanie oraz rozpoczęto eksploatację nowo wybudowanych terminali.
Kopuły do nawozów sztucznych
Terminal przeładunkowo-składowy ładunków sypkich o pojemności 65 tys. m szesc. przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu polskiego siarczanu amonu oraz eksportu, importu i tranzytu morskiego innych nawozów sypkich, takich jak sól potasu, saletrzak, mocznik i inne. Częścią tego terminalu są właśnie charakterystyczne stalowe kopuły, są to dokładnie dwa silosy kopułkowe: dwa o pojemności technologicznej 10 tys. m sześc. i dwa większe o pojemności 20 tys. m sześc. W skład tej części wchodzi także komora płaskiego składowania o pojemności 5 tys. m sześc.
Zobacz inną ciekawostkę na gdyńskim nabrzeżu: zabytkowe chłodnie
"Gdyńskie cycki" są więc silosami, czyli budowlami przeznaczonymi do składowania materiałów sypkich. W skład terminalu wchodzi również specjalistyczne stanowisko rozładunku wagonów, które umożliwia obsługę zarówno wagonów samowyładowczych z dolnym oraz bocznym wysypem, jak i wagonów typu węglarka.
Dbałość o bezpieczeństwo przeładunków w portach jest kluczowa, ale i najlepszym może się zdarzyć wpadka. A im jest ich mniej, tym bardziej zapadają w pamięć: w 2001 roku torem kolejowym wzdłuż ulicy Węglowej poruszał się jadący z górki rozrządowej zestaw towarowy, składający się z cystern z nawozem płynnym. Skład uderzył w jeden ze zbiorników znajdujących się przy nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy. Na szczęście nic nikomu się nie stało - został tylko nieco uszkodzony jeden ze zbiorników kopułkowych.
Wielkie zbiorniki na produkty płynne
Drugi z terminali, czyli przeładunkowo-składowy ładunków płynnych, ma pojemność 21 tys. m sześc. i przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu roztworu saletrzano-mocznikowego oraz importu oleju napędowego i opałowego. Zaplecze składowe tego terminalu to trzy zbiorniki stalowe, każdy o pojemności technologicznej 7 tys. m sześc., które umożliwiają jednoczesne składowanie trzech różnych typów ładunku.
Czytaj także: Port Gdynia zapoczątkował akcję pomocową #dzielmy się dobrem
Do tego są dwa stanowiska statkowe oraz niezależne magistrale przeładunkowe, które pozwalają na jednoczesną obsługę dwóch statków z różnym ładunkiem. Pojemna bocznica kolejowa oraz specjalistyczne stanowisko załadunku cystern samochodowych pozwalają na jednoczesną obsługę 12 cystern kolejowych oraz 4 cystern samochodowych.
W obu terminalach załadunek i wyładunek możliwy jest dzięki specjalistycznym systemom. W terminalu "sypkim" są to przenośniki taśmowe wraz z załadowarką statkową, która pozwala na sprawny rozładunek wagonów, transport towaru do magazynu oraz załadunek statków, wagonów lub samochodów. W terminalu "płynnym" są to systemy wysokowydajnych pomp, rurociągów wraz ze specjalistycznymi ramionami przeładunkowymi.
Przemyślana maszyneria
We wrześniu 2005 roku zmodernizowano nabrzeże inż. Tadeusza Wendy - m.in. pogłębiono basen do głębokości 8,5 metra, dzięki czemu obecnie BBM może obsługiwać jednocześnie dwa zbiornikowce pod RSM (nawozy płynne).
Modyfikacji uległ też system załadunku produktów płynnych - obecnie można zamienić ładunek składowany w zbiornikach poprzez połączenie danego zbiornika do instalacji przeładunku paliw lub nawozów. Ponadto w momencie wykorzystania wszystkich zbiorników do składowania nawozów płynnych możliwa jest jednoczesna obsługa paliw płynnych w relacji statek-środek transportu lądowego.
W Bałtyckiej Bazie Masowej wolnego miejsca jest coraz mniej, dlatego też zbudowano podziemny zbiornik paliwa, na powierzchni którego powstała hala płaskiego składowania sypkich towarów. W ten sposób udało się dobrze zagospodarować dostępną tam przestrzeń.
Zastanawiasz się czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (63) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-25 15:07
Dlaczego zakladacie w ankiecie ze mozna wiedziec najwyzej mniej wiecej (3)
Ja wiem dokladnie gdzie, co i ile
- 41 8
-
2020-04-25 20:03
O tym samym sobie pomyślałem. (1)
A wracając do artykułu - pamiętam jak przymierzali się do ich budowy. Ale to życie szybko leci...
- 2 0
-
2020-04-26 08:18
Lubię cycki! :)
- 2 0
-
2020-04-26 13:31
no fczonsajonce
to ze te ankiety nie sa najwyższych lotów jest dobrze znane. Ale chłopie gorączki dostaniesz jak nie udzielisz w niej odpowiedzi? Jeśli ktoś nad tobą stoi z pistoletem i zmusza cie do wypełniania tych durnych ankiet i to w dodatku zgodnie z prawdą to daj dyskretnie znać w komentarzach! Wyślemy pomoc!
- 2 0
-
2020-04-25 15:08
(1)
To my siedzimy w domu, a reporterzy trojmiasto.pl sobie chodzą, zwiedzają, drony puszczają...
Kurcze to mnie już 3 razy Policja legitymowała i pytał czy z tym psem to nie za daleko, a tutaj taki luuuz?!- 39 8
-
2020-04-25 17:04
No bo ten pies
jakiś taki miniaturowy, a Pan od domu pięć kilometry. Język mu zwisa i oczy na wierzchu.
- 15 0
-
2020-04-25 15:09
(1)
Deweloperzy patrzą na te tereny jak na kobiece piersi.Miłość od pierwszego spojrzenia.
- 58 1
-
2020-04-25 16:06
Bdobre haha
- 1 2
-
2020-04-25 15:24
Żenujący seksistowski tytuł (5)
Wstyd
- 32 91
-
2020-04-25 15:31
Cyckow nie widziałeś? Koleś
- 27 8
-
2020-04-25 16:06
(1)
W tytule są "gdyńskie cycki" a nie kobiece.
- 15 8
-
2020-04-25 16:27
Cycki to cycki
- 10 16
-
2020-04-26 10:11
Polecam ci poszukać na YT "Ballady o cyckach"
może ci popęka ten kij w wiadomym miejscu i złapiesz trochę luzu.
Gdyby cycki mogły latać to bym chciał się za nie złapać i odlecieć gdzieś w obłoki z nimi, zwiedzać świat szeroki :)
cycki cycki cycki- 7 2
-
2020-04-26 19:59
To po prostu zawstydzający suchar...
... godny wąsatego wujaszka. Jestem gdynianinem od urodzenia - nigdy nie słyszałem tej "potocznej nazwy", ani o takim skojarzeniu, na poziomie dojrzewającego czternastolatka. Dziennikarskie disco-polo...
- 1 5
-
2020-04-25 15:37
Nietypowa ?!
Dla mnie to zieleniak budowany z góry na dół nie typowy zielony innowacyjny jak na 50 lat
- 6 2
-
2020-04-25 15:41
Dlaczego wszystkim wszystko kojarzy się z seksem?! (3)
Cycki jakieś... Fuj! Wstydzili byście się!
- 22 47
-
2020-04-25 15:54
Przecież każdy człowiek ma cycki. Cycki nie muszą się kojarzyć tylko z sexem. Takie podejście jest chore.
- 16 4
-
2020-04-25 16:08
Gdynia ma więcej takich kobiecych smaczków, babie doły, kępa oksywska, w głowie puski cisowskie a po imprezie wieki kack
- 17 2
-
2020-04-25 17:08
A co majo powiedzieć Warsiawiaki?
Stolyca jest Jak kobieta. Z jednej strony Wola i Ochota, a z drugiej Bródno i Włochy. To jest dopiero Fuj!
- 21 0
-
2020-04-25 15:43
(1)
Ta ankieta jest chora. Jak ktos jest k*obieta pewnie nic nie wie na ten temat, jak pracownikiem portu to wie wszystko
- 21 2
-
2020-04-25 17:18
Jestem kobietą i w pracuje w porcie..
- 5 0
-
2020-04-25 16:14
(1)
Czytam te wpisy i... słabo się robi. Ludzie trochę dystansu. Tak cycki, a co w tym złego. Tak to wygląda.
- 42 12
-
2020-04-26 20:02
Jak ma się czternaście lat i pierwsze pryszcze na twarzy,
to może tak to wygląda...
- 1 0
-
2020-04-25 16:23
Parowóz (3)
"w 2001 roku torem kolejowym wzdłuż ulicy Węglowej poruszał się jadący z górki rozrządowej zestaw towarowy - bez parowozu" Jak w 2001 to nic dziwnego, że bez parowozu. Wtedy to ciężko było spotkać liniowo eksploatowane parowozy w naszej części Europy.
- 17 1
-
2020-04-25 17:28
(2)
Mało się nie udusiłem ze śmiechu gdy to przeczytałem. Dla informacji trojmiasto.pl, ostatnie parowozy normalnotorowe eksploatowane planowo na PKP zostały wycofane z eksploatacji wiosną 1992 r. Nieco dłużej były jeszcze użytkowane w niektórych zakładach przemysłowych, głównie na Śląsku, ostatnie wygaszono bodajże w 1997 r.
- 5 0
-
2020-04-26 13:27
Do dzis parowozy planowo obsługuja ruch pasażerski w Polsce jako Koleje Wielkopolskie , w dni robocze Wolsztyn-Zbaszynek a w sob (1)
- 2 0
-
2020-04-26 19:23
Tak, ale jest to tylko praca symboliczna, choć jest to duża atrakcja turystyczna!
Szkoda, że jest tak słabo wypromowana i niewielu ludzi spoza Wielkopolski zdaje sobie z tego sprawę. Liniowo parowozy PKP były wykorzystywane do wiosny 1992 r., na Pomorzu najdłużej służyły w Kościerzynie do lata 1991 r.
- 0 0
-
2020-04-25 16:24
Wyglada jak cycki?
Wyglada
- 5 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.