- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (172 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (358 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (428 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Bałtycka Baza Masowa, czyli "gdyńskie cycki"
Silosy do składowania i przeładunku materiałów sypkich i płynnych w gdyńskim porcie mają już ponad 20 lat.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta prezentujemy obiekty, które przyciągają uwagę swoim dziwnym wyglądem. W poprzednim odcinku wyjaśniliśmy, czym jest owalny schron przy ulicy Zawodzie w Gdańsku. Tym razem wybraliśmy się do Portu Gdynia, by opisać tajemnicze kopuły, potocznie nazywane "gdyńskimi cyckami". W kolejnym odcinku przedstawimy elewatory zbożowe w Nowym Porcie.
System połączonych instalacjami kopuł przykuwa uwagę osób, które dostrzegą je np. z innych nabrzeży lub w czasie wypływania z portu promem do Szwecji.
Tajemnicze obiekty to nic innego, jak gigantyczne silosy, są częścią Bałtyckiej Bazy Masowej.
Bałtycka Baza Masowa (BBM) została powołana jako spółka w 1997 roku przez działający wówczas Port Gdynia Holding oraz Zakłady Azotowe Puławy. Miała zająć się obsługą eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W ciągu kolejnych dwóch lat BBM wybudowała dwa terminale przeładunkowo-składowe. Obydwa usytuowane są w najstarszej części Portu Gdynia, w rejonie Basenu III, na nabrzeżu Szwedzkim oraz nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy.
Jeden z nich przeznaczony jest do obsługi ładunków masowych sypkich luzem, a drugi do obsługi ładunków masowych płynnych. W 1999 roku uzyskano pozwolenie na ich użytkowanie oraz rozpoczęto eksploatację nowo wybudowanych terminali.
Kopuły do nawozów sztucznych
Terminal przeładunkowo-składowy ładunków sypkich o pojemności 65 tys. m szesc. przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu polskiego siarczanu amonu oraz eksportu, importu i tranzytu morskiego innych nawozów sypkich, takich jak sól potasu, saletrzak, mocznik i inne. Częścią tego terminalu są właśnie charakterystyczne stalowe kopuły, są to dokładnie dwa silosy kopułkowe: dwa o pojemności technologicznej 10 tys. m sześc. i dwa większe o pojemności 20 tys. m sześc. W skład tej części wchodzi także komora płaskiego składowania o pojemności 5 tys. m sześc.
Zobacz inną ciekawostkę na gdyńskim nabrzeżu: zabytkowe chłodnie
"Gdyńskie cycki" są więc silosami, czyli budowlami przeznaczonymi do składowania materiałów sypkich. W skład terminalu wchodzi również specjalistyczne stanowisko rozładunku wagonów, które umożliwia obsługę zarówno wagonów samowyładowczych z dolnym oraz bocznym wysypem, jak i wagonów typu węglarka.
Dbałość o bezpieczeństwo przeładunków w portach jest kluczowa, ale i najlepszym może się zdarzyć wpadka. A im jest ich mniej, tym bardziej zapadają w pamięć: w 2001 roku torem kolejowym wzdłuż ulicy Węglowej poruszał się jadący z górki rozrządowej zestaw towarowy, składający się z cystern z nawozem płynnym. Skład uderzył w jeden ze zbiorników znajdujących się przy nabrzeżu inż. Tadeusza Wendy. Na szczęście nic nikomu się nie stało - został tylko nieco uszkodzony jeden ze zbiorników kopułkowych.
Wielkie zbiorniki na produkty płynne
Drugi z terminali, czyli przeładunkowo-składowy ładunków płynnych, ma pojemność 21 tys. m sześc. i przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu roztworu saletrzano-mocznikowego oraz importu oleju napędowego i opałowego. Zaplecze składowe tego terminalu to trzy zbiorniki stalowe, każdy o pojemności technologicznej 7 tys. m sześc., które umożliwiają jednoczesne składowanie trzech różnych typów ładunku.
Czytaj także: Port Gdynia zapoczątkował akcję pomocową #dzielmy się dobrem
Do tego są dwa stanowiska statkowe oraz niezależne magistrale przeładunkowe, które pozwalają na jednoczesną obsługę dwóch statków z różnym ładunkiem. Pojemna bocznica kolejowa oraz specjalistyczne stanowisko załadunku cystern samochodowych pozwalają na jednoczesną obsługę 12 cystern kolejowych oraz 4 cystern samochodowych.
W obu terminalach załadunek i wyładunek możliwy jest dzięki specjalistycznym systemom. W terminalu "sypkim" są to przenośniki taśmowe wraz z załadowarką statkową, która pozwala na sprawny rozładunek wagonów, transport towaru do magazynu oraz załadunek statków, wagonów lub samochodów. W terminalu "płynnym" są to systemy wysokowydajnych pomp, rurociągów wraz ze specjalistycznymi ramionami przeładunkowymi.
Przemyślana maszyneria
We wrześniu 2005 roku zmodernizowano nabrzeże inż. Tadeusza Wendy - m.in. pogłębiono basen do głębokości 8,5 metra, dzięki czemu obecnie BBM może obsługiwać jednocześnie dwa zbiornikowce pod RSM (nawozy płynne).
Modyfikacji uległ też system załadunku produktów płynnych - obecnie można zamienić ładunek składowany w zbiornikach poprzez połączenie danego zbiornika do instalacji przeładunku paliw lub nawozów. Ponadto w momencie wykorzystania wszystkich zbiorników do składowania nawozów płynnych możliwa jest jednoczesna obsługa paliw płynnych w relacji statek-środek transportu lądowego.
W Bałtyckiej Bazie Masowej wolnego miejsca jest coraz mniej, dlatego też zbudowano podziemny zbiornik paliwa, na powierzchni którego powstała hala płaskiego składowania sypkich towarów. W ten sposób udało się dobrze zagospodarować dostępną tam przestrzeń.
Zastanawiasz się czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (63) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-26 12:48
Wszedłem tu bo cycki i jestem conajmniej rozczarowany...
- 1 0
-
2020-04-26 13:05
O których elewatorach bedzie artykuł 2,3,4,czy 5 ?
1 to dziś młyn , 6 kaszarnia juz nieczynna , z 7 robia hotel ..
- 0 0
-
2020-04-26 15:26
Może nie nietypowa, ale szkaradna..
Może nie nietypowa, ale szkaradna jest budowla w Gdyni przy Batorego 9.
Fuuuuj. Ohyda.- 1 0
-
2020-04-27 01:00
Czy ktoś myśli przed opublikowaniem artykułu?
W zwykłym tekście o budowlach portowych mamy ponad 20 zablokowanych komentarzy. Naprawdę te "cycki" były niezbędne?
- 0 0
-
2020-04-27 11:35
Fajne bąmbelki :)
- 1 0
-
2020-04-27 18:26
Uczcie się
To jest za płotem dawnej Nauty gdzie miasto chce oddać tereny pod budowę kolejnych domów. Pytam więc: Jaki port na świecie oddaje swój teren developerom i za ile? Kto będzie chciał mieszkać przy takim terminalu z dodatkowym widokiem na hałdy węgla i złomu? Po co budować port zewnętrzny skoro jest miejsce wewnątrz wzdłuż ulicy Węglowej?
- 1 0
-
2020-04-27 22:27
Port w Gdańsku
Port Gdański przymierza się do rozbiórki zabytkowego elewatora zbożowego. Tylko dlatego, że PG Eksploatacja prowadziła sabotażowa gospodarkę , dobijająca urządzania w nim zainstalowane. Polskie Młyny by spokojnie jeszcze go użytkowały przez kolejne stulecie.
Wystarczy lipna opinia inżyniera za niemałą kasę i konserwator zabytków nie będzie miał nic do gadania. Może ów inżynier przygotuje podobną opinie to i schron z czasów drugiej wojny się też rozbierze na N/Wiślanym. Oj Ojciec tego pana pewnie się w grobie przewraca. Inżynier miał być zawodem zaufania publicznego. Już nie będzie, gdyż pedagog z PG za nie małą kasę posuwa się do opinii pod dyktando prezesa zmpg sa.z takim podejściem to pewnie nie byłoby już Twierdzy Wisłoujście i wielu innych obiektów mówiących o historii Gdańska. Ohyda i zdziczenie i k.....wo.- 0 0
-
2021-02-15 09:49
Planowanie bez planu
Saletra, mocznik, oleje i węgiel na niewielkim terenie mogą grozić pożarem, wybuchem lub katastrofą ekologiczną, a po drugiej stronie kanału na terenach po Naucie miasto wraz z deweloperami planują budowę apartamentowców. Syf i kurz latem docierają aż do Skweru Kościuszki, kto normalny chciałby tu zamieszkać? Z drugiej strony dlaczego port w Gdyni oddaje tereny portowe i nabrzeża pod budownictwo mieszkaniowe i mariny ograniczając sobie rozwój w perspektywie czasowej?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.