- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (330 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Nietypowe Budowle. Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie
Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie nigdy nie zasypia. Prace przy pojazdach trwają tu całą dobę.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o niezwykłych miejscach w Trójmieście. Poprzednio pokazywaliśmy zakamarki 400-letniego młyna w Oliwie. Tym razem przyjrzeliśmy się działaniu zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie. W kolejnym odcinku sprawdzimy, jakie widoki rozciągają się z wieży kapitanatu Portu Północnego przy ul. kpt. Poinca w Gdańsku.
Pierwotnie w budynku sąsiadującym z główną halą znajdowała się elektrownia. Zasilała ona sieć tramwajową, stąd też pochodziła energia dla dzielnicy Nowy Port, zanim podłączono ją do sieci miejskiej.
Zajezdnia przebudowywana była w 1928 r. po zmianie układu torowego w dzielnicy. Przetrwała wojnę, potem przebudowywana była w latach 60., a w 1976 r. do użytku oddano tu dodatkowe tory postojowe, co wiązało się z kolejnym powiększeniem terenu zajezdni.
Modernizacja krok po kroku
Modernizacje i przebudowy w zajezdni prowadzone są nadal.
Hala główna w 2017 r. przeszła istotną modernizację. Po konsultacji z konserwatorem zabytków przeprowadzony został remont elewacji - na jednej ze ścian pozostawione zostały jednak stalowe elementy, które świadczą o zabytkowej konstrukcji tej budowli.
W czasie tych prac zainstalowano także ogrzewanie kanałów. W to miejsce doprowadzona została instalacja sprężonego powietrza pochodzącego z nowej sprężarki śrubowej. Sprężone powietrze zasila narzędzia używane na co dzień przy naprawach pojazdów.
Pojawiły się tu także kurtyny powietrzne nad bramami wjazdowymi do hali oraz system wentylacyjny w pomieszczeniach warsztatowych i magazynowych. Same bramy wjazdowe wymienione zostały na nowe - otwierają się automatycznie, kiedy do hali zbliża się tramwaj. Wszystko to znacznie poprawiło codzienne warunki pracy w zajezdni.
Dzięki dofinansowaniu z programu KAWKA zmieniony został także system ogrzewania obiektów.
- Mieliśmy tutaj historyczną kotłownię parową - dwa wielkie piece opalane koksem ogrzewające wodę, która zamieniała się w parę, która z kolei ogrzewała kaloryfery. Były one bardzo gorące, ale tego systemu nie można było już dłużej utrzymywać - wymagał on 24-godzinnej obsługi przez pracownika, był awaryjny oraz - co oczywiste - nieekologiczny - mówi Daniel Gierdziejewski, kierownik zajezdni tramwajowej Gdańsk-Nowy Port, który oprowadził nas po tej nietypowej budowli.
Obecnie zajezdnia podłączona jest do miejskiej sieci ciepłowniczej. Według danych Gdańskich Autobusów i Tramwai efekt ekologiczny można porównać do trwałego usunięcia z otoczenia ok. 430 przeciętnych samochodów osobowych.
Na 2021 r. zaplanowane jest przebrukowanie placu manewrowego, który wymaga wyrównania. Na przełożenie kostki również zgodę musiał wydać konserwator zabytków.
W następnej kolejności planowany jest remont drugiej hali. Powstaną tam dodatkowe tory do przeglądów długookresowych, myjnia oraz zamontowana zostanie tokarka podtorowa (teraz tramwajowe koła toczone są tylko w zajezdni we Wrzeszczu).
Nie tylko noclegownia dla tramwajów
W powszechnej opinii zajezdnia tramwajowa to miejsce, gdzie pojazdy zatrzymują się w czasie, kiedy nie obsługują pasażerów oraz na noc. Nic bardziej mylnego - w zajezdni wykonywana jest przy nich cała masa prac.
- Mamy pod opieką 50 pojazdów, z czego 40 codziennie wyjeżdża na trasę na różnych liniach. Kiedy znajdują się one w zajezdni, w naszej pięciotorowej hali głównej przechodzą przeglądy, są serwisowane, naprawiane i sprzątane - tłumaczy Daniel Gierdziejewski.
Czytaj także w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta:
Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku
W zajezdni w Nowym Porcie na razie nie wykonuje się dużych remontów pojazdów - tym zajmuje się zajezdnia we Wrzeszczu. Tutaj dokonuje się jednak napraw bieżących i okresowych przeglądów technicznych. Zadania te dotyczą głównie pojazdów N8C, popularnie nazywanych "Dortmundami".
Poza sprawdzaniem pojazdów na tzw. linii OC - Obsługi Codziennej, gdzie wykrywane są bieżące uszkodzenia, przechodzą one w nowoporckiej zajezdni trzy stopnie przeglądów: OT1, OT2 i OT3.
Ten pierwszy dla pojazdów przed modernizacją (ok. 30 szt.) wykonywany jest co 2,5 tys. km - to wypada nawet dwa razy w miesiącu. Pozostałe 20 pojazdów, które są już po modernizacji, podstawowy przegląd przechodzi co 7 tys. km.
W zajezdni praca wre całą dobę
W zajezdni bardzo ważnym miejscem jest dyspozytornia ruchu.
- Dyspozytor zarządza ruchem poza zajezdnią. Przez cały czas jest w kontakcie z motorniczymi i kiedy tylko coś się wydarzy, np. awaria czy kolizja, błyskawicznie organizuje podmianę wozu. Ma naturalnie mnóstwo innych zadań, ale zapewnienie punktualnych odjazdów jest najważniejsze - opowiada Daniel Gierdziejewski.
Zajezdnia pracuje 24 godziny na dobę. Motorniczowie wyjeżdżają na trasy już przed godziną 4 rano, a pracownicy z zaplecza pracują, aż skończą obsługę pojazdów, które zjechały - nieraz długo po północy - z tras obsługiwanych dzień wcześniej.
- Rano na trasie jest więcej pojazdów. Od godziny 8 do 10 kilkanaście pojazdów zjeżdża do zajezdni po porannych godzinach szczytu. Ponownie w dużej liczbie wyjeżdżają na swoje trasy dopiero około godz. 13, żeby obsłużyć popołudniowe godziny szczytu - opowiada o codziennym funkcjonowaniu zajezdni jej kierownik.
Pomiędzy porannymi a popołudniowymi godzinami szczytu w zajezdni trwają drobne naprawy i serwis pojazdów. Kiedy zjeżdżają one po południowej trasie, tj. już od godz. 16:30, prowadzona jest przede wszystkim obsługa na linii OC. Wtedy newralgiczne punkty pojazdów sprawdzane są pod kątem sprawności i bezpieczeństwa. Jeśli stwierdzone zostaną usterki lub zgłosi je motorniczy, tramwaj jest odstawiany do naprawy, a dopiero potem na plac postojowy jako pojazd gotowy do wyjazdu.
Po przeglądzie OC do tramwaju wchodzi ekipa sprzątająca, która odkurza przedziały pasażerskie. Dalsze sprzątanie - przecieranie poręczy, szyb, kabiny motorniczego, dezynfekcja - odbywa się na placu postojowym, gdzie tramwaj sprawny i czysty czeka na poranny wyjazd w trasę.
W zajezdni znajdują się również pomieszczenia socjalne dla pracowników: szatnia i stołówka, a także magazyny części oraz magazyn narzędzi.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (73) 5 zablokowanych
-
2021-10-16 15:01
(10)
Ciekawy artykuł i jakże interesująca historia tegoż miejsca.A i same tramwaje przez te 130 lat zmieniły się bardzo,choć mam wrażenie że te starsze mniej się psuły no i fajnie się wsiadało z biegu ,na doczepkę)
- 26 10
-
2021-10-16 15:15
Bardzo `pouczająca wypowiedź` - tak na oko 3 klasa szkoły podstawowej. (5)
- 14 8
-
2021-10-16 15:29
Wypraszam sobie (3)
Uczę społeczność tegoż portalu od długiego już czasu i wypraszam sobie takiego typu komentarze. Jestem najbardziej doświadczoną osobą wśród komentujących i proszę tylko o plusy, nie minusy!
- 6 14
-
2021-10-16 15:35
Proszę mnie docenić - zawsze daję pierwszy wpis , zawsze na posterunku czy to gorąc czy śnieg czy deszcz. (2)
- 8 8
-
2021-10-16 15:38
Proszę się nie podszywać
Bo zacznę pozywać
- 3 11
-
2021-10-16 16:50
kolega jest na etacie w T.pl
to normalny pracownik portalu. Kilku takich mieli, zmieniają trolla rotacyjnie.
- 10 3
-
2021-10-16 15:53
Specjalnej
- 6 0
-
2021-10-16 15:45
Wpisy wykonujesz z biegu, na doczepkę. Aby tylko coś napisać. (2)
Idź na spacer. Przewietrz mózg. Dotleń się.
- 10 0
-
2021-10-16 15:47
Nie mogę to silniejsze ode mnie. Jestem uzależniony od tego forum.
- 6 6
-
2021-10-16 15:55
Jano Jano
Wstaje rano i jak zawsze się go obawiano to teraz tylko na spacery by chodził. Wiesz co, nie ma to tamto ale rację to przyznać trzeba mi. Tiru riru ri
- 5 4
-
2021-10-16 15:53
Późne Rokokoko
- 5 0
-
2021-10-16 15:01
Niby takie nietypowe (3)
A bardzo typowe jakby się głębiej zastanowić. Nietypowym typem jestem za to ja. Trudno by mnie było wytypować jak w totolotku bo nie ma typa na stopy stypa gdy kolega się ze mną styka.
- 5 33
-
2021-10-16 15:13
Czemu podszywasz się pode mnie? To ja jestem prawdziwy Dr Svencjusz. (2)
- 2 13
-
2021-10-16 15:31
To ja jestem prawdziwy (1)
Najprawdziwszy prawdziwek, prawdziwy doktor
- 3 6
-
2021-10-17 09:32
D E B U L
- 2 0
-
2021-10-16 15:08
To tnamwaje były już w 19 wieku ! Fajny i połóczający ten artykół . (2)
Co wy tam się wyżej podszywacie pode mnie. To ja jestem prawdziwy Dr Svencjusz!
- 7 20
-
2021-10-16 15:10
już trzeci Twój wpis (1)
czy Ci płacą i ile?
- 9 1
-
2021-10-16 15:30
Płaczą mi
Płaczą mi kiszki w przerwach gdy nie grają marsza. Zaprawdę godne to i sprawiedliwe
- 3 3
-
2021-10-16 15:12
Gaitix (1)
Ja bym blokowisko tam wybudowała .UM
- 3 19
-
2021-10-16 15:30
Ja też
Też bym wybudował
- 6 4
-
2021-10-16 15:25
(3)
Sprawny i czysty? No dobre sobie, czysty to on był zanim przyjechał do Gdańska, tutejsze standardy utrzymania to rozbieranie brudu po siedzeniach mokra szmata
- 25 10
-
2021-10-16 15:30
Dokładnie! (2)
Dobre sobie! Bardzo dobre!
- 4 5
-
2021-10-16 15:41
Jak to był? Jest! (1)
- 2 4
-
2021-10-16 15:53
Był, jest i będzie
W błędzie są ci, co myślą że nie jest bo to już się nie pisze w rejestr
- 0 5
-
2021-10-16 15:55
Bardzo dobry i ciekawy artykuł pani Ewo. (2)
Teraz proszę napisać artykuł o starej lokomotywowni koło Letnicy. Działała wiele lat. Lokomotywowni już nie ma. Pozostała tylko wieża .
- 39 1
-
2021-10-17 07:09
A to już chyba jednak było
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nietypowe-Budowle-Trojmiasta-Wieza-cisnien-w-Letnicy-n147869.html
- 5 0
-
2021-10-18 07:02
Szkoda tzw. karuzeli dla lokomotyw. Była piękną budowlą w skali europejskiej.
- 1 0
-
2021-10-16 15:58
Dortmundy (6)
najlepiej sprzedać do krajów trzeciego świata. Nie są niskopodłogowe, schody są nie tylko do wyjścia, ale i wewnątrz, brak uchwytów dla stojących, sporo miejsca zajmują niepotrzebne wyjścia z drugiej strony.
- 49 38
-
2021-10-16 16:42
do III świata to PESA
ciupasem! Bydłowozły do przewozu do rzeźni. Do tego ciemne i pozaklejane propagandą GAITu i UM. Siedzenia tak kretyńsko pomyślane, że przez okno może popatrzeć tylko żyrafa.
W Dortmundach przynajmniej trochę cywilizacji. Ba!, o niebo więcej niż z Bydgoszczy.- 13 29
-
2021-10-16 18:40
niemiec plakal jak sprzedawal haha
- 13 2
-
2021-10-16 22:09
Jedne i drugie tylko na złom sie nadaja
- 1 12
-
2021-10-17 15:16
Niemiec płakał jak sprzedawał. ;)
- 2 1
-
2021-10-17 19:38
W którym kraju trzeciego świata jeżdżą tramwaje ? (1)
- 3 1
-
2021-10-17 20:54
w stolicy Maroka
na przykład - ale nie wiem, czy to jeszcze trzeci świat :)
- 2 2
-
2021-10-16 16:03
"Naprawiają"
Naprawiają to zbyt grubo powiedziane... Jak mówisz że tramwaj ma jakąś usterkę to zaplecze mówi że "ten typ tak ma"... Szkoda słów...
- 25 14
-
2021-10-16 16:18
Tak tramwaje to jest fajny zabytek i powinny juz zostac zabytkiem wycofanym z miasta!!Ale Gdańsk jest zacofany! (5)
Dlatego do niego tramwaje jeszcze pasują mimo ze to juz przeszłość technologiczna ubiegłego wieku!
Obecnie tramwaj jest juz szkodnikiem w tym mieście i to najbardziej kosztownym ze wszystkich!.
A najlepiej to widać co dziennie w centrum Wrzeszcza.ogromne korki a stojące w korkach karetki na sygnale !! Wszystkie torowiska powinny być zamienione na Buspasy i tamwaje zastapione autobusami bez emisyjnymi.I tak własnie bedzie !!tylko ze pewnie za 20 lat :) Bo Gdańsk jest zasciankiem europy .- 9 53
-
2021-10-16 16:47
w Gdańsku wygodnie mieszka się tylko na linii SKM / PKM, ewentualnie pomiejskich, jak w Pruszczu
Dojzad tramwajem, zwłaszcza bydłowozem Łysickiego z Bydgoszczy, to przypalanie na żywca tyłka w ogniu. Ale gdyby do NP jeździła kolejka, to zrobiła by się całkiem fajna dzielnica.
- 2 9
-
2021-10-17 07:59
Dawno nie byłu tu, takiego głupiego wpisu (2)
Tramwaje są we wszystkich nowoczesnych miastach Europy, takich jak:
Amsterdam, Oslo, Berlin, Helsinki, Bruksela, Mediolan, Paryż, Barcelona, Lizbona, Madryt, Zurych itd, itp- 7 2
-
2021-10-17 09:29
Pewnie kazał Morawiecki lub Kaczyński napasać taką głupotę
- 4 1
-
2021-10-17 15:08
Jeżeli to nie troll to faktycznie ta osoba wspięła się na wyżyny głupoty. Na pomysł, ze tramwaje generują korki w pijanym widzie bym nie wpadła
- 4 1
-
2021-10-17 15:05
I po co trollujesz?
- 3 1
-
2021-10-16 16:43
Co z tego, że fajna zajezda jak w nich bydłowozy Lisickiego z Bydgoszczy?
A mógł być fajny Poznań, albo Praga.
- 10 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.