- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (288 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (72 opinie)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (338 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (209 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Nietypowe Budowle. Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie
Zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie nigdy nie zasypia. Prace przy pojazdach trwają tu całą dobę.
W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o niezwykłych miejscach w Trójmieście. Poprzednio pokazywaliśmy zakamarki 400-letniego młyna w Oliwie. Tym razem przyjrzeliśmy się działaniu zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie. W kolejnym odcinku sprawdzimy, jakie widoki rozciągają się z wieży kapitanatu Portu Północnego przy ul. kpt. Poinca w Gdańsku
.
Pierwotnie w budynku sąsiadującym z główną halą znajdowała się elektrownia. Zasilała ona sieć tramwajową, stąd też pochodziła energia dla dzielnicy Nowy Port, zanim podłączono ją do sieci miejskiej.
Zajezdnia przebudowywana była w 1928 r. po zmianie układu torowego w dzielnicy. Przetrwała wojnę, potem przebudowywana była w latach 60., a w 1976 r. do użytku oddano tu dodatkowe tory postojowe, co wiązało się z kolejnym powiększeniem terenu zajezdni.
Modernizacja krok po kroku
Modernizacje i przebudowy w zajezdni prowadzone są nadal.
Hala główna w 2017 r. przeszła istotną modernizację. Po konsultacji z konserwatorem zabytków przeprowadzony został remont elewacji - na jednej ze ścian pozostawione zostały jednak stalowe elementy, które świadczą o zabytkowej konstrukcji tej budowli.
W czasie tych prac zainstalowano także ogrzewanie kanałów. W to miejsce doprowadzona została instalacja sprężonego powietrza pochodzącego z nowej sprężarki śrubowej. Sprężone powietrze zasila narzędzia używane na co dzień przy naprawach pojazdów.
Pojawiły się tu także kurtyny powietrzne nad bramami wjazdowymi do hali oraz system wentylacyjny w pomieszczeniach warsztatowych i magazynowych. Same bramy wjazdowe wymienione zostały na nowe - otwierają się automatycznie, kiedy do hali zbliża się tramwaj. Wszystko to znacznie poprawiło codzienne warunki pracy w zajezdni.
Dzięki dofinansowaniu z programu KAWKA zmieniony został także system ogrzewania obiektów.
- Mieliśmy tutaj historyczną kotłownię parową - dwa wielkie piece opalane koksem ogrzewające wodę, która zamieniała się w parę, która z kolei ogrzewała kaloryfery. Były one bardzo gorące, ale tego systemu nie można było już dłużej utrzymywać - wymagał on 24-godzinnej obsługi przez pracownika, był awaryjny oraz - co oczywiste - nieekologiczny - mówi Daniel Gierdziejewski, kierownik zajezdni tramwajowej Gdańsk-Nowy Port, który oprowadził nas po tej nietypowej budowli.
Obecnie zajezdnia podłączona jest do miejskiej sieci ciepłowniczej. Według danych Gdańskich Autobusów i Tramwai efekt ekologiczny można porównać do trwałego usunięcia z otoczenia ok. 430 przeciętnych samochodów osobowych.
Na 2021 r. zaplanowane jest przebrukowanie placu manewrowego, który wymaga wyrównania. Na przełożenie kostki również zgodę musiał wydać konserwator zabytków.
W następnej kolejności planowany jest remont drugiej hali. Powstaną tam dodatkowe tory do przeglądów długookresowych, myjnia oraz zamontowana zostanie tokarka podtorowa (teraz tramwajowe koła toczone są tylko w zajezdni we Wrzeszczu).
Nie tylko noclegownia dla tramwajów
W powszechnej opinii zajezdnia tramwajowa to miejsce, gdzie pojazdy zatrzymują się w czasie, kiedy nie obsługują pasażerów oraz na noc. Nic bardziej mylnego - w zajezdni wykonywana jest przy nich cała masa prac.
- Mamy pod opieką 50 pojazdów, z czego 40 codziennie wyjeżdża na trasę na różnych liniach. Kiedy znajdują się one w zajezdni, w naszej pięciotorowej hali głównej przechodzą przeglądy, są serwisowane, naprawiane i sprzątane - tłumaczy Daniel Gierdziejewski.
Czytaj także w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta:
Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku
W zajezdni w Nowym Porcie na razie nie wykonuje się dużych remontów pojazdów - tym zajmuje się zajezdnia we Wrzeszczu. Tutaj dokonuje się jednak napraw bieżących i okresowych przeglądów technicznych. Zadania te dotyczą głównie pojazdów N8C, popularnie nazywanych "Dortmundami".
Poza sprawdzaniem pojazdów na tzw. linii OC - Obsługi Codziennej, gdzie wykrywane są bieżące uszkodzenia, przechodzą one w nowoporckiej zajezdni trzy stopnie przeglądów: OT1, OT2 i OT3.
Ten pierwszy dla pojazdów przed modernizacją (ok. 30 szt.) wykonywany jest co 2,5 tys. km - to wypada nawet dwa razy w miesiącu. Pozostałe 20 pojazdów, które są już po modernizacji, podstawowy przegląd przechodzi co 7 tys. km.
W zajezdni praca wre całą dobę
W zajezdni bardzo ważnym miejscem jest dyspozytornia ruchu.
- Dyspozytor zarządza ruchem poza zajezdnią. Przez cały czas jest w kontakcie z motorniczymi i kiedy tylko coś się wydarzy, np. awaria czy kolizja, błyskawicznie organizuje podmianę wozu. Ma naturalnie mnóstwo innych zadań, ale zapewnienie punktualnych odjazdów jest najważniejsze - opowiada Daniel Gierdziejewski.
Zajezdnia pracuje 24 godziny na dobę. Motorniczowie wyjeżdżają na trasy już przed godziną 4 rano, a pracownicy z zaplecza pracują, aż skończą obsługę pojazdów, które zjechały - nieraz długo po północy - z tras obsługiwanych dzień wcześniej.
- Rano na trasie jest więcej pojazdów. Od godziny 8 do 10 kilkanaście pojazdów zjeżdża do zajezdni po porannych godzinach szczytu. Ponownie w dużej liczbie wyjeżdżają na swoje trasy dopiero około godz. 13, żeby obsłużyć popołudniowe godziny szczytu - opowiada o codziennym funkcjonowaniu zajezdni jej kierownik.
Pomiędzy porannymi a popołudniowymi godzinami szczytu w zajezdni trwają drobne naprawy i serwis pojazdów. Kiedy zjeżdżają one po południowej trasie, tj. już od godz. 16:30, prowadzona jest przede wszystkim obsługa na linii OC. Wtedy newralgiczne punkty pojazdów sprawdzane są pod kątem sprawności i bezpieczeństwa. Jeśli stwierdzone zostaną usterki lub zgłosi je motorniczy, tramwaj jest odstawiany do naprawy, a dopiero potem na plac postojowy jako pojazd gotowy do wyjazdu.
Po przeglądzie OC do tramwaju wchodzi ekipa sprzątająca, która odkurza przedziały pasażerskie. Dalsze sprzątanie - przecieranie poręczy, szyb, kabiny motorniczego, dezynfekcja - odbywa się na placu postojowym, gdzie tramwaj sprawny i czysty czeka na poranny wyjazd w trasę.
W zajezdni znajdują się również pomieszczenia socjalne dla pracowników: szatnia i stołówka, a także magazyny części oraz magazyn narzędzi.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Miejsca
Opinie (73) 5 zablokowanych
-
2021-10-16 16:51
Szkoda że Zajezdnia w Nowym Porcie obsługuje tylko Dortmundy (1)
Przez co na liniach 3, 7 i 10 praktycznie same szroty jeżdżą.
- 51 20
-
2021-10-17 09:38
Po twojej wypowiedzi widać ,że byś chciał co miesiąc wymieniali w 100% na nowe autobusy i tramwaje . A wtedy byś był szczęśliwy jak małe dziesiątko . A rzeczywistość jest zgoła inną
- 3 10
-
2021-10-16 17:13
Ale u nas w Gdyni- Witomino też są nietypowe budowle
- 1 8
-
2021-10-16 19:43
(1)
Dortmund to straszny szmelc na zewnątrz jak i wewnątrz, wszystkie drzwi są nieszczelne, detale w tramwaju nie pochodzą z tego modelu i są dorabiane i nie pasują, powoduje to dziury między obudową tramwaju a tym dirabianym detalem, więc okropnie to wygląda, poza tym stare i brudne poręcze, krzesełka, itp., itd. Szkoda słów. Lewactwo gdańskie kupiło to coś od szwabów i jeszcze trzeba było dopłacić i o zgrozo dalej dopłacać, by te gruchoty jeździły, a hałasują za trzy tramwaje nowe naraz.
- 20 13
-
2021-10-16 21:57
Nie zgadzam się z tą opinią.
- 2 3
-
2021-10-16 20:30
Dobrze że, (1)
Nie ma już 105- tek bo n8c czyli Dortmund jednak mniej się psuje i jest technicznie lepszy mimo że mają 40 lat.
- 10 9
-
2021-10-16 22:01
Systematycznie przechodzą remont ,,elektryki,,
Wymiana silników na prąd przemienny ( bezszczotkowe ) klima i inne d*perele da im jeszcze długie życie.
- 2 2
-
2021-10-16 20:48
Zjeżdżasz z całą masa usterek (1)
i zanim dojdziesz do dyspozytorni oddać dokumenty wozu ,ten już wyjeżdża "naprawiony"(czyt.zresetowany z Aku).
- 19 1
-
2021-10-16 21:30
Mógłbyś rozszerzyć swoją wypowiedz?
- 4 1
-
2021-10-16 21:38
to wprawdzie zajezdnia wrzeszcz, a nie nju port (6)
ale czy citadisy kiedyś będą naprawione?
czy to normalne ze zepsuty tramwaj rok czeka na naprawę?
nie mowiąc o zabytkach. Dobre 105 pocięli, a najgorszy trup czeka na odrestaurowanie jako zabytkowy skład stopięć na- 9 7
-
2021-10-16 22:00
bredzisz (4)
Na filmie i na zdjęciach jest zajezdnia tramwajowa w Nowym Porcie.
- 2 5
-
2021-10-16 22:03
kłania się nauka czytania ze zrozumieniem (1)
wiem, nie każdy potrafi
- 3 6
-
2021-10-16 22:22
Zatytułowałeś swoją wypowiedź "to wprawdzie zajezdnia wrzeszcz, a nie nju port"
i dalej rozwinąłeś swoje dywagacje odbiegając od tematu artykułu i tym samym od miejsca, którego temat dotyczy. Taką dygresją wprowadziłeś zamęt w swojej wypowiedzi. Tu kłania się nauka języka polskiego i następnym razem może być ci ciężko, bo jak widać nie każdy potrafi wypowiedzieć sensowne zdanie, bez zastanawiania się przez czytające osoby, co autor miał na myśli.- 5 3
-
2021-10-17 07:54
Jak Ty w ogóle możesz zwracać komuś uwagę, zaczynając od (1)
słowa "bredzisz"? Skad się bierze taki brak kindersztuby?
- 5 3
-
2021-10-18 23:19
Nie wiem do kogo ta uwaga, ale jeżeli o mnie chodzi, to wtrąciłem się w dyskusję zaczynając od zdania "Zatytułowałeś swoją wypowiedź..." zwracając uwagę autorowi komentarza na niechlujność w jego wypowiedzi. Zastanawiające jest teraz, komu tu się kłania brak ogłady i dobrych manier na które Ty zwracasz tak zagorzale komuś uwagę.?
- 0 0
-
2021-10-16 22:25
jaki wrzeszcz? to przeca jest nju port!
- 4 2
-
2021-10-16 21:41
Ocieplanie wizerunku GAiT po tym jak przetarg na sprzątanie wygrał znajomek prezesa z Tarnowa?
- 23 1
-
2021-10-16 22:09
Lepsze i gorsze dzielnice
Lepsze i gorsze rodziny
- 4 3
-
2021-10-16 22:13
Jeśli chodzi o ,, przebrukowanie ,, placu w 2021 r
to chyba już zbyt dużo czasu nie zostało. I tu pytanie :
Czy przy okazji tych prac będą wykonane odwodnienia zwrotnic i nowe instalacje ogrzewania. Woda deszczowa i wilgoć w Nowym Porcie robi swoje.- 16 1
-
2021-10-17 00:46
Fatalne rozplanowanie wnętrza w pesach
Tylko n8c i bombardiery, reszta taboru tramwajowego w Gdańsku to jakieś eksperymenty, zwłaszcza z rozplanowaniem wnętrza. Tak kretyńskiego układu siedzeń jak w pesach nie stosuje się chyba w żadnych fabrykach na świecie. Zero ergonomii, pełno niewykorzystanej przestrzeni, na 5 członowy pojazd 27 miejsc siedzących. Tramwaje produkowane w Moskwie czy Kijowie to przy tym mercedesy.
- 23 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.