• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • A gdzie Ekologia ? (3)

    Jeden rower wstrzymujący ruch samochodów to dodatkowa emisja zanieszczyszeń CO2 i NOx.

    A na marginesie:
    Pyłu samochody nie emitują co wykazał COVID-19 gdy emisja pyłu nie spadła pomimo minimalnego ruchu.
    Wypadkow śmiertelnych też nie powodują samochody a jedynie garstka pechowców/szaleńców bo znów ograniczenie ruchu samochodów o 70% praktycznie minimalnie wpłynęło na liczbę wypadków.

    • 1 7

    • zezłomuj gruchota to będzie ekologia

      • 1 0

    • dzbanku naturalnie ze spaliny nie truju to samo zdrowie:) Kazdy taki burak jak ty

      ma prawo chwalić się głupotą .

      • 0 0

    • Ucz się, Jasiu...

      Ruch nie był minimalny, bo praktycznie stanęła komunikacja miejska. Ludzie przesiedli się na samochody indywidualne, które poruszając się wzniecają pył z brudnych jezdni. Korki były większe, niż podczas dowozu dzieci do szkół. Dlatego co mądrzejsi używają polewaczek, ale u nas brakuje wody... Argument o wypadkach litośnie pominę - argumentacja typu: skoro 10% wypadków powodują pijani, znaczy się że 90% trzeźwi... Nie warto zabierać głosu, jak się nie ma elementarnej wiedzy ani umiejętności myślenia. Ale czego się Jaś nie nauczył...

      • 2 0

  • No tak...

    Farba na ulicy :( To coś, co motocykliści uwielbiają... Żal :(

    • 1 2

  • No świetnie (2)

    Widzę, że władze zamiast robić jak w Holandii osobne drogi dla jednośladów masowo wciskają rowerzystów pod koła samochodów. Ignorancja i brawura kierowców to jedno. Drugie - rowerzysta nie musi mieć prawa jazdy, a więc i znajomości przepisów drogowych. To co, teraz wracamy do obowiązkowych kart rowerowych? Zabijamy ruch rowerowy, bo ludzie żeby jeździć tanio i zdrowo rowerem będą musieli chodzić na drogie kursy na prawko? dzięki gdańsku.

    • 1 4

    • W Holandii od 10lat robi się tylko pasy w jezdni

      • 1 1

    • Zgadza sie rowerzysci niechca jeżdzic ulicami bo nie poto jadą rowerem by wdychac spaliny

      a do tego nizej ty dzbanku Holandii nawet w Internecie nie widziałeś

      • 0 2

  • Pas rowerowy (1)

    w środku? Nie powinien być na zew. ułatwiając zjazd ?

    • 1 2

    • Jakie w srodku?

      Tam jest jeden pas ruchu.
      Rower przejeżdża takie rondo dokładnie tak samo jak samochody.

      To naprawdę tak trudno zrozumieć?

      • 1 0

  • XD

    Gdzie oni w Niemczech takie ronda znaleź? Kilka lat jeżdżę po Berlinie i takiego g*wna to tutaj nikt nie wymyślił.
    Do tego ta stronnicza ankieta xD

    • 2 4

  • normalnie nie da sie

    • 1 1

  • na środku

    jest miejsce na toi toi

    • 1 2

  • Szaleństwo postępuje

    Wzorować się miastem które nie dość że jest płaskie (Gdańsk pagórkowaty) to jest ponad 50km^2 mniejsze od Gdańska, a o Trójmieście nie wspominając, które de facto jest jednym miastem. Jak można amsterdamem się wzorować w ogóle w jakimkolwiek kontekscie? Miasto nie dość że płaskie to bardzo małe. A na deser ta tendencyjna ankieta dającą do wyboru ocenę: pozytywna, pozytywna, pozytywna ale za mało. To jakiś nieśmieszny żart?

    • 3 3

  • Dziękujemy Panie Remigiuszu za zwężenie Grunwaldzkiej oraz likwidację wszystkich przycisków. Nie zapomnimy tego panu!

    • 2 1

  • Clark Griswold (1)

    Rondo, Francja do wieczora.

    • 0 1

    • W czym ty widzisz problem, skoro tam jest jeden pas ruchu?

      Wspólny dla wszystkich.
      Zjazd z takiego ronda to najprostsza rzecz pod słońcem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane