• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Danie lagą w ryj bicykliście pędzącemu po chodniku (Kartuska, Havla) to obrona konieczna, występek czy jakie co inne?

    • 1 3

  • panie rb, w jakiej Holandi i w jakich Niemczech widziales takie rozwiazanie ?!

    to jest jakis cyrk

    • 3 2

  • Szalenstwo

    Holandia to typowy klimat morski a tego klimatu nie charakteryzują spektakularne różnice temperatur - lata nie są bardzo gorące ale i zimy są łagodniejsze, dodaj do tego ogromne zagęszczenie ludzi (Holandia 502 os na 1 km2 , Polska 123 ) co niejako wymusza jazdę rowerem po mieście ponieważ skoro wszędzie jest blisko a w dodatku jest ciasno to nie zostaje nic innego i masz odpowiedź dlaczego tam dużo więcej osób jeździ rowerami.
    A sprawa druga, o której aktywy ciągle milczą , przez to że ten kraj nie jest duży posiada najgęściejszą sieć dróg publicznych w świecie o łącznej długości 136 tys. km w tym 2360 km autostrad czyli jak widać - po stolicy to oni może i jeżdżą rowerami, ale też jasno pojęli , że bez infrastruktury drogowej , kraj nie funkcjonuje.

    • 2 2

  • Normalny

    Tylko w Holandii przed rondem jest 20 cm podwyższenie i auta muszą zwolnić bardzo

    • 1 1

  • najgorsze (1)

    w tym jest to że sami rowerzyści nie mają pojęcia jak z takich udogodnień korzystać. Naprawdę warto by było powrócić do instytucji karty rowerowej.

    • 3 4

    • Po komentarzach stwierdzam że rowerzyści doskonale wiedzą jak z niego korzystać, a kierowcy?

      masz komentarz niżej. Tragedia

      • 5 1

  • Czy nie za mało miejsca dla samochodów? (4)

    Tak patrzę na to zdjęcie i zastanawiam się czy między drogą dla rowerów a krawężnikiem zmieści się samochód?

    Na drogę dla rowerów wjechać samochodem nie wolno a obok zostawiono z metr, może 1,50m

    Nie znam samochodu który by się zmieścił na tak wąskiej drodze. Może wejdzie jakiś chiński maluch.

    Wyszła im droga dla rowerów a obok droga dla motocykli.

    A w ogóle to gdzie to jest? Jak wczoraj byłem na Górnej Orunii to w ogóle nie było tam takiej ulicy a nie sądzę aby wybudowali zupełnie nową ulicę i śmieszne klockowate bloki przy niej w 1 dzień.

    • 1 5

    • Przerażające jak beznadziejni są nasi kierowcy

      Ja się pytam jak ty prawko zdałeś? Jakim cudem? Ile trzeba było w łapę dać?

      • 4 0

    • Człowieku, ty oddaj prawko. (2)

      Napisałeś taki elaborat, a nie umiesz czytać ze zrozumieniem.
      Tam jest jeden pas ruchu, wspólny dla wszystkich. A rower czy motor ma po prostu jechać środkiem pasa, żeby go takie mózgi jak ty nie próbowały wyprzedzać.

      • 1 0

      • (1)

        Przecież wyraźnie napisane, że na rondzie wyznaczono dedykowany pas dla rowerów.
        Samochodem na pas dla rowerów wjeżdżać nie wolno.
        Pas wspólny dla wszystkich to by był gdyby niczego nie wyznaczyli.

        Zapisz się na kurs na kartę rowerową - bo na kurs prawa jazdy jesteś jeszcze za młody.

        • 0 0

        • ok, opisz swój samochód i powiedz gdzie zazwyczaj jeździsz

          jak cię zobaczę, ucieknę na drzewo, albo stanę za słupem, czycuś

          • 0 0

  • na rondzie drodzy Państwo, dopuszczone jest wyprzedzanie (1)

    Art 24.7 ustawy PoRD wyjasni wasze braki znajomości przepisów. Poprawcie to, bo wstyd jest wielki.

    • 0 0

    • Powtórzę po raz n-ty.

      Na rondzie które ma więcej pasów ruchu niż jeden możesz wyprzedzać.
      Opisywane w artykule rondo ma zaś jeden pas, jak ty chcesz tu wyprzedzać, górą?

      • 0 1

  • Pomysł dobry, a wykonanie tragiczne

    Sam pomysł z pasem na środku bardzo spoko, niestety pomysł żeby go całego wymalować farbą już zły. Wszystkie malowania na mokrym asfalcie są śliskie, to czerwone przed rondem i na nim w czasie deszczu będzie powodowało częste gleby i rowerzystów i motocyklistów, ai samochody zimą będą miały tam większą tendencję do poslizgów

    • 0 2

  • Skoro w innych krajach zdaje egzamin, to u nas bedzie na odwrót

    • 1 1

  • Rondo

    Odkiedy Czerska to Orunia Gorna?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane