• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Proszę wyjaśnić (2)

    Który przepis Kodeksu Drogowego lub Rowerowego zabrania wyprzedzać na rondzie?

    • 1 0

    • no nie zabrania, a powinien. To niebezpieczne

      dlatego rowerzysta powinien srodkiem jechac

      • 0 0

    • A ktory przepis zabrania wyprzedzac rower na dowolnym skrzyzowaniu? Tez zaden. Ale pieniadze "rb" za wierszowke wzial.

      • 0 0

  • Depopulacja w wydaniu urzędniczym !!!!!!

    • 1 0

  • Głupi pomysł

    Głupi pomysł! Rozsmarowany po asfalcie rowerzysta zablokuje całe rondo a nie tylko jeden z jego zjazdów. Może i byłby dobrym gdyby rowerzyści znali przepisy ruchu drogowego a tak będą uważać, że mają pierwszeństwo

    • 3 1

  • WP

    Przedrukowali to na WP. Po pierwszym komentarzu, że na rondzie można jednak wyprzedzać autor z WP przeprosił i wycofał ten zapis. Ale mistrz 2 naciskanych nogami siłowników z trójmiasta nawet nie raczył się tym zainteresować. Jaki portal takie i wiadomości .

    • 0 0

  • Znowu GZDiZ błysnął

    GZDiZ robi wszystko ,zeby utrudnic kierujacym życie wprowadzając dużo nowatorskich rozwiązań bez jakichkolwiek konsultacji spolecznych . Skrzyzowania rownorzędne w miejscach gdzie powodują więcej zamieszania i niebezpiecznycvh sutuacji niż wcześniej ,likwidacja pasów ruchu kosztem miejsc parkingowych i wiele ,wiele innych a takie rondo jest najlepszym przykładem takich pomysłow. Czy jest bezpieczne watpię. Zbyt dużo w tej firmie pracuje teoretyków a nie praktyków jezeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    • 2 1

  • rewelacja

    Świetny pomysł! Rozbudowa infrastruktury rowerowej jest konieczna. Branie przykładu z takich krajów jak Holandia, czy Niemcy, gdzie funkcjonuje to na ogromną skalę i doskonale się sprawdza, to bardzo dobry krok do poprawy jakości naszych miast.
    Więcej infrastruktury dla rowerzystów - więcej zdrowych i szczęśliwych ludzi i więcej czystego powietrza!

    • 1 1

  • HGW

    Bardzo dobrze tylko żeby tam stała karetka dla rowerzystów.

    • 0 0

  • Rondo

    Znacznie bezpieczniejsze rondo z pasem rowerowym jest w Gdańsku Osowej i działa od roku, więc autor pomylił się pisząc o pierwszym rondzie w Gdańsku

    • 0 0

  • jedno rondo inne niż wszystkie

    i oczywiście kierowczyki piszą, że to dla nich za trudne, że nie rozumią.

    Kierowczyki u nas nie nadzwyczajnie bystre, IQ na poziomie numeru buta, ale nasi urzędnicy chyba jeszcze głupsi. Gdyby to oni organizowali zmianę ruchu lewostronnego na prawostronny w Szwecji, to robili by to stopniowo, najpierw w jednym mieście, może tylko w środy i soboty, potem tylko w części dystryktów, żeby było łatwiej matołkom o wytłumaczenie, że znowu nie zrozumieli, zginęło by wielu ludzi, ale takie straty urzędnikom nie przeszkadzają, przeciwnie, uzasadniają ich przydatność, niezbędność. Polnische Wirtschaft, Polsk Rigstag. fuuj.

    • 0 2

  • Drogi, ronda powinny być dla aut a nie rowerzystow. Rozbestwilo sie towarzystwo, maja drogi rowerowe i zapie,rdalają na nich z prędkoscią samochodu,pieszych mają głęboko.Mimo dorgi rowerowej pędzą po jezdni i to w mini peletonie (częsty widok), a w konfrontacji z osobówką nigdy nie czuja się winni.Po pasach na przejsciu przejezdzają zamiast zsiąść z roweru (brak drogi rowerowej,patrz oznakowanie) ale on jedzie..PAN i wladca roweru.Za duzo uprawnień dała im wladza i tych sciesek rowerowych.Dla zdrowia to sobie jezdzę na wioskach i w lasach a nie przy Grunwaldzkiej, w spalinach.Przyjezdzają potem do pracy spoceni,smierdzący i siedzą przy biurkach rozsiewajac fetor.Fu

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane