• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowy happening ws. linii kolejowej do Brzeźna i Nowego Portu

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (254)

W Nowym Porcie, na dawnej stacji kolejowej SKM Gdańsk Brzeźno, stanął dwustronny znak. Z jednej strony informuje mieszkańców, że za dwa lata znów pojadą tam pociągi SKM. Z drugiej czytamy, że "Żulczyk ma rację". O co chodzi? Sprawdziliśmy.



Happening pana Wojciecha:

Na dawnym przystanku przy zlikwidowanej linii kolejowej do Nowego Portu pojawił się znak informujący, że już za dwa lata znów pojadą tamtędy pociągi SKM.

Informacja wzbudziła niemałe poruszenie wśród mieszkańców, którzy od lat domagają się przywrócenia połączenia kolejowego z centrum miasta, czy reaktywacji promu Wisłoujście, zlikwidowanego po oddaniu do użytku tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale szanse na to, że pociągi wrócą do Brzeźna czy Nowego Portu nadal są bliskie zeru. Tory rozebrano, przystanki są w ruinie, a planów reaktywacji linii nie mają ani kolejarze, ani miasto.



  • Tablica informująca o reaktywacji linii do Nowego Portu wzbudziła zainteresowanie mieszkańców.
  • Dopisek "Żulczyk ma rację" świadczy jednak, że to happening.

Znak jest happeningiem. Stoi za nim pan Wojciech, mieszkaniec Nowego Portu, który wraz z kolegami - panem Łukaszem i panem Darkiem - postanowili w sugestywny sposób przypomnieć obietnicę wyborczą prezydenta Andrzeja Dudy z 2020 roku, gdy zapowiedział program modernizacji linii i przystanków kolejowych - w tym do Nowego Portu.

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

Miało powstać 200 przystanków w 5 lat



- Poczuliśmy się oszukani, bo zaraz po wyborach okazało się, że na realizację tej inwestycji nie ma żadnych szans - mówi nam pan Wojciech. - Dopisek, że "Żulczyk ma rację" to hasło zaczerpnięte od działaczek "Dziewuchy dziewuchom", po procesie, jaki wytoczył mu prezydent Andrzej Duda [Żulczyk nazwał go debilem - red]. Zmieniliśmy tylko czcionkę napisu i jego kolorystykę. Niech każdy sobie to odczytuje jak chce. Dla jednych może być to nawiązanie do literatury, dla innych - manifest polityczny. Dla nas - to walka o słuszną sprawę, a więc poprawę sytuacji komunikacyjnej naszej dzielnicy.
Przypomnijmy. Wiosną 2020 roku starający się o reelekcję prezydent Duda wraz z ministrem Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa.

Propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinno być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 roku linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Mimo tego, ani z planów prezydenta Dudy, ani z inicjatywy posła i radnych PiS nic nie wyszło.

Tokio przykładem dla Nowego Portu?



Pan Wojciech nie ukrywa, że celem akcji jest nie tylko wytknięcie niezrealizowanej inwestycji, ale też zwrócenie uwagi na postępujące wykluczenie komunikacyjne takich dzielnic jak Nowy Port.

- Przykładem tego, jak powinien działać szybki i przede wszystkim intuicyjny transport publiczny jest Tokio. Gdy byłem w stolicy Japonii, praktycznie bez znajomości języka, bez problemu poruszałem się autonomicznymi i szerokokadłubowymi szynobusami, które w ciągu kilku minut dowożą pieszych i rowerzystów do centrum miasta. U nas jest to niemożliwe. Kolei nie ma, w tramwajach i autobusach jest tłoczno i brakuje miejsca na rower czy wózek, prom nam zlikwidowano. Gdy wynajmowałem mieszkanie, to pierwszym pytaniem osób pracujących w Oliwie było: jak można szybko dojechać tam komunikacją miejską?
Mieszkania Mieszkania "z duszą" wciąż w cenie

Znak na peronie to nie pierwsza akcja pana Wojciecha i jego kolegów. W ubiegłych latach organizował w dzielnicy Tour de Nowy Port, akcję rowerową przypominającą władzom miasta o konieczności przywrócenia promu Wisłoujście. W ramach akcji "Znikające skrzynki" umieszczał też lustra na skrzynkach elektrycznych, a wiosną po doniesieniach o planach zamknięcia Morskiego Domu Kultury na prima aprilis wywiesił na budynku żółte tablice informacyjne o planie wyburzenia budynku.

Rozkłady SKM w Trójmieście

Czy ktoś coś wie o tym ?? (6 opinii)

Gdy przejeżdżałem to w Brzeźnie na dawnej stacji SKM zobaczyłem taka przyczepioną tablice o otwarciu . Czy może wiecie o co z nią chodzi i czy będzie niby reaktywacja
Gdy przejeżdżałem to w Brzeźnie na dawnej stacji SKM zobaczyłem taka przyczepioną tablice o otwarciu . Czy może wiecie o co z nią chodzi i czy będzie niby reaktywacja

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • Mogłaby być idealna kolejka dla mieszkanców rozbudowywanej Letnicy (3)

    No ale jak urzędnicy powiedzą "nie da sie" to rzeczywiście nie ma szans

    • 7 0

    • Wystarczy mobilizacja mieszkancow (1)

      Ale tam raczej każdy swoje, a deweloper w projektach reklamował bliskość skm

      • 3 0

      • Ale o pociągach towarowych nie wspomniał?

        • 1 0

    • Dojazd do Brzeźna na plażę idealny.Zamiast szukać parkinu.... jedziemy pociągiem SKM !

      • 2 0

  • oj tak

    przydało by się jak nie zaspa towarowa to może letnica bo z tejdzielnicy makabra dojazd

    • 2 0

  • jeszcze za Gierka był [plan rozbudowy linii Gdańsk- N. Port do Sopotu. (6)

    Jeszcze za Gierka był [plan rozbudowy linii Gdańsk- N. Port do Sopotu. Miał pójść dolnym tarasem do Dolnego Sopotu. Wówczas tworzono rezerwy terenowe na takie cele a planistyka obejmowała okresy wieloletnie. Urbaniści to była arystokracja architektów a ich plany w wielu przypadkach obowiązują do dzisiaj. No ale od 1990 r. nastąpił trwający do dzisiaj dyktat deweloperów budujących co się da i gdzie się da zmieniając plany zagospodarowania przestrzennego pod ten dyktat - patologia jest do dzisiaj. A więc bez narzekań bey mieszania do tego bieżącej polityki bo to nie p. Duda rozebrał tory kolejowe na tej trasie, nie on zlikwidował prom do Wisłoujścia itd. itp. bzdury ogólnie mówiąc to leżalo w gestii władz samorządowych wybranych przez mieszkańców Gdańska i Sopotu. Taka głupawa tablica niczemu nie służy i nic nie załatwia. Myślę że jakiś artykuł w tym temacie sygnowany przez planistów i urbanistów wiele by wyjaśnił i nie tworzył pola dla trollingu wpisów aktywistów partyjnych .
    pozdrawiam

    • 10 5

    • Były też plany obwodnicy dzielnicy Nowy Port,aby tiry omijały dzielnicę?Co z tym terenem się stało?

      • 4 0

    • plany były znacznie bardziej ambitne

      bo linia do Sopotu (Nadmorska lub Przymorska SKM) miała przekraczać Wisłę i komunikować Stogi i Olszynkę.

      • 4 0

    • Linia plażowa Brzeźno-Sopot. (1)

      Większej bzdury nie słyszałem.

      • 0 5

      • a co w tym złego, miałbyś transport na plazę

        mniejsze zapotrzebowanie i problemy z parkingami dla kierowców, możliwości dojazdu spoza trójmiasta. Przystanek kolejowy jest np w Kołobrzegu. Świetny pomysł

        • 5 0

    • Teraz sami księgowi. Prywaciarze, kapitaliści.
      O ludziach to myślą - żeby z nich wycisnąć ostatni grosz.

      • 4 1

    • Tory to nie problem

      " A więc bez narzekań bey mieszania do tego bieżącej polityki bo to nie p. Duda rozebrał tory kolejowe na tej trasie "
      Fajnie fajnie ale tory można położyć nowe
      " Wiosną 2020 roku starający się o reelekcję prezydent Duda wraz z ministrem Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. "
      To może podpowiedz gdzie Duda z Adamczykiem zrealizowali kilka z tych obiecanych przystanków. A może wszędzie gdzie chcieli to zrobić ktoś im tory zapierdzielił ?

      • 1 1

  • (4)

    Najlepsze jest to, że na codzien Pan Wojciech jeździ samochodem albo rowerem, z komunikacji miejskiej nie korzysta, wiec nie ma o niej bladego pojęcia. Darek korzysta z roweru, a Łukasz jeździ samochodem. Panowie najpierw pojeździjcie komunikacja, q później się dowiedzcie jak jest.

    • 1 1

    • Przesiądłbym się z samochodu

      na tramwaj/autobus gdyby bilet normalny kosztował 50 gr a ulgowy 20 gr. Tak daleko sięgam pamięcią wstecz. Niedługo nie będę potrzebował żadnych biletów ale nie jestem pewien czy mimo wszystko przesiądę się na komunikację miejską?

      • 1 0

    • Czepiaj się tramwaju,a nie ludzi z pomysłami.No,w tym przypadku to czepiaj się kolejki,której nie ma,a obiecano jej reaktywację.

      • 1 0

    • Jeżdżę komunikacją miejską.

      • 2 0

    • Owszem, jezdze samochodem, jednak przy plusowej temperaturze do pracy dojezdzam na PKP Gdańsk Główny rowerkiem, potem Polregio.

      • 1 0

  • Mistrzowie destrukcji

    to my "poliniaki".

    • 1 1

  • grunt już sprzedany? (1)

    bo może już nie ma o co walczyć

    • 3 0

    • Zapytaj w PKP

      Bo to ich grunt

      • 1 0

  • Przecież było jasno powiedziane (3)

    Reaktywacja przystanków pod warunkiem że miasto zadeklaruje przewozy pasazerskie, niestety dulkiewicze ze strukiem były przeciw bo to rządowy projekt

    • 6 1

    • SKM to spółka PKP (1)

      A kto według ciebie rządzi PKP?

      • 1 2

      • Rządzi pieniądz...

        Przewoźnik wozi, jak miasto zapłaci... nawet powietrze...

        Tak to działa.
        A za transport publiczny, jego organizację i finansowanie odpowiada samorząd.
        Gdańsk woli płacić "swoim" tramwajom.
        Chociaż samorząd ma w SKM 46% udziałów.

        • 2 0

    • Ja widzę to inaczej

      Byli przeciwni nie dlatego że to rządowy projekt ale dlatego że trzeba do tego dokładać kasę.
      Swoją drogą dlaczego rząd wpie*rza się w kompetencje miejskie chociaż nikt ich o to nie prosi ?
      Dlaczego miasto ma dotować nie rentowną linie SKM bo do tego ta Twoja "deklaracja miast się sprowadza.
      Dlaczego wszyscy mieszkańcy Gdańska mają się zrzucać na SKM dla Nowego Portu i okolic z której będzie korzystała garstka osób? Owszem powstają nowe osiedla ale większość ich mieszkańców woli wozić swoje 4 litery samochodami takie są realia.
      Kolej miała pasażerów gdy nie było żadnej alternatywy ale to się zmieniło.

      • 0 2

  • Gdzie jak gdzie, ale w Nowym Porcie powinna być stacja skm. Mieszkańcy dzielnicy mają rację. (2)

    • 4 0

    • I ta stacja jest co widać nawet na zdjęciach w tym artykule. Więc w czym problem ? (1)

      • 0 2

      • Tory zwinęli...

        • 1 0

  • Na jesieni jak pisowce pójdą od koryta to znajdą się środki na takie inwestycje ale jeśli nie odejdą od koryta to wtedy nie ma szans.

    • 1 4

  • czy, aby na pewno

    Przypomnijmy. Wiosną 2020 roku starający się o reelekcję prezydent Duda wraz z ministrem Andrzejem Adamczykiem

    Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nietypowy-happening-ws-linii-kolejowej-do-Brzezna-i-Nowego-Portu-n179491.html

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane