- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (52 opinie)
- 2 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (368 opinii)
- 3 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (123 opinie)
- 4 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (36 opinii)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (107 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (303 opinie)
Przebudowa mostu na Podwalu Przedmiejskim. Filary podeprą konstrukcję
Nieuchronnie zbliża się moment, gdy będzie trzeba dokonać całkowitej przebudowy mostu nad Starą Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego. Jako doraźne rozwiązanie proponuje się realizację nowych filarów, które będą podtrzymywać istniejącą konstrukcję, a docelowo nową przeprawę. Niewykluczone, że wcześniej zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów.
Ostatecznie została nim spółka PBW Inżynieria z Wrocławia, która szczegółowo oceniła stan poszczególnych elementów (w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza awarię i zniszczenie, 5 - stan odpowiedni oraz bez uszkodzeń) m.in.:
- jako zadowalający (ocena 4) określono m.in. stan nasypów i skarp oraz przyczółków i konstrukcji oporowych,
- jako niepokojący (ocena 3) określono m.in.: nawierzchnię jezdni i torowiska bezpośrednio na moście oraz stan techniczny płyty pomostowej,
- jako niedostateczny (ocena 2) określono m.in. stan techniczny belek podporęczowych, gzymsów, krawężników, barier ochronnych, systemu odwadniającego oraz urządzeń dylatacyjnych,
- jako przedawaryjny (ocena 1) określono stan techniczny łożysk, których uszkodzenia i uchybienia wskazują na nieprawidłową pracę.
Ogólna ocena dla całego obiektu to niedostateczny z zaleceniem, aby dokonać prac naprawczych lub przebudowy w trybie "pilnym, bez zbędnej zwłoki".
Ograniczenia w ruchu pojazdów i cztery warianty przebudowy
Wykonawca opracowania wskazał jednocześnie, że eksploatacja mostu na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń nośności będzie możliwa tylko do końca września 2022 r.
Po tym terminie niezbędna będzie kolejna ocena stanu technicznego obiektu, choć już teraz zaleca się wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów ciężkich.
Celem przywrócenia pełnej sprawności przeprawie przez Starą Motławę zaproponowano cztery warianty działań inwestycyjnych:
- wariant I (szacunkowy koszt robót ok. 3,4 mln zł) - zakłada wymianę nawierzchni, izolacji, dylatacji, barier ochronnych, konserwację łożysk, reprofilację ubytków i wykonanie powłok ochronnych,
- wariant II (szacunkowy koszt robót 6 mln zł) - jak wariant I z dodatkowym podniesieniem przeszła zawieszonego,
- wariant III (szacunkowy koszt robót 14,5 mln zł) - jak wariant I z wymianą przęsła zawieszonego,
- wariant IV (szacunkowy koszt robót 30 mln zł) - przewiduje rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowego.
Ponieważ warianty I-III są rozwiązaniami przedłużającymi tylko nieznacznie dalszą eksploatację obiektu, urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni optują za wyborem wariantu IV - "jedynego, przywracającego obiektowi obowiązujące wymogi techniczne i trwałościowe".
- W pierwszej kolejności można rozważyć wykonanie filarów docelowego mostu, doraźnie podpierających obecne przęsło zawieszone, przedłużając czas jego bezpiecznej eksploatacji. Prace te nie wymagają znaczących środków finansowych, nie zakłócają ruchu po obiekcie i można je wykonać relatywnie szybko - czytamy w piśmie wystosowanym przez GZDiZ do Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w lipcu ubiegłego roku.
Przetarg na dokumentację, potem na prace budowlane
W celu wykonania tych prac niezbędne jest przygotowanie dokumentacji projektowej i właśnie taki przetarg został ogłoszony w marcu br. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zlecenie obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji dotyczącej całkowitej przebudowy mostu, przy czym w pierwszej kolejności należy przyjąć wykonanie wspomnianych filarów nowego mostu, podpierających tymczasowo istniejące przęsło.
Dokumentacja, zgodnie z zapisami przetargu, musi być gotowa w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc. ) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację projektową (40 proc.).
Dopiero w kolejnym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace budowlane.
Czytaj też:
Żabi Kruk zyska nowe oblicze. Wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-20 08:11
Most na Toruńskiej (3)
Najpierw odbudowany powinien zostać most na Toruńskiej, bo przez niego będą przewalać się potoki omijajace remont na Podwalu.
Tem mały most się rozpada w oczach i zaraz go zamkną przez stan techniczny.- 46 1
-
2022-03-21 07:57
Czy to jest most im. Adamowicza?
- 0 1
-
2022-03-20 14:40
Mieszkaniec torunskiej
W żadnym wypadku. Najpierw remont podwala potem toruńskiej. Jeśli zrobia to na odwrót to bedzie potrzeba ponownego remontu mostu na toruńskiej przez auta z budowy nowych apartamentowców.
- 1 3
-
2022-03-20 09:22
Tez o tym pomyślałem
Skoro podczas remontu/budowy mostu bedzie zakaz powyżej 10t, to którędy mają jeździć?
Toruńska czy przez Orunie do 'poludniowki'?- 7 0
-
2022-03-19 20:52
Ciąg pieszy i promenada (5)
Czy nie można od razu zbudować ciągu rowerowo pieszego pod mostem łączącego promenadę od Żurawia, aż do Toruńskiej? Wykończenie nabrzeża tak ja w Hafen City w Hamburgu. Oczami wyobraźni widzę tłumy spacerowiczów idących od Młodego Miasta do Opływu Motławy. Czemu nabrzeża nad Motławą są martwe, a w Warszawie nad Wisłą i Wrocławiu nad Odrą tętnią życiem?
- 38 8
-
2022-03-19 22:21
(2)
Jakie martwe? Kiedy byłeś nad Motławą? Między kładką a Zielonym Mostem są tłumy. Między stocznią a kładką jest sporo spacerujących. Do Toruńskiej natomiast możesz przejść/przejechać wzdłuż Szafarni i Kamiennej Grobli, też mnóstwo ludzi.
- 5 0
-
2022-03-20 13:50
(1)
Brakuje swobodnego przejścia od Mostu Zielonego do Targu Maslanego. Dalej wystarczy wykarczować nabrzeże i byłoby świetne dojście do przystani przy Toruńskiej. Szafarnia i Kamienna Grobla to Nowa Motława i zupełnie inne miejsce.
- 6 0
-
2022-03-21 13:33
Żeby dojść do Targu Maślanego, trzeba byłoby przeprowadzić przejście pod mostem. A za nim są tereny deweloperskie aż do Toruńskiej. Gdzie jest kolejny most, osadzony dość nisko nad wodą i nie wiem, czy można byłoby zrobić pod nim bezpieczne i wygodne przejście. Więc jak ktoś chce przejść bulwarem, należy iść Mostem Zielonym i Stągiewną do ul. Szopy. Wygodnie i bezkolizyjnie, a jak się przejdzie Toruńską, czekają kolejne bulwary prawie do Śluzy Kamiennej.
- 0 0
-
2022-03-19 21:21
Bo Ola jedyne co robi to nieudolnie próbuje uprawiać wielką politykę (1)
- 17 5
-
2022-03-21 07:57
Ola lata ze.stolem okrągłym....
- 2 2
-
2022-03-20 12:59
Odbuduj lepiej!
Powinni przebudować węższy most o wyższym nachyleniu, aby więcej łodzi mogło pływać pod spodem. Jezdnia nigdy nie miała być autostradą. Jednak wielu mieszkańców ma mentalność epoki komunistycznej i sprzeciwia się pozytywnej przebudowie.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.