• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu na Podwalu Przedmiejskim. Filary podeprą konstrukcję

Krzysztof Koprowski
19 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br. Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br.

Nieuchronnie zbliża się moment, gdy będzie trzeba dokonać całkowitej przebudowy mostu nad Starą Motławą w ciągu Podwala PrzedmiejskiegoMapka. Jako doraźne rozwiązanie proponuje się realizację nowych filarów, które będą podtrzymywać istniejącą konstrukcję, a docelowo nową przeprawę. Niewykluczone, że wcześniej zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów.



W jaki sposób należy wyremontować most w ciągu Podwala Przedmiejskiego?

O potrzebie remontu mostu z lat 50. ubiegłego wieku pisaliśmy ostatni raz w marcu 2020 r., gdy poszukiwano wykonawcy do przeprowadzenia oceny stanu technicznego konstrukcji.

Ostatecznie została nim spółka PBW Inżynieria z Wrocławia, która szczegółowo oceniła stan poszczególnych elementów (w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza awarię i zniszczenie, 5 - stan odpowiedni oraz bez uszkodzeń) m.in.:
  • jako zadowalający (ocena 4) określono m.in. stan nasypów i skarp oraz przyczółków i konstrukcji oporowych,
  • jako niepokojący (ocena 3) określono m.in.: nawierzchnię jezdni i torowiska bezpośrednio na moście oraz stan techniczny płyty pomostowej,
  • jako niedostateczny (ocena 2) określono m.in. stan techniczny belek podporęczowych, gzymsów, krawężników, barier ochronnych, systemu odwadniającego oraz urządzeń dylatacyjnych,
  • jako przedawaryjny (ocena 1) określono stan techniczny łożysk, których uszkodzenia i uchybienia wskazują na nieprawidłową pracę.

Ogólna ocena dla całego obiektu to niedostateczny z zaleceniem, aby dokonać prac naprawczych lub przebudowy w trybie "pilnym, bez zbędnej zwłoki".


Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu. Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu.

Ograniczenia w ruchu pojazdów i cztery warianty przebudowy



Wykonawca opracowania wskazał jednocześnie, że eksploatacja mostu na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń nośności będzie możliwa tylko do końca września 2022 r.

Po tym terminie niezbędna będzie kolejna ocena stanu technicznego obiektu, choć już teraz zaleca się wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów ciężkich.

Celem przywrócenia pełnej sprawności przeprawie przez Starą Motławę zaproponowano cztery warianty działań inwestycyjnych:
  1. wariant I (szacunkowy koszt robót ok. 3,4 mln zł) - zakłada wymianę nawierzchni, izolacji, dylatacji, barier ochronnych, konserwację łożysk, reprofilację ubytków i wykonanie powłok ochronnych,
  2. wariant II (szacunkowy koszt robót 6 mln zł) - jak wariant I z dodatkowym podniesieniem przeszła zawieszonego,
  3. wariant III (szacunkowy koszt robót 14,5 mln zł) - jak wariant I z wymianą przęsła zawieszonego,
  4. wariant IV (szacunkowy koszt robót 30 mln zł) - przewiduje rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowego.

Ponieważ warianty I-III są rozwiązaniami przedłużającymi tylko nieznacznie dalszą eksploatację obiektu, urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni optują za wyborem wariantu IV - "jedynego, przywracającego obiektowi obowiązujące wymogi techniczne i trwałościowe".

- W pierwszej kolejności można rozważyć wykonanie filarów docelowego mostu, doraźnie podpierających obecne przęsło zawieszone, przedłużając czas jego bezpiecznej eksploatacji. Prace te nie wymagają znaczących środków finansowych, nie zakłócają ruchu po obiekcie i można je wykonać relatywnie szybko - czytamy w piśmie wystosowanym przez GZDiZ do Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w lipcu ubiegłego roku.
Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu. Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu.

Przetarg na dokumentację, potem na prace budowlane



W celu wykonania tych prac niezbędne jest przygotowanie dokumentacji projektowej i właśnie taki przetarg został ogłoszony w marcu br. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Zlecenie obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji dotyczącej całkowitej przebudowy mostu, przy czym w pierwszej kolejności należy przyjąć wykonanie wspomnianych filarów nowego mostu, podpierających tymczasowo istniejące przęsło.

Dokumentacja, zgodnie z zapisami przetargu, musi być gotowa w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc. ) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację projektową (40 proc.).

Dopiero w kolejnym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace budowlane.

Czytaj też:

Żabi Kruk zyska nowe oblicze. Wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej



Miejsca

Opinie (101) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Tylko żeby to pudrowanie trupa się katastrofą nie skończyło. (6)

    • 32 2

    • nie buj żaby, ten most i bez remontu kolejne 20lat by sposłożył (1)

      remont będzie bo zwyczajnie normy się zmieniły już się w nich nie łapie

      • 2 5

      • Za ty złap za słownik.

        • 5 2

    • Jakie pudrowanie

      Czytaj że zrozumieniem w pierwszej kolejności będą robione filary a następnie dalsze wymagane pracę. Na to jest pozyskiwania dokumentacja.

      • 2 5

    • kacperek pudruj do Elbląga pisowski nieudaczniku

      • 5 5

    • Jejciu (1)

      Kto wymyślił te lata 50 te. Wybudowano go 40 lat później

      • 3 6

      • 2022 - 1958 = 64 lata temu. Otwarto go wraz z tramwajem, który omijał Długą.

        • 4 1

  • (5)

    Wiadomo, że naprawiać trzeba, ale wolę nie być w wakacje w tym miejscu autem, jak już zaczną robić ;)

    • 47 8

    • Nie robią, źle. Robią, też źle.

      • 11 2

    • A ja...

      ...nie wolę tam nie być jak się zawali.

      • 8 0

    • Trasa na plażę na Stogach

      Latem to będzie masakra na tej trasie

      • 5 3

    • Do tego super alternatywa czyli Torunska... Hehe

      • 2 0

    • Zawsze warto być człowiekiem,

      Choć tak łatwo zejść na psy.

      • 0 0

  • (1)

    Niech od razu zbudują zwodzony. Będzie trendy.

    • 14 8

    • Kolejny płaczek?

      Popłacz sobie razem z tym Kacprem. Możecie sobie też porechotać bo i tak to za trudne dla was by sobie uprzytomnić, że budowany aktualnie zwodzony most otwiera cały wielki akwen dla większych jednostek.

      • 5 6

  • (2)

    Nie prościey zbudować nowy?A tak pudrowanie trupa i znowu najważniejsze kryterium to cena a nie jakość wykonania...komedyja.

    • 13 10

    • Czy ty kiedykolwiek przeczytałeś coś więcej niż tytuł?

      • 8 1

    • Spójrz na CPK. Łąki, pola i Zarząd z milionowymi pensjami.

      Tak się robi bez przetargów i kryteriów.

      • 8 1

  • łocho, będzie wesoło. (2)

    Roku rozpoczęcia prac nie przewidzę, ale czuję, że wszystko się zacznie jakoś przed Jarmarkiem. Taak, gdy będzie największy gnój, wydaje mi się, że wpadną właśnie na ten pomysł. I że będzie to trwać długo, baaardzo długo. Cel zawsze jest ten sam - sparaliżować miasto jak się da, stanie w ogromnych korkach w słońcu i mnóstwo przyjezdnych, którzy i bez tego mieliby problemy z jeżdżeniem po Gdańsku. Pięknie, nie mogę się doczekać ;D

    • 24 14

    • Nie pleć. (1)

      Przyjezdni mają po Gdańsku chodzić a nie jeździć.

      • 9 0

      • cóż, najpierw widzę ich w aucie,

        a jak znajdą miejsce do parkowania to wtedy widzę, że wysiadają i zaczynają chodzić. Także, zarówno ja i Ty mamy rację.

        • 0 0

  • Most w Tello (Irak) ma 4.000 lat. W Gdansku buduje sie mosty- jednorazowki. Po taniosci, bylejakosci (4)

    i z wykonawca, ktory wygral przetarg za lapowke czesto w postaci apartamentu.

    • 22 16

    • A ile razy w roku ten most przemoczony deszczami dostaje -10temp C otoczenia?

      • 5 0

    • Niewątpliwie apartamenty w latach 50. były powszechną łapówką...

      • 3 0

    • most w Tello nawet nie wygląda jak most ale jak kupa kamieni albo raczej dwie kupy (1)

      • 5 0

      • Czepiasz się. Taka była wtedy stylówa.

        • 1 0

  • To będzie paraliż

    • 11 3

  • Będą spichlerz ruszać??

    • 5 2

  • (3)

    jak już taka moda w Gdańsku to proponuję zrobić zwodzony tak jak na Stągiewnej

    • 7 13

    • (2)

      W sumie niezły pomysł, ale co zrobić z ruchem kołowym? Najpierw by trzeba przebudować ul. Toruńską, tak by odciążyła centrum i most zwodzony byłby super.

      • 2 1

      • Przez Toruńską też przechodzą dwa mosty. Jak zacznie się zwodzić wszystkie, to i te by trzeba :)

        • 2 0

      • Ruch kołowy najlepiej poprowadzić na około.

        Autostrada rozcinająca miasto to pomyłka.

        • 1 0

  • Oby przy okazji nie doszło do ograniczeń pasów ruchu (1)

    • 12 10

    • To juz przesadzone dawno temu

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane