- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (191 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (54 opinie)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (66 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (126 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (408 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
Przebudowa mostu na Podwalu Przedmiejskim. Filary podeprą konstrukcję
Nieuchronnie zbliża się moment, gdy będzie trzeba dokonać całkowitej przebudowy mostu nad Starą Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego. Jako doraźne rozwiązanie proponuje się realizację nowych filarów, które będą podtrzymywać istniejącą konstrukcję, a docelowo nową przeprawę. Niewykluczone, że wcześniej zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów.
Ostatecznie została nim spółka PBW Inżynieria z Wrocławia, która szczegółowo oceniła stan poszczególnych elementów (w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza awarię i zniszczenie, 5 - stan odpowiedni oraz bez uszkodzeń) m.in.:
- jako zadowalający (ocena 4) określono m.in. stan nasypów i skarp oraz przyczółków i konstrukcji oporowych,
- jako niepokojący (ocena 3) określono m.in.: nawierzchnię jezdni i torowiska bezpośrednio na moście oraz stan techniczny płyty pomostowej,
- jako niedostateczny (ocena 2) określono m.in. stan techniczny belek podporęczowych, gzymsów, krawężników, barier ochronnych, systemu odwadniającego oraz urządzeń dylatacyjnych,
- jako przedawaryjny (ocena 1) określono stan techniczny łożysk, których uszkodzenia i uchybienia wskazują na nieprawidłową pracę.
Ogólna ocena dla całego obiektu to niedostateczny z zaleceniem, aby dokonać prac naprawczych lub przebudowy w trybie "pilnym, bez zbędnej zwłoki".
Ograniczenia w ruchu pojazdów i cztery warianty przebudowy
Wykonawca opracowania wskazał jednocześnie, że eksploatacja mostu na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń nośności będzie możliwa tylko do końca września 2022 r.
Po tym terminie niezbędna będzie kolejna ocena stanu technicznego obiektu, choć już teraz zaleca się wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów ciężkich.
Celem przywrócenia pełnej sprawności przeprawie przez Starą Motławę zaproponowano cztery warianty działań inwestycyjnych:
- wariant I (szacunkowy koszt robót ok. 3,4 mln zł) - zakłada wymianę nawierzchni, izolacji, dylatacji, barier ochronnych, konserwację łożysk, reprofilację ubytków i wykonanie powłok ochronnych,
- wariant II (szacunkowy koszt robót 6 mln zł) - jak wariant I z dodatkowym podniesieniem przeszła zawieszonego,
- wariant III (szacunkowy koszt robót 14,5 mln zł) - jak wariant I z wymianą przęsła zawieszonego,
- wariant IV (szacunkowy koszt robót 30 mln zł) - przewiduje rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowego.
Ponieważ warianty I-III są rozwiązaniami przedłużającymi tylko nieznacznie dalszą eksploatację obiektu, urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni optują za wyborem wariantu IV - "jedynego, przywracającego obiektowi obowiązujące wymogi techniczne i trwałościowe".
- W pierwszej kolejności można rozważyć wykonanie filarów docelowego mostu, doraźnie podpierających obecne przęsło zawieszone, przedłużając czas jego bezpiecznej eksploatacji. Prace te nie wymagają znaczących środków finansowych, nie zakłócają ruchu po obiekcie i można je wykonać relatywnie szybko - czytamy w piśmie wystosowanym przez GZDiZ do Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w lipcu ubiegłego roku.
Przetarg na dokumentację, potem na prace budowlane
W celu wykonania tych prac niezbędne jest przygotowanie dokumentacji projektowej i właśnie taki przetarg został ogłoszony w marcu br. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
Zlecenie obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji dotyczącej całkowitej przebudowy mostu, przy czym w pierwszej kolejności należy przyjąć wykonanie wspomnianych filarów nowego mostu, podpierających tymczasowo istniejące przęsło.
Dokumentacja, zgodnie z zapisami przetargu, musi być gotowa w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc. ) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację projektową (40 proc.).
Dopiero w kolejnym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace budowlane.
Czytaj też:
Żabi Kruk zyska nowe oblicze. Wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej
Miejsca
Opinie (101) 4 zablokowane
-
2022-03-20 19:12
POco niedawno remontowano skrzyzowanie Chmielna ???? Ktos przytulił i przytuli POnownie działkę z magistratu !!1
- 1 0
-
2022-03-20 19:53
Niestety tak będzie
Spójrzcie na siebie...
Ile razy każdy z masz szukał czegoś w oparciu tylko cena.
To zawsze się zemści.
Tak wybieramy wszystko.
Gdyby tak zgubić raz... A dobrze. Tak by technologia która teraz mamy, pozwoliła mi być dłużej wieczny niż akwedukt zbudowany przez rzymian.
Oni mieli tyko kamień, drewno i beton.
Gdy ludzie kosmiczne technologie :)- 0 0
-
2022-03-20 20:01
To taka cecha
Kto zna nie zna osoby, która sama nie próbowała zaoszczędzić, bo coś nagle musiała mieć.
I jaki był tego zawsze final.
CCC
Cena
Czyni
Cuda
:)- 0 0
-
2022-03-20 22:48
opinia
nalezy zebrac kase i korzystajac z okazji mosty rozebrac i wybudowac nowe ale zwodzone tak jak to wykonuje sie most stagiewny
- 0 0
-
2022-03-21 07:45
Mam nadzieję, że most będzie zwodzony;)
- 0 0
-
2022-03-21 11:38
a most Siennicki???
Już się sam naprawił????
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.