• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu na Podwalu Przedmiejskim. Filary podeprą konstrukcję

Krzysztof Koprowski
19 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br. Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br.

Nieuchronnie zbliża się moment, gdy będzie trzeba dokonać całkowitej przebudowy mostu nad Starą Motławą w ciągu Podwala PrzedmiejskiegoMapka. Jako doraźne rozwiązanie proponuje się realizację nowych filarów, które będą podtrzymywać istniejącą konstrukcję, a docelowo nową przeprawę. Niewykluczone, że wcześniej zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów.



W jaki sposób należy wyremontować most w ciągu Podwala Przedmiejskiego?

O potrzebie remontu mostu z lat 50. ubiegłego wieku pisaliśmy ostatni raz w marcu 2020 r., gdy poszukiwano wykonawcy do przeprowadzenia oceny stanu technicznego konstrukcji.

Ostatecznie została nim spółka PBW Inżynieria z Wrocławia, która szczegółowo oceniła stan poszczególnych elementów (w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza awarię i zniszczenie, 5 - stan odpowiedni oraz bez uszkodzeń) m.in.:
  • jako zadowalający (ocena 4) określono m.in. stan nasypów i skarp oraz przyczółków i konstrukcji oporowych,
  • jako niepokojący (ocena 3) określono m.in.: nawierzchnię jezdni i torowiska bezpośrednio na moście oraz stan techniczny płyty pomostowej,
  • jako niedostateczny (ocena 2) określono m.in. stan techniczny belek podporęczowych, gzymsów, krawężników, barier ochronnych, systemu odwadniającego oraz urządzeń dylatacyjnych,
  • jako przedawaryjny (ocena 1) określono stan techniczny łożysk, których uszkodzenia i uchybienia wskazują na nieprawidłową pracę.

Ogólna ocena dla całego obiektu to niedostateczny z zaleceniem, aby dokonać prac naprawczych lub przebudowy w trybie "pilnym, bez zbędnej zwłoki".


Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu. Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu.

Ograniczenia w ruchu pojazdów i cztery warianty przebudowy



Wykonawca opracowania wskazał jednocześnie, że eksploatacja mostu na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń nośności będzie możliwa tylko do końca września 2022 r.

Po tym terminie niezbędna będzie kolejna ocena stanu technicznego obiektu, choć już teraz zaleca się wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów ciężkich.

Celem przywrócenia pełnej sprawności przeprawie przez Starą Motławę zaproponowano cztery warianty działań inwestycyjnych:
  1. wariant I (szacunkowy koszt robót ok. 3,4 mln zł) - zakłada wymianę nawierzchni, izolacji, dylatacji, barier ochronnych, konserwację łożysk, reprofilację ubytków i wykonanie powłok ochronnych,
  2. wariant II (szacunkowy koszt robót 6 mln zł) - jak wariant I z dodatkowym podniesieniem przeszła zawieszonego,
  3. wariant III (szacunkowy koszt robót 14,5 mln zł) - jak wariant I z wymianą przęsła zawieszonego,
  4. wariant IV (szacunkowy koszt robót 30 mln zł) - przewiduje rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowego.

Ponieważ warianty I-III są rozwiązaniami przedłużającymi tylko nieznacznie dalszą eksploatację obiektu, urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni optują za wyborem wariantu IV - "jedynego, przywracającego obiektowi obowiązujące wymogi techniczne i trwałościowe".

- W pierwszej kolejności można rozważyć wykonanie filarów docelowego mostu, doraźnie podpierających obecne przęsło zawieszone, przedłużając czas jego bezpiecznej eksploatacji. Prace te nie wymagają znaczących środków finansowych, nie zakłócają ruchu po obiekcie i można je wykonać relatywnie szybko - czytamy w piśmie wystosowanym przez GZDiZ do Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w lipcu ubiegłego roku.
Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu. Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu.

Przetarg na dokumentację, potem na prace budowlane



W celu wykonania tych prac niezbędne jest przygotowanie dokumentacji projektowej i właśnie taki przetarg został ogłoszony w marcu br. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Zlecenie obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji dotyczącej całkowitej przebudowy mostu, przy czym w pierwszej kolejności należy przyjąć wykonanie wspomnianych filarów nowego mostu, podpierających tymczasowo istniejące przęsło.

Dokumentacja, zgodnie z zapisami przetargu, musi być gotowa w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc. ) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację projektową (40 proc.).

Dopiero w kolejnym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace budowlane.

Czytaj też:

Żabi Kruk zyska nowe oblicze. Wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej



Miejsca

Opinie (101) 4 zablokowane

  • Przy wyborze wariantu,,, (1)

    Nie można postawić na najtańsze rozwiązanie, czego przykładem jest most Siennicki, dosłownie utopiona kasa,,,,,,

    • 8 1

    • Jak to utopiona?

      Kto miał zarobić, to zarobił.

      • 1 0

  • Nieprzemyślane działania.

    To jest właśnie logika władz miasta. Przebudować most Stągiewny, na zwodzony, żeby każdy gdańszczanin miał możliwość przepłynięcia swoim jachtem wzdłuż Motławą. Natomiast inne przeprawy, np most Siennicki niech się sypie, to przecież mało istotna konstrukcja

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Most na Toruńskiej (3)

    Najpierw odbudowany powinien zostać most na Toruńskiej, bo przez niego będą przewalać się potoki omijajace remont na Podwalu.
    Tem mały most się rozpada w oczach i zaraz go zamkną przez stan techniczny.

    • 46 1

    • Tez o tym pomyślałem

      Skoro podczas remontu/budowy mostu bedzie zakaz powyżej 10t, to którędy mają jeździć?
      Toruńska czy przez Orunie do 'poludniowki'?

      • 7 0

    • Mieszkaniec torunskiej

      W żadnym wypadku. Najpierw remont podwala potem toruńskiej. Jeśli zrobia to na odwrót to bedzie potrzeba ponownego remontu mostu na toruńskiej przez auta z budowy nowych apartamentowców.

      • 1 3

    • Czy to jest most im. Adamowicza?

      • 0 1

  • Tam powinien most o takiej wysokosci aby umozliwic ruch statkow (1)

    a najlepiej tunel, tym sposobemten atrakcyjny teren moglby zostac zagospodarowany.

    • 2 6

    • Bzdura, most Zielony i Krowi jest za niski.

      • 1 0

  • Wszystkie trzymosty do remontu?

    Totalny paraliż miasta, roboty jak zwykle będą się przedłużać...

    • 3 0

  • To potrwa z 10 lat.

    • 1 0

  • Jak na 70-latka, wygląda nieźle (1)

    • 2 0

    • Bo kiedyś to budowali!!!

      • 0 0

  • Żadnych prowizorek

    Cofnąć dotację dla kopaczyków na dwa lata i kasa się znajdzie

    • 3 0

  • Odbuduj lepiej!

    Powinni przebudować węższy most o wyższym nachyleniu, aby więcej łodzi mogło pływać pod spodem. Jezdnia nigdy nie miała być autostradą. Jednak wielu mieszkańców ma mentalność epoki komunistycznej i sprzeciwia się pozytywnej przebudowie.

    • 1 3

  • Nowy zbudować

    Zwodzony:)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane