• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu na Podwalu Przedmiejskim. Filary podeprą konstrukcję

Krzysztof Koprowski
19 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br. Dalsza eksploatacja mostu bez żadnych ograniczeń możliwa jest co najmniej do września br.

Nieuchronnie zbliża się moment, gdy będzie trzeba dokonać całkowitej przebudowy mostu nad Starą Motławą w ciągu Podwala PrzedmiejskiegoMapka. Jako doraźne rozwiązanie proponuje się realizację nowych filarów, które będą podtrzymywać istniejącą konstrukcję, a docelowo nową przeprawę. Niewykluczone, że wcześniej zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu ciężkich pojazdów.



W jaki sposób należy wyremontować most w ciągu Podwala Przedmiejskiego?

O potrzebie remontu mostu z lat 50. ubiegłego wieku pisaliśmy ostatni raz w marcu 2020 r., gdy poszukiwano wykonawcy do przeprowadzenia oceny stanu technicznego konstrukcji.

Ostatecznie została nim spółka PBW Inżynieria z Wrocławia, która szczegółowo oceniła stan poszczególnych elementów (w skali od 0 do 5, gdzie 0 oznacza awarię i zniszczenie, 5 - stan odpowiedni oraz bez uszkodzeń) m.in.:
  • jako zadowalający (ocena 4) określono m.in. stan nasypów i skarp oraz przyczółków i konstrukcji oporowych,
  • jako niepokojący (ocena 3) określono m.in.: nawierzchnię jezdni i torowiska bezpośrednio na moście oraz stan techniczny płyty pomostowej,
  • jako niedostateczny (ocena 2) określono m.in. stan techniczny belek podporęczowych, gzymsów, krawężników, barier ochronnych, systemu odwadniającego oraz urządzeń dylatacyjnych,
  • jako przedawaryjny (ocena 1) określono stan techniczny łożysk, których uszkodzenia i uchybienia wskazują na nieprawidłową pracę.

Ogólna ocena dla całego obiektu to niedostateczny z zaleceniem, aby dokonać prac naprawczych lub przebudowy w trybie "pilnym, bez zbędnej zwłoki".


Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu. Prace budowlane obejmą most drogowo-tramwajowy. Kładki dla pieszych nie wymagają remontu.

Ograniczenia w ruchu pojazdów i cztery warianty przebudowy



Wykonawca opracowania wskazał jednocześnie, że eksploatacja mostu na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń nośności będzie możliwa tylko do końca września 2022 r.

Po tym terminie niezbędna będzie kolejna ocena stanu technicznego obiektu, choć już teraz zaleca się wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów ciężkich.

Celem przywrócenia pełnej sprawności przeprawie przez Starą Motławę zaproponowano cztery warianty działań inwestycyjnych:
  1. wariant I (szacunkowy koszt robót ok. 3,4 mln zł) - zakłada wymianę nawierzchni, izolacji, dylatacji, barier ochronnych, konserwację łożysk, reprofilację ubytków i wykonanie powłok ochronnych,
  2. wariant II (szacunkowy koszt robót 6 mln zł) - jak wariant I z dodatkowym podniesieniem przeszła zawieszonego,
  3. wariant III (szacunkowy koszt robót 14,5 mln zł) - jak wariant I z wymianą przęsła zawieszonego,
  4. wariant IV (szacunkowy koszt robót 30 mln zł) - przewiduje rozbiórkę istniejącego mostu i budowę nowego.

Ponieważ warianty I-III są rozwiązaniami przedłużającymi tylko nieznacznie dalszą eksploatację obiektu, urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni optują za wyborem wariantu IV - "jedynego, przywracającego obiektowi obowiązujące wymogi techniczne i trwałościowe".

- W pierwszej kolejności można rozważyć wykonanie filarów docelowego mostu, doraźnie podpierających obecne przęsło zawieszone, przedłużając czas jego bezpiecznej eksploatacji. Prace te nie wymagają znaczących środków finansowych, nie zakłócają ruchu po obiekcie i można je wykonać relatywnie szybko - czytamy w piśmie wystosowanym przez GZDiZ do Wydziału Projektów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w lipcu ubiegłego roku.
Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu. Jako rozwiązanie tymczasowe proponuje się budowę filarów, które będą podpierać przęsło mostu.

Przetarg na dokumentację, potem na prace budowlane



W celu wykonania tych prac niezbędne jest przygotowanie dokumentacji projektowej i właśnie taki przetarg został ogłoszony w marcu br. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Zlecenie obejmuje wykonanie pełnej dokumentacji dotyczącej całkowitej przebudowy mostu, przy czym w pierwszej kolejności należy przyjąć wykonanie wspomnianych filarów nowego mostu, podpierających tymczasowo istniejące przęsło.

Dokumentacja, zgodnie z zapisami przetargu, musi być gotowa w ciągu 10 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (60 proc. ) oraz przedłużenia trzyletniego okresu rękojmi na dokumentację projektową (40 proc.).

Dopiero w kolejnym etapie możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace budowlane.

Czytaj też:

Żabi Kruk zyska nowe oblicze. Wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej



Miejsca

Opinie (101) 4 zablokowane

  • A co z równoległym mostem na Toruńskiej i z tymi barierami betonowym po bokach ?

    • 12 2

  • Most Siennicki grozi zawaleniem, postawili ograniczenie do 10ton i Tiry leca non stop

    • 15 4

  • W tym mieście wszystko sie rozpada (1)

    a forsa rozpływa się na jakieś niewidzialne kunszty wodne

    • 22 11

    • Jak dożyjesz 50 lat jak ten most,

      to też zaczniesz się sypać.

      • 2 2

  • Te mosty nie są z lat 50.Mają"tylko" ok.40 lat. (5)

    • 11 12

    • Mylisz mosty (2)

      Ten powstał za komuny (nad Starą Motławą). Ten o którym piszesz, w latach 90-tych (nad Nową Motławą).

      • 3 2

      • Słojowi nie wytłumaczysz, słój wie lepiej i jeszcze się upiera!

        • 2 0

      • Ja bym jeszcze dodał, że most nad Nową Motławą został oddany do użytku w 1990 roku

        Został zbudowany w miejsce kratowego Mostu Baileya, który był tam od 1959 roku.
        Oczywiście most o którym mowa w artykule, został zbudowany w latach pięćdziesiątych, czyli ma około 70 lat

        ad

        • 0 0

    • Ja mam 54 lata, mieszkam blisko i od kiedy sięgam pamięcią ten most był zawsze.

      Paplesz farmazony.

      • 6 0

    • Gdyby nie internet tylko rodzina wiedziałaby żeś glupi. Ten most zbudowano w latach 50, aby tramwaje nie musiały jeździć Długą. Kolejny most był planowany po skosie w Dlugie Ogrody, ale dopiero w latach 90 znaleziono kasę i zbudowano zwykły most na wprost, rozrywając Łąkową i praktycznie likwidując Ułańską.

      • 3 0

  • Zlikwidować. Zrobić przejazd przez olszynkę

    Zabudować kanał 50blokami po 25.000m i szeroko otworzy. Kieszonke

    • 5 6

  • jestes mojom potporom

    • 1 4

  • Bez sensu ankieta (3)

    Przecież filary to pierwszy element remontu a nie jedyne rozwiązanie

    • 10 5

    • (2)

      Ta ankieta jest bez sensu dlatego, że czytelnicy tego portalu w większości nie maja zielonego pojęcia o budowie mostów i ich remontach, ale za to nigdy nie przepuszczą okazji, żeby się anonimowo się skompromitować.

      • 9 1

      • (1)

        Jak to nie maja pojecia? Oczywiscie, ze Polacy znaja sie na budowie mostow! Na epidemiologii, makroekonomii i budowie mostow wlasnie znaja sie najlepiej.

        • 4 1

        • Niestety, Polacy nie czytali za wiele Oskara Wilda i nie tylko z resztą. A szkoda, bo ten już prawie dwa wieki temu stwierdził, że lepiej czasem milczeć i udawać głupiego, niż odezwać się i tym samym rozwiać wszelkie wątpliwości.

          • 2 0

  • Most Siennicki w podobnym jak nie gorszym stanie! Czas nie ma remonty, tylko budowę nowych.

    • 9 2

  • Most Siennicki też w wątpliwym stanie (1)

    średnio z tą infrastrukturą w Gdańsku :O

    • 7 1

    • Dwa mosty w wątpliwym stanie. A ile ich w sumie jest, żeby pisać o infrastrukturze?

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Ciąg pieszy i promenada (5)

    Czy nie można od razu zbudować ciągu rowerowo pieszego pod mostem łączącego promenadę od Żurawia, aż do Toruńskiej? Wykończenie nabrzeża tak ja w Hafen City w Hamburgu. Oczami wyobraźni widzę tłumy spacerowiczów idących od Młodego Miasta do Opływu Motławy. Czemu nabrzeża nad Motławą są martwe, a w Warszawie nad Wisłą i Wrocławiu nad Odrą tętnią życiem?

    • 38 8

    • Bo Ola jedyne co robi to nieudolnie próbuje uprawiać wielką politykę (1)

      • 17 5

      • Ola lata ze.stolem okrągłym....

        • 2 2

    • (2)

      Jakie martwe? Kiedy byłeś nad Motławą? Między kładką a Zielonym Mostem są tłumy. Między stocznią a kładką jest sporo spacerujących. Do Toruńskiej natomiast możesz przejść/przejechać wzdłuż Szafarni i Kamiennej Grobli, też mnóstwo ludzi.

      • 5 0

      • (1)

        Brakuje swobodnego przejścia od Mostu Zielonego do Targu Maslanego. Dalej wystarczy wykarczować nabrzeże i byłoby świetne dojście do przystani przy Toruńskiej. Szafarnia i Kamienna Grobla to Nowa Motława i zupełnie inne miejsce.

        • 6 0

        • Żeby dojść do Targu Maślanego, trzeba byłoby przeprowadzić przejście pod mostem. A za nim są tereny deweloperskie aż do Toruńskiej. Gdzie jest kolejny most, osadzony dość nisko nad wodą i nie wiem, czy można byłoby zrobić pod nim bezpieczne i wygodne przejście. Więc jak ktoś chce przejść bulwarem, należy iść Mostem Zielonym i Stągiewną do ul. Szopy. Wygodnie i bezkolizyjnie, a jak się przejdzie Toruńską, czekają kolejne bulwary prawie do Śluzy Kamiennej.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane