• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nocna komunikacja. Relikt czasów minionych do poprawki

Patryk Gochniewski
11 maja 2024, godz. 18:00 
Opinie (267)
Dziś nocna komunikacja zbiorowa w ogóle nie odpowiada zapotrzebowaniu mieszkańców. Dziś nocna komunikacja zbiorowa w ogóle nie odpowiada zapotrzebowaniu mieszkańców.

Trzecia dekada XXI wieku. Płacimy zegarkami, zamawiamy zakupy i jedzenie w aplikacji, chcemy lecieć turystycznie na Marsa. A w tak przyziemnej kwestii, jak nocna komunikacja miejska, wciąż tkwimy w zamierzchłych czasach. Czy rozwój nie powinien oznaczać zmiany myślenia także w tej kwestii?



Ciągle mówi się o mieście jako o żywej tkance, która ewoluuje, adaptuje się do zmieniających się realiów i oczekiwań mieszkańców. W wielu przypadkach tak się dzieje, ale trudno nie odnieść wrażenia, że nocna komunikacja miejska - w tym konkretnym przypadku skupiam się na Gdańsku - leży i kwiczy.

Czy uważasz, że nocna komunikacja w Gdańsku wymaga poprawy?

W mojej ocenie organizacja nocnej komunikacji miejskiej w Gdańsku jest nie do pogodzenia z obecnym rytmem życia miasta i zaprzeczeniem miasta jako organizmu dopasowującego się do potrzeb mieszkańców.

To kwestia tras tak długich, że można je nazwać wycieczkowymi oraz godzin, w których autobusy nocne zaczynają wyjeżdżać na ulice.

Nie trzeba być geniuszem, aby zauważyć, jak bardzo zmieniło się wieczorne życie miasta. Nie mówię o weekendach, a o tygodniu pracy. Wiele osób wraca do domu po godz. 23. Dotyczy to zwłaszcza pracujących w usługach i gastronomii. Koniec pracy, trzeba wszystko podliczyć, posprzątać, zamknąć sklepy. I jak wtedy wrócić normalnie i szybko do domu? Nie da się. No chyba że ktoś mieszka trzy przystanki dalej.

Jeśli ktoś do do domu musi dojechać linią N9, to ma do wyboru dwie opcje - albo chwilę przed północą albo chwilę przed 3 nad ranem. Podobnie autobus N78 - tyle że tu jeszcze jest jedna opcja po północy. Większość linii odjeżdża jednak co godzinę, szkoda tylko, że w większości przypadków ich trasy są bardzo długie i okrężne.

To naprawdę bezsensowne. Wprowadzając tramwaje, można poskracać odległości pokonywane przez autobusy, tworząc samoistnie miniwęzły przesiadkowe w Oliwie, we Wrzeszczu, w centrum. Miasto żyje także nocą. Oczywiście, z mniejszą intensywnością, ale w weekendy lub gdy są duże imprezy widać, że zmiany w komunikacji są potrzebne.

Nocna komunikacja miejska w Gdańsku potrzebuje gruntownych zmian, aby sprawnie poruszać się czy szybko wrócić do domu. Nocna komunikacja miejska w Gdańsku potrzebuje gruntownych zmian, aby sprawnie poruszać się czy szybko wrócić do domu.
Nasze życie się zmienia i miasto powinno się do niego dostosować. Autobusy nocne powinny jeździć dopiero od północy, do tego czasu powinny jeszcze funkcjonować linie dzienne.

A te kończą kursowanie w przedziale godzin ok. 22:20-22:50. Zaraz potem, między 23 a 23:30 wyjeżdżają linie nocne, które w większości - jak wspomniałem - kursują dość często, ale na trasach mało przyjaznych mieszkańcom. Dlatego, mając na uwadze spory ruch jeszcze do północy, logicznym wydaje się, że linie dzienne powinny zostać wydłużone właśnie do tej godziny, z kursowaniem maksymalnie co 30 minut.

Ale to nie wszystko. Aby nocna komunikacja była sprawna i zachęcała do korzystania z niej, konieczne są też inne zmiany. Nie może być tak, że większość linii, które łączą - wydawałoby się - bliskie sobie punkty, jadą najbardziej okrężnymi drogami z możliwych.

Dla przykładu - ktoś kończy pracę po 22 w centrum, ale mieszka we Wrzeszczu. Blisko, prawda? Pierwszy nocy autobus w tym kierunku odjeżdża równo o 23 z dworca. O której dojeżdża do okolic Galerii Bałtyckiej? Po około godzinie! A wszystko dlatego, że poprowadzono linię N3 naokoło, przez lotnisko.

Zamiast tego, czy nie lepiej zwiększyć liczbę linii, które kursują co pół godziny w nocnych godzinach szczytu, za to na krótszych dystansach?

Jestem pewien, że wówczas ludzie chętniej wsiadaliby do autobusu, niż wybierali przewozy z aplikacji taksówkarskich. To jest prosta matematyka - jeśli w kilkanaście minut mogę być w domu za góra 20 zł, to wiadomo, że wybiorę tę opcję zamiast nierzadko godzinnej podróży, mimo że kosztuje zaledwie 5 zł albo tyle, co nic, jeśli mam bilet miesięczny.

Z pomocą mogą przyjść wspomniane wcześniej tramwaje. Dlaczego, mając kilometry torów i kilka możliwości połączeń niemal całego miasta, nie korzysta się z tego rozwiązania? Maksymalnie cztery nocne linie tramwajowe - ale wystarczyłyby nawet dwie - sprawiłyby, że poruszanie się po Gdańsku byłoby naprawdę wygodne i przyjemne. One w pełni mają szansę zastąpić połączenia autobusowe na linii Południe-Żabianka, łącząc dwa krańce miasta.

Do tego dochodzą długie odstępy między poszczególnymi kursami. Ja wiem, wszystko rozbija się o pieniądze. Żeby sfinansować zmiany, skądś trzeba je wziąć. Najłatwiej z droższych biletów, ale to zawsze budzi sprzeciw mieszkańców. Ale mam wrażenie, że próbując zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej, miasto robi coś zupełnie odwrotnego.

Przykład - zakorkowane Południe. Jak ma nie być zakorkowane, jak kierowcy mają zostawić swoje auta pod domami, jeśli dojazd z Wrzeszcza czy centrum w okolice Szadółek to jest jakiś komunikacyjny tetris.

Dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie do rozkładu nocnych tramwajów, które łączyłyby najbardziej oddalone części miasta. Dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie do rozkładu nocnych tramwajów, które łączyłyby najbardziej oddalone części miasta.
I ten tetris staje się jeszcze bardziej wymagającą grą w nocy. O ile jeszcze w dzień, powiedzmy, że jakoś to funkcjonuje, tak w nocy mamy do czynienia nie z nowoczesną aglomeracją, lecz taką sprzed kilkudziesięciu lat, kiedy życie nocne wyglądało zupełnie inaczej.

Czy nikt nie dostrzega tego problemu, czy po prostu nie ma pieniędzy na zmianę w tej kwestii?

Koniecznie trzeba przesunąć start nocnej komunikacji o godzinę do przodu, wprowadzić nocne tramwaje, zmienić trasy autobusów na krótsze, a także zwiększyć częstotliwość kursów w nocnych godzinach szczytu oraz zmniejszyć te gigantyczne dziury czasowe w rozkładach. Jeśli nie w dni powszednie, to przynajmniej w weekendy.

Opinie (267) 6 zablokowanych

  • (7)

    Bardzo dobre pomysły,mam nadzieję ze zostanie Pan pełnomocnikiem ds nocnej komunikacji)

    • 16 27

    • Oczywiśćie, o ile uda mu się wejść w kawusiowo-ciasteczkową KOalicję ;) Czyli nieprędko!

      • 4 9

    • (3)

      Ekspert, który z centrum do Galerii Bałtyckiej jedzie N3 przez lotnisko, gdy ma pełno kursów zjazdowych na tramwajach, a do tego N4 i N13 oraz pociągi SKM i na torach dalekobieznych, jest faktycznie na wagę złota

      • 25 0

      • Dokładnie (2)

        Stado tramwajów zjezdża do zajezdni na Strzyży spod dworca glównego. Wystarczy wrzucić wyszukiwanie w np. jakdojade. a są jeszcze N14 i N4, SKM. Czy redakcja nie może zrobić banalnego sprawdzenia zanim pusci artykuł " do druku". Może i kierunki N9 i N78 są obsługiwane za rzadko w nocy ale puszczanie narzekań na relację główny - galeria, która jest chyba najlepiej obsługiwana w 23-00 to podpada pod propagowanie hejtu.

        • 10 1

        • (1)

          Redakcja jest pisowska i dopóki w Gdańsku rządzą Polacy, a nie białoruska agentura "Kaczyńskiego", redakcja będzie pluła na władze miasta.

          • 8 0

          • O to to!

            Sama prawda w pigułce! Do tego ten PiSowski troll pod każdym artykułem. Żenada!

            • 5 1

    • Jak zwykle trollu masz ode mnie minusa

      ..dla zasady.

      • 3 0

    • Mam nadzieję, że odejdziesz stąd na zawsze sven

      • 1 0

  • Z tą miernotą na stanowisku prezydenta dalej będzie jak w samolocie bez pilota (2)

    Grzelaki i inne przydu*asy to się nadają do zamiatania ulicy, myśliciele po socjologii czy politologii

    • 59 14

    • Te inzynier, mam mala maturę i tez tak myślę.

      • 1 3

    • Dziwne czytając tutaj posty to większość gdańszczan nienawidzi Dulkiewicz?

      A w realu to tutaj świry oderwane od rzeczywistości faktów i logicznego myślenia bredzą codziennie jak zle jest w gdańsku choć codziennie tłumy z pisowskiej prowincji osiedlają się w moim 1000 letnim grodzie

      • 3 4

  • Dzienne też... (1)

    Np. 117 zalicza 30 minutowe spóźnienia

    • 33 2

    • Nie przeleci nad korkami

      • 7 0

  • Tramwaje nie kursują w nocy ze względu (10)

    Na konieczność konserwacji sieci.
    Inna sprawa, że konserwacja bieżąca leży i kwiczy :)

    • 47 8

    • Ty chyba zartujesz

      • 0 8

    • Skoro nienadaja sie do jazdy noca to trzeba je zastapic autobusami poco nam taki relikt PZPR jak tramwaj (4)

      • 6 9

      • Bo jest najbardziej efektywny i najtańszy w eksploatacji (1)

        A że technicznie w nocy wymaga konserwacji? Mało jest takich urządzeń? Litości...

        • 4 2

        • Myślisz o tramwajach ?

          Najefektywniejsze to w komunikacji są trolejbusy ale czy najekonomiczniejsze to nie wiem .

          • 2 2

      • Bo omija korki których w Gdańsku w szczycie masz pełno (1)

        • 2 1

        • Skoro omija korki to skąd są opóźnienia ?

          Jest tak dobrze , że często widać jak dwa pojazdy jednej linii jadą bezpośrednio za sobą . Na autobusach jest jeszcze gorzej bo potrafią trzy autobusy jednej linii jechać jeden za drugim . Często takie obrazki można zaobserwować na linii 154 !

          • 3 0

    • Mają wakaty

      Zatrudnij się i pokaż jak się konserwuje sieć.

      • 10 3

    • Był taki czas że jeżdziły tramwaje nocne . (1)

      I konserwacje torowisk i sieci był robione zgodnie z planem i potrzebami . Na odcinkach objętych remontami jeździła komunikacja zastępcza autobusowa . Dało się , dało .

      • 6 1

      • Właśnie dlatego, że ciągle była komunikacja zastępcza

        Zmieniono to

        • 0 0

    • Tramwaje

      nie kursują w nocy bo hałasują

      • 4 0

  • Brak toalet brak komunikacji za to macie Mevo i Fale (1)

    W Gdańsku rządzi KOalicja nie da się, nie ma pieniędzy i weź kredyt i zmień pracę.

    • 56 22

    • Myślę właśnie nad wyprowadzką do jakiegoś bastionu PiS. Gdzie znajdę ranking jakości życia takich miejsc?

      • 0 1

  • (11)

    o zobacz a już myślałem że będzie trzeba wyjaśniać, a koleś sam wie. " po prostu nie ma pieniędzy na zmianę w tej kwestii".

    i nigdy nie będzie, nikt nie będzie utrzymywać pełnej komunikacji całą dobę.

    • 81 15

    • (2)

      a swoją drogą jakoś żaden kandydat na radnego (chyba*) nie napisał na plakacie że ma pomysł na nocną komunikację.

      well, może za 5 lat...

      • 14 0

      • No coz, grupie rzadzacej miastem podoba sie jak jest (1)

        Smutne ze np partie lewicowe czy lokalnych spolecznikow nie podjely tematu komunikacji. Lewica stoi ostatnio przed wyborem "geje lub koleje" I wciaz wybiera tematy obyczajowe. Niskie poparcie wiec niespecjalnie dziwi

        • 11 3

        • "geje lub koleje"

          Zrobiłeś mi dzień :)) 10/10

          • 1 0

    • Warszawa, wrocław, cos tam jezdzi po północy (2)

      U nas ruch tramwajowy zamiera przed 23. Nie mowie cala noc, niech regularnie jeżdżą do pierwszej, a potem tymi samymi trasami chociaz raz na godzine

      • 11 6

      • (1)

        A naprawy torów same się będą robić?

        • 10 11

        • To niech jeżdżą chociaż do 0:30.

          • 0 3

    • Zacznijmy od tego że jazda wypełnioną w połowie osobówką powinna być zakazana. (4)

      To obrzydliwe że 5 metrową osobówką jeździ jedna osoba. Albo tworzymy wspólnotę albo jesteśmy dzikusami. Jeden z drugim zabrał by znajomych na tylne siedzenie i nie było by problemu.

      • 13 12

      • a co ty mi tu bedziesz decydował kogo ja bede woził swoim prywatnym autem (3)

        • 13 9

        • (1)

          No naturalnie. Ckoro dajemy Ci pozwolenie na jazdę samochodem, pozwolenie na jazdę drogą, to i możemy określić warunki tego zezwolenia.

          • 10 5

          • a wiesz ze za te jazde placisz...

            ... chociazby w podatkach w paliwie ..a komuna to juz była, wiec dzięki :)

            • 6 1

        • miasto nie jest twoje prywatne, podobnie jak państwo. W europie często jest podatek od samego wjazdu do centrum więc i tak

          Nie da się inaczej.

          • 2 2

  • Nocne rowery są przeciez (1)

    dla każdego i hulajnogi. O co chodzi?! ;)

    • 40 14

    • Nie wolno nimi kierować po pijaku.

      • 7 0

  • metro w gdańsku (6)

    Wszystko zaczyna i kończy się pieniądzach: żeby uruchomić dodatkowe połączenia, trzeba dokupić nowe autobusy bądź tramwaje, zatrudnić dodatkowych kierujących itp.
    Uważam, że trzeba zreformować ustrój podatkowy w Polsce i skierować dodatkowe środki na prowincje: wydatki budżetowe Warszawy 2024r. to 27 774 514 119 PLN, a Gdańska 5 120 900 000 PLN, czyli blisko 5-6 razy mniej, a w Warszawie nie żyje 5-6 razy więcej mieszkańców w stosunku do Gdańska. System podatkowy jest wadliwy, bo dopuszcza płacenie podatków dochodowych nie od miejsca powstawania dochodu, a siedziby podatnika.
    Tak naprawdę potrzebujemy wizji rozwoju transportu publicznego w Gdańsku i Trójmieście, PKM to za mało, musimy zacząć myśleć o metrze!!!!!!!!!!!!!

    • 28 7

    • (1)

      Masz metro naziemne w postaci SKM i PKM. Nikt nie będzie budował drogiego metra dublującego kolej naziemną tylko po to, by nazwać to metrem. Korzyści dla pasażera z takiego rozwiązania nie byłoby żadnych.

      • 10 2

      • Metro w Warszawie jezdzi co 3 minuty

        Serio

        • 3 0

    • Taka różnica że metro jeździłoby połowę trasy naziemnie a połowę pod ziemią. (1)

      Ogarnij się więcej czasu spędziłbyś schodząc lub zjeżdżając schodami na stację tego metra niż samym metrem. Zobacz jakie są róznice wzniesień w Gdańsku! Metro nie mogłoby tak wjeżdżać wysoko zachowując zbliżoną głębokość od powierzchni ziemi, np. Wrzeszcz i Śródmieście a Chełm, Orunia Górna, Suchanino, Piecki, Osowa czy Matarnia.

      • 6 3

      • A kto mówi o zbliżonej odległości do powierzchni?

        • 0 0

    • Z metrem u nas nie wypali - powód prozaiczny

      wody gruntowe. Niestety nie leżymy też wysoko nad poziomem morza. Więc nie da się za bardzo budować u nas w dół + drogie w utrzymaniu. Zresztą mieszkasz w miejscu, w którym obwodnicę stawiali na palach, bo to tereny podmokłe z natury. Nie wspomnę o specjalnie osuszanej morenie, żeby móc tam budować mieszkania ;) po prostu nie ten klimat na metro.

      • 6 0

    • i tu sie mylisz , w Stolicy mieszka 5-6 razy wiecej ludnosci niz w Gdańsku

      a metro w tych warunkach geologicznych , nieoplacalne , chyba za sam sfinansujesz.

      • 0 0

  • (7)

    Taa puszcza co chwila N78 dla jednej osoby tygodniowo

    • 36 11

    • (3)

      Np. dla twojej schorowanej matki, babci zamiast kazać jej jeździć 24H rowerem?

      • 3 7

      • Babcie jeżdżą nocnymi? (1)

        • 7 1

        • Jak alkohol się skończy to trzeba jechać

          Babcia

          • 1 0

      • Juz moja babcia jedzie n78 o 2 w nocy

        • 4 3

    • Kurs 0.30 z dworca (1)

      Zawsze pusty jeździ.

      • 8 2

      • Ten 23:30 jedna osoba do Lakowej

        • 4 1

    • N78 to w ogóle kuriozum .Te kursy powinny być włączone jako pierwszy i ostatni w kursy linii 178.

      • 0 0

  • Gdzie jest kalkulacja finansowa? (2)

    Czytam życzenia małego Patryka.
    Gdzie załączyliście kalkulację finansową?

    • 35 15

    • Mądre jajo (1)

      Napisał artykuł, mam wrażenie, że pod koleżankę jakąś....

      • 4 0

      • Nie. Dla kolegi.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane