• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Kielnieńska zwiększy ruch na Obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Naskręt
18 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
Ulica Nowa Kielnieńska pobiegnie między planowanym Węzłem Chwaszczyno, a ul. Spacerową w Osowie. Ulica Nowa Kielnieńska pobiegnie między planowanym Węzłem Chwaszczyno, a ul. Spacerową w Osowie.

Planiści pracują nad wytyczeniem ul. Nowej Kielnieńskiej, która ma odkorkować i uspokoić ruch na Osowie. Droga będzie jednak zachęcać do omijania projektowanej Obwodnicy Metropolitalnej - przekonuje Maciej Naskręt.



Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną. Po wybudowaniu ul. Nowej Kielnieńskiej, główny szlak tranzytowy ze Słupska w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska będzie wiódł Obwodnicą Trójmiasta, zamiast Obwodnicą Metropolitalną.
Planiści z Biura Rozwoju Gdańska pracują nad określeniem przebiegu ul. Nowej Kielnieńskiej. Droga o przekroju dwóch jezdni ma biec od planowanego Węzła Chwaszczyno (splot Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej) do Obwodnicy Trójmiasta w rejonie centrum handlowego Osowa. zobacz na mapie Gdańska

- Trasa ma wyprowadzić ruch z Gdańska poza obszary mieszkalne, zmniejszyć uciążliwość ruchu na ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i poprawić tym samym bezpieczeństwo - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Trudno się z tą tezą nie zgodzić, gdy patrzymy na układ drogowy tylko z poziomu mieszkańców Osowy i Gdańska. Ten ok. 3-kilometrowy odcinek drogi trzeba jednak ocenić z punktu widzenia całej aglomeracji. A wtedy okaże się, że nowa droga powiększy ruch na Obwodnicy Trójmiasta.

Jakie skutki wywoła otwarcie do ruchu ul. Nowej Kielnieńskiej?

Budując Nową Kielnieńską i łącząc ją z powiązanymi w Chwaszczynie Obwodnicą Metropolitalną i Trasą Kaszubską, planiści stworzą skrót do Obwodnicy Trójmiasta. Zagrozi to przyszłym zadaniom trójmiejskiej ekspresówki, bowiem za parę lat ma ona służyć bardziej mieszkańcom w drodze z domu do pracy, niż być szlakiem tranzytowym.

A taką trasą, przeznaczoną dla tranzytu, ma być projektowana Obwodnica Metropolitalna. Problem w tym, że droga, która pobiegnie przez gminę Żukowo i Kolbudy do Południowej Obwodnicy Gdańska w Borkowie będzie o ok. dwa kilometry dłuższa, niż przejazd ul. Nową Kielnieńską i Obwodnicą Trójmiasta. Krótszym szlakiem będą prowadziły kierowców choćby nawigacje GPS.

Część mieszkańców, szczególnie Chwaszczyna, uważa, że ul. Nowa Kielnieńska nie powinna łączyć się z drogami ekspresowymi w ogóle. Droga powinna omijać Osowę od północy, by połączyć się z ul. Gdyńską w Chwaszczynie.

Budowa dwujezdniowej ul. Nowej Kielnieńskiej otwiera dyskusję wokół dalszej rozbudowy ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska do dwóch pasów. Już teraz w godzinach szczytu droga miedzy Osową, a Oliwą zamienia się w parking, bo auta częściej na niej stoją, niż jadą. Po dołączeniu do niej ul. Nowej Kielnieńskiej, rozbudowa ul. Spacerowej do dwóch jezdni wraz z budową tunelu pod Pachołkiem będzie koniecznością. W innym razie będziemy mieli tam korki od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora.

Droga omijająca Osowę od północy i dwujezdniowa ul. Spacerowa odciążyłyby też ruch na Karwinach w relacji Żukowo - Sopot. Z tego powodu ewentualne rozpoczęcie inwestycji zostałoby przyjęta owacjami w Gdyni. Karwiny, Mały Kack i Orłowo dostaną swoją południową obwodnicę.

Planowane inwestycje gdańskiego oddziału GDDKiA na zachód od Trójmiasta

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta.

Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście rezerwowej opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu ubiegłego roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA przewidują, że inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

Trasa Kaszubska (droga S6) ma być największą w historii inwestycją drogową na Pomorzu. Całkowita powierzchnia placu budowy wyniesie ok. 850 ha. 69-kilometrowy odcinek z Gdyni do Lęborka może kosztować ponad 4,1 mld zł. To najdroższa droga przeznaczona do budowy według Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • W cywilizowanym świecie drogi to się buduje teraz pod ziemią przynajmniej te o dużym natężeniu ruchu (3)

    a powierzchnie zostawia się dla ludzi

    • 10 6

    • (1)

      jakis przyklad? taki, gdzie "budowa pod ziemia" to standard

      • 4 3

      • Praga, Stockholm etc.

        jest jeszcze inny standard: kompaktowe miasta pieszo-rowerowe w policentrycznych aglomeracjach łączonych komunikacją szynową: Houten, Dordrecht, okolice Amsterdamu. Tanio, szybko, wygodnie.

        • 6 1

    • chcesz drogi pod ziemia?

      spoko ale wtedy vat zamiast 23%bedzie 60% a docjodowy zamaist 19% bedize 70% myslisz ze podziemne drogi sa w takiej samej cenie jak normalne?

      • 0 0

  • Budowa fajna sprawa, ale...

    ...co z tego skoro 3city to istne dno jeśli chodzi o drogi i remonty. Jeden odcinek zrobią fajna sprawa tylko że cała arteria trójmiasta jest na przysłowiową taśmę klejąca. Wystarczy że odcinki głównych dróg w Sopocie, Gdyni i Gdańsku są w remoncie i cało to usprawnienie szlag trafi skoro wszyscy będą trzymać się z dala od centrum w nadziei na dotarcie do celu w miarę szybko.

    • 0 4

  • Dlaczego Spacerowa się korkuje? (5)

    1) Kiedy ją przebudowywano w 2005r. można było od razu założyć potrzebę 2 pasów ruchu w jedną stronę - lepsza nawierzchnia i oświetlenie nie zmienia przepustowości drogi, a da się zauważyć, że takie modernizacje są najczęstsze. Pieniądze wydane na nowe krawężniki i wysepki.

    2) Możliwość rozładowania ruchu ze Spacerowej na dole jest znacznie ograniczona przez wąskie gardło Oliwy ze światłami co kilkadziesiąt metrów. Gdańsk zamiast wymyślać, jak zwiększyć przepustowość tego odcinka, planuje zmieniać go w deptak.

    3) Na górze ktoś kiedyś wydał zezwolenie, aby centrum handlowe miało kolizyjne skrzyżowanie z tak istotną dla ruchu drogą - jest sygnalizacja świetlna zatrzymująca ruch na Spacerowej. To skrzyżowanie powinno być lepiej pomyślane. Plus autobus, który MUSI się zatrzymywać na Spacerowej na wysokości centrum handlowego i potem powoli rusza pod górę. Zaraz, dlaczego czyjś PRYWATNY interes (zyski CH) ma ograniczać przepustowość drogi? Ktoś pytał mieszkańców o zdanie?

    4) Pozornie bezkolizyjne skrzyżowanie Obwodnicy ze Spacerową (nie wiem, jak to nazywacie - cud inżynierii, koniczynka, hehe) to jakiś koszmar kierowcy. Zjechanie ze Spacerowej na Obwodnicę z kierunku Oliwa w kierunku Łodzi przy dużym ruchu jest znacznie utrudnione, podobnie jak zjechanie na Osową z Obwodnicy od strony Gdyni. Plus, te dwa kierunku ruchu WZAJEMNIE ZE SOBĄ KOLIDUJĄ. Może należałoby najpierw naprawić czyjś błąd i przeprojektować to skrzyżowanie?

    • 21 1

    • Grzechu, nie ma obowiązku mieszkania w Osowej lub na peryferiach (3)

      Tak jak nie ma obowiązku myślenia o przepustowości dla samochodów (najbardziej przestrzeniożernych środkach komunikacji). W Osowej być może zamiast poszerzania Spacerowej warto bardziej myśleć o przyspieszeniu budowy PKM (Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).

      • 3 10

      • (1)

        masz racje, tylko, że droga rowerowa to się urywa gdzieś tuż za granicą Oliwy, a przez las miedzy dzikami to nie każdy lubi jeździć, zwłaszcza po ciemku.

        • 6 1

        • znaczy, już dawno powinno się myśleć o przedłużeniu tej drogi rowerowej do Osowej

          • 4 1

      • Piszesz bzdety

        nie mające się nijak do meritum, lecz mające skierować dyskusję na lewe tory. Żenada i nędza umysłowa = człowiek UM. Tyle w temacie.

        • 2 2

    • Nie wiem, jakie masz problemy ze zjechaniem z Oliwy na Łódź. Jak nie potrafisz zrobić lewoskrętu, możesz zawrócić na rondzie.

      • 1 3

  • "Obwodnica Metropolitalna"

    Gdzie jest metropolia? Pisze z Niemiec, z duzego miasta i smiac mi sie chce jak trojmiejscy urzednicy nazywaja nasza cicha spokojna wies metropolia...

    • 1 10

  • OMT i Nowa Kielneńska odetną Chwaszczyno od Gdyni

    Mieszkańcy Chwaszczyna będą musieli dylać do pracy w Gdyni przez Osowę i Wysoką! Żądajmy połączenia DW218 z OMT w kierunku Dąbrowy dodatkowym wiaduktem nad Nową Kielnenską, którego poznaniacy-projektanci z Lafarentz najwyraźniej nam pożałowali!

    • 5 6

  • Trasa Kaszubska,Obwodnica Metropolitalna (1)

    Wierzyć,nie wierzyć.....
    Ta Nowa Kielneńska to mógłby być fragment Trasy Kaszubskiej po prostu.Z mapy tak logicznie to wygląda.
    Coś mi się widzi,że ta inwestycja będzie "w zastępstwie" przesuniętych na lata 2020-2030 Kaszubskiej i Metropolitalnej.
    O ile w ogóle będzie....

    • 2 0

    • Tyle, że TK i OMT to Gdaka, a NK - miasto. Zupełnie inne resorty.

      • 0 0

  • Nasza metropolia będzie bogatsza !

    - tylko budować obwodnice obwodnic......
    - a będą nowe tereny pod zabudowę

    • 5 0

  • Jak widać redaktor Naskręt to dyżurny inżynier ruchu w całej Trojmiejskiej metropolii. Jakby zrobić go szefem GDDKiA to podejrzewam, że raz na zawsze rozprawiłby się z problemem dróg w całej Polsce! W końcu zna się na tym jak mało kto!

    • 3 3

  • Nowa epoka? wnioski, że budowa dróg nie likwiduje korków... (9)

    Znakomita refleksja potwierdzająca tezę, że budowa dróg nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej. Ciekawe, czy minusujący przedstawią jakieś argumenty podważające tę prostą prawdę...

    • 5 3

    • (7)

      Najpierw przedstaw jakieś argumenty "za" a nie tylko bezmyślne przepisujesz wytarte slogany z jakieś pseudo-ekologicznej ulotki.

      • 0 4

      • nie pseudo ekologicznej ulotki tylko z obserwacji faktów (6)

        i pogłębionej refleksji opartej o znajomość trendów polityki transportowej w USA i Kanadzie.

        • 2 2

        • A jakie są tam trendy (4)

          Dopiero co ze Stanów wróciłem i mimo obłudy rozsiewanej na tym forum nic się nie zmienia. Ludzie jak jeżdżą autami tak jeździli. A wiadukty robią wielopiętrowe jak robili. Tyle, że teraz uciekają pod ziemie, bo tylko tam zostało miejsce. Jedyne co się zmienia, to ceny parkingów w ścisłym centrum. Rozumiem, że u nich ścisłe centrum jest wielkości połowy Gdańska, ale co tu porównywać. Ich metropolie to 8-20mln ludzi, więc póki co nie mamy co się do nich odnosić. Jakby takie Chicago przenieść na realia trójmiejskie to sięgałoby spokojnie za Kościerzynę. A teraz przenieś drogi nagle się okaże, że mamy jeszcze sporo do zrobienia ;). Spróbuj w Chicago przedostać się między dzielnicami miasta nie posiadając auta. W Centrum nie ma problemu, ale wyjedź po za centrum i się okaże, że nie ma tam autobusów, a kolej jedzie tylko w stronę centrum.

          • 1 2

          • (3)

            Jedną z pierwszych rzeczy, jakie MUSIAŁEM kupić po przyjeździe do Stanów był samochód. Tam po prostu, pomijając centrum, nie da się w inny sposób przemieszczać, tak jest "zorganizowany" transport. Dlatego też te "pogłębione refleksje" i "znajomość trendów polityki transportowej USA" to nic innego jak obłuda.

            • 0 3

            • szkoda, że nie zwróciłeś uwagi na to, co się robi w Nowym Jorku i w San Francisco (2)

              po zburzeniu estakad nie odbudowywało się ich tylko zwężało jezdnie by poprowadzić drogi rowerowe. W Portland udział przejazdów rowerowych w ogólnej liczbie podróży zwiększył się w ciągu kilku lat do 6%, a miasto chce popierać rozwiązania zwiększające atrakcyjność alternatyw przejazdów samochodami. W Chicago między dzielnicami niejednokrotnie jeździłem lokalnym metrem. W Vancouver rada miasta kilkanaście lat temu przyjęła zasadę niebudowania "bezkolizyjnych" dróg przecinających miasto. Innowacje jak wszędzie przebijają się z trudem, my nie musimy popełniać błędów z których Amerykanie i Kanadyjczycy próbują się wycofywać, a Rosjanie i Ukraińcy dalej brną w dopasowywanie miasta do samochodów, a nie do ludzi.

              • 2 1

              • Lokalne Metro w Chicago (1)

                To powiedz mi, co robiłeś po wyjściu z tego metra. Pewnie wsiadałeś w auto. Bo w centrum odległości są małe. A aby gdziekolwiek z tego metra się dostać na dzielnicach dalszych zostaje już tylko auto. W Nowym Yorku też byłem i byłem chyba w innym miejscu niż ty, bo tam gdzie byłem to właśnie powiększano drogę wiodącą do centrum przez rzekę. Dlatego rzeczywiście w centrum w USA można mówić, że tam każdy korzysta z KM i jest ona dobrze rozplanowana, ale po za centrum każdy wsiada w auto. Ale to też wynika z dużo większego rozbudowania miasta niż u nas i wielkiego zasobu terenu do wykorzystania.

                • 1 1

              • no właśnie tam już mają niewielkie szanse wycofać się ze ślepej uliczki w którą zabrnęli

                stosując politykę przestrzenną i transportową podporządkowaną transportowi samochodowemu.
                Po Nowym Jorku przeważnie jeździłem metrem lub autobusem, teraz wiem, że mógłbym tam jeździć także kombinacją metro plus rower. To, że budują kolejny most to nie znaczy że tym mostem pomogą w likwidacji korków, bo wielu z nich wie o tym, że rozbudowa dróg to nie jest sposób na korki. Nie ma prostych rozwiązań, są tylko inteligentne wybory.

                • 0 0

        • w kanadzie?

          mowisz o kraju w ktorym mieszka mniej ludzi niz w polsce a jest wielkosci calej europy?
          sama stolica kanady ma gestosc zaludniania okolo 270 osob na kilometr kwadratowy a tymczasem gdansk ma 1700. statystycznie 6 razy wieksza gestosc oznacza 6 razy wieksze natezene ruchu
          co ty porownujesz?
          idac tym tokiem to panaceum na korki jest snieg
          zobacz jak male korki sa na Antarktydzie a drog nie buduja bierzmy przyklad od nich trzeba sprowadzic snieg!!

          • 1 0

    • budowa drog nie liwkiduje korkow?

      no to po cholere grunwaldzka ma 3 pasy?
      zrobic jeden pas i ruch wahadłowy korkow to nie powiekszy

      • 0 0

  • Budować nie gadać

    Bardzo dobrze - niech robią ! Wszystko co w końcu wymusi budowe tunelu pod lasem w Oliwie i połączenie z początkiem ul. Czyżewskiego to świetna sprawa !!! Wyprowadzić ruch tranzytowy ze Starej Oliwy !!!!

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane