• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany. Gdyby faktycznie zbudowano połączenie tramwajowe z Placu Komorowskiego do al. Grunwaldzkiej i dalej, ruch samochodowy na ul. Wyspiańskiego (nz.) zostałby całkowicie przearanżowany.

To już pewne: wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej, z Wrzeszcza, przez Królewską Dolinę do Zaborni, będą jeździć tramwaje. Budowa tego połączenia zyskała priorytet w miejskich inwestycjach na najbliższe lata.



Która trasa tramwajowa powinna powstać jako pierwsza?

Przebieg ulicy Nowej Politechnicznej, która ma połączyć Zaspę i Wrzeszcz z górnym tarasem Gdańska, zaplanowano już kilka dekad temu. Przez lata pojawiała się ona w wizjach planistów jako droga dla samochodów, czasami wraz z torowiskiem tramwajowym.

Do koncepcji budowy trasy tramwajowej powrócono w 2012 r.

Ul. Nowa Politechniczna ma być połączeniem między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

Czytaj więcej o przebiegu Nowej Politechnicznej

Od tej pory trwają miejskie konsultacje w sprawie opracowania projektu nowego połączenia.

- Wszystkie miejskie instytucje zaangażowane w przygotowanie projektu ul. Nowej Politechnicznej uznają ją za priorytet. Inwestycja została rekomendowana do szybkiej realizacji przez Biuro Rozwoju Gdańska oraz Wydział Programów Rozwojowych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Konsultacje między miejskimi agendami są niezbędne, ponieważ budowa ul. Nowej Politechnicznej wymaga koordynacji kilku innych inwestycji: kupna nowych tramwajów oraz budowy kilku innych dróg w mieście.

Chodzi m.in. o ul. Nową Bulońską Północną, dla której trwają już prace projektowe i która będzie zachodnim zakończeniem ul. Nowej Politechnicznej. Jej projekt ma uwzględnić budowę torowiska do skrętu w Nową Politechniczną, aby uniknąć niszczenia świeżo wykonanej nawierzchni. Podobne rozwiązanie zastosowano przy przebudowie skrzyżowania Kartuskiej, Łostowickiej i Nowolipie, gdzie już kilka lat temu wbudowano tory, dla budowanej dopiero teraz linii tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Czytaj też: Można projektować Nową Bulońską. Ulica połączy Jasień z Moreną

Oprócz Nowej Politechnicznej oraz Nowej Bulońskiej Północnej, rozważa się też budowę tramwaju wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej jako łącznik Nowej Bulońskiej Północnej z al. Havla zobacz na mapie Gdańska (niewykluczone, że tylko tramwajowy, bez jezdni).

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotuje dokumentację dla ul. Nowej Jabłoniowej [tzw. zachodniej - w stronę Szadółek i Rębowa - dop. red.] oraz Nowej Świętokrzyskiej. W obu przypadkach najpierw ma powstać koncepcja, która pokaże, czy w ciągu tych ulic jest potrzeba budowy tramwaju, a dopiero potem dokumentacja techniczna - dodaje Michał Piotrowski.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska

Gdyby powstały wszystkie te trasy tramwajowe, Zakład Komunikacji Miejskiej musiałby sprawić sobie co najmniej 33 nowe tramwaje do ich obsługi. To z kolei mogłoby wymóc budowę nowej zajezdni, która powstałaby na tzw. Moście Czerwonym, między Orunią i Olszynką. Gdyby zajezdnia nie powstała, tramwaje "nocowałaby" na pętlach lub innych placach postojowych.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Wszystkie te inwestycje komunikacyjne nie będą jednak możliwe bez pozyskania funduszy europejskich.

- Naszym celem jest skorzystanie z nich w latach 2014-2020. Realizacja inwestycji będzie zależna od wysokości pozyskanego dofinansowania - zastrzega Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

O ile oficjalnie mówi się o braku priorytetów, to w kuluarach głośno słychać, że ul. Nowa Politechniczna otrzyma drugi priorytet po Nowej Bulońskiej Północnej. I niekoniecznie wynika to z finansów, ale czystej logiki inwestycyjnej.

- W sytuacji, gdy środki UE na lata 2014-2020 będą przypuszczalnie ostatnim tak ogromnym wsparciem finansowym dla miast, wszystko predysponuje Nową Politechniczną, która łączy się z Nową Bulońską, jako tę trasę, która powinna być realizowana właśnie teraz. Relatywnie niskonakładowa ul. Nowa Warszawska oraz pozostałe trasy, zaczynające się od pętli, zyskają niższe priorytety - słyszymy od jednego z gdańskich urzędników.

Ale nawet, gdyby miastu udało się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych, niewykluczona będzie budowa ul. Nowej Politechnicznej wyłącznie jako trasy tramwajowej bez jezdni. Przyczyny są co najmniej trzy. Po pierwsze: budowa drogi jest bardzo droga. Po drugie: inwestycje w transport publiczny mają wyższy priorytet w nowym "rozdaniu" środków unijnych. Po trzecie: budowa ulicy, która "pompowałaby" samochody prosto do centrum Wrzeszcza, jeszcze bardziej zakorkowałaby centrum miasta.

- Obecnie rozważana jest budowa tylko trasy tramwajowej. Nie można jeszcze mówić o konkretnej wartości projektu - jego koszty poznamy po powstaniu dokumentacji przetargowej - dodaje Michał Piotrowski.

Na przeszkodzie tej inwestycji nie stanie nawet jej brak w studium i planach zagospodarowania przestrzennego. - Trasa tramwajowa mieści się w pasie jezdni, brak zapisu w planie o tramwaju nie stoi na przeszkodzie w jej realizacji - uspokaja Michał Piotrowski.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (209) 1 zablokowana

  • ul. Sobieskiego czeka na remont

    Zamknąć zdezelowaną ul. Sobieskiego i remontować.

    • 11 4

  • Remonty i jeszcze raz remonty

    Stogi to dobry przykład, Widać tu ewidentnie centralnego horyzontalnego planowania. Liczą się słupki. Wybudować nowe z chińskich materiałów, asfalt słabej jakości,a coś co już jest od wielu lat i niewielkim nakładem można wyremontować niszczeje i się rozpada, Przykładem jest most na Przeróbce. Podczas tegorocznego szumnego remontu będzie tam tylko nowy asfalt a nikt nie myśli o remoncie całej konstrukcji nośnej mostu. Przykładu Sobieszewa też już nie będę przytaczać.

    • 3 5

  • A kiedy zbudują w Oliwie Nową Flisacką?

    Połączenie Opata Rybickiego z Obrońców Westerplatte to najwyższy priorytet!!!

    • 0 4

  • Super

    W perspektywie kilkuletniej można by też niewielkim kosztem wybudować taką "obwodnicę tramwajową" Chełmu - wzdłuż Armii Krajowej aż do Łostowickiej (tak jak planowano dawniej - rezerwa terenu jest).
    Południowe dzielnice cały czas się rozbudowują, a tramwaj żeby był atrakcyjny, musi być szybki. Dlatego dodatkowa, szybsza linia byłaby jeszcze bardziej konkurencyjna dla samochodu. To też efekt psychologiczny - obecnie samochodem jedziemy prosto, a tramwajem musimy kluczyć po blokowiskach.

    • 1 4

  • takie budynki ładne chca burzyc

    a fe

    • 7 1

  • Strach się bać

    Strach spojrzeć na plan Gdańska: gęsta sieć dróg otaczająca osiedla i domy rozrzucone w nieładzie. A miasto, to miejsce dla ludzi, a nie jeden szlak komunikacyjny.

    • 8 1

  • Xxx (1)

    Budują nowe trasy a gdzie miejsce na remont torowiska na stogi

    • 4 3

    • Założę się że kłamali z tym remontem od bramy żuławskiej

      do stogów

      • 0 1

  • wszystko ze srodkow unijnych,dlaczego nie z wlasnych? Na co ida nasze podatki?

    kiedys nie bylismy w unii i byly fabryki, inwestcje,budowalo sie drogi i mosty,a teraz tylko unia i unia. Ktos przejada nasza kase chyba! Co sie dzieje z setkami milionow,ktore placa gdanscy podatnicy?

    • 7 4

  • Jesli bedzie tylko tramwaj

    to Sobieskiego nie naprawią i trzeba bedzie ja nazwac Nową Dziurawicą Uralską bo juz teraz prędkość max to 20km/h i lej na leju jest

    • 5 2

  • ...

    Gratuluję pomysłu, ciekawe co zrobią z ludźmi mieszkającymi wzdłuż Wyspiańskiego czy Do Studzieńki... na bruk???

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane