• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • to akurat czasu żeby sprzedać nieruchomości przy planowanej inwestycji zanim spadnie ich wartość!

    • 0 3

  • Jakie to jest slabe (2)

    Komunikacja miejska powinna być dostępna, szybka i tania. A tu wszystko na opak. Szybki tramwaj w lini prostej tak, tramwaj śladem węża nie, dużo tańszy i efektywniejszy byłby buspas, który dodatkowo stanowi drogę awaryjna dla pojazdów uprzywilejowanych czy ruchu samochodowego w momentach konieczności wyznaczenia czasowego objazdu. Drodzy, żeby z Ujesciska jechać tramwajem do wrzeszcza tyle samo czasu co samochodem z Gdańska do Elbląga daje do myślenia... Tylko weź znajdź tu myślących jak większość tylko przyklaskuje takim pomysłom jak powyzej. Gdańsk po całości jest obrazem nieudolności pod każdym względem, inwestycyjnym, zarządzania, politycznym. Przykre to jest i niestety bez perspektywy zmiany

    • 18 3

    • I tańsze

      Takie rozwiązanie z buspasem byłoby o wiele tańsze

      • 3 1

    • Dokladnie tak w gdyni niebyło i nigdy nie bedzie tramwajów a trolejbusy juz niedługo zastapione zostana autobusami

      Autobusy to przyszłość w każdym miescie tanie i bezproblemowe szybkie przemieszczanie sie.Buspasy są bardzo porzyteczne bo maja wielorakie zastosowanie.Tramwaj jest przezytkiem w kazdym miescie.

      • 0 3

  • Jak dla mnie, to tramwaj mógłby do końca lecieć Do Studzienki- ta ulica jest tragiczna. A nie sądzę, żeby coś z nią zrobiono w innym przypadku, niż właśnie taka budowa linii tramwajowej

    • 8 6

  • Tak. A co pan radny nie ma kasy na wykup

    Działek od miasta, więc odroczono. Restaurację nie ida to kasy brak panie D.? Jaki ten układ jest jasny. Tylko gdzie jest Cba .

    • 2 1

  • Ten trwamwaj to Miś na miarę naszych możliwości - ale dofinansuje go UE więc zniszczą miasto a zrobią

    Niczemu ten tramwaj nie służy, koszty straszne (tunel), zryte miasto a i tak będzie się wlókł 30 minut jak nic. Tramwaj tylko koło GUMED-u. Choć i tak najlepszy jest buspas. tanio, wygodnie, elastycznie. Za parę lat auta elektryczne będą powszechne i jaka wtedy będzie zaleta ciężkich pojazdów szynowych rodem z XIXw?

    • 15 1

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj przez ul. Do Studzienki (3)

    Uważam że dużo lepszym i zarazem tańszym pomysłem byłoby "puszczenie" linii tramwajowej pod Estakadą Rakoczego, obok sądu i włączenia jej w okolicach Królewskiego Wzgórza. Tunel z pewnością drożej wyjdzie - to po pierwsze a po drugie nic nie zostało wspomniane czy tramwaj jadąc od Rakoczego Jaśkową Doliną będzie poruszał się na wydzielonym torowisku czy w ulicy. Bo jak w ulicy to punktualność tramwajów będzie widoczna tylko i wyłącznie na papierze. Poza tym jeszcze w kwestii tunelu. Jak on będzie zrobiony po taniości tak jak wiadukt do Brętowo PKM gdzie i tam będzie wymóg 15 km/h to w ogóle o punktualności nie ma co gadać. Nic tylko pogratulować kreatywności w planowaniu i w podejmowaniu praktycznych decyzji. Co do włączenia linii to wersja przez ul. Do Studzienki będzie stanowczo lepszą opcją niż przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego

    • 35 5

    • Bzdury opowiadasz (1)

      Tramwaj powinien iść tam, gdzie mieszkają ludzie, a nie po chaszczach i nieużytkach. Dość już wpadek takich jak ulica Adamowicza z tramwajem przez ogródki działkowe

      • 4 9

      • Żaden bzdury :-)

        Właśnie nie piszę bzdur :-) Do Wrzeszcza stamtąd jadą trzy linie autobusowe i jeszcze "wrzucą" tam tramwaj. Nie sądzisz przecież że na poczet tramwaju zlikwidują linie autobusowe do Wrzeszcza. Więc teraz sobie wyobraź godziny szczytu: autobusy, samochody, tramwaje na Jaśkowej Dolinie z nie synchronizowaną sygnalizacją świetlną jak ma to miejsce na Rakoczego. Ty się spodziewasz, że oby dzisiaj wrócisz do domu? :-) Trasa "dołem idąca" bardziej by usprawniła przejazd w rozkładowym czasie i przewóz potoku pasażerów. Poza tym opierając się na ludziach których tak bardzo podkreślasz. Chciałbym Tobie napisać, że i tam również sporo ludzi mieszka a jeszcze więcej pracuje. Byłaby to trasa wyboru przez mieszkańców czy do domów czy do prac:-)

        • 6 1

    • "włączenie" na dole

      tylko Smoluchowskiego...
      A u góry pod Rakoczego.

      • 0 0

  • Na prawdę nie można tego tramwaju puścić przez drogę biegnącą przez środek Politechniki? (2)

    Przecież studenciaki się na pewno ucieszą i będą tłumy chętnych. Obecnie przystanek przy Operze jest dość daleko.

    • 6 5

    • Możnaby, ale na politechnice rządzi beton jeżdżący wszędzie suvami (1)

      • 0 0

      • Jeśli tramwaj i nowa politechniczna będą kiedyś biegły wzdłuż płotu Politechniki to chyba nie jest to daleko,? Chyba, że oczekujesz, ze do samej auli wjedzie, żeby tylko z siedzenia na siedzenie się przesiąść?

        • 0 0

  • A co z remontem Do Studzienki? (1)

    Ta ulica, a właściwie chodnik wola o pomstę do nieba, a ruch pieszy jest tam bardzo intensywny, generalnie ta ulica nadaje się do rewitalizacji, same rudery na około, a taka lokalizacja!

    • 4 1

    • Nigdy nie będzie remontu tej ulicy bo ma ją zastąpić Nowa Politechniczna... tyle, że pewnie za 20 lat.

      • 1 0

  • Dla mnie jedynym dobrym rozwiązaniem jest poprowadzenie linii tramwajowej częściowo ulicą Smoluchowskiego przy UCK, w innym przypadku linia ta może dla mnie nie istnieć.

    • 6 0

  • Realizacja po Gdańsku

    Zapowiedź 2 lat na projekt, to oznacza 2 lata nieudanych przetargów i 3 lata projektowania. To już mamy 5 lat. Potem 2 lata nieudanych przetargów na budowę i 3 lata na budowę, czyli za 10 lat w scenariuszu optymistycznym ten tramwaj ma cień szansy powstać. Ech, a drogi budują błyskawicznie. Wszystko dla Gdańska

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane