- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (51 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata
Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.
Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.
Uzgodnienia trwały za długo
- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.
Możliwość etapowania inwestycji
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.
Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.
350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej
Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.
- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.
Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej
Miejsca
Opinie (198) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-17 10:15
Tylko Do Studzienki potem Wyspiańskiego i aż do Placu Komorowskiego. Skorzysta wtedy i dolny i górny taras.
- 6 1
-
2020-12-17 10:29
Nigdzie na swiecie nie buduje sie juz nowych lini tramwajowych!!To juz przeszłosc przyszłosc to buspasy i autobusy bez emisji (1)
autobusy bez emisji spalin .
Fabryki tramwajów sa juz praktycznie w upadłości problem z zamówieniami i wykonawstwem.Gdańsk jak zwykle jest najbardziej zacofanym miastem komunikacyjnie w Polsce.- 2 7
-
2020-12-17 10:40
Na caym świecie obserwuje się powrót do transportu szynowego. Nawet w USA gdzie w latach 40-tych zlikwidowano tramwaje, w kolejnych miastach powstają nowe sieci - od zera. Podobnie we Francji.
- 5 0
-
2020-12-17 10:46
Tunelem pod Grunwaldzką
Zamiast ul.Boh.Getta tramwaj powinien w ciągu ulicy Do Studzienki przejść tunelem pod Grunwaldzką i dalej na powierzchni do pl.Komorowskiego.
- 9 2
-
2020-12-17 11:05
Tunel dla pieszych przy Wileńskiej
Pomysł tworzenia nowych tuneli pod ulicami bardzo mi się nie podoba, szczególnie, że Wileńska nie ma ośmiu pasów...
- 4 2
-
2020-12-17 11:07
O czym ten artykuł
Stogi nieskończone, Śródmieście rozgrzebane, Nowa Warszawska- trasa krótka, prosta w budowie i stosunkowo niedroga miała już 4 przetargi i od kilku lat nie może wystartować.
To się nie uda. Szybko w Gdańsku jedynie się wycina drzewa i zagęszcza zabudowę.- 2 3
-
2020-12-17 11:16
Ciekawe jak podjedzie Wileńską?
- 2 0
-
2020-12-17 11:22
polibuda niby tak bardzo wspiera inwestycje ale nie chce puścic tramwaju przez swoją działkę
hahahahha
- 3 2
-
2020-12-17 11:50
Ta cała polibuda
zaczyna mnie w....ć! Robią z terenem wokół co chcą...
- 5 3
-
2020-12-17 12:22
A gdzie nowa świętokrzyska?
- 3 1
-
2020-12-17 12:44
Psu na budę
Psu na budę potrzebna ta inwestycja. Wyrzucone pieniądze...
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.