• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • a z tym przecinamiem dzielnic niech nie przesadzaja

    morena tez jest poprzecinan dwujezdniowymi ulicami i czy kogos to obchodzi?

    • 0 0

  • Szybka trasa (2)

    To ma być trasa szybkiego ruchu łącząca obwodnicę, Wrzeszcz, ale i dalej trasą Sucharskiego. Jeśli zrobią trasę to uspokoi ruch w okolicy, bo cały tranzyt na nią trafi. A jeśli zrobią ulicę ze skrzyżowaniami, to cały ruch znów utonie w gigantycznym korku. Niestety nie ma sposobu na zbudowanie obwodnicy dookoła miasta, bo jesteśmy nad morzem, więc taka trasa szybkiego ruchu jest konieczna. Oby miała jak najmniej kolizyjnych skrzyżowań.

    • 1 0

    • P.S. (1)

      Popatrzcie jeszcze na Wielkopolską w Gdyni. Jest utopiona w korku przez światła co 100m. A mogło być tam tak pięknie.

      • 0 0

      • wielkopolską też wkońcu pewnie przerobią na taką bardziej "szybkiego ruchu" ;)

        chyba że wybudują inny w tym rejonie dojazd do obwodnicy o czym raczej nie mam mowy

        • 0 0

  • a kogo obchodzi jakas uliczka w Gdansku? (1)

    Dopiero dokumentację mają pewnie, a Ci juz się podniecają jakby wybrano wykonawce i mialby lada dzien ruszac z robotami ...

    • 0 0

    • tak to u nas w Gdańsku się dzieje - Budyń na jachcie opowiada o tramwajach jakie one super

      lisicki potrafi tylko powiedzieć "gdyby skasowała biletu, nie było by problemu" i inne takie antymieszkańcowe

      • 0 0

  • brawo

    niestety rozwój miast ciągnie za sobą konieczność budowania dróg umożliwiających szybkie przemieszczanie sie pomiedzy centrum a obrzeżami miasta i tego zwyczajnie sie nie uniknie..... nie da sie uzyskać dużej przepustowości w centrum przy zabudowaniu go "ulicami" jednojezdniowymi - gdzieś trzeba ten ruch szybko wyprowadzić - tak jest wszędzie

    w Gdyni ten problem został częściowo rozwiązany przez trasę Kwiatkowskiego skutkiem czego w centum miasta znalazła sie bezkolizyjna droga "prawie" szybkiego ruchu.... Gdańsk tez potrzebuje takich inwestycji

    • 1 0

  • i -

    No to kaszana jak zawsze zresztą.zastanawia mnie dlaczego dopiero teraz pojawiają sie wątpliwości wszak panowie architekci są bardziej zorientowani w tych sprawach niż my biedni podatnicy i szaraczki a budowa rusza tuż tuż!Gdyby tak sie stało jak wieść niesie zagłada zatem grozi Wrzeszczowi i jego mieszkańcom!

    • 0 1

  • Wybudujcie tunel!

    • 0 0

  • jak dla mnie ok

    mieszkam w gdyni, wrzeszcz to tylko miejsce pracy. Im szybciej zbuduja tym lepiej. Moga byc nawet 2 x 4 pasy.

    • 1 0

  • Precz z urbanistami (3)

    Chyba ci urbaniści nie jeżdżą samochodami. Inaczej by gadali gdyby musieli codziennie rano musieli zjeżdżać z obwodnicy do centrum.
    Czekam jeszcze na protesty ekoterrorystów, którym pewnie nie spodoba się przebieg trasy nad stawem, w którym pewnie mieszka unikatowy gatunek karpia pięciołuskowego :-)

    • 2 0

    • haha n1 z tym karpiem! :) fajny komentarz 10 he (2)

      • 0 0

      • przeprowadź się chłopcze do centrum Gdańska i zacznij podróżować tramwajem (1)

        a nie psiocz. Zwłaszcza, że pewnie nie masz forsy tylko co? Właśnie co masz? Chciejstwo! Za darmo to sobie możesz pomarzyć, a od ekologów to się odfrandzluj bo są madrzejsi od ciebie.

        • 0 0

        • "prawie" ekologiczne biodegradowalne torby...

          w zamian za reklamówki też popierasz? Tak jak zakaz odstrzału lisów? są tysiące przypadków gdy krótkowzroczność pseudo ekologów skończyła sie tragicznie dla środowiska

          stanie setek samochodów w korku też jest bardziej ekologiczne niż zbudowanie drogi?

          • 0 0

  • No bez jaj, zdjecie przedstawia akurat ten fragment, gdzie drogi nie bedzie

    ona bedzie tam, gdzie po jednej stronie sa jakies baraki i cmentarz.

    • 0 0

  • A nie lepiej zrobić Słowackiego i Partyzantów jednokierunkowe? (3)

    poszerzyć tylko odcinek Słowackiego od Niedźwiednika do ul. Srebrniki?

    • 0 0

    • pare lat temu byl rozwazany taki wariant, nawet pismaki o tym sporo pisalay. Ciekawe czemu ten pomysl upadl

      • 0 0

    • sprzedam ci 100 metrowe mieszkanie na Partyzantow za 8 000 zl za metr (1)

      i mozesz tu mieszkasz jak chcesz i sluchac rajdow nocnych, a w dzien nie moc otworzyc okien.

      EGOISTO, pomysl o tysiacach ludzi ktorzy tu mieszkaja.

      Na Grunwaldzkiej jest choc 20 metrow od ulicy do domow, a tu.... tuz na dole pod oknami glowna.

      pomysl poroniony i nie przejdzie!!!

      • 0 0

      • Ale przy tym fragmencie Partyzantów gdzie będzie przebiegała nowa trasa nie ma zbyt wielu domów, głównie są jakieś siedziby firm, baraki, urząd miejski. Jest kilkanście starych domów, ale to na pewno nie są tysiące ludzi, tylko raczej dziesiątki. Chyba niezbyt dokladnie przeczytałeś artykuł (stronniczy zresztą). Widać że pan Tusk bardzo stronniczo wypowiada się przeciwko nowej drodze i nawet zdjęcie które zamieścił nie przedstawia wcale tego odcinka Partyzantów który ma być zamieniony na trasę szybkiego ruchu. A podobno dziennikarze powinni być bezstronni ;-(

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane