• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Wałowa: szansa czy gwóźdź do trumny Młodego Miasta?

Krzysztof Koprowski
24 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Ul. Nowa Wałowa połączy tereny postoczniowe z Bramą Oliwską. Ul. Nowa Wałowa połączy tereny postoczniowe z Bramą Oliwską.

Wyczekiwana od lat ul. Nowa Wałowa powinna być ogniwem spinającym części Młodego Miasto czy raczej przelotową drogą tranzytową? Jej budowa już się zaczęła, ale urzędnicy grają na zwłokę zapewniając, że są otwarci na uwagi, jednocześnie unikając dyskusji na ten temat. Urbanista z PG przestrzega: - Nie można traktować ul. Nowej Wałowej wyłącznie jako arterii komunikacyjnej tnącej dzielnicę.



Pomysł budowy ul. Nowej Wałowej nie jest nowy. Jeszcze w okresie międzywojennym ówczesne władze miejskie kreśliły ją na docelowym układzie komunikacyjnym miasta. Po wielu latach wreszcie ruszyła jej budowa, jednak wraz z nią pojawiło się pytanie: czy ulica, która miała być zaczątkiem nowego centrum miasta, nie zdegraduje go do roli przedmieść?

O Nowej Wałowej wciąż wiadomo zaskakująco niewiele. Gdańscy planiści chyba traktują ją jak gorący kartofel, bo gdy prosimy ich o szczegóły tej inwestycji, to w odpowiedzi słyszymy: - Biuro Rozwoju Gdańska nie jest właściwe do udzielenia odpowiedzi. Przekaże te pytania właściwej jednostce lub przygotujemy odpowiedź na spotkanie z dziennikarzami - informuje Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Więc może strona prywatna, czyli fundusz BPTO, który jest właścicielem terenów postoczniowych? Ten z kolei prosi o zadawanie pytań wyłącznie drogą elektroniczną z nieokreślonym terminem odpowiedzi.

Choć nikt tego nie powie wprost, to rozpoczęcie budowy ul. Wałowej wskazuje, że praktycznie wszystkie decyzje związane z charakterem tej ulicy już zapadły.

- Zmiany poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego można przeprowadzić wyłącznie w trybie ustawowym. Oczywiście ustalenia obowiązującego planu oraz elementy zrealizowanego zagospodarowania będą tu istotnymi przesłankami do rozpatrzenia ewentualnego wniosku - odpowiada dyplomatycznie dyrektor BRG.

Co wiadomo o ul. Nowej Wałowej? Właściwie tylko to, że w pierwszym etapie powstanie jedna jezdnia dwukierunkowa na odcinku od Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska.

Docelowo zgodnie z wizją urzędników ul. Nowa Wałowa ma funkcjonować jak tranzytowa trasa, stanowiąca obwodnicę śródmiejską Gdańska, biegnącą od Bramy Oliwskiej przez tereny postoczniowe i Motławę (tunelem lub mostem) aż w rejon ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Stąd już na pierwszym etapie ilość skrzyżowań została ograniczona do minimum, podobnie jak ilość przejść dla pieszych.

BRG podkreśla, że taki projekt to wynik komputerowych symulacji, zakładających stale rosnący ruch samochodowy, który będzie dyktować warunki tego, jak ma wyglądać miasto.

- Zrobiliśmy modelowe analizy dotyczące ruchu samochodowego w tym rejonie, po powstaniu Młodego Miasta - jedne w koncepcji z Nową Wałową, a drugie bez niej. Jednoznacznie pokazały one, że bez Nowej Wałowej ciąg ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Podwale Przedmiejskie momentalnie się zakorkuje - tłumaczył Marek Piskorski w rozmowie z Gazety Wyborczej.

Urzędnicy jednak zastrzegają, że nie traktują ul. Nowej Wałowej jako autostrady. Ich zdaniem nowe przedłużenie Śródmieścia ma wyglądać tak jak... ul. Chłopska na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska.

Przed takim podejściem przestrzega jednak Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

Jak powinna wyglądać ul. Nowa Wałowa?

- Nie można traktować ul. Nowej Wałowej jako projektu realizowanego w oderwaniu od jej przyszłego otoczenia, to znaczy wyłącznie jako arterii komunikacyjnej tnącej dzielnicę, która ma być miejscem ekspansji śródmieścia. Przy jej projektowaniu należałoby pomyśleć o zrównoważeniu potrzeb przyszłych mieszkańców dzielnicy, zarówno tych poruszających się pieszo, transportem publicznym, jak i użytkowników samochodów - mówi Pancewicz.

Trzeba też pamiętać, że alternatywą dla arterii drogowych mogą być bogate siatki ulic, które pozwalają na wybór optymalnej drogi przez kierowców, ominięcie ewentualnych utrudnień i jednoczesne zagwarantowanie pieszym przyjaznej skali dróg.

Urbanista jednocześnie zwraca uwagę, że choć istnieją na świecie szerokie, miejskie arterie, jak paryskie wielopasmowe ulice, to są one jednak w pełni przyjazne pieszym poprzez setki sklepów, szerokie chodniki, liczne przejścia naziemne i atrakcyjną małą architekturę.

- Duże ulice są ważnym elementem wizerunku miasta - jest jednak różnica między np. paryskimi bulwarami a wielkimi trasami i estakadami z lat 60., od których od lat odchodzi się na świecie. Obydwa typy wielkich ulic budują tożsamość miasta. Należy jednak zadać pytanie: na jakiej formie drogi zależy nam jako mieszkańcom miasta? - kończy Pancewicz.

Czytaj także:
Nowy Targ Sienny i Rakowy. Duma czy zagrożenie dla śródmieścia Gdańska?
Czy niektóre tunele znikną spod gdańskich ulic?

Miejsca

Opinie (193) 4 zablokowane

  • statek zabiera najwięcej osób

    • 3 0

  • Za co Bóg pokarał Gdańszczan takim megalomanem? (2)

    • 11 7

    • (1)

      A kogo pokarał szczurem.

      • 3 0

      • A to teraz się wyjaśniło. Za GŁUPOTĘ pokarał

        • 2 2

  • Bardzo łałdna AUTOSTRADA

    Pozdrawiam planistów

    • 7 4

  • Analizy, sranalizy

    "Zrobiliśmy modelowe analizy dotyczące ruchu samochodowego w tym rejonie, po powstaniu Młodego Miasta - jedne w koncepcji z Nową Wałową, a drugie bez niej. Jednoznacznie pokazały one, że bez Nowej Wałowej ciąg ulic Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Podwale Przedmiejskie momentalnie się zakorkuje - tłumaczył Marek Piskorski w rozmowie z Gazety Wyborczej."
    Analizy ruchu w tym rejonie to trzeba przeprowadzić po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą. Jak narazie to ta droga jest potrzebna tylko deweloperom z "układu gdańskiego", żeby trzepać kasę. Poza tym ta nowa Wałowa jak ma udrożnić wąskie gardło od Marynarki Polskiej do Błędnika ???

    • 8 2

  • tośmy sie dowiedzieli o inwestycji...

    ... nie ma co

    • 3 2

  • (2)

    Pozdrawiam wszystkich z klubu nieuleczalnych malkontentów. Jak ulice są za wąskie - piszecie: wiocha. Jak próbuje się budować arterie - piszecie o jakichś autostradach itp. Ciekawe, kto z wyżej utyskujących (pewnie również na Obwodnicę Południową, trasę WZ, Słowackiego...) mieszka w okolicach Śródmieścia lub Podwala Przedmiejskiego? A wszyscy to oczywiście światowcy, doskonale znający i europejskie i nie tylko metropolie... Bzdura! Nawet przez centra Kopenhagi czy Oslo biegną szerokie i wielopasmowe jezdnie, których jednak jakoś nikt nie przeklina i nie traktuje jak nieprzekraczalnej bariery. Jeśli od takich arterii biegną na boki wygodne odejścia - wszystko jest OK>

    • 9 8

    • Brawo

      • 0 0

    • że niby porównujesz Gdańsk do Oslo i Kopenhagi pod wględem urbanistyki? Kpisz?

      • 0 0

  • Pancewicz, kończ waść, wstydu oszczędź

    • 4 5

  • Nikt niestety nie wspomiał o rowerzystach (11)

    Czy na tej ulicy będzie droga rowerowa. Jakoś o tym nikt nie wspomina. Potrzebna ona by tam była , gdyż ułatwaiła by dojazd z Wrzeszcza na Stogi i skomunikowała by się z rowerową obwodnicą przy 3 maja

    • 9 6

    • Nie wiadomo, w planach wykonawcy jej nie ma

      nie ma też chodników. To akurat jest pewne.

      • 2 0

    • Na wizualizacjach, którymi nas raczą inwestorzy, nie widać ścieżek rowerowych...

      ...ba chodników na wiaduktach Nowej Wałowej - widać tylko formę wiaduktu i auta. Rzekomo Żółty Wiadukt ma pełnić rolę pieszo-rowerowego, ale dokąd?, jak?, gdzie zejścia przejścia rampy dla rowerzystów? - tego nie widać. Można więc odnieść wrażenie, że piesi i rowerzyści wylądują co najwyżej z Żółtego Wiaduktu na pas pomiędzy torowiskiem kolejowym a ulicą Jana z Kolna i tramwajem. Szukając informacji nt. NW i Młodego Miasta jedyne ścieżki które widać to ta na Nabrzeżu Wyposażeniowym i informacja o Żółtym Wiadukcie. Szukając na stronie miasta w mapach ścieżek rowerowych nie uwzględnione, nie narysowane są nawet jako 'projektowane'.

      • 3 0

    • Nie będzie żadnej drogi rowerowej. Ale wybudujemy takową

      wzdłuż ul Bytowskiej. Także w statystkach będzie dalej
      1-mce

      • 1 0

    • Jeżeli

      na ulicach będzie dopuszczalna prędkość do 50 km?godzinę to rowerzyści będą poruszać się po ulicach.

      • 2 0

    • Przewaga liczebna kierowców nad masochistami jest miażdżąca. (6)

      Budowanie ścieżek rowerowych ma taki sens jak sprzedawanie piaskarek Beduinom.

      Masz mnóstwo alternatyw. A jak się nie podoba, wyjedź tam gdzie będziesz większością.

      • 2 5

      • (4)

        Matematyk do tego kierowca a do tego jeszcze kawał hama!!!!

        • 3 1

        • Dziękuję, staram się. Uczyłem się od mistrza. (3)

          Rowerzysty, który rozjechał mojego kotka i uciekł z miejsca wypadku. Wciąż mam nadzieję, że nieumyślnie to zrobił. By moje potomstwo nie było następne na jego liście.

          • 1 2

          • (2)

            Mam nadzieje że w końcu kiedyś zmądrzejesz bo na razie bedąc w tej twojej metalowej puszcze spalilny zatruły ci rozum. Polska dla rowerów nie dla samochodów

            • 1 1

            • Atak osobisty to przyznanie racji. Ale zwycięstwo przez dyskwalifikację przeciwnika... (1)

              ...jest dla dżentelmena prawie tak gorzkie jak porażka. Jeśli weźmiesz lekcję dobrych manier, zrozumiesz jaki ból zadałeś człowiekowi na poziomie. I przeprosisz mnie. Opa Gangman style!

              • 0 1

              • u ciebe to brak jakiegokolwiek poziomu

                Problem w tym że ty poziomu wcale nie masz. Jeżeli będziesz szanował innych w tym rowerzystów to cię przeprosze. A jeżeli nie zmienisz o nas poglądów i nadal będziesz nas wyzwywał od masochistów to na przeprosiny nie licz.

                • 0 0

      • jeżeli nie będzie ścieżki, będę jeżdzić tam prawym pasem

        • 1 1

  • co z Jana z Kolna ???? dokąd ta Wałowa ?

    Dla mnie plany tej Nowej Wałowej są nieczytelne. Po co nam na chwilę obecną ulica w poprzek zakorkowanej Jana z Kolna ? Co zmieni Nowa Wałowa gdy przy żółtym moście mamy wąskie gardło aż do zieleniaka ?
    I po co dwa pasy w kierunku gazowni ???? Może Putin chce ją kupić i chce mieć dobry dojazd ? Ja nie rozumiem, chociaż parę szkół skończyłem... Liczę na wyjaśnienia..

    • 3 4

  • Popatrzcie , obcym sieciom handlowym to budują drogi itp

    a handlarza swojaka to by udusili jakby mogli...

    Jak jest tego przyczyna ?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane