- 1 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (34 opinie)
- 2 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (44 opinie)
- 3 Licznik przy światłach na skrzyżowaniu (95 opinii)
- 4 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (214 opinii)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (136 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (126 opinii)
Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?
- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.
Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).
Modernizacja istniejącej linii nic nie da
Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.
- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.
Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.
- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).
Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?
Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.
- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.
Koszt? Trudny do określenia
Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".
W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".
Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-23 17:45
Wolę nową drogę S6, bo Pomorze w drogi bardzo biedne.
- 4 0
-
2017-11-23 18:15
po co inwestowac w te "padline" jaka jest PKP ?
jak zwykle i tak nic z tego nie wyjdzie, poza dobrymi checiami, chcielismy jak nigdy, a wyszlo jak zawsze a wywalone miliardy !!! kto za to placi? Pan i Pani placi !!! nie zapominajmy ze to z naszych podatkow finansujemy ten "niedorozwoj"
- 3 1
-
2017-11-23 19:27
Proszę o informację
Jakie to linie lotnicze będą latać z tego CENTRALNEGO PORTU?
Jesli ktoś sądzi, że SAS, Lufthansa, KLM czy inna poważna linia zmieni swoje lotnisko centralne (hub) na łąkę pod Łodzią to wszystkiego najlepszego,
Podobno jak Pan Bóg chce kogoś ukarać to mu rozum odejmuje. Podkreślam - podobno.- 6 1
-
2017-11-23 20:21
A czemu nie korzystać z lotniska w Radomiu. Po co budować kolejnego molocha koło Warszawy??? Kolej wysokich prędkości to kolej 300-500 km/h, po co marnować pieniądze na kolej do 200km/h???????? O czym Pisiory myślą? Żal d*pę ściska nad głupotą władzy
- 6 1
-
2017-11-23 20:56
100 lotnisk na 100 lat niepodległości a nasze wnuki niech to spłacą a co
- 6 0
-
2017-11-23 21:04
nadęty, kosztowny - projekt. Ekspresem do Wawy, Krakowa jedzie się ok. Tragiczne są połączenia lokalne
jakieś jednotorowe odcinki, brak wiaduktów. To trzeba zmodernizować.
- 6 0
-
2017-11-23 21:27
Chory pomysł ...jak.i.cjora partia.
Niczego się nie nauczyli na przykladzie Berlina. Ile to.już lat buduje się lotnisko BBA? Jakie koszty? Jaka zasadność ? Zamiast się uczyc na tym.przykladzie to prą do przodu dalej w te chore pomysly. Po co centralizowac ponownie.po 30 latach.wszystko? Mamy lotniska regionalne ktore mają potężny bufor co do obsługi pasażerów. Warszawa ma Okęcie, powstal Modlin, jest Łódź, Radom. Są jeszcze wojskowe lotniska.np w Mińsku Mazowieckim i tym podobne. Te kosmiczne pieniądze gdyby zainwestowac w siec kolei plus drogi i rozbudowę Modlina to bylo by i szybciej i efektywniej. Powstaną dziesiątki spółek w których ulokować trzeba Misiewiczow na kolejne 15 lat i tyle. Poza tym, patrząc logistycznie jak mam pociągiem jechać 1 godziny, dojechać na ten pociag, przesiadać sie na tej łące pod Łodzią, to.tak jak i.więksZość wybiore lot do FRA lub MUC i.tam mam okno na caly swiat. Koszty w bilecie łączonym takie same a nawet niższe.
- 6 1
-
2017-11-23 21:45
Eee tam, trzeba było od razu obiecać ludziom budowę bazy na Księżycu!...
Nie rozumiem, skąd to samoograniczenie... Należało iść na całość, a nie tak jakoś zatrzymywać się na jakimś marnym porcie lotniczym...Tym "misiem" nie otworzymy oczu niedowiarkom z lemingów, na co nas stać!
- 3 1
-
2017-11-23 22:52
Nie lubię glupot
Co to znaczy w "czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny"? Logika mi podpowiada ze to znaczy to samo co "w nie dłuższym niż 2,5 godziny" czy jak kto woli "w nie dłuższym niż 1 - 2,5 godziny"
- 5 1
-
2017-11-23 23:30
Czy ktoś normalny pomyślał????? PO CO TO ???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.