- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (139 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (158 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (86 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?
- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.
Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).
Modernizacja istniejącej linii nic nie da
Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.
- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.
Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.
- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).
Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?
Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.
- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.
Koszt? Trudny do określenia
Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".
W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".
Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-24 02:04
230 km na godzinę w 21 wieku to chyba jakiś żart (2)
Chiny 350 km/h
Hiszpania 350 km/h
Francja 330 km/h
Niemcy 330 km/h
Polska tylko 230 km/h?
Dlaczego nikt nie pisze, dlaczego tylko 230 km/h? Również zagraniczne koleje nie jeździłyby z większą prędkością, gdyby używały prąd stały. Polską sieć kolejową trzeba przebudować na prąd przemienny, z 3 kV DC na 25 kV AC. To będzie kosztowało miliardy.- 4 3
-
2017-11-25 16:34
...i dlatego to się nie opłaca. (1)
Kolej szynowa to XIX wiek podkręcony do maksimum, trzeba zmienić technologię podróży naziemnych. Tylko po co łączyć Trójmiasto z lotniskiem pod Łodzią jeśli ma własne?
- 0 0
-
2017-11-25 21:29
Ani do Chin, ani do Ameryki z Gdańska nie odlecę. Po co latać samolotem pomiędzy Gdańskiem a nowym lotnikiem pomiędzy Warszawą a Łodzią? Trzeba dojechać na lotnisko w Gdańsku, co trwa ok. 30 minut z centrum miasta. Trzeba czekać godzinę na odlot i lecieć ok 30 minut, aby ponownie czekać na bagaż na lotnisku. Jeżeli wejdę w tryb gdybania i pociąg ekspresowy w 2 godzinach dojechał by z tempem 300 km/h z Gdańska na nowe lotnisko koło Łodzi, to trwałoby to krócej. Przecież podobne połączenia kolejowe istnieją w Europie, np.:
Niderlandski ICE International z Frankfurtu nad Menem do Amsterdamu zatrzymuje się m.i. pod lotniskiem w Frankfurcie nad Menem, w Kolonii (miasto z lotniskiem), w Duesseldorfie (miasto z lotniskiem) i w Amsterdamie. Jazda trwa 4 godziny a wzdłuż trasy pociąg mija conajmniej 5 lotnisk: FRA – CGN – DUS – NRN – AMS.- 0 0
-
2017-11-24 05:38
a dlaczego solidarności (1)
park św. złodzieja z torunia bardziej pasuje
- 3 3
-
2017-11-24 07:24
zlodzieja to tak ale z tym swietym to nie przesadzaj ..
.....
- 1 0
-
2017-11-24 08:18
Ta linia to nie tyle połączenie Trójmiasta z CPK, ile pólnocny odcinek kolejowego kręgosłupa Polski.
Lotnisko będzie jego elementem wzmacniającym i słusznie, bo kręgosłup musi być jak najmocniejszy, tj. maksymalnie rentowny. CMK Północ cechować się musi:
1) szybkością > 200 km/h
2) profilami umożłiwiającymi podniesienie jej do 300 km/h
3) spięciem bezkolizyjnym z CMK Południe - czyli ominięciem "Warsiafki mój złociutky"
Według centralistów wszystko, co jeździ musi kursować do niej, lub przez nią.
4) stanowić szlak dla szybkich pociągów towarowych o prędkości >120 km/h. Będą takie, będą.
W sumie stara koncepcja z lat 70. Tyle. A wy platfuski siądźcie sobie w ciepłym fotelu i ze szklanką ciepłej kranówy zagłębiajcie się w przemówieniach towarzyszy z PO, radując się dynamiką werbalną tychże przykrywającą fenomelnae lenistwo inwestycyjne.- 2 1
-
2017-11-24 08:32
tristar (1)
a ja to bym zrównał z ziemia całą ta warszawę i trójmiasto też bo tam żyją same jełopy i to sa największe wylegarnie szkodników
- 2 0
-
2017-11-24 09:09
Adolf
Bierz tabletki i zrelaksuj się.
- 1 0
-
2017-11-24 08:50
HYPERLOOP!
Nie budujcie żadnych archaicznych linii kolejowych!
HyperLoop to przyszłość!- 2 1
-
2017-11-24 12:46
Szanowny Panie,
Pan nie wie co Pan piszę. Dwie linie kolejowe obok siebie. Pan jest z Torunia lobbuje za tym połączeniem. To byłby ekonomiczny absurd i strata pięniedzy na remont torów do Bydgoszczy.
jedyne normalne połaczenie to bezpośrednio na Płock, co przyspieszyłoby podróż na południe Polski.
Poz tym na planach pana są pewne wady nie do usunięcia. Na torze jaki Pan wyznaczył znajdują się dwa duże parki krajobrazowe bogate w zwierzynę. Toruń ma doskonałe już połączenie z Sochaczewem, więc Pana projekt należy uznać conajmniej za absurdalny.- 3 0
-
2017-11-24 16:11
Potrzeba centralnego psychiatryka
dla tych co wymyslaja centralne porty lotnicze. Jak to mozliwe ze z podatkow finansujemy pensje takich kretynow?
- 4 0
-
2017-11-25 04:09
lotnisko (1)
Uwazam ze nowe lotnisko jest potrzebne bo Okecie jest prawie w srodku miasta.Pieniadze ale bez zlodziei mozna uzyskac ze sprzedarzy atrakcyjnej ziemi pod Okeciem na budowe nowego ale posadzam ze na dojazdy kolejek nie starczy wiec caly kraj bedzie telepal sie za zlodziejskie pieniadze na lotnisko nie wykluczone ze taniej bedzie pojechac do berlina.
- 0 3
-
2017-11-25 21:57
Stolica kraju w UE bez autostrady (8 liter)
Lotnisko w Gdańsku też jest za blisko miasta, ale z lotniskiem w Gdyni nie jest lepiej.
Lotnisko i nowa sieć kolejowa ma tylko sens, jeżeli będą pieniądze na utrzymanie regularnych połączeń kolejowych, czyli na głównych odcinkach (n.p. 3miasto - Wa-wa) przez cały dzień co godzinę a na pozostałych połączeniach co 2 godziny (Słupsk – 3miasto – Wa-wa).
Wprowadzili pendolino, ale połączeń jest za mało. Wprowadzili PKM-kę, brakuje taktu, taboru jest za mało, brak kasy na elektryfikację – co umożliwiłoby połączenie pociągowe pomiędzy lotniskami. Miała być sieć autostrad północ – południe, ale nadal nie ma autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Pyrzowicami. Przecież ludzie z Wrocławia jeżdżą przez Niemcy do Szczecina. Pytanie do krzyżówki „Stolica kraju w UE bez autostrad” (8 liter): W A R S Z A W A.
Politycy PiS chcą utworzyć pomnik, który pozostanie po ich władzy tak długo jak Wawel.- 0 0
-
2017-12-10 14:56
Pewna koncepcja.
Zawsze można wybudować odnogę w okolicach Nasielska z odejściem na zachód aby docelowo dojechać do Centralnego portu lotniczego. Koszty takiej inwestycji wydaja się dużo mniejsze i budowa nowej lini od początku. Do Nasielska z Trójmiasta jest ledwo co zmodernizowana linia e-65. Pytanie co jest celem.
- 1 0
-
2017-12-10 14:59
Pewna koncepcja.
Zawsze można wybudować odnogę w okolicach Nasielska z odejściem na zachód aby docelowo dojechać do Centralnego portu lotniczego. Koszty takiej inwestycji wydaja się dużo mniejsze i budowa nowej lini od początku. Do Nasielska z Trójmiasta jest ledwo co zmodernizowana linia e-65. Pytanie co jest celem. Przecież swego czasu została wybudowana odnoga do Krakowa z CMK w Psarach. Mówi się o odnodze także do Kielc z CMK. A wybudowanie odnogi na CPL chyba nie powinno stanowić problemu?.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.