- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (211 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?
- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.
Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).
Modernizacja istniejącej linii nic nie da
Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.
- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.
Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.
- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).
Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?
Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.
- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.
Koszt? Trudny do określenia
Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".
W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".
Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-23 11:08
Ile pokolen beedzie płacic podatki na chore pomysly PIsu i korupcje platformersow??? (2)
Te post-solidarnosciowe srodowiska to zaraza. Albo korupcja/mafia albo socjalizm w najczystszej postaci.... jprld
dajcie se ludzie spokoj i z post-komuna i z post-solidarnoscia. Oni doprowadzili do ubustwa ludzi z pokolen lat 60-70-80.
A teraz beda drenowac kieszenie kolejne roczniki ... Ile pokolen jeszcze ma sie na to składac?
Na kulczykow itp....- 11 3
-
2017-11-23 13:34
Doprowadzili również do „ubustwa” językowego (1)
- 2 0
-
2017-11-23 17:28
Zdanie kończy się znakiem..
.. chociażby ".".
- 0 0
-
2017-11-23 11:09
Białe tereny na zachód przeznaczone są do zasilenia Berlina.
- 5 1
-
2017-11-23 11:17
Jak sobie PiS zapłaci ze swoich składek partyjnych to niech sobie budują gdzieś w polu jakieś tam betonowe klocki.
Halo, psychiatra dzisiaj przyjmuje? Można dzisiaj hurtem całą partię zbadać?
- 11 4
-
2017-11-23 11:37
Towarzysze!
Zadbajmy jeszcze o centralną wytwórnię zapałek i sr*jtaśmy.
Centralę Rybną reaktywować.
Centralną rozdzielnię kartek żywnościowych ulokować koło Centralnego Portu Komunikacynego, żeby każdy Polak mógł je mieć w zasięgu 2,5 godziny drogi od domu.
CPN sami rozumicie. Odbudować.
Centralny monument, wiadomo czyj, ustawić w centrum Polski. Tylko zrobić dwie pupy, bo i na wschód i na zachód sr*my. Można patrzeć na Węgry.- 17 1
-
2017-11-23 11:54
tak to bywa z głupimy pomysłami.
Ich koszty są znacznie wyższe niż ktoś może się spodziewać. Albo pozostawić ich niedopracowanych, aby wszyscy się przekonali, że są durne.
- 9 0
-
2017-11-23 12:01
Do czego ludzie się tak spieszą? Co to za różnica dojechać do lotniska w 2 godziny czy 2,5 godziny
- 5 0
-
2017-11-23 12:03
Po co budować kolejne lotnisko pod Warszawą?
To absurd - Okęcie wystarczy a po drodze Modlin, Radom, Łódź... Gdańsk też ma lotnisko - może taniej byłoby uruchomić połączenia z Warszawą niż budować nową linie kolejową tylko po to aby oszczędzić kilka minut?
- 13 1
-
2017-11-23 12:12
Dobry pomysł tylko ze te inwestycje są spóznione o minimum 10 lat! I to jest tylko doganianie europy zachodniej
do jej poziomu z przed 30lat!!
To są inwestycje długo terminowe wiec powinniśmy starać się dogonić zachód do poziomu jaki będzie za 5 a-10lat na zachodzie!
A wtedy to będzie kolej o szybkości minimum 500km km na godz. i szybciej . Trasy kolejowe magnetyczne czy taki Hyperloop: który tez ma byc testowany w Polsce o prędkości 2 razy większej.
Polska ma najbardziej zacofaną kolej .to wiekszosci stary złom z epoki PRLu dopiero teraz wymieniany na nowszy ale poziomem dorównuje zachodnie z epoki z przed 30 lat!! Niemcy Francja, Chiny, Japonia ,dzielą nas od nich lata świetlne!! czas ich dogonić a nie tylko w ogonie europy próbować doganiać.
Potrzeba nam innowacji a nie myslenia zaściankowego jakie do tej pory cały czas panuje.- 2 8
-
2017-11-23 12:33
Lotnisko w Gdyni Kosakowie
Panie Szczurek kiedy przetnie Pan wstęgę na lotnisko w Gdyni ,bo coś cicho nie chwali sie Pan ?
- 1 1
-
2017-11-23 12:37
(1)
Czy ten pociąg będzie się zatrzymywał we Włoszczowej, bo przypominam peron już jest.
- 3 1
-
2017-11-23 15:23
potwierdzam, byłem i widziałem, w tym roku
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.