• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo). Ulica Nowa Świętokrzyska będzie rozpoczynała się w rejonie węzła Łostowice Świetokrzyska i pobiegnie aż pod granicę miasta z Kowalami (na zdjęciu w prawo).

Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.



Nowa Świętokrzyska to jedna z kilku dróg, które mają być głównymi osiami komunikacyjnymi gdańskiego Południa. Jej przebieg przed laty został wyznaczony we wszystkich dokumentach planistycznych, ale dopiero teraz istnieje szansa, że wreszcie doczeka się realizacji.

- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska, a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami zobacz na mapie Gdańska. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi zobacz na mapie Gdańska w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.

- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.

Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.

Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.

Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa zobacz na mapie Gdańska, tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska, ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, w rejonie Potoku Kowalskiego zobacz na mapie Gdańska (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.

Najważniejszy element ul. Nowej Świętokrzyskiej to:

Przy projektowaniu nowej drogi i trasy tramwajowej znaczny nacisk położono też na estetykę. Projektanci będą musieli ściśle przestrzegać zaleceń Referatu Estetyzacji, a wśród zapisów znajdują się m.in. przygotowanie trzech wariantów słupów oświetleniowych i trakcyjnych, a także elementów małej architektury (referat zastrzega też możliwość wprowadzenia elementów z opracowywanego katalogu mebli miejskich), montaż ławek w odstępach co ok. 200 metrów wraz z koszami i stojakami rowerowymi, zaprojektowanie spójnego wyglądu szaf technicznych, montaż koszy na śmieci dla rowerzystów, projekty na zieleń wzdłuż ulic oraz na wyspach centralnych, a nawet w miarę możliwości zastępowania ekranów akustycznych odpowiednio zaprojektowanymi nasadzeniami.

- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.

Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (284) 7 zablokowanych

  • (2)

    ile czasu tramwaj będzie jechał do centrum, we Wrocławiu są linie pospieszne do bardziej oddalonych dzielnic, jeśli T ma zatrzymywać co 200m , to dzięki za taką przyjemność

    • 6 5

    • Stacja "łąki" barany wysiadać będzie..ha ha

      • 1 1

    • popieram

      i do tego potrafia byc wyciszone

      • 1 0

  • Do słoików. (4)

    Przybyły słoiki do miasta i pokupowali tanie mieszkania na wygwizdowie to co oni teraz chcą - niech się cieszą że za stodołę nie chodzą sr...ać,i kolejki do klopa nima.A najgorsza ta patologia z Iławy - zero kultury za kierownicą.Buraki.

    • 4 11

    • 35 lat temu MASA SŁOIKÓW zasiedliła osiedla PRZYMORZA i ZASPY.

      • 2 2

    • Popowo wieś w Polsce położona w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie lipnowskim, w gminie Tłuchowo

      Rodzinna wioska Wałęsy

      • 2 0

    • Do trolli

      weszły sobie trolle do internetu i wciąż ten sam hejt do znudzenia wypisują. Wymyśliłyby coś nowego, a nie truć rzyć wciąż tym samym.

      • 2 1

    • heh, jak widać same trole, zero myślenia

      W d.pie byłeś g.w.o widziałeś.

      • 2 0

  • tramwaj jak najbardziej

    nie ma lepszego środka lokomocji od niego

    • 5 2

  • SŁOIK

    MIASTOWY SŁOIKU !!!!
    ZAPAMIĘTAJ PRAWDZIWI GDAŃSZCZANIE UTONELI NA GUSTLOFIE

    pozdr

    • 2 6

  • Fajny

    TO całe TRÓJMIASTO To zbieranina hołoty z okolicznych PGR-ów.
    Inteligencja została wymordowana przez ruskich i Niemców od 300 lat !!!!

    • 2 6

  • FAJNA

    Prawdziwe CITY to DOLNA ORUNIA reszta to super Gów...no !!!

    nara.

    • 1 3

  • 4Fun

    Rozmnażać się bo za chwile będzie dużo pustostanów!!!

    • 2 1

  • gminy przyległe?

    Szkoda, że brakuje inicjatywy ze strony gmin np. Kolbudy, Pruszcz Gdański i chęci dogadania się z miastem Gdańsk w sprawie inwestycji komunikacyjnych gmin przyległych...
    Bądź co bądź ale Kowale leżą po właściwej stronie obwodnicy dla tej inwestycji, dlaczego nie pokusić się o przystanek, dwa dalej i połączyć z Szadółkami Nową Przywidzką?

    • 3 0

  • opinia

    Poludnie Gdanska jest bardzo ladne. Jk kazda dzielnica . Rozwija sie stopniowo. Sa sklepy, parki, autobusy . Mysle ze obranie ludzi ktorzy tam mieszkaja nie jest na miejscu. Troszeczke szacunku. Mieszkam w Berlinie i przyjezdzam na studia do Gdanska kupilismy mieszkanie wlasnie w tej czesci Gdanska gdyz przyjezdzajac z zatliczonego Berlina potrzaba wicej spokoju. Jestem bardzi zadowolona. Skoro uwazanie ze w tej czesci mirszkaja osoby ktorych nie stac na mieszkanie w centrum to jestescie w bledzie. Wszedzir mozna dojechac. Ja mam pod domem 5 autobusow . Mimo ze jezdze samochodem to zdaza sie dojazd autobusem do petli tramwajowej gdzie mozna wszedzie dojechac. Wiec moze cieszmy sie z tego co jest i przestanmy narzekac. Wiecej optymizmu i usmiechu !

    • 8 0

  • Po co ?

    Piszczący tramwaj niech zrobią bus pasy o wiele szybciej i taniej

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane