• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Najpierw niech zrobią bilet, a potem rozbudowują sieć.

    Dopóki na jednorazowym bilecie, zakupionym w automacie nie będzie można poruszać się dowolnym środkiem komunikacji zbiorowej po Gdańsku, czy Trójmieście, to ta inwestycja nie ma sensu. Mieszkam półtorej km od przystanku PKM. Czasami pasowałoby mi skorzystanie z PKM i tramwaju. Jednak musiałbym kasować 2 bilety. W obie strony, pokonując około 8 km, zapłaciłbym kilkanaście zł.

    • 12 1

  • To już nie ma być SKM na południe Gdańska? (1)

    Tylko PKM? Rewelacja! Komuś trochę słońce przygrzało....

    • 12 3

    • Chodzi o to, że aby dostać jakieś większe dofinansowanie, to nie może być SKM tylko po mieście, a docelowo ma być zaprojektowane aby łączyć coś z czymś. Dlatego teraz wykombinowali połączenie z innymi liniami kolejowymi poza Gdańskiem, a zbudują tylko odcinek do Łostowic.

      • 8 1

  • słaby pomysł

    Uparł się na tą PKM, a mógłby dołożyć na rozwój linii tramwajowych.

    • 4 7

  • Gdańsk Orunia (1)

    Najpierw należałoby dobudować ze dwa tory w Gdańsku Oruni i Lipcach.

    • 5 1

    • I zaorać pół oruni jedocześnie.

      • 3 0

  • Częstotliwość kursowanie będzie podobna jak na trasie Gdynia - Osowa - Wrzeszczy czyli co godzinę?

    • 6 0

  • 3.7 km torow w 15 lat.... tadam, czeski film (1)

    • 16 0

    • piniędzy nie ma , ale na homoparady są , i na organizacje wspierające dewiantów seksualnych też są , aha i na "zdrowelove" też są ,i na rydwany z dykty za 150 tyś też są , trzeba kupić kolejną "krowę" w biedrze by oblać te "sukcesy"

      • 5 3

  • (2)

    Extra gdyby linią jeździły składy BHP i na czele Costerina!

    • 3 0

    • Jechałem takim składem kiedyś i powiem szczerze wrażenia bombastyczne.

      • 0 0

    • To już nie wróci. "24 czerwca 2018 wygasło świadectwo sprawności technicznej ostatniego sprawnego zespołu wagonów piętrowych serii BHP. Ostatnim rozkładowym pociągiem obsługiwanym przez wyprodukowany w 1973 roku zestaw był pociąg regio Tur z Gdyni Głównej do Chojnic, wyprawiony w drogę w niedzielę 17 czerwca. Ich miejscem stacjonowania były Chojnice. W ostatnich latach służyły przede wszystkim do obsługi pociągów z Gdyni do Helu, cechujących się bardzo wysoką frekwencją."

      • 1 0

  • Może przyszłe pokolenia doczekają...my już napewno nie...

    • 7 0

  • Ta wizja to :

    Marzenie ściętej żopy .

    • 2 0

  • Obstawiam że prędzej Amerykanie albo Chińczycy postawią stopę na Marsie, niż PKMkę zobaczą na południu Gdańska.

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane