• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Urzędnicy, ....

    ... czy Wy ,,jesteście" normalni ?
    Odcinek 15 - 20 km. linii kolejowej budować będziecie 15 lat ?

    • 24 0

  • za 10 lat przy obecnym tempie rozwoju technologii żadne tramwaje nie będą potrzebne

    już teraz się planuje, że lada moment drony będą dostarczać zamówione towary,

    więc za 10-15 lat mogą już być wehikuły autonomiczne (czyli takie jakby większe drony), które polecą z pasażerem do wybranego miejsca,

    studenci PG i młodzi inżynierowie - do pracy! to i tak powstanie, więc bądźcie pierwsi!

    • 3 5

  • Miejsca pracy powinny być tam, na miejscu
    Aby tyle nie jeździć. Miało być centrum uslugowe dla Poludnia przy Warszawskiej i co?

    • 9 0

  • Tylko tramwaje

    To dzielnice z dużym zagęszczeniem mieszkańców . Tylko nowa linia tramwajowa wzdłuż małomiejskiej i świętokrzyskiej ma sens . A koszta dużo nizsze

    • 4 1

  • 2030-2035 to jest żenujące (4)

    Ludzkość podbija kosmos a 4 km trasy kolejowej w Gdańsku planuje się budować przez 15 lat

    • 28 0

    • (3)

      Trzeba powołać spółki, nowy zarząd 8 dyrektorów i 20 kierowników. To wszystko wymaga czasu

      • 8 0

      • i muszą się nauczyć... (2)

        roboty...

        • 1 0

        • nauczyć roboty, polityk (1)

          weź proszę nie żartuj

          • 3 0

          • no co?

            popuścić nie można?
            Wodzy fantazji...

            • 0 0

  • A może by tak skromniej i SKM do Pruszcza/Tczewa zanim te szklane domy wielkiego imperium pomorskiego?

    • 8 2

  • Te plany obnażają tylko dysfunkcyjność osób planujących na dziesięcolecia rozwój miasta ...
    halo UM, są tu w ogóle tacy ? Może jeszcze kolejkę linową zaproponujecie z Gdańska do Żukowa, co ? To by było w waszym stylu......Najpierw budują osedla na jakimś w***wiu, na terenie których nie dawno mój wuj szczepił jeszcze krowy, bezmyślnie zabudowują działki, nie przewidując korytarzy pod inwestycje drogowe, węzły komunikacyjne itp. potem robią dobrze deweloperom, którzy na takich zad*piach budują swoje "apartamenty" 40m^2, bez piwnicy i miejsca postojowego.

    PKM powinna pełnić funkcję szybkiego przejazdu między miastami i gminami. Nie róbcie z niej tramwaju między osiedlami z przystankiem co 500 m - do tego wystarczy linia tramwajowa lub zwykła droga w której organizacja ruchu jest przemyślana. Problemem południa jest syf, do którego dopuściła klika budynia przez lata pozwalając na zabudowę w szczerym polu, ale nie myśląc o tym jak to miejsce ma być w przyszłości skomunikowane.

    PKM do Łapina po starej linii, Kolbudy, Pręgowo, Bielkówko, Goszyn, Straszyn, Rotmanka i wjazd na Pruszcz Gdański + nowe torowisko tylko dla PKM (bez SKM i TLK itp.). Reszta tramwaje cd + rozbudowa dróg, więcej rond + aktywne światła i logiczne ograniczenie prędkości.

    • 14 1

  • Jeszcze przenieść lotnisko i wysypisko

    i mogą budować. Za 20 lat Gdańsk będzie potężniejszy niż Wawa

    • 5 0

  • Obiecanki cacanki.....10 lat juz czekamy na Nowa Swietokrzyska i poki co ani widu ani slychu.....wazniejsze inne nowe drogi..bloki wyrastaja jak grzyby po deszczu a drogi jak 20 lat temu.....żenada z takimi artykulami ktore nie maja zadnego poparcia .....

    • 12 2

  • pamiętam sprzeciw poprzedniego prezydenta wobec PKM, forsował nawet tramwaje dalekobieżne

    potem podpiął się pod sukces - sklerotycy wyborcy łyknęli

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane