• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba zaglosowac na pana Andżeja Dude, to takie projekty beda realizowane (1)

    • 8 9

    • Następny po podstawówce, wyborca PISu.

      • 3 1

  • Tramwaj na południe...

    Mial byc tramwaj na Os.4 pory roku...12 lat temu byly takie plany...niewyobrażalna porażka że nie wybudowali...

    • 6 0

  • Proszę tylko o puszczenie kolejki pod ziemią.!!!
    Nie dzielmy tkanki miejskiej zwłaszcza pomiędzy starą zabudową,

    • 6 1

  • 2030-35

    To jakaś utopia

    • 3 0

  • Hmmm ostatnio widziałem plany dla skm za czasów gierka . Według ich dwa tory dla skm miały być wybudowane na trasie z Gdańska do Tczewa. Gierka nie ma i torów nie ma . I tym razem będzie tak samo .

    • 3 0

  • Też będzie jeździć raz na dwie godziny?

    Jak ta istniejąca? To może już od razu warto sobie odpuścić.

    • 2 0

  • Jak zwykle, pomysł dobry tylko ~30 lat spóźniony.

    • 3 1

  • Zważywszy, iż aktualnie założenie wszelkich inwestycji to finansowanie z UE w (strzelam) 80%, a pozostała część to środki własne, czyli w naszych realiach spółka celowa z krechą oraz na niepewność istnienia UE oraz członkostwa PL w tym wypaczonym tworze - stawiam, że skończy się na utopieniu kasy w doradcach, konsultacjach społecznych i ewentualnie studium wykonalności.

    • 0 0

  • pieniądze

    Pieniądze da pan premier bo ostatnio tyyyylllee się udało i na pewno na to też będzie a drukarki pracują pełną parą...

    • 0 0

  • Karuzela

    ta rekomendowana trasa PKM przypomina mi trasę autobusu ZTM nr 265 biegnącą przez dzielnice -Kokoszki-Karczemki-Kiełpino Górne i docelowo do PKM Kiełpino , autobus wozi ludzi w kółko ( jak na karuzeli) zamiast do celu , prędzej zajdzie się piechotą .Podobnie żadnego sensu nie ma połączenie Kowal z Jasieniem , trasy z obrzeży miasta powinny biec promieniście w kierunku centrum , tak jak zbudowany jest Paryż. Ile czasu zajmie jazda do centru wsiadając do tej nowej kolei np. na ul Jabłoniowej ??? Proszę o rozważenie tej uwagi.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane