• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy gazowe w Gdyni

Patryk Szczerba
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego. Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego.

Dwa nowe przegubowe autobusy marki MAN napędzane sprężonym gazem ziemnym wyjechały na ulice Gdyni. Razem po mieście jeździ szesnaście takich pojazdów. W 2016 roku może ich być nawet czterdzieści.



Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu. Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu.
Zaprezentowane na bulwarze nadmorskim przegubowce należące do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej to jak tłumaczą przedstawiciele Gdyni, kolejny krok do tego, by unowocześniać komunikację miejską. Za kilka lat tzw. gazowniki mają zacząć dominować na gdyńskich ulicach.

Nowe pojazdy dzięki gazowi ziemnemu są dużo bardziej ekologiczne. Posiadają zainstalowany monitoring i klimatyzację. Zabierają 160 pasażerów i są cichsze od konwencjonalnych modeli o ok. siedem decybeli. Wyższy koszt zakupu szybko niwelują oszczędności związane z jazdą na gaz.

- Gdy w 2007 roku wprowadzaliśmy pięć autobusów napędzanych gazem ziemnym traktowaliśmy to jako eksperyment. Teraz widać, że była to dobra droga. W ciągu pięciu lat eksploatacji udało się zaoszczędzić blisko cztery mln zł oraz zmniejszyć emisję substancji trujących do atmosfery o 800 ton - opowiada Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Czy odczuwasz różnicę jeżdżąc autobusem na gaz?

Na stałym poziomie utrzymuje się za to cena autobusów. Jeden kosztował nieco ponad 1,3 mln zł. To tylko o 100 tys. drożej od pojazdów napędzanych olejem napędowym. Sześć lat temu ta różnica wynosiła ponad 300 tys. zł. Powód? Coraz bardziej wyśrubowane kryteria w zakresie czystości spalin, co wymusza na producentach nieustanną modyfikację silników.

- Naszym celem jest zakup w ciągu dwóch lat kolejnych 26 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Stacja do tankowania gazu na Kaczych Bukach przeżywa prawdziwe oblężenie. Widać, że to trwały trend, dlatego liczymy, że w naszych zamierzeniach wspomoże nas Unia Europejska. Jesteśmy przygotowani nawet na zasilanie autobusowych silników biogazem - kończy Gałkiewicz.

Miejsca

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • czy rano można dorzucić dodatkowe kursy 150? w kierunku oksywia?

    • 4 1

  • A Gdańsk ma nowe (6)

    A Gdańsk ma nowe 20 letnie Dortmundy. Te tramwaje wyglądają jak jakieś szkaradztwa, a w środku syf. To jest droga do nowoczesnej metropolii.

    • 19 11

    • Jak tam sie miewaja 20 letnie trojelbusy?

      • 10 1

    • (2)

      Debilu ze wsi z okolic Gdyni pewnie nigdy nie byłeś w Gdansku przyjedz odżałój pare zetów a przejedziesz się najnowoczesniejszym taborem w Polsce.

      • 7 2

      • A Ty mądralo z Banina czy innej Osowej odżałUj trochę pieniędzy na słownik ortograficzny. (1)

        A potem się wypowiadaj na forum.

        • 3 1

        • a co napisał nieortograficznie

          albo nie po polsku??? no pochwal się, pochwal! raz w życiu zabłyśniesz:)

          • 0 0

    • No może i Budyń ma dużo wad, ale (1)

      czepianie się gdańskich tramwajów to przesada. Zwłaszcza jak się mieszka w miasteczku, gdzie główny tabor stanowią ślimacze trolejbusy (10 km/h pod górkę i 30 z górki).

      • 7 2

      • żal im d. ściska, że nie mają alternatywy dla aut i busów

        i wszyscy stoją w korkach coraz większych

        • 2 0

  • Brawo Gdynia! Mamy jedną z lepszych komunikacji miejskich w kraju! (3)

    Od dawna cały niskopodłogowy tabor, do tego ekologiczny, a bilety są tańsze niż w wielu miastach Polski

    To są fakty, a teraz zazdrośni i zawistni możecie hejtować :)

    • 16 18

    • (2)

      Napisane pewnie gdy stales w korku albo podziwiales budowe infoboxu :)

      • 10 3

      • pisz co chcesz wole infobox, niż ECS oraz kilkadziesiat mln PLN jednej raty za pusty stadion (1)

        • 5 9

        • Pusta to jest twoja makowka. Taki obiekt jest potrzebny, a to ze wam zal d**e sciska bo powstal w Gdansku, a nie w Gdyni to inna rzecz.

          • 6 4

  • Kiedy skm-ka na gaz ?

    • 4 1

  • ja nigdy nie wejdę do pojazdu zasilanego gazem, już raz coś podobnego przerabiałem

    • 2 11

  • A karnety wciąż będą sprzedawali kierowcy?

    • 7 1

  • a co w tym złego, dobrze ze jest taka możliwość by nabyć karnet u kierowcy

    i to bez dodatkowych opłat jak np w stolicy

    • 4 5

  • Browo gdynia kolejne juz miasto które kupuje dobre rozwiazania jak widac Budyniowie totalne zacofanie!! (1)

    Chetnie bym sie do Gdyni przeprowadziłale sie do okolicy przywiazałem.Za to w Budyniowie wszystko załatwia sie o znajomosci kolesiów.dlatego budyń ma wszystko gdzies i kupił przestarzałe technologicznie mietki od KOlesia Zasady robione wturcji zamiast wspierac Polskie firmy a jak juz to przynajmniej jak Gdynia gazowe takie i ciche!

    • 8 11

    • W budyniowie kierowcy tankują swoje auta z baku autobusu

      i oszczędności sprzedają, inaczej by na chleb nie mieli, dlatego tam CNG odporny na przepały nie ma racji bytu.
      Poza tym autobusy muszą być na paliwo z rodzimej rafinerii, a gaz z Szadółek zamiast zostać złapany i wtłoczony do butli w autobusach musi umilać życie mieszkańcom.
      Kompresor Sulzer ze stacji przy ul. Wałowej niesty poszedł pod licytacyjny młotek... Czyżby lobby z rafinerii pomogło zamknąć tę stację?

      • 0 4

  • niezła wiocha

    przypomina mi to komunę dwa autobusy a halo jak by papierz miał odwiedzić ten chory kraj.

    • 10 9

  • a jak pasażer w takim autobusie na gaz puści gazy to co wtedy???

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane