• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy gazowe w Gdyni

Patryk Szczerba
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego. Autobusy na gaz choć droższe przy zakupie oraz w trakcie eksploatacji pozwalają zaoszczędzić miastu dzięki niskim cenom gazu ziemnego.

Dwa nowe przegubowe autobusy marki MAN napędzane sprężonym gazem ziemnym wyjechały na ulice Gdyni. Razem po mieście jeździ szesnaście takich pojazdów. W 2016 roku może ich być nawet czterdzieści.



Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu. Całe wnętrze autobusu jest pod nadzorem kamer monitoringu.
Zaprezentowane na bulwarze nadmorskim przegubowce należące do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej to jak tłumaczą przedstawiciele Gdyni, kolejny krok do tego, by unowocześniać komunikację miejską. Za kilka lat tzw. gazowniki mają zacząć dominować na gdyńskich ulicach.

Nowe pojazdy dzięki gazowi ziemnemu są dużo bardziej ekologiczne. Posiadają zainstalowany monitoring i klimatyzację. Zabierają 160 pasażerów i są cichsze od konwencjonalnych modeli o ok. siedem decybeli. Wyższy koszt zakupu szybko niwelują oszczędności związane z jazdą na gaz.

- Gdy w 2007 roku wprowadzaliśmy pięć autobusów napędzanych gazem ziemnym traktowaliśmy to jako eksperyment. Teraz widać, że była to dobra droga. W ciągu pięciu lat eksploatacji udało się zaoszczędzić blisko cztery mln zł oraz zmniejszyć emisję substancji trujących do atmosfery o 800 ton - opowiada Kazimierz Gałkiewicz, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Czy odczuwasz różnicę jeżdżąc autobusem na gaz?

Na stałym poziomie utrzymuje się za to cena autobusów. Jeden kosztował nieco ponad 1,3 mln zł. To tylko o 100 tys. drożej od pojazdów napędzanych olejem napędowym. Sześć lat temu ta różnica wynosiła ponad 300 tys. zł. Powód? Coraz bardziej wyśrubowane kryteria w zakresie czystości spalin, co wymusza na producentach nieustanną modyfikację silników.

- Naszym celem jest zakup w ciągu dwóch lat kolejnych 26 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Stacja do tankowania gazu na Kaczych Bukach przeżywa prawdziwe oblężenie. Widać, że to trwały trend, dlatego liczymy, że w naszych zamierzeniach wspomoże nas Unia Europejska. Jesteśmy przygotowani nawet na zasilanie autobusowych silników biogazem - kończy Gałkiewicz.

Miejsca

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • A kiedy to wifi?

    Naklejki sa a i tak nie dziala

    • 5 0

  • Czemu ciagle kupujecie Mana!!! (2)

    Ja tam osobiście wole od Manów czy Solarisów Volvo.Dobrze mi się nimi jeździ na Lini 150.Dla mnie są bardziej komfortowe i ciche.Czemu nie zakupicie Volvo 7900 Diesel/Gaz!!!!!!!

    • 2 3

    • Volvo to Wrocław!!!!!!

      Obecnie wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne sprzedawane na rynkach całej Europy. Wyprodukowany we Wrocławiu autobus turystyczny Volvo 9700 uzyskał w 2008 roku prestiżowy tytuł Coach of the Year.

      • 1 0

    • chyba jesteś głuchoniemy.. te złomy z Volvo na 150 to najgorsze autobusy

      ryczy w nich silnik, trzęsie się wszystko i twarde zawieszenie

      • 3 0

  • czas na gdansk (2)

    Teraz czas na Gdańsk jako miasto wojewódzkie powinien dawać przykład, kiedy zakupi autobusy na gaz? jest bardzo duży ruch i dużo spalin, zaoszczędziłoby się na paliwie i ochronie srodowiska.

    • 4 4

    • Lobby z gdańskiej rafinerii by na to nie pozwoliło

      Aby autobusy nie jeździły na gdańskim paliwie - chyba proste. Skoro rafineria wspiera miasto to i miasto musi wspierać rafinerię a nie wybierać paliwo przez nią nie produkowane.

      • 2 1

    • Gdańsk woli budować tramwaje, a nie inewstować w PKS

      stojące w korkach

      • 7 1

  • Gdynia jest OK !!!!

    jak wyżej

    • 7 9

  • Czy te autobusy dzialają także na ludzki gaz? taki bylby nabardziej ekonomiczny i ekologiczny (1)

    Gdynia powinna być prekursorem takiego nowoczesnego i ekologicznego rozwiązania

    • 2 2

    • biogaz? Z Szadółek!

      • 0 0

  • oczywiscie nie można było zakupić autobusu produkowanego w Polsce...
    ciekawe jak wygladął przetarg i czy w ogole był

    • 1 1

  • PYTANIE (1)

    Kiedy się zlitujecie i dacie dodatkowy kurs autobusu 152.
    Obecnie jest tłoczno i smrodliwie!

    • 4 0

    • zlitujemy się likwidując linię całkowicie

      problemu z linią więc nie będzie

      • 5 0

  • Ciekawe kiedy stacja zostanie zlikwidowana a autobusy sprzedane. (2)

    W przeciągu ostatnich dwóch lat PGNiG zlikwidowało 8 stacji CNG! To skandal! W Niemczech buduje się stacje CNG, a jest tam ich 1000. U nas "ostało się" 25 w tym 11 całodobowych w skali całego kraju.
    Zgorzelec, Olsztyn, Bydgoszcz, Gdynia, ul Hutnicza, Jasło, Jarosław, Jasło, Kielce, Dębica
    Gdy zlikwidują, ja kupię kompresor - nie będę kupować akcyzy do swojego auta.
    Szkoda, że pozostawiono na lodzie tylu ludzi z autami na CNG...

    Czy pleban pobłogosławił zamknięcie stacji CNG przy ul. Hutniczej 35?

    Oczywiście życzę stacji jak najlepiej, oby się rozwijała - średnio trzy razy w tygodniu tam zostawiam 100 zł.

    • 3 2

    • jezdzisz (1)

      czym? ze tyle spala?

      • 0 2

      • 10m3 / 100 km w mieście to chyba normalne spalanie

        Multiplą, po prostu z racji zawodu dużo km robię. Taryfiarze tankują jeszcze wiecej.

        • 1 0

  • I dlatego Gdynia tnie właśnie kursy

    wiecie na kogo głosować

    • 5 2

  • no i pieknie

    to mlode miasto Gdynia? A co bedzie w Gdansku - jakies zmiany? :)

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane