- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (55 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (85 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (72 opinie)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-06 08:09
oczywiście (63)
200-300km robią na nowych akumulatorach. Poczekajmy ze 2-3 sezony.
No chyba, że znowu będzie 'zalecenie' rozsądnego korzystania z klimy latem, a ogrzewania zimą. Wiadomo paliwo i prąd ważniejsze od ludzi. W końcu liczy się tylko kasa i matka ziemia, człowiek jest tylko dodatkiem. Do tego niewygodnym- 719 38
-
2023-11-06 12:18
(3)
To jest bardziej skomplikowane niż Ci się wydaje. System zarządza zużyciem akumulatorów, dla użytkownika dostępne jest 70% nominalnej pojemności, która wraz ze zużyciem jest "uzupełniana" z tej rezerwy. Założenie jest takie, że przez cały okres eksploatacji będzie taki sam zasięg. Co do ekologii, to wciąż te pakiety będą nadawać się jako bank
To jest bardziej skomplikowane niż Ci się wydaje. System zarządza zużyciem akumulatorów, dla użytkownika dostępne jest 70% nominalnej pojemności, która wraz ze zużyciem jest "uzupełniana" z tej rezerwy. Założenie jest takie, że przez cały okres eksploatacji będzie taki sam zasięg. Co do ekologii, to wciąż te pakiety będą nadawać się jako bank energii, spadnie wydajność, ale w takim rozwiązaniu nie potrzeba naraz np. 150kW, tylko powiedzmy 10kW. W przypadku tych konkretnych egzemplarzy komputer jest odpowiedzialny też za ustawienie temperatury, która ma teoretycznie oscylować między około 18 a 22st.C, w zależności od warunków na zewnątrz i wielu innych czynników. Podsumowując inżynierowie przewidzieli dużo więcej niż jesteś w stanie pojąć "na chłopski rozum" ;).
- 4 8
-
2023-11-06 18:37
Tak przewidzieli ze już w 4 autach VW ma zamówienie wymieniałem ogniwa (1)
Które padły w baterii i która serwis ASO skazał na złom. Taki pakiet w autobusie jest kilkadziesiąt razy większy i wazy tyle co 4 takie samochody.
- 7 1
-
2023-11-07 16:54
Oj chyba ściemniasz z tymi swoimi umiejętnościami i wiedzą coś mi się wydaje.
480kWh ma autobus, a VW minimum 60, to raptem 8x nie kilkadziesiąt. Wg mnie tylko siedzisz przed kompem i nigdy ogniwa czy może raczej modułu z ośmioma lub dwunastoma ogniwami VW nie widziałeś, a ja mam kilkanaście takich modułów w domu jako magazyn energii.
- 0 0
-
2023-11-06 17:18
Przewidzieli nawet że tym szajsem nie da się jechać przy ustawionym ogrzewaniu
Więc do obsługi grzania/AC jest generator diesla XD
- 6 0
-
2023-11-06 09:12
W warunkach zimowych bedzie to gora 150km zasiegu. (3)
Do tego ogromny ciezar na oblodzonych i zniszczonych jezdniach. Taki pojazd jadacy z gory w warunkach mrozu nie bedzie do zatrzymania...
- 49 1
-
2023-11-06 10:06
Autobus plus pasażerowie - 15 ton? 20 ton? (2)
Raczej nie więcej. Ciężarówki często po 30 ton mają i jakoś jeżdżą zimą i dają radę hamować.
- 5 10
-
2023-11-06 15:21
Elektryczne? (1)
- 6 0
-
2023-11-06 18:40
A co za różnica czy hamuje 20 ton elektryczne czy nie?
- 2 2
-
2023-11-06 08:43
Wprowadzą eutanazję i niezadowoleni będą mogli ewakuować się z tego ekologicznego raju.
- 17 2
-
2023-11-06 08:24
Dlaczego tak grzeją w autobusach.... Ludzie w kurtkach i nie ma mrozu... Oszczędności??? (4)
- 23 4
-
2023-11-06 08:51
(3)
Ściągnij kurtkę
- 7 16
-
2023-11-06 15:20
(1)
Zdejm czapkie
- 3 1
-
2023-11-09 16:20
zdejm to kapelusz
- 0 0
-
2023-11-06 10:32
wyłącz ogrzewanie!
- 7 2
-
2023-11-06 08:19
Dalej to lepsze niż paniczne zamykanie okien, kiedy wjeżdża przed Ciebie autobus ze przestarzałym dieslem... (48)
- 13 106
-
2023-11-06 10:58
Za jednego takiego elektryka kupisz dwa nowoczesne diesle z napędem hybrydowym
- 19 0
-
2023-11-06 10:11
Z Euro 7? (14)
Ile byś miał autobusów z Euro 7 za te elektryki które ciągle będą się ładować a nie wozić ludzi? A ile na skroplony gaz ziemny? Jak w kuchni gotujesz na gazie ziemnym to się dusisz?
- 39 2
-
2023-11-06 18:47
Norma Euro7 jeszcze nie obowiązuje i wejdzie za kilka lat najszybciej.
- 2 0
-
2023-11-06 17:24
Jak zamkniesz drzwi i okno to tak bo zużyjesz tlen.
- 1 0
-
2023-11-06 10:31
Nikt już nie montuje kuchenek gazowych w nowych budynkach (11)
Właśnie z tego powodu, że kopcą w domu.
- 2 43
-
2023-11-06 17:17
Nie z tego powodu
Deweloper chce przyciąć na kosztach klitek. Poza tym gaz to później kłopoty z dozorem technicznym itd
- 4 0
-
2023-11-06 16:33
Nie z tego powodu (2)
chcą zaoszczędzić na budowie, to jest jedyny powód, łatwiej kabel pociągnąć niż zadbać o szyby techniczne i całą instalację gazową, to jak z tablemtami w nowych autach, które obsługują cały samochód a potem aby klimę ustawić musisz 5 razy przewijać i przeklikiwać.
- 5 0
-
2023-11-06 22:33
Skoro ktoś to kupuje... (1)
Można kupić Kijankę. Może nie jest zbyt prestiżowa, ale tablet to służy jedynie do nawigacji i multimediów. Wszystkie potrzebne podczas jazdy funkcje realizowane są przez przyciski manualne. Można?
- 1 0
-
2023-11-07 08:16
No ale to jest nie modne poza tym ekooszłomy powiedzą że jak się zepsuje ten fulcontrol panel w ekoszrocie to już nie pojedziesz a taką kijanką będzie można więc ekoentuzjaści będą chcieli unicestwić te pojazdy z przyczyn ekologicznych.
- 0 0
-
2023-11-06 10:58
(2)
koszta podłączeń i budowa infrastuktury jsą zbyt duze
Szacuje sie ze 5 krotnie wieksze niz elektryczne przyłacza, zreszta pozniej dozór o konserwacja tez jest bardzo droga.To jest przyczyna- 19 1
-
2023-11-06 12:15
Koszty infrastrktry (1)
Trudno porównywać koszty, które dopiero trzeba ponieść (kable, przyłącza, stacje trafo) do tych, już poniesionych i często zamortyzowanych (terminal naftowy, sieć przesyłowa w postaci cystern, sieci kolejowej i drogowej, rurociągów,
całej logistyki, która musi trafić na najodleglejszą stację paliw.
Poza tym, pomijając aspektTrudno porównywać koszty, które dopiero trzeba ponieść (kable, przyłącza, stacje trafo) do tych, już poniesionych i często zamortyzowanych (terminal naftowy, sieć przesyłowa w postaci cystern, sieci kolejowej i drogowej, rurociągów,
całej logistyki, która musi trafić na najodleglejszą stację paliw.
Poza tym, pomijając aspekt ekologiczny, który może być dyskusyjny, to paląc węglem z Bełchatowa nie wspieramy krajów w gruncie rzeczy bandyckich i mało przewidywalnych, skłonnych do podejmowania decyzji, które nikomu się nie opłacają (np. wysadzenie gazociągu). Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe, czego nie można powiedzieć o ropie i gazie.- 12 0
-
2023-11-06 22:28
Prąd ma wiele wad, ale pochodzenie przeważnie krajowe
Jasne, krajowe. Prąd w Polsce jest głównie z węgla. A wungiel skąd, też krajowy? No tak nie za bardzo, skoro przed rozpierduchą na Ukrainie kupowaliśmy co roku miliony ton od ruskich, a teraz sprowadzamy go statkami z różnych egzotycznych krajów. Także tego...
- 1 0
-
2023-11-06 10:54
(3)
nie prawda. Nie doprowadza się instalacji gazowej do mieszkań bo to dużo kosztuje. A deweloper nie chce robić sobie dodatkowych kosztów. A autobus na gaz jest bardziej ekologiczny niż na prąd pozyskiwany z węgla.
- 39 3
-
2023-11-06 17:26
(1)
Ciekawe bo zawodowi kucharze wolą gotować na gazie, a nie na kuchenkach indukcyjnych.
- 18 0
-
2023-11-07 08:13
Ja widziałem takiego co gotuje na kozie i to na dworze bez czepka na głowie... sanepidzie gdzie jesteś.
- 0 1
-
2023-11-06 11:07
Nieprawda.
Autobus na gaz dalej jest mniej ekologiczny nawet niż elektryczny zasilany z Bełchatowa.
Przy każdym hamowaniu, cała energia idzie w grzanie hamulców i znowu trzeba spalić gaz, żeby ją odzyskać.- 6 27
-
2023-11-06 08:20
(31)
Dla kogo lepsze?
- 61 7
-
2023-11-06 08:48
Dla wszystkich. (27)
Dla twojego zdrowia. Mniej spalin, mniej raka.
- 14 43
-
2023-11-09 10:52
rak powiadasz?
Zaszczep się jeszcze boosterem. I będzie po problemie.
- 0 0
-
2023-11-07 00:10
raka to ty masz od GMO, zobacz co jesz i co pijesz
- 3 1
-
2023-11-06 10:59
(1)
Rak to z jedzenia i chemii tam zawartej , glifosad i azotany jako konserwanty
- 15 7
-
2023-11-06 11:41
XD
- 2 2
-
2023-11-06 09:49
(3)
Rak nie pojawia sie z powodu wdychania spalin. Nowotwor jest bardziej zlozona choroba niz ktokolwiek sobie mysli. Na to sklada sie wiele czynnikow, min. Obnizona odpornosc, szczepienia, cukier w posilkach, chemikalia w zywnosci, ciezkie pierwiastki w wodzie jak chlor i fluor, antybiotyki, leki, stres i duzo wiecej. Badania antropologow wskazuja, ze na raka juz chorowali ludzie jak to niektorzy nazywaja z okresu "kamienia lupanego", a wtedy nie istnialy samochody spalinowe.
- 38 9
-
2023-11-07 07:05
Fajnie, postawiłeś tu sporo tez, teraz je rozwiń i przedstaw argumenty
Np mechanizmy komórkowe, hormonalne i molekularne. O i koniecznie o szczepieniach napisz, jak mają się do tego.
Czas start!- 3 0
-
2023-11-06 12:07
Pyły ze spalin, opon i klocków hamulcowych, chemikalia niezbędne w produkcji i substancje powstające podczas składowania lub niedoskonałej utylizacji. Opary asfalu i innych ropopochodnych, krzemiany (cement i spółka).
Nie przeszkadza nam to tak długo, jak to ktoś inny jest nieuniknioną ofiarą postępu.- 4 8
-
2023-11-06 10:08
Ale pewnie byli zaszczepieni, jedli płatki śniadaniowe z cukrem i pili wodę z chlorem i fluorem. A jak mieli katar to szli do szamana po antybiotyk.
- 17 3
-
2023-11-06 09:24
(3)
Tak bo prąd to my mamy z elektrowni w twoim mniemaniu
- 9 3
-
2023-11-06 17:22
(1)
A mleko ze sklepu.
- 7 0
-
2023-11-06 17:24
A ogórki kiszone rosną w markecie!
- 6 0
-
2023-11-06 17:16
Ja mam z gniazdka!
- 7 1
-
2023-11-06 09:14
W Polsce prąd jest z węgla. (14)
- 66 7
-
2023-11-06 15:13
(2)
No i? Elektrownie i elektrociepłownie mają nowoczesne systemy oczyszczania spalin i praktycznie jedyne to emitują z kominów to dwutlenek węgla i para wodna. Nad silnikami spalinowymi nie ma takiej kontroli. Dodatkowo pojazdy elektryczne mogą odzyskiwać część energii w trakcie hamowania.
- 7 19
-
2023-11-07 09:54
(1)
Faktycznie da się coś odzyskać podczas hamowania ale ile to jest oszczędności? żeby było to zauważalne autobusy musiały by jeździć hamując.
- 1 1
-
2023-11-07 16:42
Przystanki są co kawałek, do tego korki, pewnie 30-50% energii da się odzyskać.
- 0 1
-
2023-11-06 09:29
Nieprawda. Na Pomorzu większość prądu jest z wiatraków. (10)
- 7 73
-
2023-11-07 07:01
To dlaczego jest tak k**sko drogi? (1)
- 4 0
-
2023-11-07 09:52
Dokładnie. Skoro eko i za free to my też powinniśmy mieć za free.
- 2 0
-
2023-11-06 17:03
Do tego białego słupa nasypali prąd, nie?
- 2 0
-
2023-11-06 16:29
10% w 2022
to nie jest chyba większość, pomijam czas gdy przechodzą kilka razy w roku fronty i wieje po 80-100km/h przez 2-3 dni
- 9 0
-
2023-11-06 14:54
Tych 15 które stoją hi hi
- 11 1
-
2023-11-06 10:59
co za brednie
- 9 0
-
2023-11-06 10:31
hahaha
szczególnie tych które się nie kręcą :)
- 22 0
-
2023-11-06 10:25
Gdynia ma elektro ciepłownię opalaną węglem. Gdansk to samo. dopiero w 2035 będzie 30% z gazu w Gdyni. Więc o jakiej ekologii mówimy.
- 46 2
-
2023-11-06 10:02
xxx (1)
Jak nie wieje, to też?;)
- 40 0
-
2023-11-07 16:40
Jeszcze nie zdarzyło się, aby cały rok nic nie wiało, a to są dane średnie za rok, tylko takie mają sens.
- 0 1
-
2023-11-06 08:44
Dla wszystkich. (2)
Nikt nie chce wdychać spalin.
- 14 60
-
2023-11-07 06:59
Ja też chcę
- 1 2
-
2023-11-07 00:09
ja chce, i co teraz? napisales ze nikt nie chce, wiec klamales
- 5 2
-
2023-11-06 09:52
(13)
W okresie zimowym zasieg tych autobusow spadnie do 100 km. A co roku z powodu utraty pojemnosci akumulatorow o 10% bedzie spadal, wiec w ciagu 10 lat nie beda w stanie nawet odpalic. Autobus spalinowy dieasla bedzie jezdzil dlugie dekady o ile bedzie dobrze serwisowany, a spaliny przy obecnej technologii filtracyjnej i samego paliwa juz tak nie szkodza jak dawniej.
- 572 31
-
2023-11-07 06:40
Racja
Elektryki to szrot na dotacjach
- 5 0
-
2023-11-06 15:48
nie znam się to się wypowiem ;)
- 1 6
-
2023-11-06 10:37
(6)
Jaki autobus teraz jeździ "długie dekady"? Tabor wymienia się co kilka lat, a producenci z reguły dają gwarancje na akumulator trakcyjny czyli "baterie" na ok. 8 lat. Bardziej liczy się ilość cykli ładowania niż sam wiek ogniw.
- 10 34
-
2023-11-06 16:17
z takim podejściem to chyba wielu polityków teraz działa
czyli byle do końca kadencji a potem jakoś tam będzie w jakieś radzie nadzorczej jak nie wybiorą ponownie. Te autobusy powinny śmigać 24/24 przez 7 dni w tygodniu. One były kupione aby oszczędzać na paliwie tyle i tylko tyle. Średni przebieg autobusu według statystyk to 1,5 - 2 mln kilometrów (tyle dawały radę Neoplany, stare Solarisy pomimo, że
czyli byle do końca kadencji a potem jakoś tam będzie w jakieś radzie nadzorczej jak nie wybiorą ponownie. Te autobusy powinny śmigać 24/24 przez 7 dni w tygodniu. One były kupione aby oszczędzać na paliwie tyle i tylko tyle. Średni przebieg autobusu według statystyk to 1,5 - 2 mln kilometrów (tyle dawały radę Neoplany, stare Solarisy pomimo, że skrzypiały czy pierwsze Citaro). Jesli nowe wynalazki pomimo, że są droższe 2-3 razy o zwykłego mają się wysypywać po 8 latach i przebiegach rzędu 500-800 tys to niech sobie je zabiorą.
- 13 0
-
2023-11-06 15:38
Stąd większa ekologia!
Wiadomo że jak się tabor wymienia co 8 lat to jest ekologiczniej!
- 2 1
-
2023-11-06 10:46
Buhaha (1)
Jaki tabor wymienia sie co kilka lat? Hmm chociażby solarisy i MAN'y w GAiT są z normą euro iii czyli roczniki około 2000 :) czyli 20 lat mają :) I mniej więcej co tyle obecnie wymienia się autobusy.. ba sam Gdańsk w drodze do niskopodłogowości kupował autobusy 10 Letnie
- 39 1
-
2023-11-06 16:19
Stare Neoplany były bardzo trwałe
i raczej nie porównywałbym ich do nowych plastikowych zabawek
- 10 2
-
2023-11-06 10:53
A myślisz, że jak wymieniają (1)
Tabor to go złomują? Sprzedają dalej do biedniejszych krajów.
- 20 0
-
2023-11-07 06:48
To są jeszcze biedniejsze kraje niż Polska???
Normalnie nie wierzę że są jeszcze biedniejsze kraje niż Polska...
- 0 0
-
2023-11-06 10:30
dobrze gada - polać mu :) (3)
elektryki to totalny niewypał
- 63 5
-
2023-11-06 10:42
(2)
Dokladnie,swieta racya.
Kto mial kase wziac,tez wzial :)- 39 4
-
2023-11-06 15:55
Autobus MAN, to chyba Niemiec wziął pieniądze. (1)
A czy przy okazji nie odpalił komu trzeba, to już się nie dowiemy, bo na szczęście PIS już nie rządzi, a CBA zlikwidują.
Inna sprawa, że wszystko jest legalnie, bo Niemcy mają papier, który mówi, że przejeżdżają do 400km. Co prawda po dwupasmówce bez przystanków i do tego z 10 dziennikarzami i inżynierami na pokładzie, ale przejechał!!!
rozwiń...A czy przy okazji nie odpalił komu trzeba, to już się nie dowiemy, bo na szczęście PIS już nie rządzi, a CBA zlikwidują.
Inna sprawa, że wszystko jest legalnie, bo Niemcy mają papier, który mówi, że przejeżdżają do 400km. Co prawda po dwupasmówce bez przystanków i do tego z 10 dziennikarzami i inżynierami na pokładzie, ale przejechał!!!
Kto mógł przewidzieć, że w Gdańsku autobusem będzie jeździć 120 osób, i że będzie czasem pod górkę i że będzie mnóstwo świateł i przystanków. No kto? Kto to mógł przewidzieć?. Nikt. Po prostu zdarzyło się, pieniądze poszły i niestety niczego już nie zmienimy. A już na pewno nie zmienimy władzy. Kocham Olę!- 11 4
-
2023-11-06 16:12
w dodatku z górki z wiatrem
i bez wachlowania pedałem przyśpieszenia
- 6 0
-
2023-11-06 09:52
Linie nocne (26)
Czy nie miałoby najwięcej sensu, żeby wpuścić te autobusy na linie nocne, skoro w korkach nie wyrabiają w Gdańsku całego dnia? Rozwiązałby się przy tym problem autobusów stojących przez długi czas na przystankach i pętlach z włączonym silnikiem w nocy - na Łostowicach notorycznie stoją i warczą tymi dieslami po 20 minut
- 348 16
-
2023-11-07 14:51
Linie nocne odpadają...
Na szczęście jeszcze nikt na ten pomysł nie wpadł, i oby długo tak się utrzymało, linie nocne mają całkowicie inną charakterystykę jazdy niż linie dzienne, baterie padały by jedna po drugiej a i komfort i bezpieczeństwo spowodowane nadmierną masą pojazdu i efektem kołysania nie były by dobrze odebrane na "N-kach". Moim zdaniem już wystarczająco mocno rozkłady jazdy przez ZTM są wyśrubowane, żeby puszczać tam pojazdy elektryczne.
- 0 0
-
2023-11-06 13:27
idea była taka by redukować spaliny w szczycie dnia a nie w nocy gdy ulice są puste (1)
- 2 5
-
2023-11-07 10:14
Ale one się nie nadają do jazdy w szczycie. Chyba że będą kursować między "dworcem" a "lotem".
- 0 0
-
2023-11-06 12:41
No ale nie wiem czy słyszałeś... (1)
Pomysł mistrzów planowania z GAiT jest taki, by elektryki zastąpiły wszystkie autobusy spalinowe. Jeżeli do tego dojdzie, to od rana do nocy będzie czekał aż autobus się naładuje i podjedzie na przystanek. No ale na razie spokojnie, to na razie testy i wdrażanie.
- 15 1
-
2023-11-06 16:27
Nie wiem czy wiesz, ale mistrzowie z UM w Gdańsku planowali wycięcie całego pasa lasu wzdłuż plaży i odtworzenie wydm
czemu przyklepywała ochoczo deweloperka, ale ich plan spalił na panewce, bo Urząd Morski dowiedział się o tym z mediów....tak że wiesz, ten tego, nie liczył bym na logikę w wielu przypadkach tego dziwnie zarządzanego miasta.
- 11 0
-
2023-11-06 11:32
Na linie nocne...
Ich nikt nie da, bo po pierwsze muszą robić za wizytówkę miasta, a po drugie w nocy jeszcze zniszczą, albo zarzygają.
- 23 2
-
2023-11-06 11:31
w nocy na łostowice nie jeżdza autobusy
- 3 0
-
2023-11-06 10:23
NIE w nocy trzeba mieć zapalone światła co ograniczy zasięg o 25%
- 15 2
-
2023-11-06 10:20
Takie elektryki
To wywalanie kasy w Błoto ,nie są eko ,trują środowisko 3X więcej nie wspomnę o kosztach.
- 41 3
-
2023-11-06 10:06
Nie bo taryfa energii nocna jest najtańsza i w tedy one powinny być ładowane (7)
ładowanie w dzień to 3x droższe ładowanie. Po za tym problemem nie jest korek a wzniesienia, masa i temperatury czyli 2/3 czasu muszą te autobusy albo ogrzewać albo chłodzić a to bardzo dużo energii zużywa. Większość firm więc montuje spalinowe ogrzewanie do autobusów elektrycznych więc już nie są w 100% ekologiczne. Po prostu te autobusy nie nadają się do takiego miasta jak Gdańsk z tyloma górkami... Jeden jeździ na linii 110 do Lotniska więc musi pokonać około 160 metrów wzniesienie!!!
- 27 9
-
2023-11-06 14:27
Ale mi ekologoa jak większość firm montuje spalinowe ogrzewanie do autobusów elektrycznych.
Maja byc elekttuczne aby wreszcie ktos zrozumial ze zieloni to niedojrzali czerwoni.
- 12 1
-
2023-11-06 11:08
Najtańsza to może jest taryfa dla odbiorców detalicznych. (4)
Uważasz ogromne przedsiębiorstwo, które może się związać dowolną umową z innym przedsiębiorstwem za detalistę?
Problemem jest ogrzewanie i chłodzenie ale nie wnętrza kabiny, a zestawów akumulatorów - one pracują optymalnie tylko w ściśle określonych przedziałach temperaturowych. Właśnie to pochłania najwięcej energii, wcale nie ogrzewanieUważasz ogromne przedsiębiorstwo, które może się związać dowolną umową z innym przedsiębiorstwem za detalistę?
Problemem jest ogrzewanie i chłodzenie ale nie wnętrza kabiny, a zestawów akumulatorów - one pracują optymalnie tylko w ściśle określonych przedziałach temperaturowych. Właśnie to pochłania najwięcej energii, wcale nie ogrzewanie wnętrza - to pochłania stosunkowo niewielką ilość energii.
Te autobusy nadawałyby się ewentualnie jako PKS-y, na trasach do max 200-300km od zajezdni, z obowiązkowymi ładowarkami w miejscach docelowych.
Wywalanie ponad 50mln na zakup protez, które praktycznie do niczego się nie nadają, by być na siłę "eko", zamiast eksploatować do końca autobusy, tańsze, działające tak, jak przewidziano i które zapewniają bezproblemową obsługę linii, to jest typowo ... (niech każdy sobie dopowie, bo mnie znowu zbanują ;) ).- 18 0
-
2023-11-07 07:14
Duże przedsiębiorstwa nie mają tarczy więc płaca za prąd nawet 1,4 zł / kWh i dla nich ma to znaczenie w której taryfie (1)
Ogrzanie akumulatora jest i potrzebne ale to można zaprogramować w większości aut i autobusów i on będzie ogrzany jak już ma ruszyć jeszcze z gniazdka a po tem ogrzewa się już sam podczas rozładowania. Wyjątkiem to mrozy po niżej -5C gdzie faktycznie musi być dogżany. Natomiast wnętrze szybko się wychładza i to pobiera mnóstwo energii. Zobacz że
Ogrzanie akumulatora jest i potrzebne ale to można zaprogramować w większości aut i autobusów i on będzie ogrzany jak już ma ruszyć jeszcze z gniazdka a po tem ogrzewa się już sam podczas rozładowania. Wyjątkiem to mrozy po niżej -5C gdzie faktycznie musi być dogżany. Natomiast wnętrze szybko się wychładza i to pobiera mnóstwo energii. Zobacz że popularna Falerka Elektryczna ma 2 kW i jest w stanie ledwo podgrzać w zimę małe pomieszczenie szczelnie zamknięte a tu mówimy o autobusie gdzie co kilka minut kilka par drzwi jest otwierane. Tu trzeba i z 12 KW podczas mrozów. Tak więc musza powstać szybko stacje do podładowania autobusów na stacjach końcowych aby nawet jak stoi 15 minut był ładowany. Jakiej pojemności są akumulatory w tych autobusach? 350...450kWh?
- 2 0
-
2023-11-07 16:36
Racja z tym ogrzewaniem - to wnętrze nie akus pochłania energię.
- 1 0
-
2023-11-06 12:45
Jeszcze niech powycinają z nich DPFy, to będzie jeszcze taniej :) (1)
Logika Janusza boli...
- 1 11
-
2023-11-06 16:25
logikę masz na badaniach technicznych
jak przyjeżdża złom z lat 80. z którego rury leci niebieski dym i je przechodzi a równolegle auto spełanijące kilka generacji normę wyżej nie przechodzi, bo kilkanaście procent więcej tlenków na badaniu wywala (ale kilkaset razy mniej niż stary rupieć)
- 4 0
-
2023-11-06 11:03
problemem jest to że wartości nominalne może i są do osiągnięcia
ale w warunkach teoretycznych, czyli takich jakie nie występuja w rzeczywistości a zostały wymyślone na potrzeby testów
- 23 0
-
2023-11-06 10:05
pytanie czy jesteśmy aż tak bogaci żeby kupować kapryśne autobusy (8)
które zamiast ekploatować dla naszych potrzeb (a wiadomo jak niedomaga komunikacja miejska) to stoją sobie większosć czasu i trzeba grzecznie się dostosować do ich kapryśnej pracy bo one maja szczególne wymagania
- 65 3
-
2023-11-06 15:27
Post factum (1)
już je kupiliśmy. Twój komentarz nic nie wnosi. Natomiast autor komentarza głównego próbuje znaleźć rozwiązanie / zastosowanie dla tych "kapryśnych" autobusów.
- 7 2
-
2023-11-07 05:51
genau
dokladnie
- 1 0
-
2023-11-06 10:38
kapryśne mamy władze (5)
i unijne dyrektywy
- 43 5
-
2023-11-06 16:28
W Gdańsku ? ;P
- 2 0
-
2023-11-06 10:56
Większość tego chciała i nadal chce :) (3)
- 19 8
-
2023-11-06 16:21
Większość nie wie nawet skąd się prąd bierze i nie rozróżnia napięcia od natężenia, nie mówiąc o częstotliwości
więc to słaby argument
- 12 1
-
2023-11-06 14:24
Jak chciala to wszystkie powinny byc elektryczne aby mogly stanac. Ciekawe czy wtedy ludzie zmadrzeja. (1)
- 18 3
-
2023-11-07 05:50
jak zmondrzeja :P
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.