• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

Maciej Korolczuk
6 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (783)
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.



Autobusów elektrycznych w Trójmieście powinno być:

Nowe autobusy na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.

W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.



- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.

Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich



Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.

- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
15:03 24 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 31 PAźDZIERNIKA 23 12:17)

Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)

Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej
Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej


Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.

Rozkłady jazdy na żywo



Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.

- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.

Zobacz jak wyglądają nowe autobusy


GAiT: Dopiero się wdrażamy



O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.

Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.


Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.

- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.

Miejsca

Opinie (783) ponad 20 zablokowanych

  • Ważne, że kontrakt jest "wydajny". Koniaczek? (17)

    • 158 5

    • Bo jest, w cenie wypożyczenia masz paliwo, obsługę, remonty.. (10)

      A i tak kosztowało to taniej, niż zbudowanie prototypu polskiego auta elektrycznego który nawet nie jeździ. Koniaczek?

      • 5 32

      • Na szczęście teraz wszystko wróci wreszcie do normy (5)

        Zamiast polskich elektryków będziemy kupować elektryki niemieckie. Fur Deutschland.

        • 36 5

        • Było dobrze, bo przecież kradli zgodnie z procedurami, jak powiedział ostatnio Horała. (1)

          • 8 25

          • Nic takiego nie powiedział

            Jest już po wyborach. Nie musisz już kłamać i manipulować.

            • 25 4

        • Halo, już po wyborach, już nie płacą za takie wpisy (2)

          • 13 11

          • Juz po wyborach a oni dalej kradną (1)

            Nic się nie zmieniło, zwłaszcza w TVPis

            • 5 20

            • Afera autobusowa w Gdańsku nie ma związku ani z Horałą, ani z PiS.

              Napisz co sądzisz o tej sprawie.

              • 5 0

      • (1)

        Paliwo do elektryka? Czyli płacą rachunki za prąd z zajezdni?

        • 14 0

        • Wie, że gdzieś dzwonią :) Ewidentnie pomyliły mu się elektryki z wodorowymi.

          • 1 1

      • zbudowano prototyp polskiego auta elektrycznego. (1)

        I to jeżdżący i przygotowany do produkcji
        Poszukaj Vosco.

        Niestety, sponsorowi się zmarło.

        • 5 1

        • W istocie fajna koncepcja ale prototyp wystawowy ma pasowanie poszycia godne produkcji FSO 125P

          • 0 0

    • No tak

      • 0 0

    • Dlaczego tak mocno grzeją

      W autobusach.... Oszczędność?

      • 2 0

    • Koniaczek i to podwojny, bo teraz mnie stac :-)))) (1)

      • 10 0

      • Dokładnie, nie moje pieniądze więc mnie stać...

        • 5 1

    • Może da się jeszcze oddać te autobusy w ramach reklamacji i odzyskać pieniądze ?

      Do jazdy na dodatkach to nieporozumienie.

      • 2 0

    • Danzig wspiera swoich.Nikt tego. Ie chce kupowac ,ale lojalni wlodarze wspomoga.

      • 1 0

  • (14)

    Od początku wiadomo że to pic na wodę.Europa zajmująca 12% powierzchni planety chce zmienić cały świat...To kompletnie bez sensu.Eko nie ma sensu,zresztą Niemcy wracają do węgla.A spalinowe i dizle jeszcze 100 lat będą jeździć.

    • 168 17

    • Tu chodzi o wyłupienie kasy od (3)

      naiwnych europejczyków i o nic innego!
      Siano siano siano!

      Wymyślone opłaty UE, które napychają kieszeń eurokratom a Ci za to mają rejsy statkami na mazut albo tysiące lotów samolotami napędzanymi ropą ale to wszystko w trosce o klimat!

      • 31 0

      • (1)

        Wszystko OK, ale o samolotach na ropę to jeszcze nie słyszałem :)

        • 0 0

        • A na co? Ropa, z ropy, jeden czort.

          • 0 0

      • Obecnie większość statków zużywa paliwo nisko siarkowe 0.1% (MGO)

        W Europejskich akwenach jest strefa SECA.

        • 0 0

    • Kolejny ignorant... Idź do szkoły się uczyć historii. (4)

      Ta Europa od około 3 tysięcy lat decyduje o losach całego świata i nie ma żadnego powodu żeby przez kolejne tysiące lat było inaczej. Tylko biedni pisowcy ze swoimi kompleksami nie wierzą w naszą wspólną potęgę.

      • 3 31

      • Nie take cywylyzacje upadały

        • 9 0

      • nie ma żadnej naszej wspólnej potęgi jak to ci do bani wlewają (1)

        Jest potęga Niemiec i Francji a reszta to ogryzki, UE obecnie to tak naprawdę 4 Rzesza, wszystko co jest uchwalane jest zgodne z interesem Niemiec i Francji. Jeśli na jakimś polu zaczynamy ich dościgać (np transport, produkcja rolna, koszty pracy) to nagle pojawiają się przepisy które uderzają w nas albo inne państwa. Trzeba być ślepym cepem, żeby tego nie zauważyć.

        • 18 0

        • Na ale za to możesz powiedzieć że należysz do współczesnego wolnego świata, a że masz milion nakazów, zakazów podatków i opłat to już się przymyka oko.

          • 1 0

      • Głupiś jak but

        Chiny czy Indie naprawdę nie muszą już nikogo prosić o pozwolenie na robienie tego czy tamtego. Zatrzymałeś się w epoce kolonialnej, a świat dokoła pędzi do przodu.

        • 5 1

    • Spóźniłeś się. Nie jesteś pierwszy. Premii za wpis nie będzie! (3)

      • 0 5

      • takie fakty są (2)

        spuszczają się na Unii i dowalają chore podatki gdy równolegle cała Afryka, Ameryka Południowa, Indie i Rosja i połowa Azji ma w to wywalone na całego. Ktoś tym s**** tworzącym dyrektywy i chore prawo z UE powinien to uświadomić bo chyba po omacku chodzą. Francja i Niemcy przez dziesięciolecia rozwijały się bez ograniczeń a po osiągnieciu pewnego poziomu narzucają eko schematy całej UE. Jak dojdziemy do ich poziomu startowego możemy dyskutować na ten temat tak jak robią to politycy Chińscy - powiedzieli wprost że u nich zaczyna się zielona rewolucja ale jej prawdziwy start planowany jest na 2065 rok. U nas też powinno być podobne podejście do tematu, tym bardziej że mamy własne zasoby paliw kopalnych.

        • 10 0

        • Fakty są takie (1)

          Że te unijne ekooszołomy nie spadają wraz z deszczem tylko ktoś (społeczeństwa UE) ich wybiera. Skoro więc ludzie głosują na tego typu kandydatów, to wniosek jest taki, że najwyraźniej im to pasuje. Czyż nie?

          • 2 0

          • Z tym głosowaniem to nie jest tak prosto ponieważ zawsze głosujesz nie na tego ogarniętego bo ich po prostu nie ma tylko na mniejsze zło.

            • 1 0

    • Kiedy nowe dotacje?

      Wymień elektryka na diesla za dopłatą. xD

      • 2 0

  • Hahahaha (8)

    A co to będzie jak przyjdą mrozy .

    • 168 5

    • Ciekawe jakie zdanie, prywatnie mają pracownicy ZTM i magistratu w sprawie tych zabawek na prąd? (1)

      Urzędowo i przed kamerami wszyscy muszą mówić jednym głosem a jak jest poza kamerami w rozmowach prywatnych...

      • 28 0

      • Dobrze piszesz.

        Jednak nie podjudzaj do bicia.

        • 1 2

    • Generatory diesla pójdą w ruch (4)

      A w Olsztynie niemal dwukrotnie jest powiększana sieć tramwajowa - koszt około 400 mln. A Gdańsk na same elektryczne i wodorowe budy wydał z 250, do tego Fala, Mevo - ale kto bogatemu zabroni.

      • 25 1

      • U nas sieci tramwajowej powiększyć nie można, bo paru frustratów boi się o miejsca na swoje samochodziki... (2)

        I tak się toczy ósmy rok...

        • 3 14

        • nawet metro można jak się uprze

          Nie da rady pociągnąć tramwaju np. od Moreny w dół i dalej Słowaka do GB?
          A szybki tramwaj już dawno powinien być rozbudowywany w kierunkach:
          - lotnisko: przez Matarnię do Banina
          - Kokoszki i dalej do Żukowa
          - przez Kowale do Kolbud
          Mam policzyć ile nowych torów powstało przez ostatnie 20 lat w Gdańsku? 5 km? Toż to żenujące.

          • 4 1

        • Całe dekady plan przewidywał puszczenie tramwaju śladem Do Studzienki

          No ale przyszły eko oszołomy w rajtuzach i okazało się że najlepszy dla tramwaju jest slalom specjalny uliczkami Wrzeszcza zakończony ujściem przez cienką jak du*a węża Bohaterów Getta

          • 6 1

      • Zapomniałeś o Tristarze.

        • 0 0

    • Zamarzną i zmarzną

      Najpierw kupią a później zastanawiają się czy pomyśleć było przed czy po.

      • 1 0

  • Elektryki przynajmniej jezdza. Chwala za to (4)

    FALA jak nie działała tak nie działa. Przepuścili na projekt FALI 160 mln. Projekt absurdalny bo wystarczyło kupic lub wynająć biletomaty do pojazdów za ułamek tej ceny. No ale wtedy kolesie w innobaltica nie mieliby swoich lukratywnych posad. Na ich pensje bedxie szło 25 mln rocznie. Gdzie jest NIK?

    • 191 10

    • Nadal walczy z PiSem. (3)

      • 19 1

      • Nik dostal.lapowe wiec ma to w d...

        • 3 0

      • w sumie fakt (1)

        NIK to przystawka PO

        • 9 1

        • Ale bredzisz. To tylko efekt uboczny tego, że Pancerny Marian pożarł się ze swymi partyjnymi kolegami. Nic ponadto.

          • 0 0

  • (5)

    Dawać ikarusy na stan

    • 96 4

    • zaraz wpadna na pomysl (2)

      ze mozna napedzac elektryki z trakcji zamiast wozic baterie. I tak wymysla znowu trolejbus...

      • 21 0

      • Trajtki są oki

        • 2 0

      • Poprawnie jest: trojlebus. Wiem, bo tak mówiła baba od polskiego w liceum. Piątka w Gdyni. Tłuczkowska to była potęga umysłu.

        • 0 1

    • I ogórki !!!! (1)

      • 4 0

      • z korniszonkami

        • 0 0

  • To po co chwalili sie że pokona 400 km, skoro wiedzieli ze to jeste nie realne (10)

    W warunkach miejskich - gdańskich

    • 174 1

    • To proste - żeby było społeczne przyzwolenie.

      • 52 2

    • Flamingi jak zwykle na kłamstwie jadą.

      • 36 1

    • A jak bateria na dachu waży 6-8 ton to ile cały pojazd z pasażerami? (1)

      I jak to się ma do osiedlowych dróg którymi muszą te autobusy jeździć?

      • 30 0

      • Tak samo jak betoniarki, które nimi jeżdżą bez przerwy.

        • 1 12

    • (2)

      Miał jeździć 400km w warunkach miejskich, ale okazało się w praktyce, że tutaj są specyficzne warunki gdańskie tzn. warunki miejskie, więc wychodzi 250km. Zresztą po co zadajecie niewygodne pytania. Władza musi trwać, głupoty trzeba realizować i dostaniecie taką odpowiedź jaka w danym momencie pasuje. Esencja szacunku władzy do przeciętnego człowieka.

      • 36 0

      • Nie ma się co dziwić

        Co chwila światła albo przejście naziemne wzdłuż tunelu...

        • 8 0

      • Czyli nonsens jest sensem demokracji?

        • 7 0

    • Tak to jest z tymi elektrykami - wszystkie, elektryczne pojazdy są znacznie cięższe od ich spalinowych odpowiedników - znacznie bardziej przez to, niszczą drogi, bardziej hałasują i zużywają się szybciej opony....

      • 16 0

    • A ja bym się bała (1)

      Jechać z takim obciążeniem nad głową. 6- 8 ton na dachu? Do elektryka nie wsiadam.

      • 4 0

      • Też chciałem poruszyć tę kwestię

        6-8 ton bezpośrednio nad głowami ludzi? Pojęcia o tym nie miałem. Kto i dlaczego wpadł na taki pomysł? Jaką stabilność może mieć taki pojazd?

        • 2 0

  • badziew (11)

    po prostu... TIR-y też będa robić na bateryjki ?

    • 110 7

    • I koparki.pujdzmy dalej i zrobmy ekektryczne czolgi co nie truja srodowiska a jedynie niszcza i zabijaja ludzi buahaaa (1)

      • 24 2

      • Greta to lubi!

        • 12 0

    • No pewnie, przecież elektryki to teraz płonąca okazja

      • 11 2

    • Przecież już takie są.

      Gdybyś chciał to byś takie informacje znalazł.

      • 7 0

    • W Niemczech testowali TIRy z pantografami. (1)

      • 4 1

      • I jak wypadły te testy?

        • 0 0

    • Juz robia

      • 4 0

    • tak, na paluszki

      • 3 0

    • Tiry i koparki elektryczne są już w seryjnej produkcji. (2)

      • 0 1

      • (1)

        chyba z lego

        • 4 0

        • To Ci się udało!

          • 0 0

  • Najpierw należy dopracować technologię. (1)

    Zielone technologie są jeszcze w powijakach. Zarówno metody pozyskiwania zielonej energii, jak i metody jej wykorzystania. To wszystko jeszcze ma tak zwane choroby wieku dziecięcego i wymaga dopracowania. Za szybko to wdrażamy i ponosimy zbyt duże koszta zielonej transformacji.

    • 138 6

    • ta technologia nie jest do recuklingu ;) ot co żaden entuzjasta eko tego nie wspomina.

      • 7 0

  • Rzeczywistosc vs oczekiwania (3)

    Nie ma co ukrywac, pomysl byl piekny. Zielona energia, zero smrodu, ciszej, jestesmy tacy postepowi, nowoczesnie, zachodni. A tu klops, jest drogo, niebezpiecznie (sprobuj ugasic elektryka) i nieefektywnie. Jestem jednak spokojny, te cale e-auta to chwilowy trend zielonych. Nie jestem jednak za smrodem spalin, zeby nie bylo. Wole zapach swojej dziewczyny. Natomiast czas nowych technologii jeszcze przyjdzie i w koncu przerzucimy sie na cos bardziej prxyszlosciowego. Moze kosmici podrzuca pomysl? Amerykanie na pewno by cos o tym wiedzieli :)

    • 78 16

    • Nie bądz naiwny

      Zieloni to fanatycy i nie odpuszcza bez wzgledow na koszty!

      • 34 1

    • (1)

      Ta cała ekomobilność może mieć sens wyłącznie wtedy, gdy całą potrzebną energię będziemy pozyskiwać wyłącznie ze źródeł odnawialnych i z atomu. To trzeba było rozwinąć na początek, a zabrali się za to z d... strony.

      • 2 0

      • Czyli jak zawsze.

        • 1 0

  • Hahahaha (4)

    Znaczy kupiliśmy bardzo drogie autobusy i będziemy wykorzystywać tylko 50% ich możliwości bo w Gdańsku są górki czym absolutnie zaskoczony jest GAiT. No trzymajcie mnie. Tak samo jak przepłacone autobusy wodorowe. Ważne że królowa przy nich sobie zrobiła zdjęcie i cyk, zadowolona

    • 270 10

    • CBA powinna zbadać przetarg i go uniewaznić (3)

      Skoro wygrala oszukańcza niemiecka oferta a wydajność była kryterium przetargowym. A i pytanie retoryczne: jak w umowie miasto zabezpieczyło się na wypadek dostarczenia niezgodnych ze specyfikacją produktów? Jest punkt "pogrozimy wtedy palcem i powiemy nu nu nu!"?

      • 37 0

      • fir do jcz land

        • 11 2

      • Dlatego PO zlikwiduje CBA (1)

        • 10 1

        • Dojczland und usrael

          Jesteśmy kolonią i państwem teoretycznym

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane