• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

Maciej Korolczuk
6 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (783)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.



Autobusów elektrycznych w Trójmieście powinno być:

Nowe autobusy na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.

W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.



- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.

Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich



Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.

- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
15:03 24 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 31 PAźDZIERNIKA 23 12:17)

Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)

Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej
Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej


Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.

Rozkłady jazdy na żywo



Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.

- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.

Zobacz jak wyglądają nowe autobusy


GAiT: Dopiero się wdrażamy



O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.

Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.


Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.

- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.

Miejsca

Opinie (783) ponad 20 zablokowanych

  • "W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy"

    No co za zaskoczenie.
    - Panie, a te autobusy to ile przejadom?
    - 400km
    - nooooo! to bierzemy!
    - a testy drogowe?
    - paaanie, jak pan mówi, że 400 to na pewno będzie 400. Bierzemy!

    • 45 1

  • Samochody elektryczne nie są ekologiczne! (14)

    Nie powielajcie tych bzdur!
    Poczytajcie jakie są koszty budowy, zwłaszcza akumulatorów oraz co się robi ze zużytymi bateriami i jakie są tego koszty.

    • 181 11

    • no i skąd pochodzi te ekologiczna energia (3)

      Głównie z węgla

      • 34 2

      • ze Slonca

        wody i wiatru.

        • 2 17

      • W tej chwili głównie z paneli słonecznych. (1)

        • 1 11

        • W Polsce?

          • 2 1

    • Jak co sie robi?wywozi statkami do bangladeszu a tam dzieci w klapkach wala mlotkami aby z nich kwas wyciagnac hihihii (1)

      Ekolog

      • 21 1

      • Ale to jest za miastem więc jest spoko i eko.

        • 0 0

    • Zwłaszcza artykuły od ekspertów na FB

      • 3 0

    • Bzudra (4)

      Nawet gdyby jeździć elektrykiem zasilanym na prądzie z węgla to emituje całościowo mniej CO2 niż spalinówka.

      • 7 17

      • Ta, szczególnie podczas produkcji

        • 11 0

      • A ile produkuje samolot? Czemu nie przykleisz się do pasa startowego? A nie czekaj... jak pojedziesz na wakacje do Tunezji...

        • 5 0

      • Dolicz ślad węglowy przy produkcji

        Elektro szajs nie ma startu do nowoczesnego auta spalinowego

        • 6 0

      • popłynąłEŚ

        popłynąłEŚ
        i to grubo.....

        • 0 0

    • Zużyte baterie wykorzystuje się do przydomowych magazynów energii.

      Koszty są ujemne, bo takie baterie chodzą za niemałe pieniądze.

      • 4 10

    • Ekologia po Europejsku - wszystko co się zużywa wywozimy do Afryki i tam zakopujemy

      tak jest w przypadku łopat od elektrowni wiatrowych a jak będzie w przypadku akumulatorów? Akumulator po paru latach traci pojemność, szczególnie ten intensywnie eksploatowany. Taki autobus po 3 latach przejedzie już tylko 120km a co z wymianą akumulatorów? Jakie koszty, ile za utylizację? Szaleństwo eko zasłania spokojne życie. Popatrzcie na taką amerykę, oni mają wyebane na wszystko - my w Europie mamy się żreć, oni trują świat bez opamiętania.

      • 6 0

  • Jestem rozczarowana tymi autobusami. Bardzo ale to bardzo niewygodne. Plastikowe twarde siedzenia obciągnięte cienkim materiałem. Łokcie obijają się o wewnętrzne parapety. Poza tym w środku są głośne. Nie tego się spodziewałam. Niefunkcjonalnie są też zabudowane przednie nadkola. Nie można tam położy torby bo są fikuśnie wygięte. A można było zrobić półki jak w spalinowych Manach.

    • 37 4

  • A wiec w zime bedzie zimno a w lato gorąco bo trzeba prąd oszczędzać by mogło jeździć, Bareja by tego lepiej nie wymyślił (1)

    Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych

    • 49 1

    • Wystarczy jak w zimie utrzymają temperaturę około 0 stopni.

      • 3 0

  • Poczekajcie na mrozy. Zasieg to będzie 100-150 km

    • 38 2

  • ojej narracja sie posypała

    pora na mądrość etapu

    • 35 1

  • (1)

    reklamacja za kłamstwo, oddać to gów..no , zwolnić tego co podpisał umowę ,teraz są nowe za rok 120km jak przejadą to będzie dobrze ,tylko wodorowe !!

    • 33 2

    • A gdzie tam zwalniać, jeszcze odprawę dostanie.
      Od razu do sądu. Byle nie gdańskiego bo tam to towarzystwo wzajemnej adoracji jest, co można było zauważyć podczas procesu Magdaleny "zapomniałam a poza tym jestem obłożnie chora i nie stawiam się na rozprawy" Adamowicz.

      • 10 0

  • Już widać oszczędzanie energii (2)

    kierowcy w 289 bardzo zwalniają wjeżdżając pod górkę w kierunku ul. Srebrnej.
    Teraz jeszcze ogrzewanie wyłączą, co by dalej pojechać :D

    • 41 0

    • (1)

      Tam ogrzewanie jest sterowane automatycznie, kierowca nie ma na nie wplywu

      • 3 0

      • Tak jak w PKP albo max albo wcale.

        • 4 0

  • Kolejna wtopa za nasza kase

    Powodzenia

    • 38 2

  • Testowanie na koszt podatnika. (1)

    Znowu trwonienie publicznych środków na nieracjonalne zakupy. Za jakiś czas cichaczem autobusy znikną za ułamek ceny, jak rowery Mevo 1. Dlaczego nikt nie zadał sobie trudu sprawdzenia co jeździ w innych metropoliach i jak się tam sprawuje?
    Niektóre z nich przeszły w 100% na tabor zasilany gazem ziemnym CNG. Nie kopci, o wiele mniejsza emisja CO2, nie ma tematu zasięgu, i nie niszczy dróg swoją wielką masą. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale na dziś jedyne mogące zastąpić silniki na olej napędowy.

    • 46 0

    • Byly w gdansku z 10 lat temu kilka autobusow na gas ziemny i po chwili zniknely

      Gorzelak

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane