- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (76 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (69 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (425 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (65 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (83 opinie)
Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy
Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.
Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.
W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.
- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.
Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich
Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.
- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha Zobacz więcej
Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.
Rozkłady jazdy na żywo
Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.
- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.
Zobacz jak wyglądają nowe autobusy
GAiT: Dopiero się wdrażamy
O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.
Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.
- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.
Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.
- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
Miejsca
Opinie (783) ponad 20 zablokowanych
-
2023-11-06 07:21
Najważniejsze że Niemcy (2)
Są zadowoleni z proniemieckiego magistratu.
- 71 9
-
2023-11-06 07:28
Daj spokój, już po wyborach, pogódź się z tym (1)
- 4 21
-
2023-11-06 08:25
Jeszcze przed wyborami samorządowymi
- 18 0
-
2023-11-06 07:22
porażka władz kolejny temat który wychodzi gorzej niż założenia
Czy platforma szuka już kontrkandydata do Pani Prezydent? Dajmy szanse demokracji!
- 53 2
-
2023-11-06 07:22
Rozumiem ze w umowie (4)
Są odpowiednie zapisy na wypadek gdyby przedmiot umowy był nie do końca zgodny z zamówieniem?
- 57 1
-
2023-11-06 07:29
Ale po co?
Poza tym premie juz podzielone.
- 21 1
-
2023-11-06 08:36
Jest zgodny z zamówieniem.
Taki autobus przejedzie 400 kilometrów latem, po płaskim i bez korków. Mniejszy zasięg to tylko wina użytkownika. Zakładamy się kto ma rację?
- 14 0
-
2023-11-06 10:38
ale po co skoro to są niemieckie autobusy dla Wolnego Miasta Gdańska
- 9 0
-
2023-11-06 16:02
Tak sa : "Kolejny koniaczek do kieszeni marynarki" i zasieg bedzie prawidlowy :-)))))
- 1 0
-
2023-11-06 07:24
Czy ktoś może zatrzymać wreszcie tych (pseudo)eko-oszołomów? (12)
- 84 5
-
2023-11-06 08:37
Sam się zatrzymaj. (11)
Lubisz wdychać diesla? Lubisz smog? Kochasz raka?
- 2 20
-
2023-11-06 09:05
"tłumokom" nie przetłumaczysz, szkoda twojego zdrowia (6)
Każdy myśli że jego rak nie dotyczy i nie będzie dotyczył, tylko innych, tamtych co prowadzą zły tryb życia.
- 0 15
-
2023-11-06 09:41
Nikomu nie przychodzi do głowy że spaliny samochodowe (5)
są główną przyczyną większości nowotworów. Cząsteczki spalin dostają się do krwioobiegu przez płuca i słabsze komórki w danym narządzie sobie nie poradzą.
- 0 8
-
2023-11-06 09:55
(3)
Wy ekooszołomy najpierw blokujecie auta zwężając drogi, produkując światła i przejścia naziemne a potem płaczecie że się trujecie. Wiadomo że największa emisja jest przy ruszaniu.
- 9 1
-
2023-11-06 13:47
na szczęście przyszłość samochodów spalinowych jest już przesądzona (2)
czy tego pieniacze chcą czy nie chcą. Możecie sobie szczekać dalej. Spaliniaki to już przeszłość jak furmanka z koniem. Jak sie nie podoba wyjazd do rosji, chin albo indi
- 0 8
-
2023-11-06 14:26
Sam sobie wyjedz c...u
- 6 0
-
2023-11-07 08:52
może sam wyjedź ekooszołomie najlepiej zamieszkaj pod wycieraczką KE
- 0 0
-
2023-11-06 15:34
Umieralnosc w miescie jest taka sama jak na eco wsi
A dlaczego? Spaliny, smog? Otoz nie. Jedzenie a raczej jego sklad, zarowno na wsi jak i w miescie obecnie ludzie zywia sie w marketach tym samym scierwem i to jest glowna przyczyna chorob.
- 6 0
-
2023-11-06 14:28
Człowieku, nie bredź. Poczytaj sobie jak wygląda utylizacja tego badziewia. (3)
a prąd to masz z czego ? EKO-ściema
To jest bardziej degradujące dla środowiska nisz diesle- 8 0
-
2023-11-07 07:00
inteligencją nie grzeszysz. To nie chodzi o ekologię. Znaczy chodzi ale jako dalsza perspektywa (2)
Chodzi o rewolucję przemysłową. Uniezależnienie się od arabów. Proces rewolucji się rozpoczął. Rozwój baterii dopiero teraz przyspieszy. Za 10-20 lat samochód będzie ładował raz dwa tygodnie przez godzinę. Era spalinowców się kończy tak jak skończyła się era parowców.
- 0 0
-
2023-11-07 08:53
(1)
OK ale czemu każecie nam już teraz kupować te szroty a nie za 20 lat jak już będą takie dopracowane.
- 0 0
-
2023-11-07 08:58
kto Ci karze kupować ?
Moment przejścia między technologiami nie będzie "wygodny" dla Kowalskiego. Najpierw będzie drogo żeby później było tanio. Przez jakiś czas auto zacznie być tylko dla bogatych. Zawsze tak było w historii jak wchodziły rewolucje.
- 0 0
-
2023-11-06 07:24
Przecież już w maju to było wiadomo (1)
Władze firmy już w maju dostały informacje że co innego zasięg "katalogowy" a co innego w gdańskiej rzeczywistości że wzgórzami morenowymi. Władze dopiero teraz ucząc się zarządzać? Co na to menadżer z Tarnowa?
- 62 1
-
2023-11-06 19:20
zaplecze techniczne.....
tam kierownictwo "wybitnie szkolone"...zasadnicze przyzakładowe..technikum zakładowe zaoczne...czego sie spodziewac....Wiatr powinnien to przewietrzyc...............
- 0 0
-
2023-11-06 07:25
(1)
Bardziej eko jest kupienie większej ilości autobusów spalinowych i ułożenie lepszych rozkładów, z mniej zatłoczonymi busami. Lepsza oferta = więcej korzystających = mniej aut na drodze = mniej spalin. Co z tego że autobus elektryczny jak jedzie raz na pół godziny i nie stanowi konkurencji dla aut prywatnych bo w ten tłok tylko uczniowie i emeryci pójdą.
- 97 4
-
2023-11-06 09:57
Uwaga w punkt. Mi obecnie pokonanie 17 km komunikacją miejską z dwoma przesiadkami zajmuje 1,5 do 2 godzin.
- 6 0
-
2023-11-06 07:25
I już wiadomo dlaczego kierowcy nie dostaną godnych podwyżek.... bo Gait kupił autobusy na prąd które nie spełniają swoich zadań no cóż...
- 58 1
-
2023-11-06 07:27
Dawid, dlaczego nie obliczyles czy wystarczy prądu?
- 25 4
-
2023-11-06 07:27
Ładowarki (1)
Czemu tylko na bazie? Na każdej pętli krańcowej przynajmniej jedna musi być, inaczej to nie ma żadnego sensu.
- 31 1
-
2023-11-06 10:01
Rozkład jest tak przeładowany, że nie mam czasu zrobić siku, a co dopiero ładować akumulatory.... no chyba, że strata koła to godzinka ładowania zapewniona.
- 4 0
-
2023-11-06 07:29
Borawski i Grzelak do dymisji (9)
wydaliście tyle pieniędzy . Naszych pieniędzy.
- 76 3
-
2023-11-06 07:57
Defraudacja publicznych pieniedzy jest dla wybranych (2)
Gorzelak od zlego slowa
- 14 1
-
2023-11-06 09:57
Jak Grzelak wydaje twoją kasę to nie powie złego słowa.
- 3 0
-
2023-11-06 17:38
Dokładnie tak. Życzę tym pijawkom szybkiego upadku, będzie nam łatwiej żyć bez pasożytów.
- 2 0
-
2023-11-06 08:39
Dobrze wydane pieniądze! (4)
Mniej smrodu diesla w mieście.
- 0 16
-
2023-11-06 10:00
(1)
Skąd was biorą?
- 4 0
-
2023-11-06 16:55
to są boty podobnie jak komentowane były artykuły na temat wirusa potem preparatów na niego, następnie ukrainy teraz ekopojazdów. Jak ludzie pisali inaczej niż ściek medialny wtedy wchodziły boty i krytykowały wszystkie komentarze niezgodne z linią. Trzeba się do tego przyzwyczaić i olewać bo to będzie już stały element dezinformacji
- 3 0
-
2023-11-06 17:36
Piszesz: "Dobrze wydane pieniądze! Mniej smrodu diesla w mieście" (1)
Czy masz problem z postrzeganiem rzeczywistości? Poszukaj z jakiego źródła bierze się prąd do ładowania tych autobusów. Zrób to sam, bo inaczej nie uwierzysz... Dopiero potem pisz, jak się sam uświadomisz. Ciekawe czy napiszesz to samo?
- 3 0
-
2023-11-07 08:56
A ja bym podpowiedział aby znalazł skąd biorą się materiały do akumulatorów. Przecież dzieci w klapkach nie mieszkają w mieście więc jest OK.
- 0 0
-
2023-11-06 17:31
Robią to od lat, nikt ich nie ruszy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.