• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe autobusy nie tak wydajne jak zapowiadano? GAiT: dopiero się wdrażamy

Maciej Korolczuk
6 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (783)
Najnowszy artykuł na ten temat Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.
  • Za 18 nowych autobusów elektrycznych Gdańsk zapłacił 62 mln zł.

Nie 400 km jak zapowiadano, a 200-300 km mogą pokonywać na jednym ładowaniu nowe autobusy elektryczne, które od trzech tygodni wożą pasażerów po ulicach Gdańska. O specyfice jazdy nowymi autobusami opowiedział nam jeden z kierowców. - Pojazd jest ciężki jak czołg. Ma sporo bajerów, ale w warunkach liniowych sprawdza się umiarkowanie - mówi. Spółka GAiT uspokaja: - Minęły dopiero trzy tygodnie. Dopiero wdrażamy się w ich obsługę.



Autobusów elektrycznych w Trójmieście powinno być:

Nowe autobusy na ulice Gdańska wyjechały w połowie października. Jest ich osiemnaście (dziesięć standardowych i osiem przegubowych). Gdańsk zapłacił za nie 62 mln zł.

Dodatkowo w zajezdni przy al. Hallera powstało 18 stoisk do ładowania. Ich paliwem jest energia elektryczna. Jak zapowiadały władze Gdańska - już podczas podpisania umowy z firmą MAN - na jednym ładowaniu każdy z nich powinien pokonać dystans 400 km.

W praktyce okazało się jednak, że jest on nawet o połowę mniejszy.



- To jak znikają z ulic rozładowane elektryki można w łatwy sposób sprawdzić na stronie cristalbus. W ich miejsce wypuszczane są autobusy spalinowe. Aby ukryć "podmianki" strona nagle się resetuje i dane znikają - opowiada nam jeden z kierowców.

Nie da się przejechać 400 km w warunkach miejskich



Jego zdaniem problem z zasięgiem autobusów elektrycznych pojawił się już podczas testów. Mimo szkoleń, kierowcy nie byli w stanie pokonać takimi pojazdami 400 km.

- Tu są morenowe wzgórza, linie są przeciążone, nie ma takiej siły, by autobusy były w stanie pokonywać na jednym ładowaniu takie dystanse. O tym, że temat jest delikatny przekonał się jeden z kierowców, gdy nie zorientował się w porę o niskim stanie baterii. Zamiast na przystanku końcowym musiał podmienić autobus na trasie, razem z pasażerami. Potem tłumaczył się z tego w specjalnym raporcie przed kierownikiem.
15:03 24 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 31 PAźDZIERNIKA 23 12:17)

Nowe elektryczne Many w Gdańsku więcej stoją niż jeżdżą (105 opinii)

Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej
Od momentu wprowadzenia ich do eksploatacji obserwuje ile wozów i na jakie linie wyjeżdżają - wniosek jest jeden - nie było dnia aby wyjechały wszystkie, 18 sztuk na miasto, a jak wyjeżdżają to najczęściej tylko na zadania szczytowe (czyli takie co rano jeżdżą, zjeżdżają do zajezdni i jeżdżą dopiero popołudniu). Dziś np. Tylko 5/8 przegubowych na mieście, z czego dwa tylko w godzinach szczytu. A co jeździ od rana do nocy? m.in. niezniszczalne, dieslowe 17-letnie Solarisy Urbino 12/18 z 2006 roku :)

Taki oto ich ekologiczny, wysoki (ironia) zasięg km, że nie mogą przejechać całego dnia haha
Zobacz więcej


Jak mówi nasz rozmówca, prawdopodobnie autobusy z napędem elektrycznym będą wkrótce jeździć tylko na tzw. dodatkach, czyli będą obsługiwały kursy wyłącznie w porannym i popołudniowym szczycie.

Rozkłady jazdy na żywo



Nowe autobusy od spalinowych różnią się nie tylko bardziej ekologicznym napędem, ale też specyfiką prowadzenia.

- Sam pojazd jest ciężki jak czołg. Czuć to podczas jazdy. Dociążają go szczególnie baterie na dachu, które ważą w zależności od długości autobusu od 6 do 8 ton. Przez to pojazd w trakcie jazdy delikatnie kołysze się na boki. Autobusy z racji większej masy są wyposażone w inne, dodatkowo wzmacniane - a przez to droższe - opony. Niestety, już pierwsze dwa-trzy tygodnie pokazały, że choć autobusy sprawiają pierwsze dobre wrażenie np. bogatym wyposażeniem typu czujnik deszczu wycieraczek czy czytanie znaków drogowych, to w warunkach liniowych sprawdzają się umiarkowanie. Ot droga zabawka - podsumowuje nasz rozmówca.

Zobacz jak wyglądają nowe autobusy


GAiT: Dopiero się wdrażamy



O ocenę wydajności nowych autobusów poprosiliśmy spółkę GAiT.

Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy miejskiego przewoźnika, tłumaczy, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km to "zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". A o takie w dużych miastach, takich jak Gdańsk, jest trudno.

- Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni - to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych - tłumaczy Dobrowolska.


Jak dodaje, obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale 200-300 km.

- A długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio ok. 250 km, tym samym nowe pojazdy są w stanie realizować, zarówno tak zwane dodatki, czyli przejazdy realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego, jak zadania całodzienne - mówi. - Zjazdy techniczne związane są z trwającą konfiguracją systemu zasilania pojazdów. Za nami dopiero pierwsze trzy tygodnie użytkowania nowych pojazdów elektrycznych. To czas, w którym w praktyce wdrażamy się w ich obsługę, w tym także m.in. w zakresie ekonomicznej jazdy i systemu zasilania pojazdów. Trwają prace nad docelową konfiguracją oprogramowania zasilania pojazdów, w tym systemu ogrzewania, która korzystanie wpłynie na funkcjonowanie nowych pojazdów elektrycznych.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.
  • GAiT tłumaczy, że obecnie, przy uruchomionym ogrzewaniu, nowe pojazdy realizują na gdańskich trasach zasięgi w przedziale od 200 do 300 km.

Miejsca

Opinie (783) ponad 20 zablokowanych

  • Najważniejsze że Niemcy (2)

    Są zadowoleni z proniemieckiego magistratu.

    • 71 9

    • Daj spokój, już po wyborach, pogódź się z tym (1)

      • 4 21

      • Jeszcze przed wyborami samorządowymi

        • 18 0

  • porażka władz kolejny temat który wychodzi gorzej niż założenia

    Czy platforma szuka już kontrkandydata do Pani Prezydent? Dajmy szanse demokracji!

    • 53 2

  • Rozumiem ze w umowie (4)

    Są odpowiednie zapisy na wypadek gdyby przedmiot umowy był nie do końca zgodny z zamówieniem?

    • 57 1

    • Ale po co?

      Poza tym premie juz podzielone.

      • 21 1

    • Jest zgodny z zamówieniem.

      Taki autobus przejedzie 400 kilometrów latem, po płaskim i bez korków. Mniejszy zasięg to tylko wina użytkownika. Zakładamy się kto ma rację?

      • 14 0

    • ale po co skoro to są niemieckie autobusy dla Wolnego Miasta Gdańska

      • 9 0

    • Tak sa : "Kolejny koniaczek do kieszeni marynarki" i zasieg bedzie prawidlowy :-)))))

      • 1 0

  • Czy ktoś może zatrzymać wreszcie tych (pseudo)eko-oszołomów? (12)

    • 84 5

    • Sam się zatrzymaj. (11)

      Lubisz wdychać diesla? Lubisz smog? Kochasz raka?

      • 2 20

      • "tłumokom" nie przetłumaczysz, szkoda twojego zdrowia (6)

        Każdy myśli że jego rak nie dotyczy i nie będzie dotyczył, tylko innych, tamtych co prowadzą zły tryb życia.

        • 0 15

        • Nikomu nie przychodzi do głowy że spaliny samochodowe (5)

          są główną przyczyną większości nowotworów. Cząsteczki spalin dostają się do krwioobiegu przez płuca i słabsze komórki w danym narządzie sobie nie poradzą.

          • 0 8

          • (3)

            Wy ekooszołomy najpierw blokujecie auta zwężając drogi, produkując światła i przejścia naziemne a potem płaczecie że się trujecie. Wiadomo że największa emisja jest przy ruszaniu.

            • 9 1

            • na szczęście przyszłość samochodów spalinowych jest już przesądzona (2)

              czy tego pieniacze chcą czy nie chcą. Możecie sobie szczekać dalej. Spaliniaki to już przeszłość jak furmanka z koniem. Jak sie nie podoba wyjazd do rosji, chin albo indi

              • 0 8

              • Sam sobie wyjedz c...u

                • 6 0

              • może sam wyjedź ekooszołomie najlepiej zamieszkaj pod wycieraczką KE

                • 0 0

          • Umieralnosc w miescie jest taka sama jak na eco wsi

            A dlaczego? Spaliny, smog? Otoz nie. Jedzenie a raczej jego sklad, zarowno na wsi jak i w miescie obecnie ludzie zywia sie w marketach tym samym scierwem i to jest glowna przyczyna chorob.

            • 6 0

      • Człowieku, nie bredź. Poczytaj sobie jak wygląda utylizacja tego badziewia. (3)

        a prąd to masz z czego ? EKO-ściema
        To jest bardziej degradujące dla środowiska nisz diesle

        • 8 0

        • inteligencją nie grzeszysz. To nie chodzi o ekologię. Znaczy chodzi ale jako dalsza perspektywa (2)

          Chodzi o rewolucję przemysłową. Uniezależnienie się od arabów. Proces rewolucji się rozpoczął. Rozwój baterii dopiero teraz przyspieszy. Za 10-20 lat samochód będzie ładował raz dwa tygodnie przez godzinę. Era spalinowców się kończy tak jak skończyła się era parowców.

          • 0 0

          • (1)

            OK ale czemu każecie nam już teraz kupować te szroty a nie za 20 lat jak już będą takie dopracowane.

            • 0 0

            • kto Ci karze kupować ?

              Moment przejścia między technologiami nie będzie "wygodny" dla Kowalskiego. Najpierw będzie drogo żeby później było tanio. Przez jakiś czas auto zacznie być tylko dla bogatych. Zawsze tak było w historii jak wchodziły rewolucje.

              • 0 0

  • Przecież już w maju to było wiadomo (1)

    Władze firmy już w maju dostały informacje że co innego zasięg "katalogowy" a co innego w gdańskiej rzeczywistości że wzgórzami morenowymi. Władze dopiero teraz ucząc się zarządzać? Co na to menadżer z Tarnowa?

    • 62 1

    • zaplecze techniczne.....

      tam kierownictwo "wybitnie szkolone"...zasadnicze przyzakładowe..technikum zakładowe zaoczne...czego sie spodziewac....Wiatr powinnien to przewietrzyc...............

      • 0 0

  • (1)

    Bardziej eko jest kupienie większej ilości autobusów spalinowych i ułożenie lepszych rozkładów, z mniej zatłoczonymi busami. Lepsza oferta = więcej korzystających = mniej aut na drodze = mniej spalin. Co z tego że autobus elektryczny jak jedzie raz na pół godziny i nie stanowi konkurencji dla aut prywatnych bo w ten tłok tylko uczniowie i emeryci pójdą.

    • 97 4

    • Uwaga w punkt. Mi obecnie pokonanie 17 km komunikacją miejską z dwoma przesiadkami zajmuje 1,5 do 2 godzin.

      • 6 0

  • I już wiadomo dlaczego kierowcy nie dostaną godnych podwyżek.... bo Gait kupił autobusy na prąd które nie spełniają swoich zadań no cóż...

    • 58 1

  • Dawid, dlaczego nie obliczyles czy wystarczy prądu?

    • 25 4

  • Ładowarki (1)

    Czemu tylko na bazie? Na każdej pętli krańcowej przynajmniej jedna musi być, inaczej to nie ma żadnego sensu.

    • 31 1

    • Rozkład jest tak przeładowany, że nie mam czasu zrobić siku, a co dopiero ładować akumulatory.... no chyba, że strata koła to godzinka ładowania zapewniona.

      • 4 0

  • Borawski i Grzelak do dymisji (9)

    wydaliście tyle pieniędzy . Naszych pieniędzy.

    • 76 3

    • Defraudacja publicznych pieniedzy jest dla wybranych (2)

      Gorzelak od zlego slowa

      • 14 1

      • Jak Grzelak wydaje twoją kasę to nie powie złego słowa.

        • 3 0

      • Dokładnie tak. Życzę tym pijawkom szybkiego upadku, będzie nam łatwiej żyć bez pasożytów.

        • 2 0

    • Dobrze wydane pieniądze! (4)

      Mniej smrodu diesla w mieście.

      • 0 16

      • (1)

        Skąd was biorą?

        • 4 0

        • to są boty podobnie jak komentowane były artykuły na temat wirusa potem preparatów na niego, następnie ukrainy teraz ekopojazdów. Jak ludzie pisali inaczej niż ściek medialny wtedy wchodziły boty i krytykowały wszystkie komentarze niezgodne z linią. Trzeba się do tego przyzwyczaić i olewać bo to będzie już stały element dezinformacji

          • 3 0

      • Piszesz: "Dobrze wydane pieniądze! Mniej smrodu diesla w mieście" (1)

        Czy masz problem z postrzeganiem rzeczywistości? Poszukaj z jakiego źródła bierze się prąd do ładowania tych autobusów. Zrób to sam, bo inaczej nie uwierzysz... Dopiero potem pisz, jak się sam uświadomisz. Ciekawe czy napiszesz to samo?

        • 3 0

        • A ja bym podpowiedział aby znalazł skąd biorą się materiały do akumulatorów. Przecież dzieci w klapkach nie mieszkają w mieście więc jest OK.

          • 0 0

    • Robią to od lat, nikt ich nie ruszy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane